۲۶ تیر ۱۴۰۲

اینورتر چیست؟ و چه کاربردی در کولر گازی دارد؟

اینورتر چیست و چه کاربردی در کولر گازی دارد

یکی از مواردی که در زمان خرید کولر گازی با آن مواجه می‌شوید برد اینورتر – Inveter است. اگر برای‌ شما هم سوال پیش آمده که اینورتر چیست و چه کاربردی در کولر گازی دارد جای درستی آمده‌اید در ادامه قصد داریم مفصل به شرح کار این برند بپردازیم و اطلاعات لازم برای خریدن یا نخریدن کولر گازی اینورتر را در اختیارتان قرار می‌دهیم.

ویدیو مقایسه کولر گازی اینورتر و معمولی

برد اینورتر چیست؟

در واقع اینورتر (Inverter) یک دستگاه مبدل برق است که سعی می‌کند جریان برق مستقیم یا همان DC را به جریان برق متناوب AC تبدیل کند، اینورتر یا AC به دستگاهی گفته می شود که به کمک آن می توان سرعت یک موتور AC سه فاز را کنترل کرد بدون آنکه قدرت و گشتاور موتور کاهش یابد و می‌تواند برق را به نوسان در آورد و آن را از طریق برد خود به سرانجام می‌رساند که این بُرد همچون یک پردازشگر عمل کرده و برق پرقدرت را به حد پایین‌ترین تغییر می‌دهد. تا اینجای کار کمی توضیح تخصصی بود اما بیاید زیر دیپلم بگویم که اینورتر به چه دردی می‌خورد.

قابلیت اینورتر در کولر گازی

تفاوت کولر گازی اینورتر و معمولی

وقتی کولر گازی معمولی شروع به کار می‌کند تا وقتی دمای اتاق به دمای مورد نظر می‌رسد با تمام توان سرمایش (یا گرمایش) تولید می‌کند؛ وقتی دما به نقطه مطلوب رسید کولر گازی معمولی خاموش می‌شود تا دما در آن نقطه باقی بماند. اینجاست که تفاوت کولر گازی اینورتر و معمولی خودش را نشان می‌دهد. وقتی دما به نقطه مورد نظر رسید کولر گازی اینورتر خاموش نمی‌شود بلکه سرعت آن کمتر می شود تا دما تغیر چندانی نکند.

توان کولر گازی اینورتر چیست؟

همین باعث می‌شود که اختلاف دما کمتر شود و نیازی نباشد دم به دقیقه کولر گازی خاموش و روشن شود، کلی انرژی مصرف کند و برای هر بار خاموش و روشن شدن قطعات نیمه جان شوند. در نتیجه علاوه بر کاهش مصرف انرژی، استهلاک قطعات کولر گازی اینورتر هم کمتر است. ما در مقاله تفاوت کولر گازی اینورتر و معمولی کامل این دو دستگاه را مقایسه کرده‌ایم بد نیست نگاهی به آن بیندازید.

اگر نمی‌دانید کدام مدل کولر گازی مناسب شماست، پیشنهاد می‌کنیم حتماً مقاله راهنمای خرید کولر گازی افرالند را مطالعه کنید.

تکنولوژی دوال اینورتر ال جی چیست؟

ال جی از فناوری Dual Inverter به جای اینورتر معمولی در کولر گازی‌های خود استفاده می‌کند که در کمپروسور به جای یک روتر از دو روتر استفاده می‌شود، به همین دلیل به این کولرها، دو موتور هم می‌گویند. در نهایت عملکرد دوگانه اینورتر با ایجاد فرکانس چرخش گسترده‌تر عملکرد سرمایشی و راندمان بالاتری را در دستگاه ایجاد می‌کند. پرتاب باد در این دستگاه‌های دوموتور تا 9 متر هم می‌رسد که بیشتر از کولرگازی‌های معمولی است.

کولر گازی اینورتر ارزش خرید دارد؟

ال جی یکی از برندهایی است که در زمینه ساخت سیستم های تهویه هوا دست بالایی دارد و این نشان می دهد کره‌ای ها نه تنها در بحث تکنولوژی، بلکه در زمینه های دیگر نیز سررشته دارند. کولر گازی ال جی با تنوع بالا و در سری های مختلف تولید شده تا برای هر متراژ یا ناحیه آب و هوایی مناسب باشد.

بیشتر بخوانید:
لیست قیمت روز کولر گازی

اینورتر در چه وسایلی کاربرد دارد؟

 همان‌طور که اشاره شد، این دستگاه کوچک، اما پُرکاربرد می‌تواند مصرف برق را پایین بیاورد که همین امر باعث شده است تا در وسایل برقی زیادی استفاده شود. اینورتر در کولر گازی، یخچال، ماشین ظرفشویی و لباسشویی یا حتی وسایل غیر خانگی و دستگاه‌های صنعتی هم کاربرد دارد، زیرا با حفاظت از موتور در مقابل افزایش مصرف و همچنین تنظیم کردن سرعت موتور در دورهای متناوب می‌تواند روی عمر طولانی‌تر دستگاه تأثیر به سزایی داشته باشد.

کاربرد اینورتر در کولرگازی

در ادامه چندی از مزیت‌های اینورتر در کولر گازی ذکر شده‌اند:

  • افزایش طول عمر موتور
  • کاهش مصرف انرژی
  • قدرت خنک کنندگی و کارایی بهتر
  • برنامه ریزی در حرکت موتور
  • روشن و خاموش کردن موتور بدون نیاز به قطع و وصل برق اصلی
  • ایجاد دمای ثابت و بدون نوسان در محیط
  • صدای بدون نویز و کمتر در کولر
  • امکان تنظیم سرعت موتور در دورهای متناوب و نوسان درست
  • حفاظت از آسیب احتمالی به موتور

بهترین کولر گازی‌ بازار از قابلیت اینورتر برخودارند، البته مدل‌هایی که در هر شرایط آب وهوایی استفاده می‌شوند متفاوت هستند و ممکن است موتور‌های پیستونی سنگین که برای مناطق گرمسیر استفاده می‌شوند کمتر مجهز به فناوری اینورتر باشند و این موضوع بحث جداگانه‌ای دارد.

مزایا و معایب کولر گازی اینورتر

هر وسیله‌ای که تولید می‌شود، ممکن است در لحظه اول مزایا آن بیشتر به چشم بیاید، اما وقتی تحقیق و تفحص کاملی می‌کنیم، متوجه خواهیم شد که ممکن است معایبی هم شامل حالشان شود که از آن بی اطلاع بوده‌ایم.

مزایا:

  • بازدهی بالاتر:
    بازدهی در کولرهای گازی و پمپ های حرارتی دو تا سه برابر بیشتر از مدل های سیستم اسپلیت استاندارد یک مرحله ای و دو مرحله ای است.
  • ژئوترمال رقابتی:
    با افزایش کارایی با هر نسل، سیستم های اینورتر برای کاهش مصرف انرژی با پمپ های حرارتی ژئوترمال رقابت می کنند و این مدل‌ها دارای مصرف انرژی بسیار کمی هستند.
  • طول عمر بیشتر:
    وجود اینورتر بر روی طول عمر وسیله برقی تاًثیر زیادی دارد زیرا برق را به نوسان در می‌آورد تا خطر سوختگی کاهش یابد.
  • کنترل گرما و رطوبت داخلی:
    گرمایش و سرمایش مبتنی بر اینورتر تعادل دمایی را ارائه می دهد که نسبت به انواع دیگر بسیار بهتر است. هنگام خنک سازی؛ چرخه های مداوم و طولانی مدت رطوبت بیشتری را از هوای گرم می گیرد. این بدان معناست که شما در دمای بالاتر احساس راحتی خواهید کرد که منجر به صرفه جویی بیشتر در انرژی می شود.
  • گزینه های متنوع:
    فناوری اینورتر در مینی اسپلیت و اسپلیت استاندارد موجود است، بنابراین گزینه های متنوعی از اندازه و نصب را در اختیار شما قرار می دهد.

معایب اینورتر:

  • هزینه های سیستم های اسپلیت استاندارد:
    هزینه سیستم های کولر گازی اسپلیت و پمپ های حرارتی استاندارد با کمپرسورهای کنترل شده توسط اینورتر 25 درصد تا 55 درصد بیشتر از سیستم های تک مرحله ای و دو مرحله ای است.
  • تعمیرات پیچیده:
    تعمیرات کولر گازی‌های اینورتر معمولاً پیچیده‌تر هستند و باید به برد مرکزی مراجعه کرد تا عیب یابی شوند، هر چند که خراب شدن در آن‌ها کمتر اتفاق می‌افتد.
  • قیمت بالاتر:
    از لحاظ ارزش قیمتی معمولاً به دلیل قابلیت‌هایی که برای کولر گازی دارند، از قیمت بالاتری هم برخوردارند.
  • هزینه تعمیر بیشتر:
    چون تعمیرات این نوع کولر گازی اینورتر پیچیده و سخت‌ است به همین دلیل هزینه تعمیر آن هم بالاتر خواهد بود.

نحوه تشخیص کولر گازی اینورتر

کولرهای گازی با هم تفاوت‌های بارزی دارند که وجود اینورتر در آن‌ها و نحوه تشخیص آن را هر کسی بلد نیست به همین دلیل لازم است تا نحوه تشخیص کولر گازی اینورتر از معمولی را بدانید تا انتخاب هوشمندانه‌ای را برای خود رقم بزنید و از هزینه‌ای که انجام می‌دهید پشیمان نشوید.

بر چسب فنی دستگاهوجود بُرد اینورتر داخل پنل
وجود برد فرمان در کندانسور( یونیت خارجی)نوع گاز مصرفی R410 باشد
خرید از فروشگاه معتبر با گارانتیاتصال آمپرمتر برای اطلاع از نحوه نوسان برق

چرا باید کولر گازی اینورتر بخریم؟

تفاوت کولر گازی اینورتر و معمولی در موارد بسیاری است که باعث شده این دو از هم متمایز شوند و برای یکی بیشتر از دیگری هزینه کنیم و باید بدانیم که آیا کولر گازی اینورتر ارزش خرید دارد یا خیر. در پایین به مواردی در این زمینه به صورت کلی اشاره می‌کنیم که توضحات کامل‌تر را در مقاله مربوطه در همین وبلاگ شرح داده‌ایم.

قدرت خنک کنندگی:

کولرهای گازی اینورتر به دلیل قابلیت تنظیم دمای محیط برای انواع اقلیم با آب و هوای مختلف مناسب است. چرا که با تنظیم دمای مدنظر دستگاه پس از رسیدن به آن، به صورت خودکار کمپرسور بدون نیاز به خاموش شدن، کاهش سرعت می دهد و دمای محیط بدون نوسان، ثابت می ماند.

نحوه تشخیص کولر گازی اینورتر از معمولی

این در حالی است که کولر گازی های معمولی پس از رسیدن به دمای مدنظر خاموش می شوند و نیازمند خاموش و روشن شدن مکرر هستند و این تأثیر منفی مستقیم بر کاهش عمر دستگاه دارد.

معمولاً گاز مصرفی آن‌ها با هم فرق دارد:

به این صورت که در مدل‌های اینورتر بیشتر از گاز R410 استفاده می‌شود که با محیط زیست سازگارتر است و تفاوت گازی R410 و R22 در کولرگازی بهتر این موضوع را برایتان روشن خواهد کرد.

بهره‌وری انرژی کمتر در اینورتر:

مصرف برق در کولر گازی‌های اینورتردار بسیار کمتر از مدل‌های معمولی می‌باشد کولر گازی معمولی در لحظه آغاز فعالیت جریان برق دو برابر نیاز دارد که این ویژگی در کولر گازی اینورتر نیست. در لحظه روشن شدن دستگاه به دلیل نصب اینورتر فرکانس برق ورودی کاهش پیدا می کند و افت ولتاژی در جریان برق ایجاد نمی شود.

وجود اینورتر در کولر گازی چه کاربردی دارد؟مصر

میزان صدای متمایز:

این دو کولر در میزان صدا نیز با هم تفاوت دارند، به صورتی که در مدل‌های معمولی شاهد صدای بالاتری از موتور هستیم، اما کولر اینورتردار صدای کمتری و یک سری موارد حالت سوپرسایلنت دارند که برای تایمم استراحت معرکه خواهد بود.

مقایسه قیمت

مصرف پایین کولر گازی اینورتر چیست؟

ما گفتیم که برای بهره وری و راحتی در فضای داخلی که کولرگازی های اینورتر ارائه می‌دهند باید هزینه بالاتری هم پرداخت کنید؛ اما باید چقدر بیشتر هزینه کنید؟در جدول زیر مقایسه ای از سیستم های رایج تهویه هوا (هر دوی اینورتر و بدون اینورتر) آورده شده است. سیستم های اسپلیت از فناوری مبدل استفاده می کنند. ما سیستم های مینی اسپلیت را به صورت گزینه های تک منطقه ای و چند منطقه ای قیمت گذاری کرده ایم.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی برد اینورتر در کولر گازی پرداختیم و تاثیر آن بر عملکرد کولر را شرح دادیم در نهایت تصمیم برای خرید کولر گازی اینورتر یا معمولی به بودجه، شهر محل سکونت و تصمیم خودتان بستگی دارد اما در بیشتر موارد خرید یک دستگاه اینورتر اگرچه نیازمند هزینه بیشتر است اما در بلندمدت به دلیل مصرف کمتر و استهلاک پایین‌تر سرمایه‌گذاری هوشمندانه‌تری خواهد بود. شما می‌تواند برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با کارشناسان افرالند در تماس باشید.

پاسخ به پرسش‌های متداول

01امکان تبدیل کولر معمولی به کولر اینورتر وجود دارد؟

اینورتر یک قطعه نیست که بشه به صورت مجزا روی کولر نصب کرد و مصرف انرژی دستگاه رو با آن کاهش داد. این سیستم، در واقع یه تکنولوژی جدید و متفاوته که در کولرهای گازی استفاده میشه و مجموعه ای از قطعات رو شامل میشه. بنابراین میشه گفت که تبدیل کولر گازی معمولی به اینورتر به امکان پذیر نخواهد بود.

02چرا کولر گازی اینورتر مصرف برق کمتری دارند؟

زیرا برد اینورتر کاری می‌کند برق با ولتاژ بالا به مقدار پایین‌تری تبدیل شود و از حالت ثابت به حالت نوسان در شرایط متفاوت تبدیل شود.

03قیمت کولر گازی اینورتر با معمولی خیلی متفاوت است؟

خب طبیعتاً وقتی حرف از یک فناوری کاربردی در وسیله ای می‌شود، ارزش محصول را بالاتر خواهد برد به همین دلیل اینورتر در کولر گازی باعث شده تا قیمت بالاتری داشته باشد، اما در عوض برای همیشه قبض برق کمتری پرداخت می‌کنید.

نظرات کاربران

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • محمد مهدی در تاریخ ۲۱ آبان ۱۴۰۰

    سلام
    خواستم ازتون بابت مقاله های خوبتون تشکر کنم… همیشه نوشته های شما رو دنبال می کنم

    پاسخ
    • در تاریخ ۱۲ اسفند ۱۴۰۰

      سلام و درود؛
      خوشحالیم مقاله براتون مفید بوده🧡

      پاسخ