۲۳ مهر ۱۴۰۱

تفاوت OLED با Mini LED و Micro LED

تفاوت OLED با Mini LED و Micro LED – توضیح فناوری های مختلف تلویزیون

در این مقاله قصد داریم تفاوت OLED با Mini LED و Micro LED را در دست بررسی قرار دهیم. در نمایشگاه CES 2021 تعداد تلویزیون های زیادی از برندهای مختلف معرفی شد؛ اما با وجود فناوری های مختلف تلویزیون که هر کدام از این دستگاه ها داشتند؛ شاید سوال کنید که معنی آنها چیست و بخواهید به مقایسه بین صفحه نمایش های OLED, Mini LED و Micro LED بپردازید.

تفاوت OLED با Mini LED و Micro LED نوعی رقابت بین خوبانی است که یک سرو گردن از بقیه بالاتر هستند، در این شرایط باید همه را در دست بررسی قرار دهیم تا ببینیم هر کدام چند مرده حلاج هستند.

تلویزیون های OLED؛ تلویزیون های Mini LED و حتی تلویزیون های Micro LED وجود دارند که برخی از شرکت ها بیش از یک نوع فناوری را در مجموعه های گسترده خود ارائه می دهند. ما هر یک از این فناوری ها را توضیح خواهیم داد و ویژگی های منحصر به فرد هر کدام از آنها را توضیح خواهیم داد تا تفاوت OLED با Mini LED و Micro LED را درک کنید.

اینکه تلویزیونی داشته باشیم که کیفیت تصویر عالی داشته باشد، در واقع آرزوی همه ماست. چون تماشا کردن تصویری با کیفیت عالی در برابر تلویزیونی با کیفیت تار به شدت لذت بخش تر خواهد بود و باعث می شود از نشستن ساعت های طولانی در برابر تلویزیون اصلاً خسته نشوید. صفحه نمایش هایی که در مورد آن ها بحث می کنیم همه در رده بالا قرار دارند و جزء بهترین ها می باشند. پس کمی انتخاب بین این خوبان ممکن است کمی سخت باشد و نیاز به دانش بالایی داشته باشد.

بررسی انواع صفحه نمایش اولد، میکرو و مینی ال ای دی

بیایید تا با هم به بررسی صفحه نمایش در تلویزیون های مختلف بپردازیم. در واقع می خواهیم این مقایسه را بین صفحه نمایش های لوکسی چند اولد ها، میکرو ال ای دی و مینی ال ای دی ها برگذار کنیم و آن ها را به یک رقابت چالشی دعوت کنیم. تا ببینیم کدام یک برنده این رقابت تنگاتنگ می شود و می تواند صفحه نمایش انتخابی ما باشد.


در جدول زیر پرفروش ترین تلویزیون های ال جی موجود در بازار ایران را مشاهده می‌کنید.

برای ثبت سفارش و یا خواندن بررسی کامل محصول روی لینک مدل مورد نظر کلیک کنید.


مقایسه OLED با Mini LED و Micro LED

  • فناوری استفاده شده توسط ال جی، فیلیپس؛ پاناسونیک و سونی
  • دارای مزایای همچون رنگ سیاه تیره؛ اشباع رنگ عالی؛ پاسخگویی HDR و ساخت تلویزیون های نازک
  • دارای معایبی همچون؛ روشنایی همیشه به اندازه تلویزیون های LED/LCD نیست؛ طول عمر محدود در مقایسه با LCD های معمولی؛ مستعد ماندگاری تصویر

فناوری دیود ساطع کننده نور آلی که بیشتر به عنوان OLED شناخته می شود؛ در بهترین بخش یک دهه قبل وجود داشته است و در تلویزیون ها؛ گوشی ها و سایر دستگاه های قابل حمل با صفحه نمایش کوچک استفاده می شود.

این فناوری از میلیون ها پیکسل کوچک؛ رنگی که نور از خود ساطع می کنند استفاده می کند که می تواند به صورت جداگانه هر پیکسل روشن یا خاموش شود. این بدان معناست که مناطق تاریک صفحه تیره تر ظاهر می شوند و نور از پیکسل های مجاور نشت می کند. در واقع؛ چون هر پیکسل می تواند کاملا خاموش شود؛ سطح رنگ سیاه بهتر از اکثر صفحه نمایش ها در بازار امروزی است.

تفاوت OLED با Mini LED و Micro LED – توضیح فناوری های مختلف تلویزیون

همچنین این دستگاه به دلیل عدم وجود بک لایت مصرف برق پایین تری دارند و همچنین تلویزیون های OLED دارای صفحه هایی با ضخامت میلیمتر می باشند. برخی از تلویزیون های OLED جعبه اتصال جداگانه دارند که این تلویزیون را قادر می سازد تا به راحتی روی دیوار نصب شود.

تلویزیون های OLED به خاطر اشباع رنگ و دقت بسیار خوبی که دارند؛ مشهور هستند, گرچه روشنایی به اندازه تلویزیون های LED رده بالا زیاد نیست.

نکته مهم دیگر در مورد فناوری صفحه نمایش OLED این است که چون ارگانیک است؛ طول عمر آن کمتر از رقبا است. اثربخشی پیکسل می تواند کم تر باشد و یک مجموعه با گذشت زمان کمتر روشن به نظر برسند. هر چند این اتفاق ممکن است در طول چند سال رخ دهد.

شاید چیزی که باید بیشتر از همه اینها بدان توجه داشته باشید این است که OLED از لحاظ ماندگاری تصویر به فناوری قدیمی تلویزیون پلاسما شباهت دارد. اغلب می توانید مشاهده کنید که تصاویر ثابت برای مدتی باقی می مانند. در بدترین سناریوها، شما حتی می توانید سوختگی دائم صفحه نمایش را شاهد باشید؛ گرچه تولیدکنندگان تلویزیون چندین اقدامات ناموفق را برای جلوگیری از این اتفاق در مدل های اخیر خود ارائه داده اند.

تلویزیون های Mini LED

  • فناوری استفاده شده توسط ال جی؛ سامسونگ و تی سی ال
  • دارای مزایای همچون روشنایی عالی؛ سطح رنگ سیاه بهتر (در مقایسه با تلویزیون های LED دیگر)، مقرون به صرفه تر
  • دارای معایبی همچون به دلیل استفاده از بک لایت در پست پنل LCD؛ تلویزیون ضخیمم تر ساخته می شود؛ مقداری نور بین پیکسل ها نشت می کند.

Mini LED یک فناوری منطقی جدید برای تلویزیون ها است. همچنین در اینجا تنها موردی است که بیشتر از خود فناوری صفحه نمایش به نور پس زمینه یا بک لایت اشاره دارد.

نور پس زمینه Mini LED مشابه سایر فناوری های LED است که مستقیما در پشت یک لایه LCD قرار می گیرند و دقیقا مانند آن، خود پیکسل ها از خود نور ساطع می کنند تا تصویری از صفحه را به شما نمایش دهند. با یان حال، برخلاف سایر نورهای پس زمینه (حتی local dimming)؛ از هزاران LED کوچک تشکیل شده است که می توانند در مناطق کوچکتر زیادی خاموش یا روشن شوند.

به عنوان مثال تلویزیون های Mini LED ال جی در سال 2021 از 30000 ال ای دی در بک لایت استفاده می کنند که مستقیما در پشت پنل LCD قرار می گیرند. این مناطق به حدود 2500 ناحیه دسته بندی شده اند که می توانند در صورت لزوم با دقت روشن / خاموش یا کم نور شوند.

تفاوت OLED با Mini LED و Micro LED – توضیح فناوری های مختلف تلویزیون

در جدول زیر می‌توانید پرفروش ترین تلویزیون های سامسونگ موجود در بازار ایران را مشاهده کنید.

برای مشاهده توضیحات کامل هر مدل و یا خرید می‌توانید روی لینک محصول کلیک کنید.


مزیت این فناوری نسبت به نور پس زمینه LED معمولی این است که می تواند دقیق تر باشد و بنابراین سطح سیاهی بهتری را ارائه می دهد. میزان اشباع و دقت رنگ هم بهبود یافته است (همانطور که در مناطق تاریک، صفحه نمایش کنترل بهتری دارد)؛ نور کمتری هم وجود دارد؛ زیرا مناطق LED بسیار کوچکتر از حد معمول هستند.

نتیجه نهایی اینکه نمی توانند مانند OLED یا Micro LED نمی توانند نورپردازی هر پیکسل را به صورت دقیق تری انجام دهند، اما شما تصویری بسیار بهتر از حد معمول را دریافت خواهید کرد. یکی دیگر از مزایای تلویزیون های Mini LED این است که ارزان ترین تلویزیون تولید شده در بین سه فناوری تلویزیون است.

Micro LED در صفحه نمایش تلویزیون ها

تلویزیون های میکرو ال ای دی جزء تلویزیون هایی هستند که از کیفیت بالایی در ارائه تصویر برخوردار می باشند و کاری می کنند در هنگام نشستن در جلو تلویزیون تصویر را بالاتر از حالت عادی نظاره گر باشید. به صورتی که تصویر از درجه وضوح بالاتری تشکیل شده که بسیار نزدیک به واقعیت می باشد.

مانند OLED، فناوری Micro LED از پیکسل هایی که نور ساطع می کنند و از LED های مینیاتوری چند رنگ استفاده می کند تا تصویری بسیار دقیق و بدون نیاز به بک لایت را ارائه دهد.

  • دارای مزایای همچون روشنایی عالی؛ سطح رنگ سیاه عالی؛ فناوری تلویزیون ماژولار بنابراین می توان آن را در اندازه های مختلف تولید کرد.
  • دارای معایبی همچون دارای قیمت بسیار بالا؛ در حال حاضر فقط در اندازه های بزرگ ساخته می شود.

این دستگاه ها عملکرد مشابه با OLED ها را از خود نشان می دهند (به خصوص وقتی که صحبت از سطح رنگ سیاه می شود)؛ زیرا هر پیکسل به دلخواه روشن یا خاموش می شود. با این حال؛ از آنجا که پیکسل ها از مواد غیر ارگانیک تشکیل شده اند؛ از نظر فنی هم می توانند درخشش بیشتری داشته باشند؛ بنابراین، به طور بالقوه به تلویزیون های Micro LED کنتراست و روشنایی بیشتری می بخشد. بنابراین کنترل HDR در یک پنل micro LED متمایزتر است و دارای شدت روشنایی بیشتر از سایر فناوری ها می باشد.

تفاوت OLED با Mini LED و Micro LED – توضیح فناوری های مختلف تلویزیون

در جدول زیر پرفروش ترین تلویزیون های سونی موجود در بازار ایران را مشاهده می‌کنید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر روی لینک هر مدل کلیک کنید.


فناوری Micro LED بسیار انعطاف پذیرتر است و این نشان می دهد که تلویزیون The Wall سامسونگ ماژولار و با استفاده از صفحه نمایش های مختلفی ساخته شده است که به هم متصل شده اند و صفحه نمایش بسیار بزرگتری ایجاد می کنند. از اواخر سال 2021, هم یک تلویزیون جدید در دسترس خواهد بود که نیازی به نصب توسط متخصصان آموزش دیده ندارد.

با این وجود, چند مورد پیش فرض با Micro LED وجود دارد. اول اینکه از آنجایی که از گروه هایی از پیکسل ها تشکیل شده است که اندازه آنها 1 میلیمتر است، در واقع فقط در اندازه های بزرگتر قابل استفاده است وگرنه وضوح تصویر خود را از دست می دهید. کوچکترین تلویزیون Micro LED که تا به حال تولید شده است 77 اینچی  بوده است. تلویزیون های اصلی Wall سامسونگ 4K و 146 اینچی بود.

هر چند تولیدکنندگان دیگر در حال توسعه ماژول های میکرومتری هستند؛ بنابراین این مسئله در آینده حل خواهد شد. عیب دیگری که Micro LED دارد این است که در حال حاضر بسیار گران است. گفته می شود تلویزیون Micro LED سامسونگ که در 2021 عرضه خواهد شد 110 اینچی خواهد بود و بیش از 150000 دلار قیمت خواهد داشت.

جمع بندی: تفاوت OLED با Mini LED و Micro LED

در مقایسه OLED با Mini LED و Micro LED به این نتیجه رسیدیم که در کیفیت تصویر تا حدی به هم شباهت دارند، اما در وضوح تصویر می توان گفت کمی با هم فرق دارند. در واقع در این تلویزیون ها از لحاظ امکانات تصویر و پردازش در رنگ ها با هم متفاوت هستند. تفاوت OLED با Mini LED و Micro LED به صورتی است که اولدها در نشان دادن عمق رنگ مشکی استاد هستند، اما LED ها در وضوح تصویر روشن و درخشان کارایی بهتری از خود به نمایش می گذارند. به نحوی که کمی انتخاب را برای کاربران سخت می کنند.

منبع: pocket

پاسخ به پرسش‌های متداول

01 تلویزیون اولد بهتر است یا تلویزیون های کیولد و نئوکیولد؟

تلویزیون های اولد نور پس زمینه ندارند و در نشان دادن رنگ مشکی قوی هستند، در حالی که تلویزیون های کیولد و نئوکیولد دارای نور پس زمینه می باشند و در نشان دادن رنگ مشکی کمی ضعیف تر هستند.

02تلویزیون اولد گران تر است یا مینی ال ای دی؟

تلویزیون های اولد در حال حاضر در تمام برندها به عنوان لوکس ترین از آن یاد می شود و از بقیه کمی گرانتر هستند.

03تلویزیون های با صفحه نمایش OLED, Mini LED ,Micro LED مناسب بازی هستند؟

این نوع از صفحه نمایش ها به دلیل رده بالا بودن دارای امکانات زیادی هستند که یک از آن ها قابلیت گیمینگ است و باید گفت در 90 در صد آن ها این قابلیت وجود دارد.

نظرات کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “تفاوت OLED با Mini LED و Micro LED”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *