وقتی که قصد خرید تلویزیون یا مانیتور کامپیوتر را دارید باید پنل VA؛ پنل IPS یا حتی TN را انتخاب کنید. بهترین فناوری صفحه نمایش برای شما بستگی به این دارد که عمدتا از آن برای چه کاری استفاده می کنید و اگر یک گیمر هستید؛ فناوری های مختلف پنل برای انواع خاصی از بازی ها ایده آل است.

انواع پنل ها

همانطور که در بالا ذکر کردیم هنگام خرید تلویزیون یا مانیتور با 3 پنل VA و IPS یا حتی TN برخورد خواهید کرد که در مقاله امروز فروشگاه افرالند ما در مورد TN صحبتی نخواهیم کرد چون جزو قدیمی ترین نوع پنل محسوب می شود.

In-plane switching (IPS) – این اصطلاح توسط ال جی اختراع شد. سامسونگ از فناوری مشابه به عنوان “plane-to-line switching” (PLS) یاد می‌کند، در حالی که AU Optronics از اصطلاح “advanced hyper viewing angle” (AHVA) استفاده می کند و همه اینها قابل مقایسه هستند.

Vertical alignment (VA) – توسط سامسونگ به عنوان “super vertical alignment” (SVA) و توسط AU Optronics به عنوان “advanced multi-domain vertical alignment” (AMVA) اشاره می شود؛ همه دارای قابلیت های مشابه هستند.

این نام ها به تراز شدن مولکول ها در دخل LCD (صفحه نمایش کریستال مایع) و نحوه تغییر آنها هنگام اعمال ولتاژ مربوط می شوند. همه مانیتورهای LCD برای کار کردن تراز شدن مولکول ها را تغییر می دهند، اما نحوه انجام این کار می تواند روی افکت تصویر و زمان پاسخگویی تاثیر می گذارد.

هر نوع پنل دارای مزایا و معایبی است. ساده ترین روش برای انتخاب بین آنها این است که تصمیم بگیرید کدام ویژگی برای شما مهمتر از بقیه است. این امر تا حد زیادی به آنچه که نیاز دارید و میزان هزینه شما بستگی دارد.

اگر از تلویزیون یا کامپیوتر خود برای کارهای مختلفی مانند کار در دفتر؛ برنامه نویسی؛ ویرایش فیلم و عکس یا بازی استفاده می کنید تصمیم گیری ممکن است کمی سخت تر باشد.

تمام تلویزیون های ال جی به غیر از اولدها، دارای بک لایت هستند و از این طریق نور و روشنایی صفحه نمایش را تامین می کنند در جدول زیر پرفروش ترین مدل های این برند در بازار ایران را مشاهده می‌کنید. اکنون در این حربه رقابتی، تلویزیون ال جی توانسته جایگاه ویژه ای از آن خودش کند و به بالاترین پله ترقی برسد.

مدل ال جینوع نمایشگر
تلویزیون UQ8000LED
تلویزیون UQ9000LED
تلویزیون NANO80NanoCell
تلویزیون NANO86NanoCell
تلویزیون QNED80MiniLED
تلویزیون QNED90MiniLED
تلویزیون CSOLED
تلویزیون C2OLED Evo
تلویزیون G2OLED Evo
تلویزیون ال جی 2022

پنل IPS (In-Plane Switching)

فناوری IPS برای بهبود محدودیت های پنل های TN (به ویژه از نظر تولید رنگ ضعیف و زوایه دید محدود) توسعه یافته است. در نتیجه؛ پنل های IPS در هر دو زمینه بسیار بهتر از TN ها هستند. به طور خاص، پنل های IPS دارای زاویه دید بسیار بالاتری از TN ها هستند. این بدان معناست که شما می توانید پنل های IPS را از زاویه گسترده تری مشاهده کنید و همچنین از تولید رنگ دقیق استفاده کنید. برخلاف TN ها؛ هنگامی که تصویری را از زاویه مشاهده می کنید تحریف رنگ بسیار کمتری را مشاهده خواهید کرد.

پنل های IPS همچنین به دلیل تولید نسبتا خوب رنگ سیاه شناخته شده اند که به از بین بردن محو شدگی یا تاری که پنل های TN داشتند کمک می کند. با این حال، پنل های IPS از نسبت کنتراست بسیار خوبی که در VA ها پیدا می کنید برخوردار نیستند.

مقایسه پنل VA و IPS – بهترین فناوری صفحه نمایش کدام است؟

این در حالی است که رفرش ریت پنل های IPS نسبت به TN ها بیشتر است. امروزه تولیدکنندگان بیشتری در حال تولید پنل های IPS با رفرش ریت 240 هرتز هستند. به عنوان مثال ASUS VG279QM که یک دستگاه 27 اینچی با کیفیت 1080p است از پنل IPS با رفرش ریت 280 هرتز استفاده می کنید.

قبل از این TN ها نسبت به سایر پنل ها تاخیر ورودی کمتری داشتند اما سرانجام فناوری IPS این تاخیر ورودی را جبران کرد. در ژوئن 2019؛ ال جی مانیتورهای جدید Nano IPS UltraGear خود را با زمان پاسخگویی 1 میلی ثانیه ارائه کرد.

با وجود اینکه این شکاف بسته شد؛ برای پنل IPS با چنین زمان پاسخگویی کمتری نسبت به TN با مشخصات مشابه باید هزینه بیشتری پرداخت کنید. اگر بودجه خوبی دارید برای خرید تلویزیون یا یک مانیتور با پنل IPS و زمان پاسخگویی حدود 4 میلی ثانیه هزینه کنید.

آخرین چیزی که باید در مورد پنل های IPS بدانید این است که پدیده ای به نام “IPS glow” دارد؛ این زمانی است که می بینید نور پس زمینه نمایشگر در زوایای دید نامناسب از درخشش بیشتری برخوردار است. تا زمانی که از کنار به پنل نگاه نکنید این مشکل چندان مسئله ساز نیست؛ اما مسئله ای است که باید به خاطر داشته باشید.


سونی برند با ابهتی است که همواره در صدر جدول فروش تلویزیون قرار گرفته؛ یک تلویزیون سونی بالاترین سطح کیفیت تصویر و امکانات را دارد به همین دلیل در جدول زیر، پرفروش ترین های این برند ژاپنی در سال 2022 را لیست کرده ایم تا خرید برایتان راحت تر از همیشه باشد.

مدل سونینوع نمایشگر
تلویزیون X75KLED
تلویزیون X80KLED
تلویزیون X85KLED
تلویزیون X90KLED
تلویزیون X95KLED
تلویزیون A80KOLED
تلویزیون سونی 2022

پنل VA (Vertical Alignment)

پنل های VA نوعی سازش میان TN و IPS را برقرار می کنند. این پنل ها بهترین نسبت کنتراست را ارائه می دهند به همین دلیل تولیدکنندگان تلویزیون از پنل های VA به طور گسترده ای استفاده می کنند؛ در حالی که یک نمایشگر IPS معمولا دارای کنتراست 1:1000 است؛ دیدن نسبت کنتراست 1:3000 یا 1:6000 در یک صفحه نمایش VA قابل مقایسه؛ غیر معمول نیست.

از نظر زاویه دید؛ VA نمی تواند کاملا مطابق با عملکرد پنل های IPS عمل کند. روشنایی صفحه و مخصوصا بر اساس زاویه ای که مشاهده می کنید می تواند متفاوت باشد اما “IPS glow” را دریافت نخواهید کرد.

VA ها دارای سرعت پاسخگویی کندتری نسبت به TN و پنل های جدید Nano IPS که از نرخ پاسخگویی 1 میلی ثانیه ای برخوردار هستند می باشند. شما می توانید مانیتورهای VA با رفرش ریت بالا (240 هرتز) را پیدا کنید؛ اما تاخیر می تواند منجر به تاری حرکت شود. به همین دلیل گیمرهای رقابتی باید از VA اجتناب کنند.

مقایسه پنل VA و IPS – بهترین فناوری صفحه نمایش کدام است؟

در مقایسه با TN ها، پنل های VA تولید رنگ بسیار بهتری را ارائه می دهند و معمولا در مدل های رده پایین تر؛ طیف sRGB کامل را تحت تاثیر قرار می دهند. اگر تمایل دارید کمی بیشتر هزینه کنید؛ پنل های Quantum Dot SVA سامسونگ می توانند پوشش 125 درصدی sRGB را ارائه دهند.

به همین دلیل، پنل های VA برای کابردهای عمومی ایده آل هستند و برای گیمرهایی که بازی های تک نفره یا گاه به گاه را اجرا می کنند مناسب است. گرچه متخصصان رسانه به طور کلی، پنل های IPS را نسبت به VA ترجیح می دهند؛ چون طیف وسیع تری از رنگ ها را به نمایش می گذارند.

همه پنل های LCD دارای مشکلات مشترکی هستند

هنگامی که مانیتورهای LCD را با CRT مقایسه کنید؛ متوجه خواهید شد که تمام پنل های LCD از نوعی مشکل تاخیر رنج می برند. این اولین مشکلی بود که پنل های TN برای اولین بار با آن مواجه شدند و سال هاست که مانیتورهای IPS و VA از آن رنج می برند؛ اما فناوری ها بهبود پیدا کردند و گرچه بسیاری از مشکلات بهبود پیدا کرده اند اما به طور کامل حذف نشده اند.

نور پس زمینه غیریکنواخت مسئله دیگری است که در انواع پنل ها مشاهده خواهید کرد. این مسئله اغلب به کیفیت ساخت کلی مربوط می شود و در مدل های ارزان قیمت که برای کاهش هزینه ها کنترل کیفیت کمتری را به همراه دارند دیده می شوند. بنابراین اگر به دنبال یک تلویزیون یا مانیتور ارزان قیمت هستید؛ برای دریافت نور پس زمینه غیریکنواخت آماده باشید.

پنل های LCD بیشتر در معرض پیکسل های مرده قرار می گیرند. تولیدکنندگان مختلف سیاست ها و قوانین مربوط به مصرف کننده مختلفی را برای پیکسل های مرده پوشش می دهند. اگر فرد کمال گرایی هستید؛ قبل از خرید؛ سیاست های تولیدکننده مد نظر خود را در مورد پیکسل های مرده بررسی کنید. برخی از آنها به طور رایگان مانیتوری که دارای پیکسل مرده است را تعویض می کنند.

برای اینکه بتوانید تلویزیونی متناسب با بودجه‌تان (هر چقدر کم) خریداری کنید مطمئناً باید سراغ برند سامسونگ بروید، این برند کره ای تلویزیون‌هایش را معمولا در قیمت‌های ارزان تولید می‌کند و به همین دلیل بالاترین میزان فروش را به خود اختصاص می‌دهد. خرید تلویزیون سامسونگ در هر کدام از سری‌های زیر می‌تواند شما را به دنیایی جادویی و سرشار از رنگ‌ها ببرد.

مدل سامسونگنوع نمایشگر
تلویزیون BU8000LED
تلویزیون BU8500LED
تلویزیون Q60BQLED
تلویزیون Q70BQLED
تلویزیون Q80BQLED
تلویزیون QN85BNeo QLED
تلویزیون QN90BNeo QLED
تلویزیون سامسونگ 2022

کدام نوع صفحه نمایش برای شما مناسب است؟

در حال حاضر؛ شما احتمالا ایده خوبی در مورد نوع پنل مد نظر خود دارید. همانطور که معمولا اتفاق می افتد؛ هر چه بیشتر هزینه کنید محصول با کیفیت تری را دریافت خواهید کرد. توصیه های ما برای اهداف خاص شامل موارد زیر است:

برای استفاده کاری یا تحصیلی – در اینجا بودجه برای شما مهمترین مسئله است. VA پنلی است که برای همه مناسب است و دارای زاویه دید بالاتری نسبت به TN است. شما می توانید در هزینه های خود مقداری صرفه جویی کنید چون به رفرش ریت بالا یا تاخیر ورودی بسیار کم نیاز ندارید. هر چند اگر هم داشته باشید مسئله ای ایجاد نمی کند. فقط در هنگام حرکت مکان نمای ویندوز روی صفحه نمایش با رفرش ریت 144 هرتز به جای 60 هرتز؛ تفاوت محسوسی را در عملکرد روان و نرم مشاهده خواهید کرد.

ویرایشگرهای عکس و فیلم / هنرمندان دیجیتال – پنل های IPS هنوز هم به دلیل توانایی نمایش طیف گسترده ای از رنگ ها؛ مورد علاقه هستند. پیدا کردن پنل های VA که دامنه وسیعی را پوشش دهند (125 درصد sRGB و بیش از 90 درصد DCI-P3) امری غیرمعمول نیست؛ اما در مقایسه با پنل های IPS تمایل دارند که در هنگام عملیات سریع؛ تاری حرکت بیشتری را از خود نشان دهند. اگر در مورد دقت رنگ جدیت دارید باید مانیتور خود را به درستی کالیبره کنید.

مقایسه پنل VA و IPS – بهترین فناوری صفحه نمایش کدام است؟

برنامه نویسانی که مانیتورها را به صورت عمودی نصب می کنند – ممکن است فکر کنید که پنل های TN برای برنامه نویسان عالی هستند؛ اما لزوما اینطور نیست. پنل های TN دارای زاویه دید (به خصوص در محور عمودی) هستند. اگر مانیتور خود را در حالت عمودی نصب کنید (همانطور که بسیاری از برنامه نویسان و توسعه دهندگان گوشی های همراه انجام می دهند)؛ بدترین زاویه دید ممکن را از یک پنل TN دریافت خواهید کرد. برای داشتن بهترین زاویه دید ممکن در این سناریو؛ روی نمایشگر IPS سرمایه گذاری کنید.

گیمرهای آنلاین رقابتی تردیدی وجود ندارد که پنل های TN هنور در دنیای eSports مورد علاقه هستند. حتی ارزان‌ترین مدل ها نیز زمان پاسخگویی سریع و پشتیبانی از رفرش ریت بالا را دارند. برای بازی های 1080p یک گزینه 24 اینچی بسیار خوب عمل می کند؛ یا شما می توانید یک مدل 1440p و 27 اینچی را انتخاب کنید؛ بدون اینکه هزینه زیادی صرف کنید. ممکن است به خاطر ورود مدل هایی با تاخیر ورودی کم به بازار به سراغ IPS بروید اما باید هزینه بیشتری را پرداخت کنید.

گیمرهای کامپیوتری غیر رقابتی و حرفه ای – برای یک تصویر غنی یک پنل VA نسبت کنتراست بالاتری نسبت به IPS یا TN ارائه می‌دهد. برای دریافت رنگ سیاه تیره و یک تصویر واضح و کنتراست؛ VA برنده است. با این حال توصیه می کنیم به طور کلی از TN خودداری کنید مگر اینکه یک گیمر رقابتی باشید.

جمع‌بندی

اگر بتوانید مانیتور مورد علاقه خود را قبل از خرید به صورت حضوری بررسی کنید از یک خرید کورکورانه جلوگیری خواهید کرد. از فروشنده بخواهید که به شما اجازه دهید تا با گرفتن ماوس و حرکت سریع ان در اطراف صفحه؛ چند تست ساده را انجام دهید و تاری حرکت را بررسی کنید. همچنین می توانید میزان روشنایی دستگاه را تست کنید، برخی از فیلم ها را مشاهده کنید و بررسی کنید که آیا با آن احساس راحتی خواهید کرد یا نه. اگر نمی توانید هر کدام از این کارها را انجام دهید؛ بررسی های آنلاین همیشه مفید واقع می شود؛ اما مراقب کامنت های جعلی درج شده در سایت ها باشید؛ همچنین می توانید با تماس با کارشناسان ما در وبسایت افرالند اطلاعات مورد نیاز برای خرید مانیتور مناسب را دریافت نمایید.