ال جی در نمایشگاه CES 2021 بود که از فناوری Mini LED خود در تلویزیون QNED پرده برداشت. برای کاربرانی که به دنبال این هستند که فناوری مینی LED ال جی چیست و چرا باید به آن توجه داشته باشند توضیحات کاملی آماده کرده ایم.

این نام شباهت زیادی به پنل های QLED سامسونگ دارد که در جدیدترین تلویزیون های سامسونگ یافت می شود. QNED و QLED به قدری شبیه به هم هستند که گاه با هم اشتباه گرفته می شوند. برای اینکه از سردرگمی بیرون بیایید کافیست که ادامه این نوشته را مطالعه بفرمایید.

تلویزیون مینی LED ال جی QNED

اصطلاح QNED از ادغام فناوری های Quantum و NanoCell ال جی و Emitting Diodes استفاده شده در بک لایت بدست آمده است. به طور خاص، QNED از 30000 ال ای دی کوچک تشکیل شده است که در بک لایت استفاده می شود، این تعداد لامپ بسیار بیشتر از آن چیزی است که در تلویزیون های LCD استفاده می شود.

به همین دلیل است که تلویزیون های Mini-LED از فناوری Mini LED استفاده می کنند (نوعی بک لایت که از تعداد زیادی چراغ LED بسیار کوچک برای کنترل روشنایی و ایجاد کنتراست موثر بین مناطق مختلف صفحه استفاده می کند). تلویزیون های مینی ال ای دی کیوند ال جی همچنین دارای 2500 منطقه دایمینگ هستند که این میزان برای اطمینان از هدایت نور می باشد.

پنل نمایشگر Mini-LED

فناوری Mini LED همچنین در تلویزیون های کیولد سری 6 و 8 برند TLC دیده می شود و انتظار می رود که سامسونگ محصولات بیشتری را در خط تولید خود معرفی کند.

ال جی بیان می کند که بلک لایت جدیدش از تقریبا 30000 ال ای دی کوچک تشکیل شده است و حداکثر روشنایی و نسبت کنتراست 1:1000000 را تولید می کند که با 2500 منطقه دایمینگ و لوکال دایمینگ پیشرفته همراه است.

با توجه به تعداد LED های استفاده شده، کنترل کنتراست و روشنایی شبیه اولد است. پنل های اولد می توانند پیکسل های منفرد را به طور کامل خاموش کنند و منجر به نسبت کنتراست بی نهایت می شود. اما تلویزیون های مینی LED هنوز به دلیل استفاده از لامپ های LCD نمی توانند به کنتراست بی نهایت دست یابند.

نور پس زمینه یا بک لایت تنها عامل تعیین کننده کیفیت تلویزیون شما نخواهد بود و باید توجه داشته باشید که نیمی از تلویزیون های QNED جدید ال جی از پردازنده آلفا 9 نسل 4 مجهز به هوش مصنوعی استفاده می کنند در حالی که نیم دیگر آن از پردازنده آلفا 7 نسل 4 استفاده می کنند.


در جدول زیر پرفروش ترین تلویزیون ال جی با فناوری MiniLED در فروشگاه را می‌توانید بررسی کنید که در این جدول‌ها مدل محصولات 2022 و هم محصولات 2023 معرفی شده‌اند.

مدل ال جینوع نمایشگر
تلویزیون ال جی QNED7SMiniLED
تلویزیون ال جی QNED80MiniLED
تلویزیون ال جی QNED81MiniLED
تلویزیون ال جی QNED82MiniLED
تلویزیون ال جی QNED85MiniLED
تلویزیون ال جی QNED86MiniLED

تلویزیون ال جی QNED80:
این نمایشگر ال جی اولین سری گیمینگ اقتصادی است که با رفرش ریت 120 هرتز و پشتیبانی از پورت HDMI 2.1 عرضه شده است. برخلاف مد‌ل‌های بالاتر تلویزیون ال جی QNED80 بک لایت Mini LED ندارد ولی همچنان صفحه نمایش آن QNED یعنی ترکیبی از نانوسل و کوانتوم دات است که رنگ‌ سرزنده و زیبا ارائه می‌دهد اما در بخش کنتراست کمی از برادران بزرگ‌تر خود ضعیف‌تر عمل می‌کند.


Mini-LED چیست؟

Mini-LED یک فناوری صفحه نمایش جدید است که نسبت به صفحه های LCD که از LED های معمولی استفاده می کردند روشن تر هستند، نسبت کنتراست بهتری را ارائه می دهند، رنگ های تیره عمیق تر و رنگ های روشن درخشان تر را به نمایش می گذارند. همانطور که از نام آنها پیداست مینی LED از چراغ های LED بسیار کوچک تر از نسخه های استاندارد تشکیل شده است.

دیودهایی که کوچکتر از 0.2 میلی متر هستند؛ به طور کلی در فناوری پنل MiniLED استفاده می شود. این موارد برای روشنایی یک صفحه LCD معمولی استفاده می شوند، دقیقا همانطور که یک تلویزیون سنتی با ال ای دی روشن می شود. تفاوت اصلی در این است که مینی ال ای دی های بسیار بیشتری در مقایسه با تلویزیون های قدیمی وجود دارند.

تصویر نمایشگر QNED

در حالی که فناوری Mini-LED نمی توانید کیفیت تصویر صفحه نمایش های OLED یا Micro-LED را ارائه دهد، تولید آنها بسیار ارزان تر تمام می شود. هر چه پنل بزرگتر باشد؛ هزینه بیشتری باید برای آن پرداخت کنید اما با تلویزیون های مینی ال ای دی می تواند به طور قابل توجهی در هزینه ها صرفه جویی کنید. متاسفانه تلویزیون های اولد هنوز گران هستند.

Mini LED در مقابل Micro LED

Micro LED ها حتی از Mini LED ها هم کوچک تر هستند و هر Micro LED در یک پیکسل قرار می گیرد. سامسونگ به خاطر استفاده از Micro-LED از Mini-LED فاصله گرفته است. در نمایشگرهای میکرو ال ای دی در هر پیکسل از 3 LED کوچک استفاده می شود. این بدان معناست که هر پیکسل به صورت جداگانه روشن یا خاموش می شود.

در نهایت این استاندارد طلایی از نظر نسبت کنتراست و کنترل رنگ بهبودهایی را فراهم می آورد. اشکال این فناوری این است که تولید صفحه نمایش های میکرو ال ای دی هنوز بسیار هزینه بر است. یک تلویزیون Micro LED 4K به 25 میلیون میکرو LED نیاز دارد و مراحل ساخت آن ساده نیست. این بدان معناست که این فناوری با توجه به هزینه های مربوط به تولید هنوز قابل استفاده نیست، اما این شرایط ممکن است به زودی تغییر کند.

Mini LED در مقایسه با Neo QLED سامسونگ

امسال علاوه بر ال جی سامسونگ هم تلویزیون های نسل جدید خود را معرفی کرده است که از پنل جدید نئو کیولد بهره برده است.

مسئله این است که QNED ال جی از فناوری های Quantum-Dot NanoCell LED استفاده می کند و عملکرد مشابه Neo QLED سامسونگ را ارائه می دهد. هر دوی این ها تلویزیون های مجهز به بک لایت مینی LED هستند. پیکسل ها از خود نور ساطع نمی کنند و صفحه نمایش مانند تمام تلویزیون های LED LCD به بک لایت یا نور پس زمینه متکی است. ال جی از مبدل های کوانتوم نقطه ای بین لایه زیرین ال سی دی و نور پس زمینه و یک فیلتر رنگی معمولی استفاده می کند.

مقایسه تلویزیون QNED با Neo QLED

از طرف دیگر؛ QNED سامسونگ از فناوری Quantum Nanorod Emitting Diode استفاده می کند و یک فناوری ساطع کننده نور است. کیوند سامسونگ فناوری نسل بعدی است و هنوز در مرحله تحقیق و توسعه اولیه است. در حقیقت حتی QD-OLED که قرار است QNED موفقی شود هنوز در مرحله پیش تولید است.

QNED در مقایسه با QLED

تلویزیون های QNED ال جی و تلویزیون های QLED سامسونگ هر دو برای روشنایی به بک لایت متکی هستند. کیوند دارای یک نور پس زمینه Mini LED است؛ به این معنا که بسیاری از LED های کوچک نور پس زمینه را تشکیل می دهند.

هنگام به تصویر کشیدن مناطق تاریک در تصویر با داشتن ال ای دی های بیشتر، این چراغ های LED می توانند به صورت جداگانه و با دقت خاموش شوند؛ امکان ایجاد مناطق دایمینگ وجود دارد که به نوبه خود منجر به تولید کنتراست بهتر می شود.

نور پس زمینه تلویزیون های کیوند ال جی شامل 30000 مینی ال ای دی و 2500 ناحیه دایمینگ و نسبت کنتراست 1:1/000/000است.

مقایسه تلویزیون QNED با QLED

در کنار نور پس زمینه؛ ال جی از هر دو فیلم Quantum Dot Enhancement Film (QDEF) و فناوری اختصاصی ال جی Nanocell استفاده می کند. هر دو منبع ال جی و سامسونگ فیلم Quantum Dot Enhancement را از Nanosys تهیه کرده اند. این لایه Quantum Dot به دستیابی به نور سفید خالص از نور پس زمینه کمک می کند که در نهایت به تحقق طیف های رنگی گسترده تری کمک می کند. از فناوری Nanocell ال جی برای افزایش عملکرد IPS LCD استفاده می شود.

ال جی نانو ذراتی را اضافه می کند که می تواند طول موج های ناخواسته نور را فیلتر کند و در نتیجه طیف رنگی گسترده تری به همراه زاویه دید گسترده و بهتر از LCD IPS ایجاد می کند. سامسونگ از نور پس زمینه مینی ال ای دی برای QLED خود استفاده نمی کند اما برای تلویزیون های Neo QLED خود که در سال 2021 به بازار عرضه می کند از آن استفاده می کند. ادعا می شود که اندازه مینی ال ای دی ها یک چهلم ال ای دی های معمولی می باشد. برخلاف ال جی ، سامسونگ از IPS LCD برای تلویزیون های خود استفاده نمی کند. درعوض، این شرکت از VA یا LCD Vertically Aligned پشتیبانی می کند که به نظر می رسد کنتراست بهتری نسبت به IPS LCD دارد، اما دارای زاویه دید گسترده ای نیستند.

مقایسه کلی QNED با Neo QLED

تلویزیون های ال جی QNED و سامسونگ Neo QLED با رزولوشن 4K و 8K در دسترس خواهند بود. ال جی از HDR10، HLG و Dolby Vision پشتیبانی می کند. سامسونگ به طور سر سختانه ای از پشتیبانی از دالبی ویژن خودداری می کند و همچنان از HDR10/10+، HLG و HDR 10+ Adaptive استفاده می کند.

چه تلویزیون مینی LED بخریم؟

هر دوی سامسونگ و ال جی از قابلیت اتصال HDMI 2.1، رفرش ریت حداکثر 120 هرتزی و G-sync انویدیا در محدوده تلویزیون های نئو اولد و کیوند خود پشتیبانی می کنند. به طور خلاصه ، LG QNED و Samsung Neo QLED هر دو از فناوری های صفحه نمایش استفاده می کنند که به نور پس زمینه مینی ال ای دی متکی هستند و از یک لایه Quantum Dot برای تقویت رنگ سفید از نور پس زمینه استفاده می کنند.

کدام مدل های Mini-LED موجود هستند؟

ال جی تاکنون از 4 تلویزیون QNED خود در سال 2021 رونمایی کرده است که این چهار مدل شامل تلویزیون های QNED85 QNED90 QNED95 QNED99 می باشند. مدل های QNED99 و QNED95 رزولوشن 8K دارند و 2 مدل دیگر فورکی هستند.

سامسونگ نیز تلویزیون های نئو کیولد خود را در 4 مدل تولید کرده است. QN90A و QN85A مدل های 4K هستند و مدل های QN900A و QN800A نیز مدل های با رزولوشن 8K هستند؛ که البته دارای جعبه One Connect نیز می باشند. برای دیدن جدیدترین تلویزیون‌های مینی‌ال‌ای‌دی می‌توانید به فروشگاه افرالند مراجعه کنید.