۲۲ خرداد ۱۴۰۲

مقایسه تلویزیون ال جی QNED80 و سونی X85K

مقایسه تلویزیون ال جی QNED80 و سونی X85K

راستش را بخواهید مقایسه تلویزیون ال جی QNED80 و سونی X85K از جذاب‌ترین مباحث در این وبلاگ می‌باشد و ما دو میان رده خوش فروش از سری 8 سال 2022 را معرفی می‌کنیم که هر دو ارزان‌ترین نمایشگر گیمینگ در برند خود محسوب می‌شوند و در کیفیت تصویر معرکه و عملکرد سریع در بازی کارشان عالیست. این دو در موارد زیادی به هم شباهت دارند که کار را در انتخاب برای ما بسیار سخت کرده‌اند و در این مقاله سعی کرده‌ایم با توضیحات کافی و درست، به این نتیجه برسیم که تلویزیون QNED80 بخریم یا X85K؟

ویدیو مقایسه تلویزیون ال جی QNED80 و سونی X85K

مقایسه تلویزیون QNED80 و X85K از برندهایی که هیچ گاه رفیق گرمابه و گلستان نبوده‌اند و همیشه در حال سبقت گرفتن از هم مسیری پرپیچ و خم را طی کرده‌اند تا طرافداران قدیمی خود را راضی نگه دارند و بتوانند افراد جدیدی را به سمت خود جذب کنند می‌تواند بسیار جذاب‌تر از چیزی باشد که فکرش را می‌کنید.

رقابت چندین و چند ساله تلویزیون ال جی و سونی همیشه جذاب بوده است و کاری کرده در این جدال شیرین، کیفیت کارشان هم بالاتر برود که این عالی به نظر می‌رسد. البته باید اعتراف کرد سونی همیشه یک قدم در کیفیت جلوتر است و ال جی در عوض در استفاده از فناوری‌ها به روزتر و متنوع‌تر عمل می‌کند، حال باید بدانیم بین کیوند 80 از ال جی و ایکس 85 کی از سونی کدام قَدرتر هستند و عملکرد بهتری را از خود بروز می‌دهند.

در واقع این نمایشگرها را به دلیل اینکه هر دو اقتصادی‌ترین تلویزیون مناسب بازی در هر برند هستند با هم مقایسه کرده‌ایم، اما در حقیقت اختلاف قیمتی حدود 20٪ بالاتر دارند که سونی گران‌تر تمام می‌شود. تفاوت تلویزیون QNED80 با X85K شاید خیلی زیاد نباشد اما باید بدانیم دلیل این تفاوت قیمت چشم گیر چیست و آیا فقط یک حباب است یا واقعاً با هم در یک اختلاف قابل تأمل قرار دارند، پس لطفاً برای جواب این سوأل با ما همراه باشید.

تفاوت ظاهری دو نمایشگر میان رده

شاید دلتان بخواهد یک تلویزیون خوش استایل داشته باشید و بیش از هر چیزی به این فکر کنید کسی برای اولین بار وارد خانه شما می‌شود ظاهر نمایشگر چشمش را بگیرد یا اینکه به سایز اهمیت می‌دهید که بسیار مهم است. هر چند که در انتخاب تلویزیون کیفیت تصویر حرف اول را می‌زند، ولی امروزه نمای شیک هم به اولویت‌های افراد اضافه شده است که در این مورد باید گفت ال جی از سونی پیشی گرفته است و معمولاً در طراحی و دیزاین تلویزیون‌هایش به روزتر عمل می‌کند.

تفاوت تلویزیون QNED80 با X85K

ضخامت تلویزیون سونی X85K در حدود 7.1 سانتی‌متر است در حالی که ال جی در کیوند 80 خود این میزان را تا 5.7 کاهش داده است. هر دو مدل صفحه نمایش تخت دارند و از پایه‌هایی به شکل چنگکی استفاده کرده‌اند که در ال جی طول آن‌ها 25.5 و در سونی 33 سانتی‌متر می‌باشد که نیاز به میز عریض‌تری دارد. دور صفحه نمایش‌ها به حالت فریم لس است و فریم نازکشان خیلی به چشم نمی‌آید و در کنارش یک حاشیه 1 سانتی‌متری قرار دارد که زاویه دید بازی را در اختیار کاربرانشان قرار می‌دهد تا تمرکز بهتری روی صفحه داشته باشند.

تفاوت تلویزیون QNED80 با X85K

تنوع سایزبندی در هر دو مدل وجود دارد و سایزهای پرفروشی همچون 55 و 65 اینچ بینشان به چشم می‌خورد. در تلویزیون QNED80 سایزبندی به صورت؛ 50/ 55/ 65/ 75/ 86 اینچ است و پشت تلویزیون از جنس فلزی کار شده است و محل قرار گیری پورت‌ها نیز در این منطقه قرار دارند که دسترسی به آن‌ها بسیار راحت است که در سونی نیز به همین منوال می‌باشد. سایزهای سونی X85K؛ 43/ 50/ 55/ 65/ 75/ 85 اینچ هستند که تنوع بیشتری در سایزبندی از مدل رقیب دارند و جنس بدنه آن‌ها پلاستیک مرغوب و بسیار محکمی می‌باشد و دریچه‌هایی برای خروج گرما در این قسمت تعبیه شده است.

مقایسه تلویزیون QNED80 و X85K را با دو مدل کنترل آن‌ها ادامه می‌دهیم که هر دو هوشمند هستند و به صورت صوتی امکان مدیریت دارند و بسیار سَبک و خوش دست می‌باشند، اما ظاهر متفاوتی دارند که ال جی دارای یک حالت موسی شکل در وسط کار است و به صورت اسکرول کردن اجازه حرکت بین صفحات را به راحتی امکان پذیر می‌کند و به ریموت جادویی شهرت دارد. ریموت سونی نیز بدنه ضد خش و ضد تعریق دارد.

در تصویر بهتر، تلویزیون QNED80 بخریم یا X85K؟

اگر به تفاوت تلویزیون QNED80 با X85K از لحاظ تصویر دقت کنیم، متوجه اختلاف چشم گیری بین این دو خواهیم شد. با اینکه هر دو LED هستند و از سری 8 برندهایشان به شمار می‌روند، اما در کیوند ال جی از فناوری کوانتمی و ذرات نانوسل برای استفاده از حجم صد در صدی رنگ‌ها و حالت زنده و پویا دادن به تصویر به کار رفته است که به نظر بسیار بهتر از یک LED ساده عمل می‌کنند. راستش را بخواهید تفاوت عمده این دو در پنل به کار رفته آن‌هاست به صورتی که باعث می‌شود تصویری که ایجاد می‌کنند کمی متمایز باشد.

در تصویر بهتر، تلویزیون QNED80 بخریم یا X85K؟

پنل تلویزیون ایکس 85 از نوع VA می‌باشد که جزئیات بیشتری را به نمایش می‌گذارد و در نمایش رنگ‌ها کارش حرف ندارد و امتیاز کنتراست 7.5 از 10 را ازان خود می‌نماید ولی در زاویه دید به پای IPS نمی رسد و امتیاز 5.8 را دارد. پنل تلویزیون ال جی QNED80 از نوع IPS است که زاویه دید فوق‌العاده را در چنته دارد و امتیازش در این بخش 8 است ولی در کنتراست ضعیف‌تر عمل می‌کند و امتیازش 2.3 می‌باشد که کم است.

تلویزیون QNED80 بخریم یا X85K؟

بک لایت تلویزیون سونی Direct LED است و نور را از کل صفحه تأمین می‌کند و امتیاز روشنایی‌اش 7.2 می باشد که 514 نیت است، برعکس در تلویزیون کیوند 80 نور پس زمینه Edge دارد که تنها از کنار‌های تصویر نور وارد صفحه می‌شود و امتیاز 6 را دریافت می‌کند که 414 نیت می‌باشد. هر دو مدل از قابلیت Dolby Vision پشتیبانی می‌کنند و حالت سینمایی خاصی را می‌توانند در تصویر تجربه نمایند.

LG TV QNED80 در یکنواختی رنگ خاکستری امتیاز 7.9 و در یکنواختی مشکی امتیاز 6.4 را کسب کرده است، همچنین در نمایش طیف رنگ‌ها امتیاز 7.9 و تعداد رنگ‌ها 6.3 را دارد. در SONY TV X85K در یکنواختی رنگ خاکستری امتیاز 7.6 و در مشکی 7.4 را از 10 کسب کرده است و اگر به قسمت طیف رنگ مراجعه کنیم، نمایش طیف رنگ امتیاز 8.1 و تعداد رنگ‌ها 7.5 را دارد که بسیار عالی هستند و در کل باید گفت در تصویر تلویزیون سونی بسیار بهتر عمل کرده و امتیاز 8.2 دارد در حالی ال جی به امتیاز 7.4 بسنده کرده است.

تفاوت تلویزیون QNED80 با X85K در بازی

همان طور که گفته شد، دلیل مقایسه تلویزیون ال جی QNED80 و سونی X85K این است هر دو ارزان‌ترین نمایشگرهای مناسب بازی در برند خود به شمار می‌روند. این دو رفرش ریت 120 هرتز دارند و برای صحنه‌های سریع بسیار عالی عمل می‌کنند به صورتی که هیچ صحنه‌ای از نگاه شما مخفی نخواهد ماند و به دلیل استفاده از رفرش ریت متغییر (VRR) می‌تواند سرعت حرکت را از 60 تا 120 هرتز در نوسان قرار دهد تا هر صحنه با توجه به شرایط پخش شود.

تفاوت تلویزیون QNED80 با X85K در بازی

پردازنده تلویزیون کیوند 80 ال جی از نوع Alpha 7 Gen 5 می‌باشد و در سونی از نسل X1 که از پرقدرت‌ترین‌ها است استفاده شده است و هر دو قابلیت این را دارند تا تصاویر از دست رفته را بازسازی کنند و بی کیفیت ها را تا حد فورکی ارتقاء دهند. البته در مقایسه تلویزیون X85K و X80K نیز متوجه وجود این پردازنده قوی سونی شدیم که چه کاریی دارد. زمان پاسخ‌گویی Response) Time) در سونی 4.2 و الجی 4.5 میلی بر ثانیه می‌باشد، همچنین تأخیر ورودی در X85K به 7 و در QNED80 به 5.1 میلی بر ثانیه می‌رسد.

این نمایشگرهای گیمینگ اقتصادی دارای پورت HDMI 2.1 در پشت تلویزیون هستند که تعدادشان 2 عدد است و می‌توان به راحتی کنسول‌هایی همچون؛ PS5 و XBOOX را به آن‌ها متصل کرد و از بازی حرفه‌ای لذت برد.

مقایسه تلویزیون QNED80 و X85K در امکانات هوشمند

در این قسمت با مقایسه امکانات هوشمند می‌خواهیم آخرین تلاشمان را برای انتخاب درست‌تر بین تلویزیون کیوند 80 و ایکس 85 کی از محصولات سال 2022 به کار ببریم. هر دو مدل Smart هستند و از زبان فارسی پشتیبانی می‌کنند، همچنین امکان اتصال به اینترنت از طریق WiFi را در چنته دارند که می‌توانید به راحتی وب گردی نمایید که ال جی به دلیل ریموت راحتش این کار را راحت‌تر انجام می‌دهد. تلویزیون سونی ساخت ژاپن و مونتاژ مالزی می‌باشد و تلویزیون ال جی ساخت کره و مونتاژ اندونزی است.

مقایسه تلویزیون QNED80 و X85K در امکانات هوشمند

سیستم عامل ال جی webOS است و نسخه 22 را در این مدل پشتیبانی می‌کند که کارایی راحتی دارد و اجازه دسترسی به دستیارهای صوتی Google Asisstant, Alexa را فراهم می‌کند و همچنین قابلیت ضبط برنامه دارد. سیستم Android در تلویزیون سونی استفاده شده است و با رابط کاربری Google TV که دارد کارکرد بسیار راحتی را ایجاد می‌کند و با اینکه امکان نصب برنامه در هر دو مدل وجود دارد ولی سونی این قابلیت‌ را بسیار راحت‌تر انجام می‌دهد. سونی دارای حافظه داخلی 16 گیگ است که اجازه می‌دهد برنامه‌های بیشتری نصب کنید.

تلویزیون QNED80 و X85K امکان اتصال به Blutooth را دارند و شما می‌توانید هم از این طریق گوشی را به تلویزیون متصل کنید و هم ساندبار یا اسپیکر را برای ارتقاء صدا از این طریق به کار بگیرید هر چند که این دو توان صوتی 20 وات بسیار رسا و مناسبی دارند و از قابلیت Dolby Atmos بهره‌ می‌برند. تلویزیون ال جی دارای گیرنده دیجیتال و ماهواره است، اما سونی فقط دیجتال دارد و فاقد گیرنده ماهواره می‌باشد. با اینکه این دو از لحاظ امکانات تقریباً در یک سطح قرار دارند، اما سونی کارایی راحت‌تری دارد.

همرده کیوند 80 و ایکس 85 کی کدام مدل است؟

اگر بخواهیم به مدلی از سامسونگ بپردازیم که مشابه این دو باشد، باید به تلویزیون سامسونگ Q70B سری بزنیم که به عنوان ارزان‌ترین گیمینگ این برند کره‌ای خودنمایی می‌کند و از سری کیولدهای پرفروش در سال 2022 می‌باشد که در دو مونتاژ مصر و ویتنام در بازار وجود دارند که تفاوتشان در داشتن ماهواره در نسخه مصر می‌باشد. مقایسه تلویزیون Q70B و X85K نیز یکی از جذاب‌ترین موارد است که قبلاً به صورت کامل به آن پرداخته‌ایم و در صورت دلخواه می‌توانید به مطالعه آن بپردازید یا مقاله مقایسه تلویزیون Q70B و QNED80 در همین وبلاگ.

جمع بندی

در مقایسه تلویزیون QNED80 و X85K سعی کردیم این دو را هر جهت تحت بررسی قرار دهیم تا بتوانید انتخاب شاهکاری را برای سال‌ها رقم بزنید. در بخش طراحی برتری با ال جی بود که ظرافت را سرلوحه کارش قرار داده بود و در تصویر سونی بسیار بهتر عمل کرده است، از لحاظ گیمینگ و امکانات تقریباً با هم در یک سطح قرار گرفته‌اند، اما سونی به واسطه اندرویدی که دارد کاربری راحت‌تری دارد. نا گفته نماند سونی 20٪ گران‌تر تمام می‌شود و باید شما انتخاب کنید ارزش این اختلاف قیمت را دارد یا خیر و ما در افرالند سعی کردیم تا حدودی این چالش را برایتان روشن‌تر کنیم.

[AS_FAQ]

پاسخ به پرسش‌های متداول

01در مقایسه تلویزیون QNED80 و X85K کدامیک تصویر بهتری دارند؟

با اینکه هر دو فورکی هستند، اما تلویزیون X85K با توجه به نوع پنل VA که دارند کنتراست بهتری دارد و در روشنایی و کیفیت تصویر نیز بهتر عمل می‌کند.

02اختلاف قیمت تلویزیون QNED80 و X85K چقدر است؟

سونی همیشه یک برند لوکس بوده است و در تمام رده‌ها قیمت بالایی دارد. در بین این دو نمایشگر نیز X85K قیمتی بیست درصد بالاتر دارد.

03بین تلویزیون کیوند 80 و ایکس 85 کی کدام بهتر است؟

با مقایسه ‌ای که انجام دادیم، تلویزیون سونی کیفیت بهتری دارد و گزینه عالی برای خرید است، اما باید توجه کرد که محدویت بودجه دارید یا خیر.

نظرات کاربران

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • علیرضا جدری روسنگر در تاریخ ۷ آذر ۱۴۰۲

    من تلویزیون سونی سایز 75اینج گرفتم مدل X85Kواقعا رنگ تصویر عالیه

    پاسخ
    • در تاریخ ۲۴ بهمن ۱۴۰۲

      بله دیگه تلویزیون سونی هست.

      پاسخ