۰۸ مرداد ۱۴۰۱

تلویزیون QD-OLED چیست؟ همه چیز درمورد رقیب جدید OLEDها

تلویزیون QD-OLED

در سال 2022 شرکت سامسونگ در CES از تلویزیون QD-OLED رونمایی کرد که در زمانی کوتاه توجهات زیادی را به خود جلب کرد. این تکنولوژی جدید در واقع پلی است میان تلویزیون های OLED و QLED که با ترکیت نقطه قوت دو فناوری و پرت کردن خلاء ضعف‌ها به رقیبی سرسخت برای فناوری‌های پیشتاز تبدیل شده است.

در کف بازار شرکت‌های پیشتاز دست و پا میزنند تا با اتکا به فناوری‌های مختلف تحولی در کیفیت تصویر ایجاد کنند و بقای خود را در میدان نبرد تضمین کنند. سامسونگ و ال جی دو رقیب جدی در بازار نمایشگرها هستند که در سال 2022 چندی از امکانات‌شان را رو کردند و آماده رقابت برای سال جدید یعنی 2023 شدند. اکنون زمان مبارزه فرا رسیده است و هر کدام چیزهای زیادی برای رقابت در چنته دارند. در ادامه همراه افرالند باشید.

تلویزیون QD-OLED

اگرچه سونی هم در سال 2022 تلویزیون QD-OLED خود را معرفی کرد اما در سال 2023 عقب نشینی کرده است و میدان رقابت را برای برندهای قدرتمند‌تر بخشیده تقدیم کرده است (البته در ادامه امسال محصولات جدید خود را معرفی خواهد کرد). تلویزیون سامسونگ با حضور در جمع اولدها، ادعای تصاحب بازار را دارد اما واقعاً این QD-OLED چیست و چرا اصلاً باید خرید آن را در اولویت قرار دهید؟

این مقاله در هفته دوم سال جدید میلادی (2023) باتوجه به محصولات جدید سامسونگ بروزرسانی شده است.

پشت پرده تلویزیون QD-OLED چیست؟

تلویزیون QD OLED از ترکیب چند فناوری سطح بالا ایجاد شده است که همه با هم ترکیبی به این اسم را تشکیل داده اند. Quantum dot Organic Light-Emitting Diode یا به اصطلاح دیودهای درخشان ارگانیک مبتنی بر نقاط کوانتومی به سطح بالاتری از روشنایی دست پیدا می‌کنند و البته کنتراست عالی اولدها را هم حفظ می‌کنند. این تلویزیون در واقع ترکیبی از تلویزیون های OLED و QLED محسوب می شود و در آن از ذرات کوانتومی بر روی پنل نمایشگر استفاده شده است.

یکی از ضعف‌های اولد کمبود روشنایی بود و در طرف دیگر کیولدها در ایجاد کنتراست عالی ناکارآمد ظاهر می‌شدند همین باعث شده که فناوری جایگزین، یعنی تلویزیون های سری جدید QD-OLED بتوانند هم در کنتراست و هم در روشنایی بسیار خوب ظاهر شوند و در نتیجه دست‌ها برای خرید این محصول جدید سامسونگ بالا خواهند رفت.

کیو دی اولد با پشت پرده محصور کننده

سامسونگ در سال 2022 تنها یک مدل QD-OLED به نام S95B معرفی کرد اما در سال 2023 شاهد معرفی دو تلویزیون سامسونگ مدل S90C / S95C هستیم که هر دو از امکانات حرفه‌ای و پیشران استفاده می‌کنند. انتظار می‌رود در رقابتی که بین این دو مدل با دو مدل ال جی G3 / C3 وجود دارد دو غول تکنولوژی حسابی با هم سرشاخ شوند.

دو محصول جدید سامسونگ واقعاً عالی ظاهر شده‌اند. برای مشاهده و خرید تلویزیون سامسونگ S95C بالارده‌ترین اولد سال 2023 این برند اینجا کلیک کنید. البته تلویزیون سامسونگ S90C به عنوان مدل ارزان قیمت تر بسیار پیشرفته است اما فاقد باکس One Connect است ولی در عمل تفاوت‌های چندانی با برادر بزرگ‌تر خود ندارد.

مزایا و معایب تلویزیون سامسونگ QD OLED

هر تلویزیونی مزایا و معایبی دارد، البته این مسئله فقط شامل تلویزیون نمی شود و در تمام محصولات وجود دارد و می توان بهتر گفت که هیچ تکنولوژی در دنیا بی عیب نیست و قطعاً در کنار مزایایی که می تواند داشته باشد شاید چند نکته منفی هم داشته باشد که شما را از تهیه آن محصول پشیمان کند.

نمایشگر جدید سامسونگ هم یک فناوری جدید است که نقاط قوت و ضعف خودش را دارد. در ادامه در خصوص موارد مهم در این تکنولوژی صحبت می‌کنیم.

میزان روشنایی صفحه

رسیدن به سطح بالاتری از روشنایی در تلویزیون‌های اولد می‌تواند به کلی بقای OLEDهای معمولی را به خطر بیندازد و البته که پیشرفت منتظر آن‌هایی که عقب می‌مانند، نمی‌ماند. تلویزیون سامسونگ S95C مدل جدید 2023 توانسته است به روشنایی 2000 نیت برسد که این حجم در مقایسه با روشنایی 500-600 نیت اولد معمولی یک تحول عظیم به حساب می‌آید.

رنگ های با عمق و حجم غنی‌تر

در تلویزیون کیو دی اولد رنگ ها بسیار عمیق‌تر به نمایش گذاشته می شوند و شما دامنه رنگی که در یک تلویزیون OLED برای کنتراست رنگ مشکی می بینید را در این تلویزیون به صورت بسیارعمیق تر حس می کنید و همچنین به دلیل وجود لایه کوانتومی این امکان را دارد که رنگ ها را در نور زیاد کاملاً واضح نشان دهد و وجود لایه کوانتوم می تواند رنگ های اشباع حتی در روشنایی بالا را به نمایش بگذارد.

تلویزیون سامسونگ با فناوری QD-OLED

رفرش ریت حداکثر تلویزیون کیو دی اولد

امسال اولین تلویزیون اولد با رفرش ریت 144 هرتز توسط سامسونگ QD-OLED معرفی شده است که انقلابی عظیم در تلویزیون‌ها به حساب می‌آید. اگرچه در مقایسه با رفرش ریت 120 هرتز تفاوت اعداد زیاد نیست اما تجربه گیمینگ در این نمیشگر قطعاً‌ چیزی خواهد بود که فراموش شدنی نیست.

نمایش رنگ‌های تیره عمیق

تلویزیون جدید سامسونگ به دلیل بالاتر بودن از مدل‌های QLED از کیفیت رنگ مشکی بیشتری بر خوردار است و رنگ های مشکی را با عمق بسیار بیشتری ارائه می دهد.

نمایش رنگ‌های تیره عمیق

این موارد که در مورد آن ها شرح داده شد گاهی می تواند یک مزیت به حساب آید گاهی هم یک عیب و این بستگی به شما دارد که از چه زاویه ای به تلویزیون QD-OLED نگاه کنید و چه توقعاتی را از یک نمایشگر رده بالا و حرفه ای داشته باشید.

مدل تلویزیونبرند سازنده
تلویزیون S95Cسامسونگ
تلویزیون S90Cسامسونگ
تلویزیون S95Bسامسونگ
تلویزیون A95Kسونی
تلویزیون A95Lسونی
تلویزیون های QD-OLED

قیمت چه می‌گوید؟

همان طور که گفته شد تلویزیون های QD-OLED چون جدید هستند طبیعتاً از قیمت بالاتری نسبت به OLED و QLED برخوردار می باشند اما سامسونگ ادعا می کند که میتواند قیمت را به حد اولدهای بازار برساند.

مقایسه تلویزیون سامسونگ QD-OLED‌ با رقبا

رقبای جدی برای این فناوری در بازار دیده می‌شوند که در ادامه هر کدام را بیشتر بررسی می‌کنیم.

اگر دوست دارید در مورد بهترین تلویزیون های سامسونگ در سال جدید 2023 بیشتر بدانید، این مقاله را از دست ندهید. کره‌ای ها علاوه بر qd-oled چندین سورپرایز دیگر نیز برای طرفداران خود آماده کرده‌آند.

مقایسه تلویزیون QD OLED با OLED

ما با تکنولوژی QD OLED آشنا شدیم و می‌دانیم که یک تلویزیون که از پنل QD-OLED استفاده کرده است چه امکانات تصویری می تواند داشته باشد اما تلویزیون OLED در بسیاری از برندهای اصلی جهان تا به حال ساخته شده است و جزء تلویزیون های بالارده در نمایش تصاویر با کیفیت بالا و همچنین قابلیت های بسیاری همچون صدای رسا و قابلیت گیمینگ و هوشمند بودن می باشد. در پنل تلویزیون های OLED شما هیچ گونه نور پس زمینه ای را حس نمی کنید.

زیرا در آن ها هر تعداد پیکسل های در کیفیت تصاویر مؤثر هستند و در تلویزیون اولد استفاده شده است نور ساطع می شود و هر کدام به تنهایی نور را به سطح صفحه نمایش می تابانند و در تلویزیون های جدید کیو دی اولد نیز همین فناوری برای نوردهی استفاده می شود که منجر به کنتراست عالی می شود.

مقایسه تلویزیون QD OLED با OLED

به این صورت که تلویزیون کیودیولد خود از لایه پس زمینه آبی رنگ تشکیل شده است که این نور آبی از لایه کوانتومی گذشته و به سه رنگ آبی، سبز و قرمز تبدیل می شود و در کنار تمام این موارد شما ترکیب رنگی WRBG را خواهید داشت. تلویزیون های OLED مشهور هستند به دامنه رنگی مشکی با عمق رنگ بالا در حالی که درتلویزیون QD-OLED این وسعت رنگ بسیار بالاتر می باشد و مشکی با کنتراست و جزئیات بیشتر به نمایش در می آید و در کنار آن ها روشنایی بیشتری هم نسبت به تلویزیون OLED دارند.

یعنی تلویزیون کیودیولد سامسونگ همان عمق رنگی مشکی را دارند اما قرار است رنگ های آن به صورت زنده‌تر با سطح روشنایی بالاتری به نمایش در آید.

تفاوت QD-OLED و NEO QLED

بعد از رقابت اولد‌ها، رقیب بعدی تلویزیون های نئو کیولد هستند که روشنایی بسیار بیشتری دارند (در حد 4000 نیت= دوربرابر روشنایی QD-OLED). این خود نشان می‌دهد که NEO QLED‌ها در بخش روشنایی بهتر ظاهر می‌شوند اما وقتی بحث کنتراست و عملکرد گیمینگ مطرح شود بازهم کم می‌آورند و اولدها برنده رقابت خواهند بود.

مقاله مرتبط:
مقایسه تلویزیون ال جی C2 و سامسونگ S95B

تفاوت تلویزیون QD-OLED با QLED

اول بهتر است کمی بیشتر با تلویزیون QLED آشنا شویم، پنل تلویزیون های QLED در واقع همان LED های قدیمی هستند که از نور پس زمینه برای روشنایی آن ها استفاده می شود که به یک لایه کوانتومی از ذرات ریز مجهز شده اند و نور با عبور از این لایه می تواند کیف گسترده تری از نور را به نمایش بگذارد. این خاصیت در تماشای فیلم در یک فضای پرنور بیشتر به چشم می آیند و آن را حس می کنید.

اما با وجود استفاده از ذرات کوانتومی در تلویزیون QD OLED باعث نمی شود که در دسته تلویزیون های کیولد قرار گیرد. زیرا پنل این تلویزیون در واقع OLED بوده که از ذرات کوانتوم برای انتشار نور بیشتر و روشن‌تر استفاده شده است و می توان گفت این تلویزیون نسخه تکمیلی تلویزیون اولد می باشد.

تلویزیون QD-OLED چیست؟

در تلویزیون QLED مشکلی که وجود دارد این است که در زمان تماشای صحنه های تاریک نمی تواند جلوی نور تولید شده را بگیرد به همین دلیل کیفیت تصویر تاریک از بین می رود و شما با یک مشکی کم رنگ مواجه می شوید که اصلاً جالب نیست(کمی پیاز داغش را زیاد کرده ایم!) در حالی که در تلویزیون QD-OLED این مسئله متفاوت بود و به واسطه اولد بود این دامنه رنگی مشکی بسیار قوی تر می باشد.

اینکه دامنه مشکی رنگی دارد دلیل بر برتری محسوب نمی شود و در واقع تلویزیون QLED همین مشکل را در روشنایی های بالا جبران کرده است. یکی دیگر از مشکلات تلویزیون کیو دی اولد وجود پیکسل ها می باشد که احتمال سوختگی در آن ها بسیار زیاد می باشد مخصوصاً در صحنه های که تصویر ثابت است مثل لوگو، ولی در تلویزیون QLED به دلیل نور پس زمینه از عمر بالاتری برخوردار هستند.

چرا باید تلویزیون QD-OLED بخریم؟

وقتی تلویزیون جدیدی تولید می شود مخصوصاً اگر این تلویزیون از تولیدات یک شرکت به نام باشد که محصولات اصلی را تولید می کند، تمام کسانی به دنبال تهیه تلویزیون هستند اولین کاری که می کنند این است که از جدیدترین تلویزیونی که وجود دارد سؤال می پرسند که دقیقاً چیست و چه کاری انجام می دهد؟ این انتخاب بستگی به موارد زیادی دارد که یکی از این موارد قیمت تلویزیون می باشد.

در تلویزیون QD-OLED چون یک تکنولوژی جدید به حساب می آید و همچنین چیزی بالاتر از OLED و QLED به حساب می آید حتماً که از قیمت بالایی برخوردار می باشد و باید دید که آیا پرداخت هزینه به این هنگفتی برای یک تلویزیون ارزش دارد یا خیر! به همین دلیل بهتر است کمی با احتیاط تر عمل کنید.

کیفیت تصویر تلویزیون کیو دی اولد سامسونگ

اگر شما تلویزیون خیلی قدیمی و معمولی دارید خرید این تلویزیوین خالی از لطف نیست و می تواند شما را با دنیای جدیدی از تلویزیون ها آشنا کند و تصاویر جذابی را که خلق می کند شما را شیفته خود کند اما اگر تلویزیونی که دارید خود رده بالا بوده و تمام امکانات تصویری عالی را دارد بهتر است خیلی عجله نکنید و منتظر بمانید تا با یک تکنولوژی جدیدتر آن را عوض کنید، زیرا وقتی شما یک OLED دارید ممکن است خیلی تفاوت این دو را با هم حس نکنید و با این هزینه ای که صرف کرده اید، آن کیفیت متحول کننده را دریافت نکنید.

جمع‌بندی

همه ما از داشتن یک تلویزیون OLED قطعاً راضی هستیم، البته به شرطی که تمام نواقص آن برطرف شده باشد. به همین دلیل معرفی تلویزیون QD OLED را می توان نسخه ارتقاء یافته یک تلویزیون اولد به حساب آورد که در زمان تهیه آن دیگر این مشکلات وجود نخواهد داشت و به واسطه فناوری جدیدی که در این تلویزیون استفاده شده است به یک تصویر از هر لحاظ عالی روبرو خواهید شد.

تلویزیون QD-OLED در حال حاضر در شرکت های سونی و سامسونگ معرفی شده اند و نمایشگر سطح بالاتر از اولد به حساب می آیند که عمق تاریک بسیار بالاتر از تلویزیون OLED را داشته با روشنایی و درخشانی تلویزیون قابل توجهی ارائه می دهد.

تلویزیون های کیو دی اولد به احتمال زیاد در اواخر 2022 وارد بازار شوند و ممکن است در بدو ورود به بازار حباب قیمتی بالایی داشته باشند اما به مرور میتوان انتظار قیمتی برابر با اولدها را از آن ها داشت. برای اطلاع از قیمت دقیق این تلویزیون ها می توانید با کارشناسان ما در افرالند تماس بگیرید و یا از طریق سایت قیمت های به روز را مشاهده نمایید.

پاسخ به پرسش‌های متداول

01تلویزیون QD-OLED بهتر است یا OLED؟

به طور کلی تلویزیون QD-OLED روشنایی بیشتری به نسبت اولدهای معمولی دارند و در این زمینه بهتر عمل می کنند اما از نظر طراحی و باریک بودن تفاوت های جزئی با هم دارند.

02قیمت تلویزیون کیو دی اولد بیشتر اسا یا کیولد؟

تلویزیون های کیو دی اولد به دلیل طراحی شیک تر و کنتراست عالی که دارند، همچنین سطح عملکرد گیمینگ بالاتر گزینه حرفه ای تری هستند و به همین دلیل قیمت بیشتری نیز دارند.

03تلویزیون QD-OLED یا OLED یا QLED کدام را بخریم؟

اگر به دنبال بهترین تکنولوژی هستید باید بین دو تلویزیون کیو دی اولد و اولد یکی را برگزینید اما اگر یک تلویزیون ارزان‌تر می خواهید کیولد گزینه مناسبی مس باشد.

نظرات کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “تلویزیون QD-OLED چیست؟ همه چیز درمورد رقیب جدید OLEDها”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *