تلویزیون ماهواره دار 4K با واژه ATSC 30 نام درست و مناسب آن چیزی است که به عنوان NextGenTV شناخته شده است و هر دو اینها به پیشرفت استانداردهای تلویزیون دیجیتال اشاره دارند. قرار است از سال 2020 وضوح 4K UHD، کیفیت تصویر HDR و Dolby Atoms را به کانال های تلویزیونی زنده بیاورد؛ این ممکن است به این معنا باشد که دفعه بعدی که Super Bowl را مشاهده می کنید بسیار بهتر به نظر برسد. در ادامه این مطلب از افرالند، به بررسی جزئیات بیشتر در رابطه با رسیور و تلویزیون های دارای این قابلیت می پردازیم.

ممکن است ATSC 3.0 خیلی خوب به نظر برسد؛ اما این فراتر از نرم افزار است. ATSC 3.0 قبلا در کره جنوبی استفاده شده است و این اولین کشور در جهان بود که در سال 2017 به صورت زنده برنامه های 4K UHD را پخش می کرد.

در واقع ATSC 3.0 قبلا در ایالات متحده مستقر شده است و تعداد کمی ایستگاه ATSC 3.0 در مناطقی مانند پورتلند، سانتاباربارا، دالاس؛ اورلاندو و لاس وگاس منتقل شدند.

ATSC 3.0 – Next Gen TV چیست؟

ATSC سیستم تلویزیون دیجیتال است که در هنگام تغییر تلویزیون دیجیتال (هنگامی که سیگنال تلویزیون زنده آنالوگ با یک سیگنال دیجیتال جایگزین شد) ، توسط برخی از کشورها پذیرفته شد.

ATSC جانشین استاندارد آنالوگ NTSC است و بیشتر در آمریکای شمالی (ایالات متحده امریکا، کانادا و مکزیک) یافت می شود. همچنین این فرمت تلویزیون دیجیتال در کره جنوبی، جمهوری دومنیکن؛ سورینام و چند مکان دیگر است.

ATSC 3.0 یک نام برای مجموعه ای از استاندارد ها و ویژگی های تلویزیون ماهواره دار است که همه اینها برای بهتر کردن مشاهدات تلویزیون زنده تنظیم شده اند. تلویزیون رسیور دار 4k یک استاندارد OTA (از طریق هوا) است و نه کابل، این بدان معناست که آن را با استفاده از آنتن دریافت می کنید. این برنامه همچنین مبتنی بر IP (پروتکل اینترنت) است و می تواند با هر اتصال داده ای که برای برخی از ویژگی های پیشرفته‌تر دارید همزمان کار کند. این بدان معنا نیست که برای تماشای تلویزیون برودکست شده از ATSC 3.0 به اتصال اینترنت نیاز دارید.

next gen tv چیست

ATSC 2.0 برنامه ریزی شد اما هرگز عرضه نشد و خیلی زود منسوخ شد. به همین ترتیب؛ ATSC 3.0 شامل هر آنچه که ATSC 2.0 ارائه می داد هست و همچنین قابلیت های دیگری را هم به همراه دارد. درست مانند تلویزیون برودکست شده فعلی ، ATSC 3.0 / NextGen TV همچنان در ایالات متحده رایگان خواهد بود.

افرادی که در انگلیس و اروپا هستند خوشحال خواهند شد بدانند که استانداد تلویزیون دیجیتال خانگی آنها که به عنوان DVB-T2 شناخته می شود در حال حاضر تمام کیفیت صدا و تصویری که ATSC 3.0 به ارمغان می آورد را در بر می گیرد. این موارد شامل HDR ، Dolby Atmos ، 4K UHD و HFR نیز هستند.

بیشتر بخوانید:
بررسی تخصصی تلویزیون ال جی C2

معرفی تلویزیون با رسیور سرخود 4K

در این بخش قصد داریم بهترین تلویزیون های ماهواره دار ال جی را به شما معرفی کنیم. کیفیت تصویر و ساخت تلویزیون ال جی بر کسی پوشیده نیست. تلویزیون های این برند در کنار رقیب دیرینه اش یعنی سامسونگ با رسیور وارد بازار شده اند و اکثر نمایشگرهای این برند این ویژگی را دارند.

مدلنوع نمایشگر
تلویزیون ال جی UR8000LED
تلویزیون ال جی UR9000LED
تلویزیون ال جی UQ8000LED
تلویزیون ال جی UQ9000LED
تلویزیون ال جی NANO80NanoCell
تلویزیون ال جی NANO86NanoCell
تلویزیون ال جی QNED80MiniLED
تلویزیون ال جی QNED90MiniLED
تلویزیون ال جی CSOLED
تلویزیون ال جی C2OLED Evo
تلویزیون ال جی C3OLED Evo
تلویزیون های ال جی

همانطور که اشاره کردیم تمام تلویزیون های ال جی تولید شده در دو سال متوالی 2022 و 2023 از رسیور و گیرنده داخلی بهره می برند؛ یکی از پرطرفدارترین مدل های این برند کره ای تلویزیون ال جی NANO86 از سری نانوسل هاست که هم گیمینگ است و هم نمایشگری ایده آل برای تماشای فیلم و محتوای دلخواهتان. پس از این اگر بودجه شما اجازه می دهد می توانیم یکی از بهترین اولدها را معرفی کنیم که تلویزیون ال جی C2 است و در سال جدید نیز نسخه ارتقا یافته آن با عنوان C3 روانه بازار شد.

تلویزیون ماهواره دار 4k - تلویزیون با رسیور سرخود 4k

همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم نمایشگرهای سامسونگ نیز مجهز به گیرنده داخلی (دیجیتال) و گیرنده خارجی (ماهواره) هستند و شما با خیال راحت می توانید تلویزیون سامسونگ را در سری و مدل های مختلف با رسیور تهیه نمایید.

مدل نوع نمایشگر
تلویزیون سامسونگ CU7000LED
تلویزیون سامسونگ CU8000LED
تلویزیون سامسونگ BU8000LED
تلویزیون سامسونگ BU8500LED
تلویزیون سامسونگ Q60BQLED
تلویزیون سامسونگ Q70BQLED
تلویزیون سامسونگ Q70CQLED
تلویزیون سامسونگ Q80BQLED
تلویزیون سامسونگ QN85BNeo QLED
تلویزیون سامسونگ QN90BNeo QLED
تلویزیون های سامسونگ 2022 و 2023

سامسونگ برند دیگری است که تلویزیون هایش دارای رسیور هستند و این، زحمت خرید ماهواره به صورت جداگانه را از روی دوش کاربر برمیدارد؛ در میان مدل های جدید این شرکت، تلویزیون سامسونگ Q70C اقتصادی ترین گیمینگ سال شناخته شده و تلویزیون سامسونگ CU7000 نیز لقب خوش قیمت ترین را به خود اختصاص داده اشت.

تلویزیون ماهواره دار 4k - تلویزیون با رسیور سرخود 4k

تلویزیون های سونی فاقد ماهواره هستند اما همچنان جزو پرفروش ترین مدل های بازار ایران به حساب می آیند.

سونی برند با ابهتی است که همواره در صدر جدول فروش تلویزیون قرار گرفته؛ یک تلویزیون سونی بالاترین سطح کیفیت تصویر و امکانات را دارد به همین دلیل در جدول زیر، پرفروش ترین های این برند ژاپنی در سال 2022 را لیست کرده ایم تا خرید برایتان راحت تر از همیشه باشد.

مدل سونینوع نمایشگر
تلویزیون سونی X85LLED
تلویزیون سونی X75KLED
تلویزیون سونی X80KLED
تلویزیون سونی X85KLED
تلویزیون سونی X90KLED
تلویزیون سونی X95KLED
تلویزیون سونی A80KOLED

و اما می رسیم به برند سونی که تا این لحظه هم تلویزیون هایش در برابر رسیور داشتن مقاومت می کنند؛ پس اگر انتخاب شما خرید تلویزیون سونی است باید به صورت جداگانه به فکر خرید رسیور باشید. تلویزیون سونی X85L از محصولات سال 2023 می‌باشد و مدل ارتقا یافته X85K سال قبل است.

ATSC 3.0 – رزولوشن 4K UHD با HDR

ویژگی اصلی NextGen TV کیفیت تصویر است. تاکنون؛ تلویزیون های زنده برودکست شده با حداکثر رزولوشن 720p یا 1080p همراه بوده است اما ATSC 3.0 می تواند تا 2160 p / 4K در HDR با گستره رنگی گسترده و تا 120 فریم در ثانیه را هم تحویل دهد. این تا حدی به دلیل افزایش سرعت داده در سیگنال برودکست از 19.4 مگابیت در ثانیه به 57 مگابیت در ثانیه بوده است.

این به معنای حداقل 4 برابر افزایش جزئیات؛ کنترل بهتر کنتراست؛ بهبود تولد رنگ و فریم ریت بالا می باشد. در حال حاضر تلویزیون و فیلم های 4K HDR فقط از طریق برنامه هایی مانند Netflix در ایالات متحده آمریکا در دسترس هستند؛ بنابراین نشان دهنده یک تغییر مثبت است.

اما بلافاصله بعد از عرضه انتظار این را نداشته باشد که 4K HDR در همه جا باشد. مدتی طول می کشد تا شبکه های فیدهای ویدویی آن را ارائه دهند. ارتقاء به تجهیزات ضبط و پخش ضروری است و این ممکن است مدتی طول بکشد.

قرار بود که المپیک 2020 اولین منطقه مورد نظر باشد اما شک و تردید در مورد زنده پخش کردن مسابقات بزرگ ورزشی در هنگام شیوع ویروس کرونا می تواند این اشتیاق را به سرعت کاهش دهد. ممکن است چند سال دیگر یک EPG کامل از پخش زنده 4K HDR وجود داشته باشد؛ اما قبل از این تنها چند رویداد ویژه با حداکثر کیفیت وجود دارد.

تلویزیون ماهواره دار 4k - تلویزیون با رسیور سرخود 4k

آیا شما به تیونر NextGen TV نیاز دارید؟

برای تماشای NextGen TV شما به یک تیونر ATSC 3.0 نیاز خواهید داشت؛ اما این لزوما به معنای خرید تلویزیون جدید نیست. دو شرکت بزرگ تولید کننده تلویزیون یعنی ال جی و سامسونگ کره ای هستند و با توجه به پذیرش زودهنگام جدیدترین استانداردهای تلویزیون دیجیتال در کشور خود؛ از تیونرهای ATSC 3.0 بسیار جلوتر هستند.

تلویزیون های سونی و همچنین بسیاری از تلویزیون های جدید با یک تیونر ATSC 3.0 همراه هستند. مشخصات مدل خود را بررسی کنید تا متوجه شوید که تلویزیون شما هم دارای تیونر است یا خیر.

حتی اگر تلویزیون شما فاقد آن است در این صورت می توانید تیونر ATSC 3.0 را به عنوان ستاپ باکس اکسترنال خریداری کنید که می توانید آن را به تلویزیون وصل کنید. از لحاظ تئوری، شما فقط به یک تنظیم کننده از این قبیل، برای کل خانه خود احتیاج دارید که می تواند سیگنال را به تمام تلویزیون های شما برساند.

شرکت های پخش کننده رسانه مانند Roku هم ممکن است از این فرصت استفاده کرده و تیونرهای ATSC 3.0 را به باکس های خود اضافه کنند. گوگل، آمازون و اپل ممکن است ترجیح دهند برنامه 4K HDR شان را از طریق فروشگاه های مربوطه دریافت کنید. بنابراین باکس های Google Chromecast, Amazon Fire TV Cube یا Apple TV 4K با قابلیت ATSC 3.0 قطعیت ندارند.

تلویزیون ماهواره دار 4k - تلویزیون با رسیور سرخود 4k

تنها قطعه دیگری که به آن نیاز دارید آنتن ATSC است اما هر آنتن OTA مجهز به HD TV که از قبل برای تلویزیون برودکست شده خود استفاده می کنید برای سیگنال ATSC 3.0 هم کار خواهد کرد.

صدای دالبی اتموس تلویزیون رسیوردار 4K

ATSC 3.0 فقط مربوط به کیفیت تصویر نیست. یکی دیگر از مهمترین موارد بروزرسانی شده تلویزیون های دیجیتال در قسمت صدا است. ATSC 3.0 دارای فرمت Dolby AC-4 خواهد بود که امکان پشتیبانی صوتی تا 7.1.4 کانال از جمله فرمت های صدای دالبی اتموس و DTS:X را فراهم می آورد. این یک قابلیت بهبود یافته نسبت به ATSC 1.0 است که فقط صدای فراگیر حداکثر 5.1 کاناله را ارائه می داد.

Dolby AC-4 به اندازه کافی هوشمند خواهد بود تا صدای ارائه شده را با توجه به نوع کیت صوتی که در تنظیمات خود دارید سازگار کند. بنابراین حداکثر کانال های موجود در محتوا را تا آنجا که AV قادر به رمزگشایی است را در اختیار شما قرار می دهد.

تماشای NextGen TV روی گوشی همراه

ATSC 3.0 همچنین برای استفاده در گوشی های همراه طراحی شده است و در حال حاضر چیپست های موبایلی وجود دارد که شامل تیونرهای ATSC 3.0 هستند. به این ترتیب اگر گوشی، تبلت یا دستگاه داخل اتومبیل را با یکی از این تراشه ها خریداری کنید می توانید تلویزیون زنده برودکست شده را از طریق دستگاه قابل حمل خود را در هر کجا که هستید تماشا کنید.

مثل همیشه انتظار نداشته باشید که اپل این قابلیت را در دستگاه های ایفون خود ارائه دهد اما با توجه به اینکه کره همیشه جلو بوده است یک گوشی سامسونگ گلکسی با قابلیت ATSC 3.0 را می توانید پیدا کنید.

تماشای تلویزیون با موبایل

تبلیغات هدفمند NextGen TV

یکی از ویژگی های این قابلیت این است که می تواند اطلاعات دقیق در مورد بیننده و عادات آنها را فراهم آورد و نتیجه این که به احتمال زیاد تبلیغاتی هدفمند را در برخواهد گرفت که بسته به عادت های مرور اینترنت کاربران خواهد بود. این بستگی به دیدگاه شما می توانید بسیار کاربردی یا وحشتانک و مزاحم به نظر برسد.

سیستم هشدار NextGen TV

از ویژگی های مثبت ATSC 3.0 می توان به سیستم هشدار اضطراری آن اشاره کرد. ATSC با دانشی که از مخاطب خود بدست می آورد؛ از جمله برچسب جغرافیایی مکان مشاهده؛ در حال کار روی توانایی استفاده از تلویزیون، گوشی همراه، تبلت و همه موارد دیگر با یک تیونر ATSC 3.0 برای ارائه اطلاعات ضروری است. این می تواند به معنای پخش هشدارهای مربوط به مکان در صورت بروز بلایای طبیعی؛ کمک به جان نجات افراد و غیره باشد.

تلویزیون ماهواره دار 4k - تلویزیون با رسیور سرخود 4k

چه زمانی NextGen TV به بازار می آید؟

برودکست های ATSC 3.0 در حال حاضر در برخی از ایستگاه ها به صورت زنده انجام می شود. با این حال، قرار بود که ماه می 2020 ، NextGen TV به بازار عرضه شوند که به دلیل بیماری همه گیر کوید 19 به تاخیر افتاد. اما در حال حاضر هیچ گونه نگرانی در مورد ارتقاء به ATSC 3.0 وجود ندارد هر شبکه موظف است که حداقل برای 5 سال آینده به طور همزمان نسخه های ATSC 1.0 و ATSC 3.0 را در کانال های خود پخش کنند.