Micro LED و Mini LED دو اصطلاحی هستند که شما در سال 2021 بیشتر با آن مواجه خواهید شد؛ چون تلویزیون های جدید از فناوری های جدید برای نمایش بهتر استفاده می کنند. اما این اصطلاحات دقیقا به چه معنا هستند؟ Micro LED و Mini LED چه تفاوتی با هم دارند؟

وقتی به LED ها فکر می کنید احتمالا به چراغ های ریز ساده مانند چراغ های نشان دهنده قدرت؛ چراغ های کریسمس و چراغ های درخشان روی اسباب بازی ها فکر می کنید؛ اما LED ها در یکی از فناوری ها که هر روز از آن استفاده می کنید؛ نقش مهمی را ایفا می کند و آن هم دستگاه تلویزیون شما است. با گذشت زمان ما شاهد جدیدترین فناوری های LED بوده ایم که نقشی که در ارائه تصویر بهتر دارند را به رخ می کشند. در ادامه با این مقایسه از وبلاگ افرالند همراه باشید.

مبانی LED ها

LED مخفف light emitting diode و به معنای دیود ساطع کننده نور است و یکی از ساده ترین قطعات در فناوری مدرن است. LED ها یک نیمه هادی خاص دارند که با عبور جریان از آن می درخشد و عملکرد ساده ای دارد. وقتی جریان وجود دارد نور را ساطع می کند؛ وقتی که جریان قطع است خاموش می شود.

از زمان ظهر ال ای دی ها در محصولات مصرفی (در دهه 60 میلادی)؛ LED با تغییراتی مواجه شدند. پیشرفت ها باعث روشنایی و تولید نورهای با رنگ مختلف شده است؛ اما این عملکرد ساده LED برای ده ها سال است که به همان صورت استفاده می شود. جدیدترین محصولات مانند لامپ های بازده بالا و چراغ قوه در گوشی های هوشمند از روشنایی بالاتری برخوردار هستند و این به خاطر استفاده از LED های مدرن است؛ به غیر از اینها می توان موارد متنوعی از ریموت کنترل مادون قرمز گرفته تا نمایشگرهای دیجیتال را پیدا کرد که از ال ای دی استفاده می کنند.

در حال حاضر نمایشگرهای زیادی از فناوری مینی ال ای دی استفاده می‌کنند اما تلویزیون ال جی یکی از اولین‌ برندهایی بود که وارد فاز تولید این محصولات شد و نمایشگرهایش را با نام تلویزیون QNED معرفی کرد!

بزرگترین تغییری که در فناوری LED ایجاد شد؛ معرفی ترکیبات ارگانیک بود که LED های چند رنگ اجازه می دهد تا روی شیشه رسوب کنند (دقیقا مانند جوهر چاپگر روی کاغذ). OLED با قابلیت نمایش رنگ های روشن و رنگ های سیاه تیره؛ به فناوری برتر نمایش در دنیای تلویزیون تبدیل شده است.

اما Micro LED و Mini LED ها ممکن است در سال 2021 چشم انداز فناوری تلویزیون را به طور قابل توجهی تغییر دهند.

نمایشگر MiniLEDنوع فناوری
تلویزیون ال جی QNED85QNED
تلویزیون ال جی QNED86QNED
تلویزیون ال جی QNED90QNED
تلویزیون سامسونگ QN85CNeo QLED
تلویزیون سامسونگ QN90CNeo QLED
تلویزیون سونی X95LMiniLED

Mini LED بک لایتی کوچک که تفاوت زیادی ایجاد می کند

همانطور که از نام Mini LED پیداست؛ این دیودها دارای انداره کوچکی هستند و به طور معمول در رنچ 0.008 اینچ (200 میکرون) قرار می گیرند که تقریبا یک پنجم اندازه LED استاندارد هستند. این اندازه کوچک به این معنا است که می توان تعداد بیشتری از آنها را در یک منطقه جمع آوری کرد و به یک تلویزیون دارای نور پس زمینه آرایه ای اجازه می دهد تا هزاران Mini LED پشت پنل LCD وجود داشته باشد و صد یا چند منطقه نور مستقل را ایجاد می کند.

تفاوت OLED با Mini LED و Micro LED – توضیح فناوری های مختلف تلویزیون

در مقایسه با Local Dimming که در تلویزیون های دارای LED های استاندارد وجود دارد؛ در اکثر مدل های با کیفیت بالا تعداد مناطق دایمینگ به مراتب بیشتر است. هر یک از این مناطق دایمینگ؛ نور پس زمینه را با کنترلی دقیق تر ایجاد می کنند و در نتیجه نورهای بهتر؛ رنگ های سیاه عمیق تر و هاله های کمتری که به علت مناطق کم نور ایجاد می شوند منجر به افزایش کنتراست می شوند. این به عملکرد عالی HDR تبدیل می شود؛ اما در کل به یک تصویر واضح تر و غنی تر منجر می شود؛ تلویزیون های OLED در حال حاضر در دنیای فناوری نمایش تلویزیون مانند قهرمان ظاهر می شوند.

و بهترین قسمت ماجرا این است که قیمت آنها خیلی بیشتر از تلویزیون های رقیبی که از LED های با اندازه استاندارد استفاده می کنند نیست. با کمی افزایش قیمت می توانید تصویری کاملا بهتر داشته باشید.

یکی دیگر از برندهای معروف در زمینه نمایشگرهای مینی ال ای دی تلویزیون سونی است که تنوع مدل کمتری دارد اما تولیدات آن سطح بالاترین نمایشگرهای بازار هستند که سری X95L آن با فناوری Mini LED ساخته می‌شود!

مقایسه Micro LED و Mini LED

TLC با معرفی Mini LED ها در سال 2019 تلویزیون های سری 8 خود را با نام Roku معرفی کرد و بعد همان نور پس زمینه Mini LED را در تلویزیون های سری 6 مدلRoku (R635)  استفاده کرد و نتیجه این است که شما می توانید بهترین تلویزیون ها را با قیمتی پایین خریداری کنید.

رقبا مطمئنا متوجه شده اند که سامسونگ در سال 2021 قصد دارد تلویزیون های Mini LED را معرفی کند و شایعاتی هم مبنی بر اینکه ال جی قرار است همین کار را انجام دهد؛ وجود دارد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر روی لینک هر مدل کلیک کنید.

آیا باید برای خرید تلویزیون Mini LED اقدام کنم؟

بله کاملا؛ تلویزیون های Mini LED تصاویری بسیار موثر را ارائه می دهند و بدون اینکه افزایش قیمت عمده ای وجود داشته باشد عملکرد بهتری را به شما ارائه می دهد. اگر فناوری جدیدی وجود دارد که ما برای خرید تلویزیون در سال 2021 به خریداران توصیه کنیم؛ تلویزیون های مینی ال ای دی است. با این حال؛ در حالی که در حال حاضر مجموعه تلویزیون های Mini-LED خوبی وجود دارد؛ باید منتظر ماند و دید که در اواخر امسال چه گزینه های جدیدی عرضه خواهد شد.

Micro LED ها – کوچکترین LED هایی که می توانید خریداری کنید

Micro LED ها را نباید با Mini LED ها اشتباه گرفت؛ میکرو ال ای دی ها خیلی کوچکتر هستند و تغییرات بسیار زیادی را در فناوری تلویزیون ایجاد کرده اند. اندازه Micro LED های قعلی 50 میکرو میلی هستند که تقریبا معادل 0.002 اینچ هستند و دارای اندازه یک صدم یک LED معمولی هستند.

این ال ای دی ها به اندازه کافی کوچک هستند که بتوانند به عنوان یک پیکسل منفرد کار کنند و این همان چیزی است که Micro LED ها را جذاب می کند. اگر Mini LED ها تصویری از نور پس زمینه LCD های موجود را ایجاد کنند؛ Micro LED ها انقلابی شگرف تر را ارائه می دهند و فناوری را ارائه می دهند که می تواند با OLED ها رقابتی تن به تن داشته باشد و حتی به خاطر روشنایی بهتر و رنگ های واضح تر برنده شود.

کره‌ای‌ها در زمینه ساخت تلویزیون مینی ال ای دی بسیار سریع و ماهرانه عمل کردند، تلویزیون سامسونگ علاوه بر این فناوری از تلویزیون Micro LED نیز استفاده می‌کند اما به دلیل قیمت بالای این نمایشگرها هنوز در بازار وارد نشده‌اند!

تفاوت OLED با Mini LED و Micro LED – توضیح فناوری های مختلف تلویزیون

بهترین روش برای درک پیکسل های Micro LED؛ فکر کردن به نمایشگرهای قدیمی Jumbo-Tron در رویدادهای ورزشی است و این جایی است که چراغ های جداگانه پیکسل های بزرگ و قابل مشاهده صفحه را تشکیل می دهند. اما این نمایشگرها از نظر اندازه بسیار بزرگ بودند و از وضوح کمی برخوردار بودند و برای مصارف خانگی مناسب نبودند. از طرف دیگر LED های میکروسکوپی (به معنای واقعی با اندازه های میکرون) به اندازه کافی کوچک هستند و می توانند به عنوان پیکسل های جداگانه در یک نمایشگر سنتی عمل کنند.

سه رنگ قرمز، آبی و سبز یک کلاستر را تشکیل می دهند و هر کلاستر یک پیکسل است که می تواند برای هر رنگ یا سطح روشنایی که می خواهید روشن و حتی کاملا خاموش شود. این خاموش شدن کاری را انجام می دهد که تلویزیون های LCD نمی توانستند ارائه دهند و آن هم کنتراست واقعی و رنگ سیاه عمیق است.

این دستگاه ها همچنین می توانند ترفندهایی را استفاده کنند که تلویزیون های OLED هنوز نتوانسته اند به آن دست پیدا کنند و آن هم سطح روشنایی حداکثر 5000 نیتی است که تقریبا 5 برابر بیشتر از درخشان ترین نمایشگر های OLED است. Micro LED همچنین وعده می دهد که آخرین نگرانی آزار دهنده خریداران OLED را برطرف کند و آن هم سوختن صفحه نمایش است. به لطف ویژگی های مختلف شیمیایی و الکترو لومینسانس OLED و Micro LED؛ پیکسل های Micro LED به طور جداگانه خطر حفظ تصاویر ثابت را ندارد و بدون تخریب رنگی که در OLED ها رخ می دهد به صورت بسیار طولانی تر عمر خواهند کرد.

در جدول زیر می‌توانید پرفروش ترین تلویزیون های سامسونگ موجود در بازار ایران را مشاهده کنید.

سامسونگ چند سالی است که نمایشگرهای میکرو ال ای دی را عرضه کره است و یک تلویزیون خیلی بزرگ Micro LED با اندازه 146 اینچ را تولید کرده است که به معنای واقعی کلمه می تواند یک دیوار را از کف تا سقف بپوشاند (ناگفته نماند که تولیدکنندگانی مانند LG؛ Sony و TCL همگی در دو سال گذشته نمایشگرهای مشابه به Micro-LED را عرضه کرده اند).

مقایسه Micro LED و Mini LED

اما یک دلیل دیگر برای استفاده از این اندازه بزرگ وجود داشت: سامسونگ هنوز در حال تولید Mirco LED است و این اندازه ای است که برای دست پیدا کردن به وضح 4K مورد نیاز بود. با این حال، سامسونگ با موفقیت تلویزیون های میکرو ال دی تولید کرد که از Micro LED های بیشتری استفاده می کرد و محصول The Wall این برند یک دستگاه 110 اینچی بود که به یک تلویزیون Micro-LED معقول تر برای سال 2021 تبدیل شده بود و با تصحیح بیشتر این فناوری؛ اندازه های کوچکتر هم احتمالا به زودی وارد بازار خواهند شد. 

آیا باید برای خرید تلویزیون Micro LED اقدام کنم؟

در حالی که این دستگاه ها در بازار وجود دارند؛ ما توصیه می کنیم که فعلا تلویزیون های Micro LED را خریداری نکنید. در حال حاضر؛ چند مدل با اندازه های بسیار بزرگ وجود دارند که دارای برچسب قیمت بالایی هستند. با چنین هزینه ای؛ شما می توانید وضوح بسیار بهتری دریافت کنید. سامسونگ؛ ال جی و سونی همه تلویزیون های 8K با اندازه های بزرگ 88 تا 98 اینچ را تولید کرده اند.

اما انتظار می رود که تلویزیون های 8K در سال آینده با کاهش قیمت چشمگیری مواجه شود. مقرون به صرفه ترین مجموعه تلویزیون 65 اینچی 8K سامسونگ در حال حاضر با کیفیمت تقریبا 3000 دلاری به فروش می رسد و انتظار داریم مدل های مقرون به صرفه بیشتری را از برندهای دیگر در چند ماه آینده شاهد باشیم. Micro-LED قطعا یک فناوری عالی است که منجر به کیفیت تصویر فوق العاده ای می شود.

منبع: tomsguide