۰۲ آبان ۱۴۰۲

مقایسه تلویزیون شیائومی Q2 و Q1E

کاور ویدیو مقایسه Q1E vs Q2

در این مقاله افرالند قصد داریم به مقایسه تلویزیون شیائومی Q2 و Q1E، دو تا از پرفروش‌ترین نمایشگرهای این برند در بازار ایران بپردازیم. قیمت به صرفه تلویزیون شیائومی همیشه وسوسه برانگیز بوده و دو مدل مذکور با امکانات جذابی که ارائه می‌دهند گزینه‌ای عالی برای کاربران خانگی به حساب می‌آیند. در ادامه این مقاله با بررسی تفاوت Q2 و Q1E همراه افرالند باشید.

داشتن نمایشگری با کیفیت تصویر 4K و صفحه نمایش کیولد که هزاران رنگ را در کنار وضوح بالا به تصویر می‌کشد، برای هر کسی لذت بخش است. چه بسا با خرید تلویزیون شیائومی، متحمل هزینه کمتری می‌شوید و یکی از نمایشگرهای ارزان‌قیمت را خریداری می‌کنید. تلویزیون‌های Q1E و Q2 می‌توانند از گزینه‌های خوب با ارزش خرید بالا باشند که تمام این امکانات کاربردی را در کنار تصویر ناب در اختیار دارند.

ویدئو مقایسه تلویزیون شیائومی Q2 و Q1E

در ویدیو زیر دو تلویزیون پرطرفدار شیائومی را از زوایای مختلف بررسی کرده‌ایم و ارزش خرید نهایی هر کدام را گفته‌ایم. در این ویدیو سعی بر آن داشته‌ایم تا مهم‌ترین نکاتی که در خصوص این دو تلویزیون لازم است بدانید را درا اختیارتان قرار دهیم.

  • 00:00 مقدمه
  • 00:39 طراحی
  • 03:20 دیزاین پشتی
  • 04:50 ریموت کنترل
  • 06:07 کیفیت تصویر
  • 08:04 امکانات نرم افزاری
  • 09:40 امکانات هوشمند
  • 10:47 امکانات صوتی
  • 12:00 جمع‌بندی
  • 13:14 مقایسه

هر چند که این فیلم بسیار کامل تمام آنچه در تفاوت بین دو QLED شیائومی نیاز بوده را شرح داده است، اما تصمیم گرفته‌ایم توضیحی بیشتری در این زمینه برای شما داشته باشیم تا اگر وقتی برای دیدن ویدئو ندارید، به نتیجه برسید.

تلویزیون شیائومی Q2 یا Q1E را بخریم؟

در بررسی کلی این دو تلویزیون باید گفت، تلویزیون شیائومی Q2 محصول سال 2022 این شرکت چینی می‌باشد و تلویزیون Q1E در سال 2021 روانه بازار شده است. با اینکه هر دو کیولد هستند و نقاط اشتراک بسیار زیادی دارند، اما تفاوت‌هایی هم بین این دو دیده می‌شود و همین سال تولید در ورژن به روز بودن سیستم عامل آن‌ها مؤثر می‌باشد. در ادامه، تمام بخش‌های این دو محصول میان‌رده را به چالش می‌کشیم تا متوجه شویم هر کدام در چه ویژگی از دیگری جلوتر است.

1.      تفاوت ظاهری تلویزیون Q1E و Q2

طراحی که برای این دو محصول به کار رفته است، بسیار ساده، شیک و مینیمال می‌باشد که چشم هر بیننده‌ای را خود خیره می‌کند.
آلومینیوم برای فریم دور هر دو نمایشگر به کار رفته و همین متریال در بدنه و پایه‌ها نیز استفاده شده است. این مسئله وجود ساختاری از آلومینیوم یک نقطه قوت برای آن‌ها به شمار می‌رود، زیرا در کمتر تلویزیون میان‌رده‌ای این ترکیب به کار رفته است.

تفاوت ظاهری تلویزیون Q1E و Q2

پایه‌ها در هر دو تلویزیون Q1E و Q2، به صورت چنگکی قرار گرفته است که استحکام عالی را به همراه دارد. فاصله این دو پایه از هم 100 (cm) و ارتفاع آن‌ها از روی میز 5.5 (cm) می‌باشد. به این صورت می‌توانید به راحتی یک ساندبار را جلو آن‌ها قرار دهید. تلویزیون Q2 در سایزهای؛ 50, 55 ,65 اینچ ساخته شده است، اما تلویزیون شیائومی Q1E تنها سایز 55 اینچ دارد. در مقایسه سایزهای 55 ایچ این دو مدل، عرض آن‌ها 123 (cm)و ارتفاع بدون پایه 71 (cm) است.

پایه های تلویزیون Q1E و Q2

در بحث ضخامت باید گفت مقدار آن کمی زیاد است و جزء مدل‌های باریک بازار به حساب نخواهند آمد. در اندازه‌گیری که انجام دادیم این میزان ضخامت تا 7.2 (cm) می‌رسد. فریم دور صفحه نمایش فریم لس است و پهنای آن زیر 2 (mm) می‌باشد. حاشیه دور نمایشگر زیر به علاوه فریم کلاً زیر 1 (cm) را نشان می‌دهد؛ ضخامت فریم پایین صفحه نیز 1.5 (cm) است.

ضخامت تلویزیون Q1E و Q2

در مقایسه تلویزیون‌های شیائومی که در حال بررسی آن‌ها هستیم به قسمت پشت نمایشگرها می‌رسیم. راستش را بخواهید طراحی پشت آن‌ها کمی نا امید کننده است و بسیار کلاسیک کار شده است. جنس این قسمت پلاستیکی می‌باشد اما از استحکام خوبی برخوردار است. یک جعبه مستطیل در این بخش مستقر شده است که برای محل قرار گیری پورت‌ها از آن استفاده می‌شود و شیارهای برای خروج گرما در بالا آن قرار دارند. یک VISA با اندازه 20× 20 نیز برای نصب روی دیوار نیز قرار داده شده است.

پورت‌هاتلویزیون Q1Eتلویزیون Q2
HDMI 2.03 عدد3 عدد
USB2 عدد2 عدد
خروجی هدفوندارددارد
Opticalدارددارد
شبکه کارتی CIداردندارد
گیرنده آنتندارددارد
ورودی ماهوارهدارددارد

در بررسی تفاوت تلویزیون شیائومی Q1E با Q2 از لحاظ ریموت، هر دو از ریموت کنترل هوشمند بلوتوثی با قابلیت استفاده از میکروفون داخلی بهره‌مند هستند. با این که کارایی کاملاً مشابه‌ای را در پیش گرفته‌اند، اما تفاوت‌ها ظاهری جزئی با هم دارند. مثلاً در ریموت Q2، کلمهXIAOMI  درج شده است، رنگ دکمه پاور نارنجی می‌باشد و بخش اسمارت دکمه Youtube و Apps به آن اضافه شده است. در ریموت Q1E کلمه MI نوشته شده و دکمه پاور قرمز می‌باشد.

مقایسه ریموت تلویزیون شیائومی Q1E و Q2

2.      مقایسه تلویزیون شیائومی Q2 و Q1E در تصویر

جذابیت‌ترین بخش نمایشگر، کیفیت تصویر آن می‌باشد که تلویزیون‌های کیو تو و کیو وان ای در این زمینه شما را شگفت‌زده می‌کنند. تصویر 4K با وضوح 3840× 2160 پیکسل می‌تواند تصویری رو‌ٔیایی را در این نمایشگرهای خلق کند. رفرش ریت هر دو مدل 60 هرتز است و چون جزء ارزان‌ترین تلویزیون‌های شیائومی هستند، نمی‌توان توقع رفرش بالا 120 هرتز از آن داشت.

مقایسه تلویزیون شیائومی Q2 و Q1E در تصویر

نقطه قوت تلویزیون شیائومی Q1E و Q2 را می‌توان نوع صفحه نمایش QLED آن‌ها دانست که روشنایی بالا، کنتراست قوی با وضوح عالی را به ارمغان می‌آورند. نمایش حجم رنگی 100٪ از بهترین قابلیت‌های این نوع نمایشگرها با وجود فناوری Quantum Dot می‌باشد. پنل به کار رفته در هر دو مدل VA با کنتراست دقیق، نمایش رنگ‌های بالا و رفلکشن پایین است اما در زاویه دید به پای پنل‌های IPS نمی‌رسند؛ البته باید گفت هر دو تلویزیون از زاویه دید 178 درجه بهره می‌برد و عمق رنگ 10 بیتی دارند.

روشنایی تلویزیون شیائومی Q2 و Q1E

بک لایت تلویزیون Q2 و Q1E از نوع Edge LED است و منابع نوری تنها در گوشه‌ها تصویر قرار دارند. به این صورت در نمایش صحنه‌های تیره، خروج نور را از گوشه‌های تصویر مشاهده می‌کنیم و نباید انتظار رنگ مشکی مطلق را از تصویر داشت. وجود HDR10+, HLG, HDR10, Dolby Vision از مزایای این محصول در نمایش جزئیات است، اما نمی‌توان انتظار دالبی ویژن با کیفیت بسیار بالا را از آن داشت.

3.      امکانات نرم افزاری تلویزیون QLED شیائومی

پردازنده گرافیکی دو تلویزیون شیائومی Q1E و Q2 از نوع Midiatek 9611 است و 4 عدد CPU از نوع Cortex 55 را در اختیار دارند. رم هر دو در حد 2 گیگابایت می‌باشد، اما میزان حافظه داخلی آن‌ها با هم متفاوت است؛ مدل Q1E برابر 32 GB و مدل Q2 حافظه 16 GB را در چنته دارند. اگر دلیل انتخاب شما بین این دو کیولد، میزان حافظه است باید گفت 16 گیگ هم به راحتی نیاز شما را برآورده می‌کند و احتمالاً جای خالی هم خواهید داشت.

تلویزیون شیائومی Q1E و Q2

از لحاظ نرم افزاری هر دو نمایشگر سیستم عامل اندروید دارند، با این تفاوت که تلویزیون Q2 به Android11 ارتقاء پیدا کرده است از Google TV پشتیبانی می‌کند، اما تلویزیون شیائومی Q1E اندورید 10 دارد و رابط کاربری Android TV را در اختیار دارد. به هر حال این مقایسه نرم افزاری نشان می‌دهد کیو تو سال 2022 ورژن به روزتری دارد که سرعت عمل سریع‌تر و کارکرد راحت‌تری را به کار می‌برد.

4.      امکانات هوشمند تلویزیون‌های Q2 و Q1E

به لطف سیستم عامل Android در هر دو تلویزیون هوشمند شیائومی می‌توانید هر برنامه‌ای که می‌خواهید را روی آن‌ها نصب کنید. اگر نمی‌دانید چطور برنامه نصب کنید، سری به آموزش نصب برنامه روی تلویزیون شیائومی که قبلاً برایتان آماده کرده‌ایم بزنید. به یمن وجود سیستم عامل اسمارت اندروید، می‌توانید به دستیارهای صوتی؛ Alexa, Google Asisstant دسترسی داشته باشید و از طریق میکروفون موجود در ریموت به سرچ محتوا بپردازید.

امکانات هوشمند تلویزیون‌های Q2 و Q1E

در مقایسه تلویزیون شیائومی Q1E و Q2 باید سری به ارتباطات قوی آن‌ها در بخش Smart بزنیم که از این لحاظ بسیار قوی هستند؛ امکان اتصال از طریق Bluetooth نسخه 5 و وای فای (WiFi) برای آن‌ها فراهم است. این دو تلویزیون به تمام گوشی‌های اندروید و IOS متصل می‌شوند و اجازه می دهند محتوای خود را روی صفحه نمایش قرار دهید.

5.      مقایسه توان صوتی تلویزیون کیو تو و کیو وان ای

این دو تلویزیون اقتصادی از لحاظ توان صوتی نسبت به بقیه‌ مدل‌های هم رده خود با این قیمت بسیار حرفه‌ای‌تر هستند. زیرا توان صوتی که در اکثر آن‌ها 20 وات است، در این دو مدل شیائومی 30 وات می‌باشد. وجود دو بلندگوی 15 واتی توانسته بهینه را برای آن‌ها به ارمغان بیاورد، البته وجود قابلیت Dolby Atmos و Dolby Audio در این بین بی‌ تأثیر نیستند و صدا را به صورت یکنواخت و فراگیر پخش می‌کنند. به هر حال تلویزیون Q2 و Q1E از لحاظ صدا منافاتی با هم ندارند.

مقایسه توان صوتی تلویزیون کیو تو و کیو وان ای

رقباء تلویزیون Q2 و Q1E شیائومی

تلویزیون‌های QLED شیائومی Q1E و Q2 در بین برند ال جی و سامسونگ هم رقبایی دارند که می‌توان از آن‌ها نام برد. تلویزیون سامسونگ Q60C ارزان‌ترین مدل این برند از سری QLEDها است که آخرین ورژن آن در سال 2023 تولید شده است. این مدل Q60 حدود 20٪ از مدل‌های معرفی شده شیائومی گران‌تر تمام می‌شود. تلویزیون ال جی NANO84 نیز از دیگر رقبا با قیمتی حدود 10٪ گران‌تر می‌باشد. در صورتی که مدلی هم قیمت دو کیولد شیائومی بخواهید تهیه کنید، باید سراغ مدل‌های کریستالی یا Ulra HD ال جی بروید، اما در واقع شیائومی یک سروگردن از آن‌ها بالاتر است.

جمع بندی

تفاوت تلویزیون شیائومی Q1E و Q2 با هم خیلی زیاد نیست و کمی انتخاب بین آن‌ها سخت می‌باشد. اولین مورد تنوع سایزبندی بیشتر در Q2 است که از 50 تا 65 را در سبد خود دارد، دومین مورد به دلیل سال ساخت 2022 در Q2 وجود رابط کاربری Google TV با کارایی سریع‌تر و روان‌تری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. از لحاظ حافظه داخلی هم متفاوت هستند که همان‌طور گفته شد، 16 گیگ هم کفاف کار را می‌دهد. به همین دلیل باید گفت اولویت تا حدودی با Q2 است، اما با اختلاف جزئی. در واقع ارزش خرید این نمایشگرها به شدت بالاست و می‌توانند گزینه خوبی برای استفاده روزانه در بخش نمایش خانگی باشند. اگر علاقه‌مند به تهیه یکی از این دو مدل هستید، می‌توانید با کارشناسان ما در افرالند تماس بگیرید تا حرفه‌ای‌ترین مشاوره را از این طریق دریافت نمایید.

پاسخ به پرسش‌های متداول

01تلویزیون شیائومی Q2 و Q1E برای چه کسانی مناسب هستند؟

این دو تلویزیون کیولد شیائومی برای کاربری خانگی و تماشای فیلم و سریال گزینه‌ای عالی هستند. پنل QLED بکار رفته رنگ‌هایی سرزنده و جذاب را نمایش می‌دهد همچنین با رفرش ریت 60 هرتز می‌توانید تا حد مناسبی بازی را با سرعت اجرا کنید اما سازگاری مناسبی با کنسول‌های نسل نهمی ندارند.

02تلویزیون شیائومی Q2 بهتر است یا Q1E؟

راستش را بخواهید اختلاف جزئی بین این دو وجود دارد که بیشتر در پردازنده و چند ویژگی جزئی دیگر مشهود است. برای مطالعه دقیق و بررسی بیشتر مقاله مقایسه این دو محصول را کامل بخوانید.

03تلویزیون Q2 برای گیمینگ بهتر است یا Q1E؟

این دو مدل دارای رفرش ریت 60 هرتزی هستند که برای نمایش خانگی مناسب‌ترند، اما می‌توانید به کنسول‌های نسل هشتم متصل شوید و بازی پرهیجانی را با هر دو مدل تجربه کنید.

نظرات کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “مقایسه تلویزیون شیائومی Q2 و Q1E”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *