۲۰ شهریور ۱۴۰۲

مقایسه تلویزیون شیائومی Q2 و A2

مقایسه ای از تلویزیون های شیائومی

در این مقاله از افرالند قصد داریم به مقایسه تلویزیون شیائومی Q2 و A2‌ بپردازیم. دو نمایشگر سال 2022 که جزو اصلی‌ترین نماینده‌های این شرکت برای رقابت با محصولات میان رده هستند و هر کدام با مشخصات پیشرفته و قیمت اقتصادی توانسته‌اند جای پای خود را در بازار محکم کنند. اگر از طرفداران تلویزیون شیائومی هستید یا دنبال خرید یک تلویزیون هوشمند در سال جدید با قیمت مناسب هستید، در ادامه با ما همراه باشید.

تلویزیون شیائومی Q2‌ و A2 دو نماینده اصلی چینی‌ها در بازار نمایشگرهای 2022 هستند که یک تنه با تمام محصولات میان‌رده بازار رقابت می‌کنند. پشتیبانی از سیستم عامل اندروید با رابط Google TV، کیفیت تصویر 4k و اسپیکرهای قدرتمند از ویژگی‌های اصلی این مدل‌ها هستند که هر کدام هم به نوبه خود متمایز از همدیگر هستند.

در بررسی تخصصی تلویزیون شیائومی احتمالاً با اصالت این برند آشنا شده‌اید و می‌دانید مدل‌هایی با سیستم عامل اندروید هستند که کارایی به شدت راحت دارند و می‌توانید از طریق رابط‌ کاربری آن‌ها، هر محتوایی که می‌خواهید را سرچ کنید. تفاوت تلویزیون شیائومی Q2 و A2 بجز قیمت، در نوع صفحه نمایش و طراحی است که قصد داریم در ادامه به یکایک آن‌ها با جزئیات کامل بپردازیم.

نگاهی کلی به تلویزیون شیائومی Q2 و A2

بیشتر تلویزیون‌های این برند چینی از قیمت مناسبی برخوردار هستند که تلویزیون شیائومی A2 و Q2 منجمله این موارد می‌باشند و در بین بهترین تلویزیون‌ها تا 25 میلیون جای می‌گیرند. هر دو کیفیت تصویر 4K را در ترکیب خود استفاده می‌کنند و می‌توانند هر محتوای غیر فورکی را به کمک قابلیت 4K Upscaling بالا ببرند و وضوح عالی را در تصاویر طبیعی به وجود آورند.

نگاهی بر تلویزیون شیائومی

هر دو این نمایشگرها رفرش ریت 60 هرتز دارند و می‌توانند برای استفاده روزمره و نمایش فیلم و سریال از سرعت خوبی در حرکت تصاویر بهره ببرند و تصاویری روان به نمایش بگذارند. متأسفانه Q2‌ برخلاف نسخه پارسال خود از رفرش ریت 120 هرتز پشتیبانی نمی‌کند و به جای آن شیائومی مدل MAX را معرفی کرده است که امکانات پیشرفته‌تری دارد.

در صورتی که قصد خرید تلویزیون شیائومی جدید را دارید و نمی‌دانید کدام مدل انتخاب مناسب‌تری است، پیشنهاد می‌کنیم مقاله مقایسه تلویزیون شیائومی Q2 و Q1E را حتماً مطالعه کنید. این دو مدل بهترین نمایشگرهای این شرکت در حال حاضر هستند.

تفاوت ظاهری نمایشگرهای شیائومی

ظاهر نمایشگرهای شیائومی بسیار جذاب و در عین حال محکم کار شده است و می‌توان در مقایسه تلویزیون شیائومی Q2 و A2 به این موضوع پی برد، اما خب طبیعتاً کم و کاستی‌هایی هم در مجموعه‌ آن‌ها به چشم می‌خورد که ضخامت منجمله این موارد می‌باشد و در طراحی به نسبت تلویزیون‌های جدید کمی کوتاهی کرده‌اند؛ به طوری که ضخامت در مدل Q2 به 7.3 سانتی‌متر و در A2 به 8.3 سانتی‌متر می‌رسد و باید گفت زیاد است. سایزبندی مدل A2؛ 32, 43, 50, 55 اینچ می‌باشد و Q2 شامل؛ 50, 55, 65 اینچ هستند.

تفاوت ظاهری نمایشگرهای شیائومی

نمای کلی این دو تلویزیون با اینکه هر دو Frameless هستند، کمی با هم متمایز می‌باشد و می‌توان گفت قاب دور تلویزیون A2 باریک‌تر (1.5 میلی‌متر) می‌باشد، در مورد Q2 مقدار آن به 3.2 میلی‌متر می‌رسد. رنگ فریم آن‌ها با هم متفاوت است و در کیو 2 شیائومی نقره‌ای و دیگری مشکی استفاده کرده‌اند، اما حاشیه هر دو با هم برابر و 0.5 میلی‌متر می‌باشد. شکل پایه اما، بسیار با هم فرق دارد، به صورتی که در Q2 این پایه به شکل چنگکی نقره‌ای و جانبی مستقر شده است، اما در A2، پایه‌ دوشاخه‌ای مشکی در وسط قرار گرفته است و با یک ماژول به هم متصل هستند.

تفاوت ظاهری پایه های تلویزیون شیائومی Q2 و A2

 نوار پایین نمایشگر‌ها 1.5 سانتی‌متر است که لوگو Xiaomi روی آن قرار دارد و ارتفاع از سطح میز نمایشگر 6.5 سانتی‌متر، ولی در جوار لوگو Q2 از یک دکمه که از فرمان صوتی پیروی می‌کند مستقر شده است و ارتفاع صفحه نمایش آن به 5.5 سانتی‌متر می‌رسد. بدنه هر دو مدل از پلاستیک محکم کار شده است و در ظاهر تفاوت جزئی بین آن‌ها دیده می‌شود، اما از لحاظ تعداد پورت با هم برابر هستند و با اینکه از ارزان‌ترین تلویزیون‌های شیائومی می‌باشند، هر دو مجهز به گیرنده ماهواره و دیجیتال می‌باشند.

تفاوت ضخامت تلویزیون Q2 و A2

ریموت کنترل شیائومی A2 و Q2

ظاهر ریموت کنترل هر دو بسیار شبیه به هم و در یک اندازه طراحی شده‌اند، اما در بعضی دکمه‌ها باید گفت تلویزیون A2 کمبود دارد. از لحاظ امکانات و هوشمند بودن هم سطح هستند و قابلیت Bluetooth به صورت 360 درجه دارند. طراحی آن‌ها با اینکه خوش دست کار شده، اما کمی کشیده هستند. هر دو ریموت دو عدد باتری نیاز دارد و در پشت آن که حالت کشویی دارند، مستقر می‌شوند.

مقایسه تلویزیون شیائومی Q2 و A2

تفاوت تلویزیون شیائومی Q2 و A2 در تصویر

در این دو تلویزیون میان رده، از کیفیت تصویر 4K استفاده شده است که وضوحی 8 میلیون پیکسلی دارند و از لحاظ تصویر با کیفیت بالا، مشکلی ندارند، اما نوع صفحه نمایش آن‌ها متفاوت است و همین موضوع باعث شده تا نمایشگرها، در تصویر از هم متمایز شوند. تلویزیون شیائومی A2 از نوع LED/LCD است، اما مدل Q2 از صفحه نمایش QLED درست شده است که رنگ‌هایی با خلوص بهتر به نمایش می‌گذارد، با اینکه هر دو عمق رنگ 10 بیت دارند و یک میلیارد رنگ را در صفحه نمایش ساپورت می‌‌کنند.

مقایسه تلویزیون شیائومی Q2 و A2

در واقع باید گفت، تفاوت اصلی تلویزیون شیائومی Q2 با A2، در نوع صفحه نمایش آن‌هاست، به صورتی که وجود فناوری کوانتوم Quantom Dot در آن‌ها رنگ‌های زنده را به تصویر می‌کشد و همچون یک فیلتر هر داده‌ای که دریافت می‌کند، با رنگ و لعاب با کیفیت‌تری به نمایش در می‌آورد. وجود این قابلیت روی میزان روشنایی آن‌هم تأثیر مستقیم دارد و حداقل روشنایی 500 نیت را داشته که در نمایش محتوای HDR این مقدار تا 1000 نیت هم افزایش پیدا می‌کند، در حالی که در تلویزیون A2 شیائومی کمتر است. بک لایت تأمین کننده روشنایی آن‌ها نیز از نوع Edge LED می‌باشد.

مقایسه تلویزیون شیائومی Q2 و A2

هر دو مدل از فناوری MEMC بهره‌ می‌برند که صحنه‌های سریع در فیلم را بسیار صاف و روان به نمایش در می‌آورند و حس خوبی به بیننده القا می‌کنند. همچنین وجود زاویه دید 178 درجه افقی و عمودی در آن‌ها، به کاربر اجازه می‌دهد تا از نقطه بتوانند تصویری با کیفیت مناسب دریافت کنند. پنل آن‌ها از نوع VA با کنتراست مناسب است که از HDR با نسخه‌های؛ HDR10, HLG, Dolby Vision استفاده می‌کند و فرمت‌های مختلف تصویر را پشتیبانی می‌نماید.

مقایسه تلویزیون شیائومی Q2 و A2

حالت‌های مختلف تصویر

حالات مختلفی در تصویر این دو تلویزیون وجود دارند و کاملاً مشابه هم می‌باشند به صورتی که از 4 حالت پشتیبانی می‌نمایند و می‌توانید به دلخواه و با توجه به محتوای در حال پخش آن‌ها را تنظیم نمایید. این موارد شامل؛ Standard, Vivid, Movie, Sport در تصویر می‌باشند.

مقایسه تلویزیون شیائومی Q2 و A2

مقایسه تلویزیون شیائومی Q2 و A2 در میزان صدا

همان قدر که کیفیت تصویر در یک نمایشگر مهم است، قطعاً صدای رسا و مناسب هم بی تأثیر نیست و می‌تواند تا حدود زیادی تعیین کننده باشد. این دو تلویزیون 2022 شیائومی، دارای قابلیت Dobly Atmos هستند و می‌تواند هر مقدار صدا را به حالت فراگیر در فضا پخش کنند تا همه قسمت‌ها صدایی یکنواخت داشته باشند. همچنین از فناوری صوتی DTS پشتیبانی می‌کنند که قابلیت تطبیق صدا را بهتر در دست می‌گیرد.

مقایسه تلویزیون شیائومی Q2 و A2

تلویزیون شیائومی Q2 دارای توان صوتی 30 وات است که از دو کانال صوتی 15 وات تشکیل شده است و مدل A2 مجهز به دو کانال 12 واتی و در مجموع 24 وات صدا می‌باشد. با این اوصاف مقدار صدای آن‌ها از بقیه تلویزیون‌های میان رده که 20 وات هستند، بیشتر است، اما در این مرحله باید گفت برتری با مدل کیو 2 می‌باشد که صدای بیشتری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

نگاهی به امکانات نمایشگرهای شیائومی

این تلویزیون‌ها با اینکه هر دو سیستم عامل اندروید (Android) دارند، اما تفاوت تلویزیون Q2 و A2 در نوع رابط کاربری آن‌هاست. در نمایشگر Q2 از Google TV و در A2 از Android TV استفاده شده است که باز هم برتری با کیو 2 است، همچنین ورژن سیستم عامل مدل Q2= 11 و در A2= 10 می‌باشد. هر دو مدل از دستیارهای صوتی؛ Alexa, Google Asisstant پیروی می‌کنند و همچنین امکان اتصال از طریق Chromecast و Miracast را اختیار دارند که بسیار کاربردی می‌باشد.

مقایسه تلویزیون شیائومی Q2 و A2

میزان حافظه داخلی در هر کدام متفاوت است، به این ترتیب که تلویزیون شیائومی A2 دارای 13 گیگ و مدل Q2 دارای 16 گیگ حافظه داخلی هستند، اما به یک میزان از رم 2 گیگ پشتیبانی می‌نمایند. این مسئله نشان می‌دهد شما می‌توانید برنامه و بازی‌هایی که مایلید روی تلویزیون نصب کنید. CPU در این نمایشگرها از 4 هسته‌ای و از نوع Cortex A55 می‌باشد که قدرت نسبتاً خوبی در ارتقاء کیفیت محتوا دارد.

مقایسه تلویزیون‌ شیائومی در بین این دو مدل میان رده 2022، از لحاظ امکانات بسیار به هم شبیه هستند و هر دو امکان اتصال به وای فای (WiFi) نسخه 2.5 گیگاهرتز تا 50 گیگاهرتز را ساپورت می‌کنند و قابلیت بلوتوث (Bluetooth) نسخه 5 را دارند. تعداد پورت HDMI در هر دو 3 عدد و از نوع HDMI 2.0 است و همچنین 2 پورت USB نیز در پشت صفحه نمایش خود دارند.

رقبای تلویزیون شیائومی Q2 و A2

این دو تلویزیون همان طور گفته شد، میان رده هستند و برای نمایش فیلم و استفاده روزانه کاربرد دارند که از قیمت بسیار اقتصادی برخوردار هستند. همچنین برای آن‌ها قطعاً رقبایی در بازار وجود دارد که در خیلی موارد به هم شباهت دارند، مثلاً رقبای تلویزیون A2؛ تلویزیون سامسونگ CU7000 و تلویزیون ال جی UQ7500 هستند. برای نمایشگر مدل Q2 از برند شیائومی هم رقبایی وجود دارند که تلویزیون سامسونگ Q60C از سری کیولدها از بزرگ‌ترین ‌آن‌هاست و در برند ال جی می‌تواند از تلویزیون NANO84 که بسیار هم پرفروش است، نام برد. این تلویزیون‌ها که معرفی شد، خیلی‌ها از لحاظ قیمت و بعضی از منظر امکانات به این دو شباهت دارند.

جمع بندی

در مقایسه تلویزیون شیائومی Q2 و A2 متوجه شدیم که در خیلی از موارد به هم شباهت دارند و عملاً در یک رده قرار گرفته‌اند، اما اگر به جزئیات ماجرا دقت کنیم، به این نتیجه می‌رسیم، برتری تا حدودی با تلویزیون Q2 می‌باشد که در تصویر با روشنایی بهتر، ورژن جدیدتر سیستم عامل، رابط کاربردی سریع‌تر و توان صوتی بالاتر از مدل A2 بهتر عمل می‌کند. تفاوت تلویزیون شیائومی A2 و Q2 جایی خود را نشان می‌دهد که سری کیو 2 قیمتی 10٪ گران‌تر را تجربه می‌کند و ممکن است روی انتخاب کمی تأثیر گذار باشد. بعد از مقایسه می‌توانید سری به فروشگاه افرالند بزنید و با این مدل‌ها و امکاناتشان بیشتر آشنا شوید.

پاسخ به پرسش‌های متداول

01آیا تلویزیون شیائومی Q2 و A2 برای گیمینگ حرفه‌ای مناسب هستند؟

این تلویزیون‌ها برای نمایش خانگی و تماشای فیلم و سریال تولید شده‌اند که از رفرش ریت 60 هرتز برخوردار است و در پردازش صحنه‌های خیلی سریع در بازی حرفه‌ای به خوبی عمل نمی‌کند؛‌ در کنار این فاقد پورت HDMI 2.1 هستند.

02تلویزیون Q2 و A2 شیائومی چه مشخصاتی دارند؟

شیائومی Q2 دارای فناوری کوانتوم است که روشنایی 500 تا 1000 نیت دارد، در حالی که شیائومی A2 یک نمایشگر LED معمولی است. به جز بخش تصویر و توان صوتی، این دو محصول در امکانات هوشمند و سیستم عامل مشترک هستند. در ادامه این مقاله افرالند مشخصات بیشتر دو محصول را بررسی کنید.

03تلویزیون شیائومی Q2 گران‌تر است یا A2؟

این دو شباهت زیادی به هم دارند، اما Q2 کمی بهتر است و همین موضوع باعث شده تا قیمتی 10٪ گران‌تر داشته باشد.

نظرات کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “مقایسه تلویزیون شیائومی Q2 و A2”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *