۲۲ مرداد ۱۴۰۲

مقایسه کمپروسور روتاری و اسکرول و پیستونی در کولر گازی

مقایسه کمپرسور روتاری اسکرول پیستونی کولرگازی

یکی از مواردی که در زمان خرید کولر گازی باید به آن توجه کرد، تفاوت انواع کمپروسور در کولر اسپلیت است. ما در این مقاله به مقایسه کمپروسور روتاری و اسکرول و پیستونی در کولر گازی می‌پردازیم، پس در ادامه با ما همراه باشید.

خرید کولر گازی فوت و فن خاص خود را دارد و باید به موارد زیادی برای انتخاب دقت کنید که نوع کمپرسور مهمترین و جدی‌ترین موردی است که باید حتماً زیر ذره بین قرار گیرد و به نوعی قلب دستگاه است که با هر تپش آن، قرار است کولر شما به کارش ادامه دهد. مقایسه انواع کمپرسور در کولر گازی در افرالند کمک می‌کند انتخاب هوشمندانه‌ای داشته باشید.

کمپروسور روتاری و اسکرول و پیستونی در کولر گازی هر کدام مزایا و معایبی دارند اما انتخاب بهترین مدل می‌تواند هم در صرف هزینه شما صرفه‌جویی کند و هم بهترین بازدهی را بسته به موقعیت جغرافیایی و منزل برای‌تان فراهم کند.

راهنمای خرید کولر گازی راه‌های انتخاب زیادی را پیش‌رویتان قرار داده است که بتوانید آن را برحسب دلایل مختلفی برگزینید. این عوامل می‌تواند زیاد باشد، مثلاً؛ نوع منطقه آب و هوایی، ظرفیت دستگاه، متراژ فضای مورد نظر، قیمت کولر گازی و البته از همه مهمتر نوع موتور. در این مبحث تصمیم داریم، انتخاب کولر گازی را براساس نوع کمپرسور را انجام دهیم و مزایا و معایب انواع کمپرسور در کولر گازی را بررسی نماییم و بدانیم که سه نوع کمپرسور در کولر گازی‌ها چه تفاوتی با هم دارند.

مقایسه انواع کمپرسور در کولر گازی

کولر گازی‌ها در هر نوع ایستاده، پرتابل یا اسپیلت دیواری باشند، در مجموع به سه دسته کمپرسور تقسیم می‌شوند که شامل مدل‌های؛ اسکرول، روتاری و پیستونی می‌باشند. کار این کمپرسورها در کولر گازی، فشرده‌ کردن گاز و انتقال آن به حالت مایع به داخل کولر برعهده دارند، در واقع کمپرسور کولر گازی با فشرده سازی و بالا بردن درجه حرارت گاز مبرد، آن را به مایع تبدیل می‌کند و توسط لوله های ارتباطی آن را به طرف کندانسور می‌فرستد.

کمپرسور روتاری در کولر گازی

کمپرسور روتاری (Rotary) که به خوشه‌ای یا موشکی هم در بازار شناخته می‌شوند، امروزه در بیشتر کولرگازی‌ها استفاده می‌شود و برای مناطقی که فشار هوا بالا است به کار برده می‌شوند. در واقع مناسب مناطق معتدل و کوهستانی هستند و در مکان‌هایی همچون؛ شمال، شمال غرب و غرب ایران بسیار کاربرد دارند. عمکلرد این نوع موتور روتاری در کولر گازی به این صورت است که دارای پره‌هایی است که به صورت 360 درجه در حال چرخش می‌باشند و کار مکش و فشرده کردن گاز مبرد را برعهده دارند.

کمپرسور روتاری در کولرگازی

به این صورت که وقتی گاز وارد می‌شود، با برخورد به پره‌های در حال چرخش، با فشار وارد لوله‌های خروجی می‌شوند که در خنک کنندگی و همچنین مصرف کم موتور بسیار مؤثر هستند. مزایا و معایب کمپرسور روتاری در کولر گازی هم باید بررسی شود، زیرا هر نوع موتوری می‌تواند هم مزایا داشته باشد و هم اینکه معایبی داشته باشد که شاید باعث شود در انتخاب نوع کولر روتاری تجدید نظر کنید.

مزایا:

  • ابعاد و وزن سبک به نسبت ظرفیت
  • صدای بسیار کم در همه مدل‌ها
  • مصرف بهینه و صرفه جویی در برق
  • امکان جداسازی از دستگاه برای تعمیر
  • امکان وجود اینورتر در مدل‌های موتور روتاری

معایب:

  • تعداد قطعات زیاد در داخل موتور
  • قدرت پایین‌تر به نسبت دو مدل کمپرسور دیگر

با توجه به اینکه در کولر گازی روتاری، در بعضی از مدل‌ها از قابلیت اینورتر هم استفاده شده است، می تواند یک مزیت عالی برای این مدل کولرها باشد که اگر به مقایسه کولر گازی اینورتر و معمولی دقت کنید، متوجه می‌شوید تا چه میزان در مصرف انرژی پایین‌تر می‌تواند به شما کمک کند. این نوع از کمپرسور در واقع از پرفروش‌های بازار ایران به شمار می‌رود.

کمپرسور اسکرول Scroll

یکی دیگر از موتورهای موجود در کولر گازی، اسکرول یا حلزونی هستند که باید گفت از لحاظ مصرف انرژ‌ی، راندمان و کارایی به نسبت بقیه بهتر عمل می‌کنند. در واقع ساختار کمپرسور اسکرول به این صورت است که از دو قسمت متحرک و ثابت تشکیل شده است که قسمت بالایی ثابت است و بخش پایین به حالت متحرک می‌باشد که 360 درجه در حال چرخش است و گاز مبرد که وارد آن می‌شود را دریافت می‌کند و با حالت مارپیچ حلزونی خود، باعث فشرده ساخت گاز بین این دو قطعه می‌شود و با فشار زیادی آن را به لوله‌های خروجی می‌فرستند.

کمپرسور اسکرول Scroll

این نوع کولر گازی اسکرول بیشتر برای مناطق گرمسیری به کار می‌رود، زیرا هم قدرت خنک کنندگی بالایی دارد و هم اینکه مصرف پایینی را به همراه دارد که می‌توانید به راحتی آن را ساعت‌های طولانی روشن بگذارید. بهترین کولر گازی بازار ایران را می‌توان از بین مدل‌هایی با موتور اسکرول انتخاب کرد، هر چند که قیمتی بالایی دارند. مزایا و معایب کولر گازی اسکرول می‌تواند سنجش را برای شما راحت‌تر کند و البته کاری کند هزینه‌ای که پرداخت می‌کنید را جای درستی خرج نمایید.

مزایا:

  • مصرف انرژی بسیار کمتر به نسبت مدل‌های دیگر
  • صدای و لرزش پایین به نسبت موتور پیستونی
  • راندمان بهتر و عملکرد قوی
  • عمر بالاتر اسکرول به نسبت بقیه مدل‌ها
  • به دلیل قطعات کمتر از روتاری تعمیر راحت‌تر و هزینه کمتری دارند.
  • موتورهای سبک و کم حجم‌تر نسبت به مدل‌های پیستونی

معایب:

  • قیمت بسیار بالای موتور اسکرول

تفاوت کمپروسور روتاری و اسکرول و پیستونی در کولر گازی را می‌توان در موارد بسیاری در نظر گرفت که قیمت هم یکی از آن‌هاست که به دلیل شرایط اقتصادی امروزه حاکم بر بازار، باید به آن توجه خاصی کرد که متأسفانه مدل‌های اسکرول نیاز به هزینه بالایی دارند. البته باید گفت هیچ گرانی بی حکمت نیست و قابلیت‌های کاربردی، راندمان عالی و مصرف بهینه از موارد مهمی است که این کولر گازی را از هرجهت خاص کرده است و باعث شده تا طرفداران زیادی را در سراسر جهان داشته باشد.

کمپرسور پیستونی

از دیگر موتورهای موجود در کولر گازی می‌توان به کمپرسور پیستونی (Reciprocating) اشاره کرد که یکی از قوی‌ترین نوع آن‌ها می‌باشد که همچون سیلندر خودرو عمل می‌کند. به این صورت که حرکتی رفت و برگشتی دارند و گاز مبرد را به داخل سیلندر می‌کشد و اقدام به فشرده سازی آن‌ها می‌نماید و بعد از آن با فشار زیاد به سمت لوله‌های خروجی می‌فرستد تا قدرت خنک کنندگی زیادی را ایجاد کند.

کمپرسور پیستونی

در واقع کولر گازی که دارای موتور پیستونی باشد، قدرت خنک‌کنندگی فوق‌العاده بالایی دارد و بسیار مناسب مناطق گرمسیر است، هر چند که مصرف آن‌ها نیز بالا است و کمی باید در این مورد تأمل کرد که آیا ارزشش را دارد یا خیر. تمام مدل‌هایی که مجهز به این نوع موتور می‌باشند دارای کلاس آب و هوایی T3 هستند که مخصوص هوای گرم و خشک می‌باشد و قدرت بالایی در برابر گرما دارند. مزایا و معایب کمپرسور پیستونی نیز متعدد هستند و اطلاع از آن‌ها خالی از لطف نخواهد بود.

مزایا:

  • هزینه تعمیر کم و نگه داری راحت
  • قدرت خنک‌کنندگی بالا به نسبت بقیه
  • قیمت مناسب
  • ظرفیت‌های مختلف تا حد بالا

معایب:

  • سرو صدا و لرزش زیاد
  • مصرف بالا به نسبت کمپرسور اسکرول و روتاری
  • تولید حرارت بالا
  • بازدهی انرژی پایین به علت مقاوت شیرها در عمل تخلیه و مکش

اگر در جنوب ایران زندگی می‌کنید و اهل خوزستان و اهواز هستید، بهترین کولر گازی که برای خنک شدن و مقابله با هوای گرم و خشک نیاز دارید، کولر گازی با موتور پیستونی است که در بعضی از مدل‌ها فقط قابلیت سرمایشی دارند که بسیار به کارتان می‌آید و لازم نیست بابت قابلیت گرمایشی بودن دستگاه هم هزینه کنید، زیرا بیشتر فصول سال، به سرمای کولر گازی نیاز دارید.

کدام نوع کمپرسور کولر گازی بهتر است؟

حال که به مقایسه انواع کمپرسور در کولر گازی پرداختیم، باید بدانیم که کدام یک می‌تواند برای ما کاربردی‌تر باشد و با امکاناتی که ما انتظار داریم همخوانی داشته باشند. نمی‌توان با قطعیت گفت که کدام کمپرسور در کولر گازی بهترین کاربرد را برای شما دارد، زیرا باید به خیلی موارد توجه کنید که مهمترین‌شان نوع کلاس آب و هوایی است که در بیشتر موتورها تنوع به چشم می‌خورد. سه نوع کلاس آب و هوای T1 برای مناطق متعدل، T2 برای خنک و T3 برای گرمسیری، کاری می‌کند جدا از نوع کمپرسور به این مورد هم توجه نمایید.

کدام نوع کمپرسور کولر گازی بهتر است؟

اگر نظر کلی قرار باشد داده شود، باید گفت کمپرسور اسکرول بهترین کارایی، راندمان عالی و مصرف کم را به نسبت مدل‌های روتاری و پیستونی دارد. به صورتی که صدای کم و نبود لرزش در آن می‌تواند در انتخاب شما نیز مؤثر باشد. در ادامه پرفروش‌ترین‌ کولر گازی‌های بازار را به شما معرفی می‌کنیم.

مدلنوع کمپروسورموتور
کولر گازی ال جی I Controlروتاری T1/T3
کولر گازی ال جی Art Coolروتاری T3
کولر گازی ال جی Dual Inverterروتاری T1
کولر گازی گری S4 Maticروتاری T1
کولر گازی گری پلار Pularروتاری T3
کولر گازی جنرال شکار اینورترروتاری T1
کولر گازی جنرال شکار طرح لبخندروتاری T1
کولر گازی جنرال گلد General Goldروتاری T1
کولر گازی کریر Carrierروتاری T3
کولر گازی اجنرالروتاری – پیستونیT3

این موتورها را برحسب منطقه آب و هوایی نیز جدا کرده‌ایم و مشاهده می‌کنید که مدلی همچون کولر گازی ال جی آی کنترل دارای دو نوع کلاس آب وهوایی است که باید زمان خرید کولر گازی حتماً به این موضوع دقت کنید. همچنین وجود دو نوع موتور در کولر گازی اجنرال توجه را به خود جلب می‌کند که قدرت و مصرف آن‌ها با هم متفاوت است، پس صرفاً نباید به نام مدل دقت کرد و مشخصات را باید مطالعه نمایید.

جمع‌بندی

تفاوت کمپروسور روتاری و اسکرول و پیستونی در کولر گازی در نوع فشرده سازی گاز مبرد و میزان خنک‌کنندگی و مصرف انرژی آن‌هاست که در قیمت‌ نیز تأثیر مستقیمی گذاشته است و باعث شده تا این موتورها از هم متمایز شوند. فروشگاه افرالند مجموعه کاملی از بهترین‌های بازار را گرد هم آورده تا راحت بتوانید آن‌ها را با هم مقایسه کنید و گزینه مناسب با شرایط خود را برگزینید.

پاسخ به پرسش‌های متداول

01کدام کمپرسور در کولر گازی برای شمال ایران مناسب است؟

موتورهای اسکرول و روتاری از بهترین انتخاب‌ها برای مناطق متعدل و همچنین شمال ایران به حساب می‌آیند که می‌توانند کارایی و عمکلرد عالی را با مصرف کم به همراه داشته باشند و از پس این هوا برآیند.

02کدام یک از کمپرسورهای کولر گازی مصرف بالاتری دارند؟

کمپرسور پیستونی به نسبت روتاری و اسکرول از مصرف بالاتری برخوردار است، اما قدرت خنک کنندگی زیادی هم دارد که مناسب مناطق گرمسیر می‌باشد.

03 کمپرسور در کولر گازی قابل تعمیر است؟

بله می‌توان همه مدل‌های کمپرسور را در کولر گازی تعمیر کرد، البته بعضی مدل‌ها پیچیده‌تر هستند و بعضی تعمیر راحت‌تری دارند.

نظرات کاربران

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • محمدباقر جابری در تاریخ ۱۹ اسفند ۱۴۰۲

    بنده در خوزستان بندر ماهشهر زندگی می کنم یک کولر ۳۶ هزار با موتور اسکرول گیرم آمده برای فضای ۳۶ متر تقریبا کف به ارتفاع ۳ متر بنظر شما مناسب هست بگیرم .هوای ماهشهر بسیار گرم هستش

    پاسخ
    • در تاریخ ۱۹ اسفند ۱۴۰۲

      سلام و احترام
      کولر گازی 36000 پیستونی برای متراژ 36 متر کاملا جوابگو است هر چقدر هم هوا گرم باشد.

      پاسخ