۲۷ تیر ۱۴۰۲

مقایسه کولر گازی اینورتر و معمولی

مقایسه کولر گازی اینورتر و معمولی

ممکن است در زمان خرید کولر گازی با اصطلاح اینورتر (Inverter) برخورد کرده باشید و برای تان سوال پیش آمده باشد که چه کاربردی دارد یا تفاوت کولر گازی اینورتر و معمولی در چیست؟ در ادامه قصد داریم به مقایسه کامل کولر گازی اینورتر دار و معمولی بپردازیم پس اگر قصد خرید کولرگازی جدید را دارید حتماً تا انتها با افرالند همراه باشید.

مواردی که در مقایسه کولر گازی اینورتر و معمولی به آن پرداخته‌ایم:

  • 00:00 مقدمه
  • 00:20 توضیح اینورتر
  • 01:00 راندمان مصرف انرژی
  • 01:14 بررسی استهلاک کولر
  • 01:36 نوسانات دمایی کولر
  • 02:04 مقایسه قیمت
  • 02:23 روش تشخیص اینورتر و معمولی

یکی از سوألاتی که معمولاً ذهن افراد را به خود مشغول می‌کند، این است که کولر گازی مناسب نیازشان کدام است؟ کولرها انواع مختلفی دارند، از مدل‌های ایستاده بزرگ تا اسپیلت دیواری، یا سری پرتابل و پنجره‌ای که هر کدام برای شرایط آب و هوایی خاص و مکان‌های متفاوتی استفاده می‌شوند، اما اینکه چه قابلیت‌های اضافی داشته باشند قضیه را کمی پیچیده‌تر خواهد کرد؛ داشتن اینورتر یکی از آن‌هاست.

کولر گازی اینورتر چیست؟

قبل از هر چیز باید با ماهیت اینورتر آشنا شویم، در واقع اینورتر یک برد یا مدار الکتریکی است که برق مستقیم (DC) را به برق متناوب (AC) تبدیل می‌کند و با نوسان برق در شرایط متفاوت کاری می‌کند که مصرف هم کمتر شده و عمر دستگاه بالاتر برود، به صورتی که مصرف برق را 60٪ کاهش خواهد داد. در مقاله اینورتر چیست و در کولر گازی چه کاربردی دارد؟ مفصل توضیح داده شده است.

اینورتر چیست و چه کاربردی دارد؟

داشتن این برد یکی از راه های کاهش مصرف کولر گازی به شمار می‌رود که عوامل دیگری هم می‌توانند در این امر دخیل باشند.

تفاوت کولر گازی اینورتر با معمولی

فرق کولر گازی اینورتر و معمولی در چندین بخش مشهود است به همین دلیل سعی کرده‌ایم مهم‌ترین نکات را جداگانه توضیح دهیم.

میزان مصرف انرژ‌ی

کولر گازی منجمله وسایل برقی است که در بعضی از فصول سال، علی الخصوص فصل گرما به صورت مداوم روشن است. یکی از عواملی که نشان می‌دهد کولر گازی اینورتر بهتر است یا معمولی، همین مسئله مهم میزان مصرف انرژی می‌باشد که تبدیل شدن برق به حالت نوسان به کمک برد اینورتر باعث می‌شود تا حالت متناوبی در دور موتور ایجاد شود و برعکس کولرهای معمولی که یا باید خاموش باشند یا روشن، فقط دور موتور را پایین می‌آورند و به صورت کامل خاموش نمی‌شوند.

میزان مصرف انرژ‌ی در کولر گازی اینورتر

وجود اینورتر مصرف انر‌ژی را تا 60٪ درصد کاهش می‌دهد که همین امر در قبوض برق شما تأثیر چشم‌گیری خواهد داشت و برخلاف کولرهای معمولی با خیال راحت می‌توانید ساعت‌ها آن را روشن نگه دارید و لازم نیست حتماً در حالت صفر یا صد قرار گیرند، بلکه مدت بیشتری روشن می‌مانند و مصرف کمتری دارند.

نوع کمپرسور در کولر گازی

نوع کمپرسور در کولر گازی‌ها متفاوت می‌باشد که برای شرایط مختلف برحسب نیاز انتخاب می‌شوند. مثلاً کولر گازی مناسب مناطق گرمسیر نیاز به موتور قوی‌تری به نسبت مناطق معتدل دارد. سری اینورتر نیز معمولاً روی موتورهای کم مصرف همچون روتاری یا اسکرول به کار برده‌ می‌شود تا در میزان مصرف انرژی پایین‌تر آن‌ها یاری رسان باشد، اما در موتورهای پیستونی که برای مناطق خیلی گرم استفاده می‌شوند خبری از اینورتر نیست، زیرا برای این هوا کاربرد نخواهند داشت.

مقاله کاربردی:
مقایسه کمپروسور روتاری، اسکرول و پیستونی

نوع گازی مصرف در کولر گازی Inverter

در کولر گازی‌های قدیمی از گاز R22 استفاده می‌شد، که هم مصرف بالایی داشتند و هم قدرت خنک کنندگی چندانی که باید را در اختیار نداشتند و برای محیط زیست و لایه ازون هم بسیار خطرناک و مضر هستند. هر چند که امروزه در یکسری از کولرگازی‌های ارزان و بی‌کیفیت هنوز استفاده می‌شوند، اما رونمایی از گاز R410 باعث شده تا کمتر از این گاز استفاده شود، زیرا هم خنک کنندگی بهتری دارند و هم اینکه مصرف کمتری را رقم می‌زنند. در مقاله تفاوت گاز R410 و R22 در کولر گازی بیشتر در این خصوص حرف می‌زنیم.

کولر گازی دوال اینورتر ال جی

درحال حاضر کولرگازی‌های اینورتر از گاز R410 استفاده می‌کنند که باعث می‌شود به مصرف کمتر این کولرها کمک کند و تاثیر مخربی بر لایه اوزون ندارد.

فرق کولر گازی اینورتر با معمولی در طول عمر

کولرهای اینورتر به دلیل کاهش نوسان و کنترل ولتاژ برق استهلاک کمتری دارند و عمر بیشتری خواهند داشت. شرایط نوسان برق به کمک کیت اینورتر موجود در کولر گازی باعث می‌شود که سیم کشی ساختمان نیز با مشکل مواجه نشود و نگرانی در این مورد به خود راه ندهید.

تفاوت قیمت کولر گازی اینورتر و معمولی

قطع به یقین وقتی وسیله‌ای آپشن اضافی و امکانات بیشتری داشته باشد، از قیمت بالاتری هم برخوردار خواهد بود که همین موضوع باعث می‌شود تا یک سری از افراد از تهیه آن سرباز بزنند یا اینکه دچار سردرگمی شود که آیا خرید کولر گازی اینورتر به صرفه خواهد بود یا نه؟ در نهایت تصمیم برای خرید کولر گازی معمولی و اینورتر به بودجه و انتخاب خودتان بستگی دارد اما مزایای اینورتر بیشتر از کولرگازی معمولی است.

شرایط آب و هوایی مختلف در کولرها

موقعیت آب و هوایی یکی از موارد مهمی است که در انتخاب کولر گازی مؤثر هستند، مثلاً شما در شمال کشور هستید یا جنوب و مناطق حاره‌ای، خیلی توفیر دارد که چه نوع کولری با چه موتوری استفاده می‌کنید. کولرها دو نوع هستند که یکیT1 که بهترین کولرگازی برای مناطق معتدل – شمال ایران به شمار می‌رود و این آب و هوا را جواب گو خواهد بود و دیگری T3 که برای مناطق گرم به کار می‌رود.

شرایط آب و هوایی متفاوت برای کولر اینورتر

کولر گازی اینورتر معمولاً در موتورهایی با کلاس آب و هوای T1 استفاده می‌شوند و فقط در بعضی موارد خاص در مدل‌های T3 به کار می‌روند. نوع سرمایشی و گرمایشی بودن کولرها هم با هم فرق دارند، به صورتی که یک عده فقط سرمایشی هستند و سری دیگری هم دو قابلیت سرد و گرم را دارند که مدل‌های اینورتر هر دو قابلیت را در اختیار دارند. این کولرهای اینورتر دار، کنترل دما را بهتر در اختیار می‌گیرند و در نوسانات دمایی بسیار هوشمندانه عمل می‌نمایند.

مقایسه عملکرد کولر گازی اینورتر و معمولی

هیچ وسیله‌ای بدون عیب نیست اما برخی معایب کمتری دارند و برخی مزایای‌شان بیشتر عیب‌های‌شان است. در جدول زیر مزایا و معایب کولرگازی اینورتر را درج کرده‌ایم تا با عملکرد آن بیشتر آشنا شوید.

مزایا و معایب کولر گازی اینورتر به نسبت معمولی:

مزایامعایب
کاهش فرکانس و ولتاژ برقهزینه تعمیرات بالا
آلودگی صوتی کمتر با نویز پایین‌ترقیمت 15٪ بیشتر از معمولی
کنترل دما با دور متغییرقیمت قطعات بیشتر در هنگام تعویض
طول عمر بسیار طولانی‌ترمصرف انرژی کمتر
استهلاک کمتر از قبل
مصرف انرژی کمتر

نحوه تشخیص کولر گازی اینورتر اصلی

تشخیص اینکه کولر گازی که خریداری کرده‌اید، اینورتر است یا فقط آن را به اسم اینورتردار به شما فروخته‌اند کمی سخت بسیار آسان است. به همین دلیل در جدول زیر سعی می‌کنیم یک سری از مواردی که در تشخیص اینورتردار بودن کولرگازی به شما کمک می‌کند را گرد هم آوریم تا انتخاب هوشمندا‌نه‌تری را رقم بزنید.

  1. نوع گازی مصرفی در کولر
  2. نوع بسته بندی به کار رفته
  3. میزان مصرف انرژی
  4. مشاهده برد سبز رنگ اینورتر داخل یونیت
  5. سرعت خنک کنندگی و یکنواخت بودن دمای محیط
  6. چک کردن برچسب فنی روی دستگاه

ساده‌ترین کار برای تعین اینورتردار بودن کولر گازی این است که بخش بالای موتور را بردارید و به برد اینورتر نگاهی بیندازید. اگر برد اینورتر داشته باشد یعنی اینورتر است و اگر این برد دیده نشود کولرگازیم معمولی است.

جمع بندی

تا به اینجای کار به مقایسه کولر گازی اینورتر با معمولی پرداختیم. در نهایت تفاوت بین این دو در قیمت، مصرف انرژی و مواردی است که ذکر شدند اگر محدودیت بودجه ندارید انتخاب اینورتر مناسب‌تر و هوشمندانه‌تر خواهد بود اما اگر دست‌تان برای هزینه بیشتر بسته است کولر گازی معمولی از برندهای اصلی هم گزینه مناسبی است. دقت داشته باشید که خرید کولر گازی اصلی در این مورد بسیار حائز اهمیت است. بنابر این پیشنهاد می‌کنیم حتماً نگاهی به مقاله تشخیص کولر گازی اصلی از تقلبی بیندازید تا خریدی مطمئن‌تر داشته باشید.

پاسخ به پرسش‌های متداول

01خرید کولر گازی اینورتر برای چه آب و هوایی مناسب است؟

وجود اینورتر در شرایط آب و هوای T1 کاربردی می‌باشد که هوایی معتدل را ساپورت می‌کنند و از موتورهای روتاری و اسکرول بیشتر برخوردار هستند.

02وجود اینورتر چه تأثیری در کاهش هزینه‌ها دارد؟

کولر گازی که اینورتر داشته باشد تا 60٪ در مصرف صرفه جویی مؤثر می‌باشد و عمر طولانی را به واسطه نوسان برق در شرایط مختلف برای کولر به همراه دارد.

03هزینه تعمیر کولر گازی اینورتر بالاتر است یا معمولی؟

چون مدار موجود در کولر اینورتر پیچیده‌تر است، به همین دلیل مراحل تعمیر سخت‌تری دارد و قطعاً به دلیل نیاز به متخصص هزینه بالایی هم خواهد داشت.

نظرات کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “مقایسه کولر گازی اینورتر و معمولی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *