۲۴ مرداد ۱۴۰۱

بررسی تخصصی تلویزیون اولد OLED

بررسی تخصصی تلویزیون اولد - oled

در این مقاله قرار است بررسی تلویزیون اولد را داشته باشیم و آن را با نمایشگرهای دیگری مثل ال ای دی و ال سی دی و کیولد مقایسه کنیم. اگر به فروشنده‌ها و کارشناسان فروش بگویید تلویزیونی می‌خواهید که رنگ‌ها را طبیعی و دقیق نمایش دهد، باریک باشد و پاسخدهی سریعی داشته باشد، حتما اولد را معرفی می‌کنند. اولد نمایشگری با ساختاری متفاوت از LED و LCD است و به همین خاطر فیلمی که با یک تلویزیون اولد می‌بینید در مقایسه با نمایشگر LED، رنگ‌هایی نمایش می‌دهد که در واقعیت هم وجود دارند.

برای فیلم بازها، این که نور و رنگ طبیعی باشد خیلی اهمیت دارند در نتیجه اولد انتخاب خیلی از این افراد است. تاریخچه اولد به شرکت ال جی برمی‌گردد اما از آن جایی که این نمایشگرها حرف‌های زیادی برای گفتن دارد؛ برندهای زیادی از جمله سونی، فیلیپس، پاناسونیک و … از آن برای تولید محصولاتشان استفاده کرده‌اند. از آن جایی که این متن به بررسی تخصصی تلویزیون OLED تعلق دارد نه یک بررسی عادی، قرار است اطلاعات و نکات زیادی را بفهمید و اولد را بیشتر بشناسید.

تاریخچه تلویزیون اولد

به عنوان اولین گام در بررسی تلویزیون OLED باید کمی با تاریخچه این نمایشگر آشنا شویم و ببینیم چه برندی آن را تولید کرده است. ال جی و سامسونگ در سال 2012 اولین‌هایی بودند که نمایشگرهای اولد را استفاده کردند اما سامسونگ از اولد بیشتر در ساخت گوشی و تبلت استفاده کرده و ال جی به ساخت تلویزیون های اولد روی آورده است.

در سال 2020 برند هایسنس هم برای تولید محصولات اولد پا پیش گذاشت. این به معنی آن نیست که برای خرید نمایشگر اولد، انتخابی غیر از ال جی ندارید؛ برندهای زیادی هستند که از این فناوری جدید استفاده می‌کنند اما اولین گام را ال جی برداشته و تا سال 2022 همچنان در حال تولید و نوآوری‌های جدید است.

تلویزیون اولد چیست؟

بیایید برای این که بررسی تلویزیون اولد کاملی داشته باشیم از تعریف فنی اولد، اسم کامل و این که از چه چیزهایی به وجود آمده شروع کنیم. OLED مخفف شده عبارت” Organic Light-Emitting Diode “یا” دیود نورگسیل اورگانیک “است. بخش اورگانیک این عبارت بخاطر استفاده از لایه‌ای از کربن است که این لایه قبل از لایه‌ی شیشه‌ای نمایشگر قرار دارد. به دلیل این لایه‌ها است که اولدها نور را هنگام عبور جریان از خود ساطع می‌کنند؛ اگر بخواهم ساده‌تر بگویم پیکسل های خود نور دهنده جریان را به نور تبدیل می‌کنند و به همین دلیل در ساختار نمایشگر اولد منبع نوری وجود ندارد.

به پنل اولد پنل خود نور یا Self Light هم می‌گویند زیرا نور پس زمینه‌ای مثل نمایشگر ال ای دی و ال سی دی ندارند. با این تفاسیر نمایشگر اولد، نمایشگری است که عملکرد آن در روشنایی، رنگ و نمایش تصویر سریع‌تر و همچنین باریک‌تر از نمایشگرهای دیگر ساخته شده زیرا لامپ‌های پس زمینه را ندارد.

بهترین تلویزیون های اولد

برای تکمیل کردن بررسی تلویزیون اولد، قصد دارم تعدادی از بهترین اولدها را به شما معرفی کنم تا اگر با این اطلاعات تمایل به خرید آن‌ها داشتید؛ بتوانید یکی از محصولات را انتخاب کنید. برای راحتی شما بهترین‌ها را بر اساس اقتصادی، میان رده و بالا رده بودن، معرفی کرده‌ام

نکته: توجه کنید که بحث اقتصادی و میان رده و بالا رده بودن در این مقاله فقط در مورد اولدها است نه به صورت کلی.

بررسی تلویزیون اولد اقتصادی

این اولدها که در جدول معرفی می‌شوند محصولاتی هستند که نسبت به اولدهای دیگر پردازشگر پایین‌تر، رفرش ریت و توان صوتی کمتری دارند.

مدلبرند سازندهسال ساخت
تلویزیون ال جی A1ال جی2021
تلویزیون ال جی A2ال جی2022
تلویزیون سونی A75Kسونی2022

بررسی تلویزیون OLED میان رده

محصولاتی که در این قسمت از بررسی تلویزیون اولد آمده‌اند محصولاتی با قیمت متوسط هستند و امکانات آن‌ها مثل توان صوتی و رفرش ریت در حد متوسط است. معمولا این محصولات جزو تلویزیون های پر فروش به شمار می‌روند.

بررسی تخصصی تلویزیون اولد و معرفی پرچمداران

پرچمدارهای اولد محصولات با رفرش ریت 120 هرتز، توان صوتی بالاتر از 50 وات هستند و کیفیت بی نظیری را در تصویر نشان می‌دهد. این محصولات معمولا با آخرین نسخه سیستم عامل، امکانات هوشمند، عملکرد گیمینگ و طراحی فریم و پایه زیبا ساخته شده‌اند. قیمت تلویزیون اولد پرچمدار بالاتر بیشتر محصولات موجود در بازار است.

مدلسال تولید
تلویزیون ال جی CS2022
تلویزیون ال جی C22022
تلویزیون ال جی CS32023
تلویزیون ال جی C32023
تلویزیون ال جیG32023

تلویزیون ال جی C3:
خرید تلویزیون ال جی C3 برای گیمرهای حرفه‌ای که بهترین تجربه بازی را می‌خواهند و کاربرانی که دنبال کنتراست بی‌نهایت برای تماشای فیلم و سریال با بهترین کیفیت هستند گزینه عالی است که در سال 2023 ارزش خرید بالایی دارد.

مدلسال تولید
تلویزیون سامسونگ S95B2022
تلویزیون سامسونگ S90C2023
تلویزیون سامسونگ S95C2023

تلویزیون سامسونگ S95C:
در بین مدل‌های QD-OLED می‌توان گفت تلویزیون سامسونگ S95C بهترین مدل ردر حال حاضر تولید سال 2023 است که روشنایی بسیار عالی دارد و همچنان کنتراست و ظرافت طراحی بینظیر اولدها را حفظ کرده است.

بهترین تلویزیون اولد 8K

اگر منتظر اولدهای 8K هستید، قرار است 2 مدل از بهترین‌ها با این رزولوشن را در ادامه معرفی کنم. این محصول هم جزو پرچمداران به شمار می‌رود اما از آن جایی که وضوح متفاوتی دارد به صورت جداگانه معرفی می‌شوند.

نام تلویزیون اولدبرند سازندهسال ساخت
تلویزیون ال جی Z3ال جی2023
تلویزیون ال جی Z2ال جی2022

تلویزیون اولد و پاسخ دهی آن

هیچ گیمری نیست که اولد را بشناسد و علاقمند به اولد نباشد. گیمرهای حرفه‌ای به نمایشگر اولد علاقمند هستند زیرا پاسخ دهی این نمایشگرها خیلی بالاتر از نمایشگر معمولی است.

عملکرد گیمینگ تلویزیون اولد

تا این جا بررسی تلویزیون اولد فهمیدیم که چون منبع نوری نمایشگر اولد پیکسل‌ها هستند و اندازه آن‌ها هم بسیار کوچک است باعث شده عمق اندازه صفحه نمایشگر کاهش پیدا کند و ضریب فریم هم عمق کمی داشته باشد در نتیجه پاسخ دهی سریع‌تر است. نمایشگر اولد به راحتی از پاسخ دهی و تازه سازی 0.001 میلی‌ثانیه پشتیبانی می‌کند و این در مقایسه با یک نمایشگر ال سی دی هزار برابر بیشتر است.

بررسی تلویزیون OLED بر اساس کنتراست

ال جی، پاناسونیک، سونی و هر کمپانی دیگری که تلویزیون های اولد را تولید می‌کند تاکید ویژه‌ای روی کنتراست بی نهایت دارد. چرا کمپانی‌های سازنده آنقدر روی کنتراست بی نهایت تاکید دارند؟ برای جواب دادن به این سوال بررسی تخصصی تلویزیون اولد بیایید از تعریف کنتراست در نمایشگر شروع کنیم. کنتراست به اختلاف بین 2 رنگ سفید و مشکی گفته می‌شود و جزو مهم‌ترین ویژگی‌ها است و تلویزیونی که بتواند اختلاف بیشتری بین رنگ سفید و مشکی داشته باشد؛ نمایشگر بهتری برای فیلم دیدن است.

حالا چرا کمپانی‌ها اسرار دارند که کنتراست اولد، کنتراست بی نهایت است؟ دلیل این ادعا به خاموش شدن پیکسل‌ها در هنگام نمایش دادن رنگ مشکی بر می‌گردد. در نمایشگرهای معمولی که نور پس زمینه وجود دارد، برای این که رنگ مشکی دیده شود ال ای دی‌ها کم نور می‌شوند اما در نمایشگر اولد پیکسل های خود نور در قسمتی که مشکی رنگ است، خاموش می‌شوند و رنگ مشکی مطلق به وجود می‌آید. خاموش شدن پیکسل‌ها و نمایش مشکی مطلق باعث می‌شود روشنایی برای رنگ سفید بیشتر به نظر برسد به همین دلیل سفید مطلق هم در تصویر به وجود می‌آید. حالا بر می‌گردیم به تعریف کنتراست و اختلاف سفید و مشکی، اختلاف مشکی مطلق و سفید مطلق دلیل واضحی است برای این که اداعا می‌کنند نمایشگر اولد کنتراست بی نهایت دارد.

بررسی تخصصی تلویزیون OLED و نمایش رنگ‌ها

در بخش مربوط به کنتراست بررسی تلویزیون اولد خواندیم که تلویزیون OLED در مورد رنگ سفید و مشکی خیلی خاص عمل کرده و برتری زیادی دارد اما خیلی از خریداران در مورد دقت رنگ اولدها هم سؤال دارند. برای این که جوابی به این سؤال بدهیم بهتر است کمی در مورد انواع اولدها حرف بزنیم. اولدها 2 نوع هستند RGB OLED و With OLED. اولد RGB OLED از همان 3 رنگ اصلی قرمز و سبز و آبی را تفکیک می‌کند و از آن‌ها رنگ‌های متنوع و تازه‌ای به وجود می‌آورد به عنوان مثال در تناژ رنگی صورتی میلیون‌ها رنگ در طیف‌های مختلف به وجود می‌آید اما اولد Whit OLED عملکرد بهتری دارد و می‌توانید انتظار رنگ‌های دقیق‌تر و طیف متنوع‌تری در هر تناژ را داشته باشید زیرا 3 رنگ اصلی را به رنگ سفید تبدیل می‌کند و در نهایت از آن رنگ‌های با دقت بالا به وجود می‌آورد.

بیشتر بخوانید:
ارزانترین تلویزیون های اولد

تلویزیون OLED چه خوبی ها و بدی هایی دارد؟

احتمالا تا به این جا از این تکنولوژی خاص و تاثیراتی که دارد به وجود آمده‌اید، در این قسمت بررسی تلویزیون اولد می‌خواهیم خوبی ها و بدی‌ های این نمایشگر را روی صفحه ترازو بگذاریم و تصمیم به خریدن یا نخریدن را به شما بسپاریم.

بررسی تلویزیون اولد و معایب این نمایشگر

شاید فکر کنید روشنایی نمایشگرهای اولد بالاست اما به دلیل نبود منبع نور یکپارچه و نورهایی که انفرادی کنترل می‌شود؛ روشنایی این نمایشگرها نسبت به دیگر نمایشگرها بالا رده، پایین‌تر است. البته ال جی این مشکل را با طراحی محصولات OLED evo حل کرده و ادعا می‌کند روشنایی این نمایشگرها خیلی بیشتر از اولدهای معمولی است. به غیر از ال جی، تولید کننده دیگر اولدها یعنی شرکت پاناسونیک هم نسل جدید اولدهای خود با نام Master OLED Pro را معرفی کرده ادعا دارد:” Master OLED Pro ما نسل بعدی پنل صفحه تلویزیون است که در ژاپن ساخته شده است تا روشنایی بهتری ارائه دهد که منجر به کنتراست پویا و تجربه تماشای برتر می شود. “

نکات مهم OLED TV

نکته 1: خطر سوختگی پیکسل‌ها در محصولات جدید اولد آنقدر کم شده که دیگر نمی‌توان آن را جزو معایب و بدی‌ها مطرح کرد.

نکته 2: اگر هنوز سال‌های اولیه تولید اولدها بود می‌توانستیم قیمت بالای آن‌ها را هم در نظر بگیریم اما امروزه برخی از اولدها را می‌توان به عنوان محصولات میان رده خریداری کرد.

نکته 3: یکی دیگر از ایرادتی که تا قبل از سال 2021 می‌توانستیم از اولدها بگیریم، سایز بزرگ نمایشگرها است یعنی آن‌ها معمولا در سایز 55 اینچ و بالاتر تولید می‌شدند اما محصولات اولد جدید در سایزهای 42 و 48 اینچ هم تولید می‌شوند.

بررسی تلویزیون اولد و فناوری‌های خاص آن

تصمیم گرفتم این بخش از بررسی تلویزیون OLED را به فناوری‌هایی که در تی وی‌های اولد به کار می‌رود اختصاص بدهم تا کمی با این محصولات و کیفیت آن‌ها آشنا شوید. این فناوری‌هایی که قرار است در ادامه بیشتر درموردشان بخوانید، بیشتر فناوری‌هایی هستند که برند ال جی و سونی به خدمت گرفته‌اند و من هم در مورد هر فناوری مشخص کرده‌ام که به کدام کمپانی تعلق دارد. این فناوری‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

بررسی تخصصی تلویزیون اولد و حضور فناوری Infinite Contrast

نمایشگر اولد به این توانایی رسیده که تصویری با سیاهی مطلق به نمایش بگذارد و همان طور که می‌دانیم این به علت نبودن بک لایت و پیکسل‌های مستقل و خود نوردهنده است اما شرکت ال جی برای این که خیالش از کنتراست بی نهایت راحت باشد؛ فناوری Infinite Contrast را به محصولات اولد اضافه کرده است.

ال جی ادعا می‌کند فناوری Infinite Contrast در هر میزان روشنایی، سیاهی عجیبی را به نمایش می‌گذارد که حتی می‌توانید جزئیات ظریفی که پیش از این به آن‌ها توجه نمی‌شد، ببینید.

عملکرد گیمینگ بهتر با فناوری OLED Motion Pro

اگر دقت کرده باشید، یکی از خوبی‌هایی که در بررسی تلویزیون OLED متوجه آن شدیم؛ پاسخ دهی سریع‌تر نمایشگر و نرخ نوسازی بالاتر است که گیمرها و فیلم بازها را مجذوب این محصولات و نمایشگرهای آن‌ها کرده است.

گیمینگ در تلویزیون های OLED

کمپانی ال جی برای این که کیفیت تصویر اولد در زمانی که بازی می‌کنید یا فوتبال تماشا می‌کنید پایین نیاید و تصویر دچار تاری نشود از فناوری OLED Motion Pro کمک گرفته است. فناوری OLED Motion Pro ال جی می‌تواند تصویری با نرم‌ترین عملکرد را به شما نمایش بدهد.

روشنایی بیشتر در بررسی تلویزیون اولد

برای این که برخی از منتقدان به روشنایی پایین نمایشگرهای اولد خرده نگیرند و آن را به عنوان بدی و عیب مطرح نکنند؛ ال جی فناوری Brightness Booster را به برخی از محصولات 2022 اضافه کرده است. همان طور که در پیش از این در بررسی تلویزیون اولد گفته شد، نمایشگر OLED evo روشنایی بیشتری دارد و این به دلیل حضور فناوری Brightness Booster است که توانسته 20 درصد روشنایی اولد را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید:
بررسی تخصصی تلویزیون ال جی

 30 درصد روشنایی بیشتر با فناوری Brightness Booster Max

ال جی حتی به 30 درصد روشنایی بیشتر هم دست پیدا کرده و این اتفاق با فناوری Brightness Booster Max می‌افتد. 30 درصد روشنایی بیشتر اولد باعث می‌شود کیفیت تصویر افزایش پیدا کند و حتی وضوح تصویر نیز بیشتر از قبل شود؛ این میزان از روشنایی در نمایشگر بالا رده‌ای مثل G2 اتفاق می‌افتد.

بررسی تلویزیون اولد سونی با فناوری XR OLED Contrast Pro

تا این جا بررسی تخصصی تلویزیون اولد می‌دانیم که یکی از تولید کننده‌های موفق برند سونی است پس تعجبی ندارد که فناوری XR OLED Contrast Pro را برای تلویزیون های OLED خود ابداع کرده باشد.

ارتقا کنتراست در اولد های سونی

این فناوری برای این که کنتراست بی نهایت در تصویر دقیق‌تر و هوشمند‌تر باشد و جزئیات مختلف به خوبی نمایش داده شوند از فناوری XR OLED Contrast Pro استفاده کرده است. این فناوری چون با پردازنده هوش شناختی XR کنترل و مدیریت می‌شود، هوشمندی بیشتری در مدیریت دارد.

فناوری XR OLED Motion

بر اساس بررسی تلویزیون اولد می‌دانیم که نرخ تازه سازی 1000 برابر بیشتر از LCD دارند و یکی از فناوری‌هایی که برای تازه سازی بهتر به این نمایشگرها اضافه می‌شود، فناوری XR OLED Motion است. فناوری XR OLED Motion مخصوص تی وی سونی طراحی شده و زمانی که در این نمایشگرها به خدمت گرفته می‌شود می‌تواند حرکات بازیکن فوتبال را نرمتر و واضح‌تر نمایش بدهد.

بررسی تلویزیون اولد بر اساس برندهای تولید کننده

یکی از نکاتی که احتمالا دوست دارید در بررسی تلویزیون OLED باشد و آن را بخوانید؛ برندهای تولید کننده اولد هستند. باعث خوشحالی است که امروزه برندهای زیادی به جمع تولید کننده‌های تلویزیون اولد پیوسته‌اند و تنوع این محصولات خیلی بیشتر از قبل است.

  • تلویزیون OLED ال جی
  • تلویزیون OLED پاناسونیک
  • تلویزیون OLED سونی
  • تلویزیون OLED هایسنس
  • تلویزیون OLED فیلیپس
  • تلویزیون OLED شیائومی

در سال‌های اولیه تولید نمایشگر اولد بازار در دست کمپانی‌هایی مثل ال جی و پاناسونیک بود و بعد از آن سونی هم وارد این عرضه شد اما امروزه کمپانی‌های بیشتر در تولید اولدها مشغولند و شما می‌توانید به انتخاب خودتان یکی از آن‌ها را بخرید.

بررسی تلویزیون اولد بر اساس سایز

همان طور که مشخص است یکی از معیارهایی که برای انتخاب نمایشگر در نظر می‌گیریم، سایز تلویزیون می‌باشد. در واقع سایز ویژگی بسیار مهمی است زیرا برای تعیین کردن آن هم باید متراژ را در نظر بگیریم و هم باید به بودجه آن توجه کنیم.

  • تلویزیون اولد 42 اینچ
  • تلویزیون اولد 48 اینچ
  • تلویزیون اولد 55 اینچ
  • تلویزیون اولد 65 اینچ
  • تلویزیون اولد 77 اینچ
  • تلویزیون اولد 83 اینچ
  • تلویزیون اولد 88 اینچ

تا پیش از این که تولیدات اولد در سال‌های 2021 و 2022 تولید شوند، اولدها در سایزهای متوسط و بالاتر تولید می‌شدند که این جزو بدی ها و معایب به شمار می‌رفت زیرا هم قیمت بالایی داشتند و هم برای خانه‌هایی با متراژ کوچک، گزینه‌ی خیلی مناسبی نبودند. اما همان طور که در بخش‌های قبلی بررسی تلویزیون OLED اشاره شد، امروزه دست شما برای خرید بازتر است؛ هم می‌توانید بر اساس متراژ خانه و هم بودجه‌ای که دارید، اولدها را انتخاب کنید.

تلویزیون اولد یا تلویزیون ال ای دی؟

معمولا خریداران قبل از این که تلویزیونی انتخاب کنند، تکنولوژی‌ها و امکانات مختلف آن را بررسی می‌کنند و یکی از سوال‌هایی که در همان ابتدا برایشان پیش می‌آید در مورد تفاوت‌های ال ای دی و اولد، است. شاید برخی از خریداران فکر کنند که اولد فقط یک اصطلاح در تولید نمایشگر است و خیلی فرق چندانی با ال ای دی ندارد یا اصلا فکر کنند همه این نمایشگرها عین هم هستند و تنها فرقی که دارند شرکت سازنده آن‌ها است اما در واقع اولد و ال ای دی 2 نوع نمایشگر کاملا متفاوت هستند.

نکته : در این بخش از بررسی تخصصی تلویزیون اولد توجه کنید که تلویزیون ها آنقدر ویژگی‌ها، امکانات و فناوری‌های اختصاصی و گیج کننده دارند که مقایسه کردن آن‌ها برای خریدار عامه سخت است. اما از من به شما نصیحت خیلی به این اصطلاحات تخصصی سرگرم نشوید، به جای آن نمایشگر را بررسی کنید، تفاوت‌های بین نمایشگر OLED و نمایشگرهای LED LCD خیلی مهم‌تر از این اصطلاحات خاص هستند.

تفاوت بین نمایشگر اولد و نمایشگر ال ای دی را فقط کسی می‌فهمد که یک فیلم را در هر دو نمایشگر دیده باشد؛ این تفاوت آنقدر زیاد است که در همان ابتدا شما را میخکوب می‌کند و بدون شک لب به تحسین باز می‌کنید و از همان ابتدا سیل تعریف را روانه می‌کنید. نمایشگر اولد رنگ‌های دقیق، تصویری روان و صاف و کنتراست بی نهایت را نشان می‌دهد و همه این ها در نمایشگر ال ای دی کیفیت کمتری دارند.

بیشتر بخوانید:
بررسی تخصصی تلویزیون کیوند ال جی

تفاوت نوع بک لایت ال ای دی و اولد

نمایشگری که به عنوان ال ای دی شناخته می‌شود، به عنوان نور پس زمینه لامپ‌های ال ای دی دارد البته نمایشگرهایی هم هستند که نور پس زمینه آن‌ها مینی ال ای دی ها هستند ولی اولدها نه لامپ ال ای دی و نه مینی ال ای دی ندارد و تنها از پیکسل‌های خود نور تابش ساخته شده‌اند. این تفاوت اصلی و علت تمامی تفاوت‌های بعدی است که در بررسی تلویزیون اولد می‌خوانید.

فناوری تلویزیون های مینی ال ای دی

تلویزیون اولد باریکتر است یا ال ای دی

تفاوت فاحش تلویزیون اولد و ال ای دی حتی روی قطر و اندازه نمایشگر هم تاثیر گذاشته زیرا برعکس ال ای دی ها، اولدها قطر خیلی کمی از 2 الی 7 سانتی‌متر دارند. اغراق نیست اگر بگوییم برخی از اولدها مانند مقوا صاف و باریک هستند و این باریکی به خاطر ساختار اولد است که بک لایت ندارد.

بررسی تلویزیون اولد و ال ای دی بر اساس نمایس سیاهی مطلق

در پنل Organic Light-Emitting Diode یا همان OLED تصویر با قرار گرفتن در بین نیمه هادی‌ها و عبور جریان الکتریکی دیده می‌شود یعنی هر پیکسل به صورت جداگانه و مستقل روشن و خاموش می‌شود تا این که مشکی مطلق و کامل، سفیدی کامل و کنتراست بی نهایت به وجود می‌آید. شکاف بین کیفیت نمایشگر اولد و ال ای دی همین جا مشخص می‌شود زیرا در نمایشگر اولد تصویری که رنگ مشکی زیادی دارد مثل تصویر که شب را نشان می‌دهد؛ واقعی‌تر و طبیعی‌تر است تا وقتی همین تصویر در ال ای دی دیده می‌شود.

پاسخ دهی سریع‌تر، اولد یا ال ای دی؟

چندین بار در این بررسی تخصصی تلویزیون OLED اشاره به پاسخ دهی سریع شده اما وقتی پاسخ دهی اولد با ال ای دی را مقایسه کنید؛ این ویژگی بیشتر به چشم می‌آید. اولد پاسخ دهی بالایی دارد و حتی شرکت‌های سازنده نمایشگر اولد ادعا می‌کنند پاسخ دهی 1000 برابر بیشتر از ال ای دی دارد.

اولد نجات دهنده کره زمین

تا این بخش از بررسی تلویزیون اولد به سازگاری آن با محیط زیست اشاره نکرده بودیم اما لازم به ذکر است که بر خلاف ال ای دی که در زمان تولید به یک گاز گلخانه‌ای به نام نیتروژن تری فلوراید نیاز دارند و از آن جایی که این گاز با محیط زیست سازگار نیست؛ اولد برای محیط زیست پنل بهتری است.

حفاظت از محیط زیست با تولیدات بهتر اولد

OLED یا QLED؟ کدام بهتر است؟

احتمالا زمانی که برای خرید تلویزیون، مقاله‌های مختلف را مطالعه می‌کردید به اصطلاخ اولد و کیولد زیاد برخورد کرده‌اید. اولد و کیولد هر دو به عنوان محصولات بالا رده شناخته می‌شوند و کیفیت آن‌ها برای خریداران جذاب است اما این 2 اصلا شبیه به یک دیگر نیستند؛ نه از نظر کمپانی سازنده و نه از نظر ساختار. قصد داریم در این مقاله بررسی تخصصی تلویزیون اولد با مقایسه کردن این 2 نمایشگر، اطلاعاتی به شما بدهیم تا انتخاب کردن برای شما راحت‌تر باشد.

نکته: هر یک از این 2 نمایشگر به خودی خود با کیفیت هستند و این جا فقط قرار است به تفاوت‌های آن‌ها بپردازیم؛ این شما هستید که باید بر اساس این اطلاعات و با توجه به نوع استفاده از نمایشگر و حتی محلی که تلویزیون را در آن می‌گذارید تصمیم بگرید که اولد بخرید یا کیولد.

کیولد چیست؟

ما تا این جا اولد و ساختار آن را کاملا شناخته‌ایم و برای این که تفاوت این دو نمایشگر بیشتر مشخص شوند، باید در مورد کیولد هم بدانیم. نمایشگر کیولد یعنی نمایشگر ال ای دی که لایه‌ای ذرات کوانتومی روی بک لایت قرار گرفته‌اند تا بتوانند نور را به رنگ‌های جدیدتری تبدیل کنند. در واقع لایه کوانتومی انگار فیلتری برای تبدیل کردن 100 درصد نور به رنگ‌های جدید و جذاب است. پس یعنی کیولد اصلا یک پنل خود تابش نیست و باز هم متکی بر منبع نور است و این کاملا بر خلاف اولد می‌باشد.

نکته: نکته اصلی تفاوت همین است، اولد یک فناوری جدید به شمار می‌رود اما کیولد فقط یک قدم برای تغییر فناوری است.

بیشتر بخوانید:
بررسی تخصصی تلویزیون نئو کیولد

تفاوت اولد و کیولد بر اساس برند سازنده

امروزه تولید تلویزیون های اولد به تولید انبوه رسیده و همان طور که در بررسی تلویزیون اولد بر اساس برند گفتیم، کمپانی‌های زیادی از جمله ال جی، سونی، پاناسونیک، فیلیپس، هایسنس و شیائومی آن را تولید می‌کنند.

اما تولید تلویزیون های کیولد اختصاصی‌تر است و کمپانی اصلی آن سامسونگ می‌باشد اما برند هایسنس هم در برخی تولیدات از نمایشگر کیولد کمک می‌گیرد.

بررسی تلویزیون اولد بر اساس تفاوت کنتراست اولد یا کیولد

بارها در این بررسی تلویزیون اولد در مورد کنتراست بی نهایت اولد حرف زده‌ایم و حالا در مقایسه با کیولد هم باید گفت که کنتراست اولد فراتر از کنتراستی است که کیولد ارائه می‌دهد و سیاهی مطلق این نمایشگر همچنان بی نظیر است.

بررسی تخصصی تلویزیون اولد بر اساس روشنایی اولد یا کیولد؟

اگر می‌خواستم درمورد اولدهای نسل قبلی حرف بزنم و روشنایی آن‌ها را با کیولد مقایسه کنم؛ بدون شک کیولد پیروز می‌شد اما نسل جدید اولدها روشنایی بیشتری دارد و از این نظر چیزی کم‌تر از نمایشگر کیولد نیست.

جمع بندی

من با نوشتن مقاله بررسی تخصصی تلویزیون OLED قصد داشتم اطلاعاتی که در مورد این نمایشگر و ویژگی‌هایش را با شما درمیان بگذارم تا زمانی که فروشنده محصولات اولد را به عنوان گزینه‌های خرید به شمار معرفی می‌کند؛ بیشتر با آن‌ها آشنایی داشته باشید. همان طور که در این متن هم اشاره کردم اولد یک فناوری پیشرفته است و برای کسانی ساخته شده که دوست دارند در اوقات فراغتشان فیلم‌ و سریال هایی با بهترین کیفیت رنگ و کنتراست را تماشا کنند. همچنین خریدارانی که به ظرافت و باریکی بدنه و طراحی زیبا اهمیت می‌دهند معمولا اولدها را انتخاب می‌کنند.

اولدها گزینه خوبی برای گیمرها هستند و می‌توان آن‌ها را بهترین تلویزیون گیمینگ هم به حساب آورد البته در این مورد باید به رفرش ریت، درگاه‌ های ارتباطی و قابلیت های گیمینگ دیگر هم توجه کرد. در صورتی که انتظار شما از یک نمایشگر با ویژگی‌های اولد سازگار است می‌توانید با کارشناسان فروش افرالند ارتباط برقرار کنید تا آن‌ها بهترین اولد را متناسب با بودجه شما، معرفی کنند.

پاسخ به پرسش‌های متداول

01تفاوت تلویزیون اولد و تلویزیون ال ای دی چیست؟

این محصولات تفاوت‌های زیادی دارند، اولدها باریکند، کنتراست بی نهایت را پشتیبانی می‌کنند و سرعت پاسخ دهی تصویر آن‌ها بالاتر است.

02 وضوح و کیفیت تصویر تلویزیون اولد چقدر است؟

تلویزیون های اولد هم با وضوح فورکی و هم با وضوح 8K تولید شده‌اند اما اکثر اولدها فورکی هستند.

03همه تلویزیون های اولد برای گیمینگ مناسبند؟

از نظر پاسخ دهی تصویر و کنتراست همه آن‌ها مناسبند اما محصولی برای گیم مناسبتر است که رفرش ریت 120 هرتز یا حداقل 100 هرتز داشته باشد.

نظرات کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “بررسی تخصصی تلویزیون اولد OLED”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *