تلویزیون های کیولد سامسونگ رنگ و کنتراست تصویر را به شدت بهبود داده اند و رقیبی سر سخت برای تلویزیون های اولد ال جی هستند. اما فناوری QLED چیست؟ امروزه می توان به سادگی در دنیای فناوری های مختلف تلویزیون ها سردرگم و گیج می شویم. در حال حاضر فناوری های پیچیده و زیادی برای یادگیری وجود دارد و به نظر می رسد که هر ساله تعداد زیادی هم به جمع این تکنولوژی ها اضافه می شود.

 فکر نمی کنیم که لازم باشد همه تکنولوژی های تصویری را تک به تک بدانید اما اینکه در مورد تلویزیون های کیولد اطلاعاتی بدست آورید و تفاوت اصلی آن با نمایشگرهای دیگر را درک کنید حسابی بکارتان می آید. اگر در بازار بین خرید تلویزیون سامسونگ اولد و کیولد مردد مانده اید کسب اطلاعات بیشتر به انتخاب صحیح تر کمک خواهد کرد. خوشبختانه درک اصول کیولد کار سختی نیست و در ادامه ما برخی از اطلاعات لازم را به شما ارائه خواهیم کرد و در نهایت بهترین تلویزیون های کیولد سامسونگ 2022 و 2023 را به شما معرفی خواهیم کرد.

مدلنوع پنلسال
تلویزیون سامسونگ Q60CQLED2023
تلویزیون سامسونگ Q70C QLED 2023
تلویزیون سامسونگ Q80C QLED 2023
تلویزیون سامسونگ QN85CNeo QLED 2023
تلویزیون سامسونگ QN90CNeo QLED 2023
تلویزیون سامسونگ 2023

برای شناخت یک تلویزیون کیولد تنها راه شما تماشای تصویر یک مدل از برند سامسونگ است چونکه سازنده های دیگری نیز مانند شیائومی دست به ساخت این محصولات زده اند اما سامسونگ چیز دیگری است. تلویزیون سامسونگ Q70C محصول سال 2023 است و به عنوان پرفروش ترین کیولد سال شناخته می‌شود.

مدلنوع پنلسال
تلویزیون سامسونگ Q60BQLED2022
تلویزیون سامسونگ Q70B QLED 2022
تلویزیون سامسونگ Q80B QLED 2022
تلویزیون سامسونگ HQ60B QLED2022
تلویزیون سامسونگ QN85BNeo QLED 2022
تلویزیون سامسونگ QN90BNeo QLED 2022
تلویزیون سامسونگ 2022

اصلی ترین چیزی که واقعا باید بدانید این است که کیولد نوعی فناوری صفحه LCD است و در طرف دیگر با وجود شباهت نوشتاری که با OLED دارد؛ این یک فناوری متفاوت است.

معرفی تلویزیون کیولد

نکته مهم و نسبتا غیر معمولی که باید در مورد کیولد بدانید این است که یک فناوری پنل اختصاصی است که عمدتا برای بهترین تلویزیون های سامسونگ توسعه یافته است.

شاید از اینکه برچسب QLED توسط چند برند تلویزیون دیگر مانند TCL و هایسنس هم استفاده می شود تعجب کنید. با این حال، اکثر تلویزیون های کیولد موجود توسط سامسونگ ساخته و فروخته می شوند. فناوری پنل QLED همچنین در برخی از تلویزیون های 8K سامسونگ از جمله QN800A و QN900A استفاده می شود. با این حال، اکثر کیولدهای موجود در بازار امروزی هنوز تلویزیون های 4K هستند. هنگامی که افراد با تلویزیون های کیولد آشنا می شوند سوالاتی در ذهن شان شکل می گیرد. کیولد چگونه کار می کند؟ آیا تلوزیون QLED ارزش خرید را دارد؟ در ادامه هر آنچه باید در مورد فناوری QLED بدانید و تفاوت آن با سایر پنل های موجود آورده شده است.

یکی از پرفروش‌ترین محصولات بازار ایران که در فروشگاه افرالند نیز موجود می‌باشد تلویزیون شیائومی Q1E می‌باشد. خرید این محصول قیمت مناسب و حرفه‌ای را به دوستانی که قصد خرید نمایشگری حرفه‌ای و بصرفه دارند پیشنهاد می‌کنیم.

QLED چیست؟

به معنای واقعی کلمه QLED مخفف quantum dot light-emitting diode است که نباید با OLED که مخفف organic light emitting diode است اشتباه گرفته شود. اینها دو فناوری رقابتی در زمینه صفحه نمایش تلویزیون می باشند.

کیولد مفهوم یا کانسپتی است که سامسونگ برای آخرین مجموعه پیشرفت های همان فناوری نقطه کوانتومی استفاده می کند که در طی چند سال گذشته روی آن کار کرده است.

تلویزیون کیولد سامسونگ

از نظر فنی، تلویزیون های کیولد سامسونگ در واقع QLED نیستند؛ حداقل به روشی که ما این اصلاح را درک کرده ایم با هم تفاوت دارند. یک عنصر دیود ساطع کننده نور کوانتومی مناسب، نور خاص خود را ساطع می کند در حالی که جدیدترین تلویزیون های سامسونگ از یک نور پس زمینه LED جداگانه استفاده می کنند (که غالبا از نوع لبه ای می باشد)؛ و این دقیقا مانند هر تلویزیون LED-LCD دیگر است. بنابراین نمایشگر کیولد را می توان بیشتر از یک جهش کوانتومی برای فناوری پنل تلویزیون در نظر گرفت.

با این وجود تلویزیون های کیولد از فیلتر نقطه کوانتومی متال استفاده می کند تا هم رنگ و هم کنتراست صفحه را بهبود دهد. این بدان معناست که قابلیت های تصاویر HDR و 4K در مقایسه با سایر ال دی های LCD های نقطه ای غیر کوانتومی به طور قابل توجهی افزایش پیدا می کند. مدل های تلویزیون کیولد همچنین شامل دستیار مجازی بیکسبی سامسونگ و همچنین یک حالت محیطی است که به آنها کمک می کند کمی بهتر با محیط اطراف خود ادغام شوند.

بیشتر بخوانید:
مقایسه تلویزیون کیولد و نانوسل

در مورد نئو کیولد چطور؟

از سال 2021، سامسونگ در حال تغییر برند کیولد خود به نئو کیولد بوده است تا تغییرات اساسی در محدوده کیولد خود را نشان دهد. تفاوت اصلی در معرفی نور پس زمینه MiniLED است که نسبت به ال ای دی های معمولی به افزایش روشنایی، زاویه دید گسترده‌تر کمک می کند و اطمینان می دهد که نور فقط در محلی که قرار است هدایت شود؛ هدایت می شود.

  • نتیجه؟ پشتیبانی از پوشش 100% رنگ DCI-P3 و همچنین لوکال دایمینگ در تلویزیون های نئو کیولد بهتر است.

هنگامی که شرکت سامسونگ سوال شد که کدام مشخصات به نئو کیولد انتقال داده شده است، مدیر برنامه ریزی محصولات این شرکت بیان کرد که HDMI 2.1 با مشخصات 4K@120Hz، VRR، FreeSync Premium و بسیاری از قابلیت های دیگر را می توان در این دسته از محصولات پیدا کرد.

تلویزیون نئو کیولد سامسونگ

QD-OLED چیست؟

گزارش های جدید حاکی از آن است که سامسونگ در حال ساخت صفحه نمایش های ترکیبی QD-QLED است که می تواند یک صفحه تلویزیون OLED را با فناوری نقطه کوانتومی که زیربنای محبوب QLED سامسونگ است را ترکیب کند.

گفته می شود که QD-OLED از یک پنل OLED ساطع کننده نور برای انتشار نور آبی و همچنین فیلتر نقطه کوانتومی برای تبدیل این نور به رنگ های دیگر استفاده می کند (نیاز به نور پس زمینه یا بک لایت را دور می زند)، چون صفحه اولد به عنوان منبع نور خود عمل می کند، این در حالی است که فناوری کیولد برای افزایش کنتراست استفاده می شود. تاثیر دقیق سطح کیفیت تصویر هنوز مشاهده نشده است اما انتظار می رود که در مقایسه با اولدهای سنتی؛ روشنایی بالاتر و حتی گستره رنگی گسترده تری داشته باشد.

هیچ مدل رسمی یا جدول زمانی مشخصی برای معرفی این محصولات وجود ندارد؛ اما این گزارش طبق آنچه که سال گذشته تحلیلگران بازار گفته بودند مطابقت دارد، با توجه به این پیش بینی ها می توان انتظار داشت که تلویزیون های QD-OLED سامسونگ از اواخر سال 2022 تا 2022 به تولید انبود برسد.

تلویزیون کیولد چگونه کار می کند؟

برای شروع، همه تلویزیون های کیولد دارای فیلتر نقطه ای کوانتومی هستند. ذرات ریز نیمه هادی کریستالی می توانند دقیقا از نظر خروجی رنگ آنها را کنترل کنند، این فیلترها جایگزین فیلترهای رنگی قرمز، سبز و آبی می شوند که تلویزیون های قدیمی استفاده می کردند.

این فیلتر حالا از یک ترکیب آلومنیوم برای کمک به کارایی نقاط در عبور نور است و باعی ایجاد رنگ وسیع تر و دقیق تر می شود.

سامسونگ می گوید که تلویزیون های کیولد خود از فیلترهای جدید برای نمایش 100% پوشش فضای رنگی DCI/p3 استفاده می کند (سطح رنگ سیاه بسیار عمیق‌تر و HDR درخشان) و این کارایی را به خوبی حفظ می کند.

پنل تلویزیون کیولد

در حقیقت این دستگاه ها بسیار روشن هستند، به طوری که تلویزیون های کیولد سامسونگ می توانند حداکثر روشنایی 4000 نیت را در مجموعه های برتر خود مدیریت کنند. در نظر گرفتن 1000 نیت برای تولید HDR مورد نیاز است که بسیار روشن است و بسیار بالاتر از سطح 1000 نیت تلویزیون های اولد است.

پیشرفت های جدید در ساختار صفحه پیکسل نیز به این معناست که مدل های 2019 و بالاتر برای مشاهده خارج از محور، به مراتب بهتر هستند. برای یک محیط اتاق نشیمن؛ این می تواند یک مزیت عالی فروش برای کیولد باشد.

QLED در مقابل LED

به غیر از اغراق در تغییر پارادایم بازاریابی سامسونگ، درک این نکته که کیولد اصلا چیز جدیدی نیست، واقعا مهم است. در حقیقت، این فناوری چیزی نیست جز جدیدترین تغییرات (احتمالا در بین اخرین امکاناتی که از نظر فنی وجود دارد)، در فناوری موجود در LCD که در دهه گذشته در تلویزیون های سایز بزرگ غالب شده است.

نوآوری های کیولد می تواند رنگ سیاه تیره‌تر؛ رنگ های روشن‌تر و زاویه دید گسترده‌تر را ارائه دهد و سه مشکل سنتی فناوری ال ای دی و ال سی دی را بر طرف کند؛ اما این ها همان مشکلاتی هستند که سال به سال توسط سازندگان مختلف تلویزیون مورد بررسی قرار می گیرند. فقط بررسی های آینده نشان می دهد که آیا در واقع کیولد گام مهمی به سمت جلو برداشته است یا خیر؛ اما احتمال اینکه با تلویزیون های جدید سامسونگ شاهد برخی پیشرفت های واقعی در این زمینه باشیم وجود دارد.

مقاله مرتبط:
مقایسه تلویزیون اولد و کیولد

آیا کیولد می تواند جای اولد را بگیرد؟

OLED از پیسکل هایی استفاده می کند که از خود نور ساطع می کنند، نمایشگرهای اولد فقط توسط ال جی رقیب سامسونگ تولید می شوند و حالا توسط سونی، فلیپس و پاناسونیک هم استفاده می شوند.

شکی نیست که کیولد در حال حاضر از نظر روشنایی دارای یک مزیت است (بنابراین به صورت تئوری ممکن است محتوای HDR بهتر کنترل شود) اما اگر به دنبال تغییر پارادایم در کیفیت تصویر و نسل بعدی فناوری نمایش هستید؛ اولد هنوز پیشرو می باشد.

مقایسه تلویزیون کیولد و اولد

اولد برای دستیابی به نسبت کنتراست بهتر و سیاهی غنی تری که LED-LCD هرگز قادر به دستیابی به آن نیستند، از پیکسل های منفرد ساطع کننده نور استفاده می کند.

محدوده جدید تلویزیون نئو کیولد سامسونگ می تواند مقیاس ها را کاهش دهد؛ با کنترل روشنایی و زاویه دید بهتر همراه باشد اما باید منتظر ماند تا به صورت واقعی تست شوند.

چه اتفاقی برای SUHD افتاد؟

QLED و SUHD به طور کلی یک چیز هستند. پیام جدید بیشتر مربوط به بازاریابی است تا فناوری، گرچه جهش از 1000 نیت در تلویزیون های پیشرفته SUHD به 1500 تا 2000 نیت در تلویزیون های QLED سال 2017، زمانی که سامسونگ شروع به استفاده از این اصطلاح کرد؛ انقلابی تر از آنچه بود که در ابتدا به نظر می رسید.

به طور ساده‌تر، برای اینکه یک خریدار بیش از حد گیج نشود؛ سامسونگ این اصطلاح را کنار گذاشته است.

قیمت تلویزیون کیولد چقدر است؟

تلویزیون های کیولد سامسونگ جزو مدل های گران‌قیمت بازار هستند که البته در چند سری تولید می شوند تا با اختلاف قیمتی که دارند بتوانند شرایط خرید را برای کاربران آسان تری کنند. در مقایسه با تلویزیون های اولد شاید کیولدها کمی ارزان‌تر باشند اما مدل های بالارده کیولد هم از نظر قیمت در رده بالایی قرار می گیرند و هر کسی خواهان خرید تلویزیون کیولد نیست.

بهترین تلویزیون های کیولد QLED سامسونگ

تلویزیون های کیولد چه قدر عمر می کنند؟

خود سامسونگ برای تلویزیون های کیولد خود یک بازه زمانی مشخص در نظر گرفته است و می گوید شما می توانید انتظار داشته باشید که این دستگاه ها 7 تا 10 سال عمر کند. سامسونگ می گوید که به طور متوسط؛ بر اساس استفاده معمول، مصرف کنندگان باید انتظار داشته باشند که کیفیت تصویر تلویزیون آنها برای مدت زمان 7 تا 10 سال تقریبا ثابت باشد.

آنچه جالب است بدانید این است که تعریف اصطلاح” استفاده معمول” در سال های اخیر با افزایش مدت مشاهده و ویژگی های هیجان انگیز گسترش یافته است. حالا در یک روز معمولی؛ ممکن است ما تا آخرین قسمت از یک نمایش مورد علاقه خود را تماشا کنیم؛ یک جلسه بازی را با دوستان خود شروع کنیم و یا لوازم اینترنت اشیاء خانه خود را مدیریت کنیم.

تلویزیون QLED بخریم یا نه؟

ادعا می شود که تلویزیون های QLED سامسونگ در مورد درخشان ترین تصاویر ممکن؛ دقیق ترین تصاویر رنگی را ارائه می دهد که با انواع محتوا در شرایط نوری مختلف به خوبی کار می کنند و ما نیز در فروشگاه اینترنتی afralland پرفروش ترین آن ها را معرفی کردیم تا دست شما برای خرید بازتر باشد.

تا حدی این ادعاها درست است. پیشرفت هایی که سامسونگ در سال های اخیر در زمینه بهبود پنل های کیولد ایجاد کرده است، برای برخی از تلویزیون های رده بالای باورنکردنی مانند Q95T سامسونگ ایجاد شده است و سامسونگ نسبت به استفاده از کیولد به عنوان یک کلمه سخت افزاری بهتر و همچنین کیفیت تصویر درخشان حساسیت نشان داده است. به نظر می رسد که همه اینها یک تلویزیون مناسب برای اتاق نشیمن شما را فراهم می آورند.

منبع: techradar