۱۴ آبان ۱۴۰۱

مقایسه تلویزیون کیولد و نانوسل (QLED Vs NanoCell)

مقایسه تلویزیون کیولد و نانوسل (QLED Vs NanoCell)

کیولد و نانوسل دو فناوری تلویزیون رقابتی سامسونگ و ال جی است که در این مقاله قصد داریم به مقایسه تلویزیون کیولد و نانوسل بپردازیم. این دو فناوری از نظر فنی مشابه هستند؛ یعنی از پنل های LCD استفاده می کنند که فیلتر به آنها اضافه می شود. این فیلتر زاویه دید و رنگ را بهبود می بخشد. در صورتی که دوست دارید در خصوص این دو فناوری بیشتر بدانید تا انتهای این مقاله همراه افرالند باشید.

مقایسه تلویزیون کیولد و نانوسل در واقع یک جنگ زرگری بین دو کیفیت تصویر از دو برند نامی است که بیشتر دعوا بین شگردهای تبلیغاتی آن هاست و باید از آن ها استفاه کرد تا ببینیم چند مرده حلاج هستند.

در اصل کیولد و نانوسل به روشی مشابه کار می کنند اما نتیجه نهایی بین این دو فناوری متفاوت است. بنابراین شاید برای شما سوال پیش آمده باشد که کدام تلویزیون برای علاقمندان به فیلم؛ کدام برای گیمرها و کدام یک برای علاقمندان به موسیقی مناسب تر است؟ این که کدام مدل مناسب شما باشد بر می گردد به نیازی که شما در هنگام خرید تلویزیون حس می کنید و برایتان در اولویت قرار دارد.

این تلویزیون های کیولد در برند سامسونگ از یک تکنولوژی به نام کوانتوم در کیفیت تصویر خود استفاده کرده اند که همانند یک فیلتر عمل کرده و کاری می کند حجم 100% از رنگ ها را به صورت غنی در اختیار داشته باشید. در کنار این ها نانوسل خودنمایی می کند که در حال حاضر از پروفروش ترین های برند ال جی به شمار می آید و از ذرات نانوسل استفاده می کند که تصاویر را با جلوه طبیعی تری به نمایش می گذارد و حس زنده بودن را به تصویر می بخشد.

کیفیت تصویر تلویزیون Q70B بهتر است یا QNED80؟

تلویزیون های LED چگونه کار می کنند؟

در حالی که تفاوت های جزئی بین فناوری هایی که از این پنل استفاده می کنند وجود دارد؛ ایده اصلی مشابه است. تلویزیون های LED (دیود سایطع کننده نور) در پشت پنل خود دارای لامپ های ال ای دی هستند. قسمت شیشه ای تلویزیون یک ماتریس LCD است که میلیون ها شاتر کوچک دارد. پنل ال سی دی با فیلتر کردن نور کافی که از طریق آن به شما روشنایی و همچنین رنگ را نشان می دهد؛ تصویر را ایجاد می کند.

بعضی از تلویزیون ها دارای تعدادی از این لامپ های LED در پشت پنل هستند. در حالی که برخی دیگر هزاران لامپ دارند؛ هر چه میزان نور پس زمینه شما در تلویزیون بیشتر باشد بهتر است و این بدان خاطر است که تصویر روشن تر و دقیق تری ایجاد می کند.

مقایسه تلویزیون کیولد و نانوسل با هم

در این قسمت قصد داریم به مقایسه بین تلویزیون های کیولد از محصولات سامسونگ و نانوسل از سری محصولات خوش فروش ال جی بپردازید. البته قبل از هر چیز باید اساس این تکنولوژی های را شناخته و بعد به بررسی مزایا ومعایب آن ها بپردازیم تا تمام جوانب در نظر گرفته شود و بتوان یک مقایسه معقول و منصفانه را بین این دو رقیب داشته باشیم.

نمایش رنگ در نانو 84 2022

در جدول زیر تلویزیون سامسونگ با فناوری QLED را مشاهده می‌کنید که در سال 2022 و 2023 تولید شده‌اند. این نمایشگرها روشنایی و طراحی بسیار عالی دارند و جزو محصولاتی با ارزش خرید بالا در بین نمایشگرهای مختلف هستند.

مدل سامسونگسال تولید
تلویزیون سامسونگ Q60B2022
تلویزیون سامسونگ Q70B2022
تلویزیون سامسونگ Q80B2022
تلویزیون سامسونگ Q60C2023
تلویزیون سامسونگ Q70C2023
تلویزیون سامسونگ Q80C2023

فناوری کیولد / QLED در سامسونگ

QLED فناوری اختصاصی سامسونگ است که مخفف Quantum dot LED است. برای توضیح ساده این فناوری باید بگوییم که این یک تلویزیون ای ای دی است که از نقاط کوانتومی در صفحه برای بهبود رنگ و روشنایی استفاده می کند. این فناوری عمدتا توسط سامسونگ استفاده می شود؛ اما ممکن است برندهای دیگری را هم پیدا کنید که از آن استفاده می کنند.

وضوح تصویر تلویزیون سامسونگ q70b

QLED امکان بهبود سطح روشنایی و رنگ را فراهم می آورد. نقاط کوانتومی موجود در نمایشگر باعث ایجاد فیلترهای میکرو می شود که می توانند بسیار دقیق تنظیم شوند که به این صفحه نمایش ها اجازه می دهند بیش از یک میلیون رنگ مختلف را نشان دهند. وقتی این نوع نمایشگرها را در پشت ویترین فروشگاه ها مشاهده می کنید جالب ترین تصاویر را شاهد خواهید بود. نکته ای که باید در مورد تلویزیون های کیولد به خاطر بسپارید این است که آنها در اصل از پنل های VA استفاده می کنند. پنل های VA نمایشگرهای خوبی هستند اما مانند IPS ها زاویه دید گسترده را ارائه نمی دهند. ویدیوی مقایسه کیولد سامسونگ و نانوسل ال جی را از دست ندهید.

فناوری نانوسل در ال جی

نانوسل فناوری LED ال جی است که شباهت زیادی به تلویزیون های QLED دارد. این نانو سلول ها فیلترهای کوچکی هستند (دقیقا مانند فیلترهای کوانتوم دات) که رنگ های نشست پیدا کرده را جذب می کنند. وقتی یک تلویزیون LED تصویری را نمایش می دهد؛ ممکن است از یک پیکسل به تصویر بعدی نشت داشته باشد چون فیلترها کامل نیستند. این سلول های نانو مقدار زیادی از این نور اضافی را گرفته و رنگ های صفحه را بسیار زنده تر می کنند. اگر به یک تلویزیون LED عادی در کنار تلویزیون نانوسل نگاه کنید؛ قطعا تفاوت رنگ ها را مشاهده خواهید کرد.

طراحی پایه نانو 84

تلویزیون های نانوسل ال جی هم از نظر فنی از پنل IPS استفاده می کنند و این به معنای زاویه دید بسیار بهتر از سایر پنل های تلویزیون می باشد. اگر صفحه را به صورت زاویه دار مشاهده کنید؛ رنگ ها بدون تحریف و زنده باقی می مانند و اگر غالبا در یک اتاق هستید که به صورت چند نفره و در موقعیت های مختلف به تماشای تلویزیون می نشینید؛ گزینه بسیار خوبی محسوب می شوند.

در جدول زیر تلویزیون ال جی نانوسل پرفروش بازار ایران را مشاهده می‌کنید. بسته به بودجه می‌توانید از مدل‌های اقتصادی گرفته تا گران‌تر را خریداری کنید.

مدل ال جیسال تولید
تلویزیون ال جی NANO772022
تلویزیون ال جی NANO802022
تلویزیون ال جی NANO842022
تلویزیون ال جی NANO862022
تلویزیون ال جی NANO902022

فاکتورهای مهم در کیولد سامسونگ

تلویزیون های کیولد سامسونگ همیشه از پنل VA استفاده می کنند. این بدان معناست که می توانید رنگ های سیاه تیره؛ کنتراست بالا و روشنایی بسیار خوبی را در اختیار داشته باشید. و اینها ویژگی هایی هستند که محتوای HDR را تقویت می کنند. با این حال زاویه دید محدودی دارند؛ بنابراین رنگ ها را زمانی که از کنار به تلویزیون نگاه می کنید به صورت تحریف شده مشاهده خواهید کرد.

همچنین وقتی به تلویزیون های کیولد نگاه می کنید؛ بدون تنظیمات خاص، رنگ ها بسیار شاباع می شوند. این خصوصیات توسط پنل های VA ایجاد می شوند و همین امر باعث تمایز تلویزیون های کیولد و نانوسل می شود.

مزایا و معایب تلویزیون های نانوسل ال جی

تلویزیون های نانوسل از پنل های IPS استفاده می کنند. این نوع پنل دارای ویژگی های اساسی مختلفی است. زاویه دید در این تلویزیون ها بسیار گسترده تر است اما سطح رنگ های سیاه به تیرگی تلویزیون های کیولد نیستد و فاقد یکنواختی است. IPS؛ کنتراست و روشنایی کمتری را نسبت به یک پنل VA ارائه می دهد. اینها مشکلاتی هستند که در اتاق های تاریک بیشتر دیده می شوند.

زاویه دید تلویزیون ال جی nano84

در مقابل؛ پنل های IPS از مدیریت تابش خیره کننده خوبی برخوردار هستند. بنابراین می توانید از آنها برای مقابله با منابع نور استفاده کنید. ویژگی های پنل IPS به معنای بهتر بودن در HDR نیست. این نکته آخر می تواند تعادل بین کیولد و نانوسل را در ایجاد کند.

در نهایت؛ نانوسل این مزیت را دارد که زمان پاسخگویی بهتری را ارائه دهد و بنابراین کاهش تاری حرکت به طور طبیعی تر و موثرتری اتفاق می افتد. اما فناوری های سامسونگ که با فناوری های کیولد ادغام می شوند به طور موثری با کاهش تاری که تلویزیون های نانوسل ال جی ارائه می دهند به رقابت می پردازند.

با این حال، برخی از تلویزیون های رده بالای نانوسل به نور پس زمینه Full Array Local Dimming مجهز هستند. این فناوری بک لایت، کنتراست را افزایش می دهد. اما تلویزیون های اولد در این محدوده جایگزینی برای در نظر گرفتن هستند. اولد عملکرد بسیار بهتری ارائه می دهد.

بیشتر بخوانید:
مقایسه تلویزیون ال جی و سامسونگ

جمع بندی: تفاوت تلویزیون Qled و Nano Cell

در مقایسه تلویزیون کیولد و نانوسل که انجام دادیم متوجه شدین که کیولد مزایای بسیار بهتری از جمله ارائه HDR بهتر را به نفع خود دارد. به طور کلی تلویزیون های کیولد سامسونگ دارای کنتراست بهتر؛ روشنایی بالاتر هستند. در حالی که تلویزیون های نانوسل ال جی به طور کلی دارای زمان پاسخگویی  و زاویه دید بهتر هستند. تفاوت تلویزیون Qled و NanoCell عمدتا توسط پنل های VA و IPS ایجاد می شود. اگر به دنبال تلویزیونی برای بازی های ویدئویی هستید IPS استدلال های خوبی مانند زمان پاسخگویی سریع را برای توجیه شما دارد. در نهایت انتخاب بین تلویزیون های کیولد و نانوسل به نیاز و سلیقه شما بستگی دارد.

پاسخ به پرسش‌های متداول

01در تلویزیون کیولد و نانوسل چه وجه اشتراکی وجود دارد؟

این تلویزیون ها هر دو lcd بوده که از نور پس زمینه استفاده می کنند. در واقع هر دو قابلیت ارتقاء کیفیت تصویر را داشته و هوشمند می باشند.

02پنل تلویزیون های نانوسل و کیولد از چه نوعی است؟

پنل استفاده شده در تلویزیون های ال جی نانوسل از نوع IPS بوده که در مدل سامسونگ کیولد از نوع VA می باشد. در واقع باید گفت IPS زاویه دید بهتری را در اختیار کاربر قرار می دهد.

03تمام تلویزیون های کیولد و نانوسل مناسب برای بازی هستند؟

خیر. نمی توان در این مورد جمع بست. زیرا برای یک تلویزیون گیمینگ موارد زیادی باید بررسی شود که وجود پورت hdmi 2.1 و سرعت رفرش بالا از مهمترین آن ها می باشد که فقط در یک سری از مدل های این تلویزیون ها موجود است.

نظرات کاربران

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • بهرام ىگانه در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۴۰۰

    با سپاس وخسته نباشى خدمت خانم داسیان عزیز که زحمت کشیدند وراهنماى خوبى ارایه دادند

    پاسخ