۲۱ خرداد ۱۴۰۲

مقایسه تلویزیون سامسونگ Q70B و سونی X85K

مقایسه تلویزیون Q70B و X85K

راستش را بخواهید شاید مقایسه تلویزیون سامسونگ Q70B و سونی X85K از محصولات سال 2022 خیلی جالب نباشد، اما به دلیل اینکه هر دو اقتصادی‌ترین نمایشگر گیمینگ در برند خود هستند پس می‌توان با این دید به جستجوی نقاط مشابه و متمایز بین آن‌ها پرداخت. اگر می‌خواهید به جواب این سوأل که تلویزیون Q70B بخریم یا X85K برسید، پیشنهاد می‌کنیم تا آخر این مقاله با ما همراه شوید تا سهم کوچکی در انتخاب هوشمندانه شما داشته باشیم.

ویدیو بررسی و مقایسه تلویزیون سامسونگ Q70B و سونی X85K

در مقایسه تلویزیون Q70B و X85K با یک حساب سر انگشتی می‌توان تفاوت بارزشان را شاهد بود و یکی از این گیمینگ‌های معرکه را از دو برند خوش آوازه به خانه برد و یک عمر زیر سایه‌اش به آرامش رسید، بدون آنکه دغدغه عدم سنخیت امکانات آن‌ها با نیازهایمان را داشته باشیم.

تلویزیون سامسونگ همیشه از سونی ارزان‌تر بوده است و در این مورد با مدل رقیبش از سونی حدوداً 20٪ اختلاف قیمت دارند که مقدار کمی نیست و به شدت به چشم می‌آید، پس باید با کسب اطلاعات دقیق‌تر به این نتیجه برسیم که واقعاً ارزش هزینه بیشتر را دارند یا خیر. این دو همان‌طور که اشاره شد قیمت مناسب‌ترین تلویزیون مناسب بازی در برندهای خود هستند که امکانات کافی و وافی برای یک بازی حرفه‌ای را در حد مناسب در اختیار دارند و در صورتی که گیمر هستید ولی محدودیت بودجه دارید به شدت برایتان کار راه انداز خواهند بود. البته باید گفت سونی هیچ وقت برند ارزانی نبوده است و ولی مدل X85K به نسبت رده‌های بالاتر خود کمی خوش قیمت‌تر است.

تفاوت تلویزیون Q70B با X85K در موارد بسیاری است، از جمله نوع سیستم عاملشان که در هوشمندی آن‌ها نقش اصلی را ایفا می‌کند یا طراحی و کیفیت ساخت که از دو شرکت کره‌ای و ژاپنی هستند و قطعاً نگاه طراحانشان با هم متفاوت است. درست است از لحاظ کیفیت تصویر هر دو 4K هستند، اما نوع کنتراست و قابلیت‌های تصویر در آن‌ها متفاوت بوده و کمی متمایز عمل می‌کنند و همین دلیل انتخاب سخت‌تر بین این دو میان رده است.

طراحی دو تلویزیون میان رده از دو برند متفاوت

ظاهر نمایشگر امروزه به یکی از موارد مهم در انتخاب آن‌ها تبدیل شده است و شرکت‌ها در آن به رقابت سختی می‌پردازند و به سرعت از هم پیشی می‌گیرند. هر دو تلویزیون Q70B و X85K از نمایشگرهای صفحه تخت با بدنه مقاوم و ظاهری خوش تراش هستند، اما در مواردی با هم متفاوت عمل کرده اند که امری طبیعی است. مثلاً هر دو طراحی فریم لس دارند و از ظرافت خوبی برخوردار هستند که حاشیه مشکی 1 سانتی‌متری را در اختیار گرفته‌اند و همین باعش شده تا زاویه دید وسیعی برای بیننده فراهم شود.

طراحی تلویزیون Q70B و X85K

در مقایسه تلویزیون Q70B و X85K نوار پایین صفحه در سونی کمی ضخیم‌تر است و به 1.5 سانتی متر می‌رسد در حالی سامسونگ 1 سانتی‌متر است، بدنه نیز در هر دو برند پلاستیکی و محکم ساخته شده و در کیو 70 بی به صورت سطحی صاف طراحی شده است که محل قرارگیری پورت‌ها را به شکل مستطیل شکلی در دل خود قرار داده است و از کنار دسترسی به آن به شدت راحت است، حتی زمانی که آن را به دیوار متصل کنید. اندازه‌های VISA در این مدل 20*20 می‌باشد. ضخامت کلی تلویزیون 2.8 سانتی‌متر است و در نوع خود برای ظرافت بی نظیر می‌باشد.

در تلویزیون سونی X85K بدنه همچنان تخت است و از کنار کمی خمیده شده است تا نمایی شیک را تداعی کند، همچنین دریچه‌هایی برای خروج گرما از پشت نمایشگر تعبیه شده اند که کارشان حرف ندارد. ضخامت کلی بدنه را که اندازه گرفتیم متوجه شدیم نسبت به رقیبش یعنی Q70B ضخیم‌تر بوده و به 7.2 سانتی‌متر می‌رسد. محل قرار گیری پورت‌ها در این مدل نیز پشت نمایشگر است و کارکردن با آن‌ها نیز همچنان راحت می‌باشد و اندازه VISA در این مدل 30*30 است.

سایزبندی تلویزیون Q70B و X85K

شکل پایه نیز به یکی از دغدغه‌ها در خرید تبدیل شده است، زیرا اگر قبلاً میز کوچکی تهیه کرده باشید باید مدلی با پایه وسط انتخاب کنید که تلویزیون سامسونگ Q70B یکی از آن‌هاست و پایه مستطیل شکل 25*29 سانتی‌متری فلزی محکم با سطحی مسطح دارد و از استحکام خوبی برخوردار می‌باشد و باید گفت مدرن‌تر است. در ایکس 85 پایه‌ها به صورت دوشاخه‌ای جانبی کار شده‌اند که اندازه 33 سانتی‌متری دارند اما برعکس بقیه مدل‌های مشابه‌ خود، می‌توانند در سه حالت متفاوت تنظیم شود و نیازی به خرید میز جدا نداشته باشید.

ریموت کنترل هر دو مدل هوشمند می‌باشد و بسیار سَبک و خوش دست طراحی شده‌اند، اما مدل سامسونگ خورشیدی (Solar) است که به جای باتری از نور تغذیه می‌کند یا اینکه از طریق کابل شارژ می‌شود در حالی در سونی نیاز به دو باتری قلمی وجود دارد. با اینکه تلویزیون سامسونگ ساخت کره و مونتاژ مصر و ویتنام است، اما ریموت کنترل آن مونتاژ اندونزی می‌باشد، همچنین در سونی که یک برند ژاپنی است و در مالزی مونتاژ می‌شوند روی ریموت‌هایشان مونتاژ چین حک شده است.

تفاوت تلویزیون Q70B با X85K در تصویر

این دو تلویزیون میان رده دارای کیفیت تصویر فورکی-4K هستند و می‌توانند تصویر خاص و نزدیک به حالت طبیعی را تداعی کنند تا از آن لذت ببرید، پنل آن‌ها از نوع VA می‌باشد که در کنتراست دقیق خارق‌العاده عمل می‌کنند و جزئیات را به صورت واضح‌تری به نمایش می‌گذارند و همچنین در نمایش رنگ‌ها بسیار خاص هستند. کنتراست تلویزیون کیو 70 بی 7.8 و در سونی 7.5 از 10 می‌باشد. این نوع پنل بر عکس IPS در زاویه دید کمی ضعیف عمل می‌کند و در سونی 5.8 و سامسونگ 5.5 از 10 هستند.

تفاوت تلویزیون Q70B با X85K در تصویر

 نور پس زمینه‌ای که دارند از نوع Direct LED است و می‌تواند نور را از تمام منابع نوری صفحه ساطع کنند که بسیار عالی می‌باشد. اگر می‌خواهید بدانیم تلویزیون Q70B بخریم یا X85K باید گفت در این موارد بسیار مشابه عمل می‌کنند. از لحاظ امتیاز روشنایی باید گفت تلویزیون X85K سونی 550 نیت و Q70B سامسونگ 514 نیت است که بسیار به هم نزدیک هستند.

گرادینت رنگ‌های Q70B و X85K

هر دو مدل مجهز به HDR با نسخه‌های متعددی هستند اما تلویزیون سونی دارای قابلیت دالبی ویژن (Dolby Vision )است و حالت سینمایی بسیار خوبی را به تصویر خواهد داد. از لحاظ نوع صفحه نمایش اما با هم متفاوت بوده و با اینکه هر دو LED هستند، اما در سامسونگ QLED می‌باشد و از فناوری کوانتمی به عنوان یک فیلتر برای استفاده از حجم 100% رنگ‌ها بهره‌ می‌برند. امتیاز بلومینگ هر دو 10 است ولی در بحث گرادینت رنگ‌ها، امتیاز سامسونگ 7.1 می باشد و سونی 6.8.

کنتراست تلویزیون Q70B و X85K

در نمایش طیف رنگ‌ها، سونی X85K امتیاز 8.1 و تلویزیون سامسونگ Q70B امتیاز 7.9 را دارد که خیلی این اختلاف زیاد نیست. در نمایش رنگ‌های خاکستری نمی‌توان گفت خوب هستند و در SONY X85K امتیاز 7.6 و در SAMSUNG Q70B امتیاز 6.9 است، برای نمایش رنگ مشکی کمی بهتر عمل کرده‌اند و در سونی به 8.4 و در سامسونگ به 8.5 از 10 می‌رسند. در کل این در بحث تصویر بسیار به هم نزدیک هستند و تفاوت جزئی دارند که امتیاز ایکس 85 را 8.2 و امتیاز کیو 70 را 8.1 از 10 در نظر گرفته‌اند.

برای بازی تلویزیون Q70B بخریم یا X85K؟

این دو نمایشگر از رفرش ریت 120 هرتز برخوردار هستند که برای یک بازی سریع در حد حرفه‌ای بسیار مناسب و کاربردی می‌باشد و اجازه نمی‌دهد هیچ صحنه‌ای را از دست دهید و از قابلیت رفرش ریت متغییر (VRR) برخوردار هستند که بسته به ژانر در حال پخش از 60 تا 120 هرتز در نوسان می‌باشند، همچنین قابلیت ALLM دارند و فاصله بین شروع بازی تا اجرا شدن روی صفحه نمایش را به حداقل می‌رسانند و از کنسول‌های نسل نهم پشتیبانی می‌کنند.

برای بازی تلویزیون Q70B بخریم یا X85K؟

پردازشگرهای هر کدام مخصوص به خود هستند که در نوع کارایی و ارتقاء سطح کیفیت تصویر تا حد فوری عالی ظاهر می‌شود و در کیولد سامسونگ Quantum Processor و در سونی از نوع حرفه‌ای X1 می‌باشد. پشت نمایشگرها مجهز به پورت HDMI 2.1 است و امکان اتصال به انواع کنسول بازی را فراهم می‌کنند، اما در تلویزیون سامسونگ Q70B تعداد 4 عدد وجود دارد، ولی در سونی X85K این مقدار 2 عدد است. زمان پاسخ‌گویی در تلویزیون سامسونگ 4.5 میلی برثانیه و تأخیر ورودی 5.6 میلی بر ثانیه است، اما در تلویزیون سونی Response Time برابر 4.2 و تأخیر ورودی 7 میلی بر ثانیه می‌باشد.

مقایسه تلویزیون Q70B و X85K در قابلیت‌های اسمارت

هر دو تلویزیون کاملاً هوشمند هستند و اگر به بررسی تلویزیون سامسونگ Q70B و بررسی تلویزیون سونی X85K سری بزنید، متوجه خواهید شد هر دو از سیستم‌ عامل‌های حرفه ای و کاربلدی بهره‌مند شده‌اند که امکانات عالی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند. سیستم عامل تلویزیون سامسونگ از نوع تایزن (Tizen) می‌باشد که در سرعت بالا و ساده بودن کارایی زبان‌زد می‌باشد و امکان پشتیبانی از زبان فارسی را دارد.

مقایسه تلویزیون Q70B و X85K در قابلیت‌های اسمارت

در این نمایشگر هوشمند می‌توانید به دستیارهای صوتی از طریق میکروفون روی ریموت متصل شوید و با اتصال به اینترنت وب گردی کنید که در برند سونی هم این قابلیت وجود دارد. گیرنده دیجیتال و ماهواره در نسخه مصر آن وجود دارد ولی نسخه ویتنام فاقد ماهواره است که 10٪ ارزان‌تر می‌باشد. همچنین پورت‌های مختلفی برای اتصال سایر دستگاه‌ها وجود دارند که شامل؛ USB, LAN, HDMI و همچنین Blutooth می‌باشند. امکان استفاده از صفحه نمایش به صورت Work Space وجود دارد و می توانید از طریق Multi View صفحه دو منظوره داشته باشید.

در تلویزیون X85K سونی سیستم عامل اندروید (Android) وجود دارد که بسیار محبوب با رابط کاربری Google TV است و کارایی با آن به شدت لذت بخش خواهد بود. زبان فارسی را ساپورت می‌کند و امکان نصب برنامه را در چنته دارد. به دلیل اینکه محدودیت‌هایی بین ال جی و سامسونگ وجود دارد، شاید بهترین پیشنهاد برای ما ایرانی ها سیستم عامل اندروید باشد که دستیارهای صوتی را نیز در اختیار دارد.

همرده‌های تلویزیون کیو 70 بی و ایکس 85 کی

اگر قرار باشد یک تلویزیون از برند ال جی برای رقابت با این دو مدل معرفی کنیم، احتمالاً تلویزیون ال جی QNED80 باید باشد که لقب ارزان‌ترین گیمینگ این برند را در سال 2022 یدک می‌کشد و ولی از این دو مدل قیمت کمتری دارد. در مقاله مقایسه تلویزیون QNED80 و X85K می‌توانید تا حدودی به جزئیات تفاوت و شباهت این دو مدل پی ببرید. همچنین مقاله جذاب دیگری داریم که به مقایسه تلویزیون Q70B و QNED80 پرداخته است و عملاً جواب تمام سوألات شما را خواهد داد.

جمع بندی

تفاوت تلویزیون Q70B با X85K در ظاهر و نوع صفحه‌ نمایش آن‌هاست که نقطه ضعف را می‌تواند در این دو، زاویه دید کمشان دانست که به دلیل نوع پنل می‌باشد، اما نقاط قوت این دو بسیار بیشتر است و اقتصادی بودنشان به عنوان یک گیمینگ حرفه‌ای یا کنتراست عالی به خاطر پنل VA می‌باشد. این نمایشگرها علاوه بر گیمینگ بودن بسیار مناسب برای تماشای فیلم و سریال هستند و به عنوان یک حرفه‌ای عمل می‌کنند. در مقایسه تلویزیون Q70B و X85K باید گفت در یک رده هستند اما سونی گران‌تر است. در سایت افرالند ما سعی کرده‌ایم تمام این مدل‌ها را گرد هم آورده و به بررسی تخصصی آن‌ها به صورت جداگانه بپردازیم.

پاسخ به پرسش‌های متداول

01تفاوت تلویزیون Q70B با X85K در قیمت چقدر است؟

سونی چون اصولاً برند لوکسی است، همیشه به نسبت بقیه از قیمت بالاتر برخوردار است. در این مورد قیمت X85K حدوداً 20٪ از Q70B بیشتر است که مقدار قابل توجهی می باشد.

02طراحی تلویزیون Q70B بهتر است یا X85K؟

با اینکه هر دو شیک هستند، اما تلویزیون سامسونگ ظریف‌تر طراحی شده است و از لحاظ بدنه و پایه به روز و مدرن‌تر ساخته شده است که از این جهت بر سونی برتری دارد.

03بین تلویزیون کیو 70 بی و ایکس 80 کی کدام ماهواره دارند؟

تلویزیون سامسونگ مونتاژ مصر ماهواره دارد، اما مونتاژ ویتنام آن فاقد ماهواره است، همچنین تلویزیون‌های سونی در تمام مدل‌ها فاقد ماهواره هستند.

نظرات کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “مقایسه تلویزیون سامسونگ Q70B و سونی X85K”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *