HDMI ARC دقیقا چه کاری انجام می دهد؟ آیا واقعا ارزش استفاده را دارد؟ رابط چند رسانه ای با وضوح بالا یا HDMI بیش از 15 سال است که اتصال دیجیتال تلویزیون های صفحه تخت؛ پروژکتورها و سایر تجهیزات AV را تشکیل می دهد. با گذشت زمان؛ این اتصال با تکامل هایی روبرو بوده و به عنوان یک مدیوم برای فرمت های مختلف صوتی و تصویری عمل می کند.

HDMI ARC (Audio Return Channel) یک پروتکل هوشمندانه است که در محدوده HDMI استاندارد قرار دارد و از لحاظ تئوری می تواند به ساده سازی تنظیمات پیچیده AV و کاهش تعداد کابل های مورد نیاز شما کمک می کند.

اما این پروتکل چه فایده ای دارد؟ و پروتکل جدید eARC در کجا قرار دارد؟ برای اطلاعات بیشتر ادامه این مطلب افرالند را مطالعه بفرمایید.

HDMI و HDMI ARC چیست؟

HDMI در سال 2002 معرفی شد و اولین کیت مصرف کننده ای که از این کانکتور با بهره می برد در سال 2004 وارد مغازه ها شد. پورت HDMI به عنوان یک روش مناسب برای ارسال تصویر دیجیتال با کیفیت بالا و داده های صوتی از یک منبع به تلویزیون؛ آمپی فایر یا ساندبارها استفاده می شود. همانطور که HDMI به طور واقعی به اتصال AV تبدیل شده است؛ سوکت های آنالوگ سنتی مانند SCART و کامپوننت کم کم کنسوخ شدند.

رابط HDMI در طول سال های مختلف تکامل پیدا کرده است؛ با نسخه های جدید (آخرین نسخه HDMI 2.1) از فناوری های صوتی و تصویری جدید مانند 3D, 4K, 8K, HDR و فریم ریت بالا پشتیبانی می کنند.

تنها در سال 2009 بود که پروتکل HDMI ARC به صفحه مشخصات این رابط اضافه شد. ARC به عنوان بخشی از HDMI نسخه 1.4 معرفی شد و از آن زمانی بخشی از مشخصات آن بوده است.


تلویزیون‌ سونی با پشتیبانی از قابلیت ARC/eARC جزو مدل‌های حرفه‌ای هستند که عمداً پورت HDMI 2.1 دارد در ادامه می‌توانید لیست این مدل‌ها را مشاهده کنید.

مدل سونینوع نمایشگر
تلویزیون سونی X75KLED
تلویزیون سونی X80KLED
تلویزیون سونی X85KLED
تلویزیون سونی X90KLED
تلویزیون سونی X95KLED
تلویزیون سونی A80KOLED

در چه زمانی از HDMI ARC استفاده می شود؟

شما یک ستاپ باکس؛ کنسول بازی و پخش کننده بلو-ری دارید که همه از طریق HDMI به تلویزیون شما متصل هستند. یا شاید تلویزیون هوشمند شما از برنامه داخلی مانند Netflix یا Amazon Prime Video استفاده می کند. در هر صورت شما نمی خواهید از بلندگوهای تلویزیون خود برای صدا استفاده کنید و ترجیح می دهید به جای آن همه صداها از ساندبار یا تقویت کننده سینمای خانگی تان پخش شود.

همه چیز در مورد eARC و ARC

شما باید از قبل کابل اپتیکال را از پشت تلویزیون به ورودی اپتیکال دستگاه صوتی خود متصل کنید. اما این یک راه حل مناسب نیست. از نظر تئوری؛ HDMI ARC این مشکل را برطرف می کند. HDMI ARC نیاز به کابل اپتیکال ندارد و به شما امکان می دهد صدا را از سوکت HDMI تلویزیون خود به سوکت HDMI ARC روی ساندبار یا رسیور AV ارسال کنید.

برای استفاده از HDMI ARC به چه مواردی نیاز دارید؟

برای استفاده از HDMI ARC؛ شما به پردازنده صوتی و تصویری (رسیور AV یا ساندبار)؛ با سوکت های HDMI مجهز به ARC نیاز دارید. به پشت تلویزیون خو  نگاه کنید؛ اگر 3 یا 4 سوکت HDMI دارید باید یکی از آنها برچسب ARC خورده باشد. این برچسب اختیاری است؛ اما تا زمانی که تلویزیون شما مدل اواخر سال 2009 یا جدیدتر باشد باید یکی از آنها را در اختیار داشته باشید. در صورت عدم اطمینان به راهنمای تلویزیون خود مراجعه کنید.

در برخی از تلویزیون ها؛ HDMI ARC ممکن است به طور خودکار کار کند. اگر این اتفاق رخ نداد؛ باید با استفاده از ریموت برخی از تنظیمات تلویزیون را تغییر دهید که از این بین می توان به غیر فعال کردن بلندگوهای داخلی تلویزیون و امکان ارسال صدا به بلندگو خارجی یا ساندبار اشاره کرد.

همه چیز در مورد eARC و ARC

استفاده از HDMI ARC نیازی به کابل HDMI جدید ندارد. هر کابل HDMI باید بتواند از پس نیازهای بربیاید. به عنوان بخشی از فرآیند شما باید HDMI CEC را فعال کنید تا بتوانید تلویزیون را روشن کرده و میزان صدا را روی ساندبار خود کنترل کنید و نیازی به چندین ریموت کنترل نیست.


در لیست محصولات زیر پرفروش‌ترین تلویزیون ال جی با قابلیت‌های پیشرفته را مشاهده می‌کنید که می‌توانید از افرالند با قیمت مناسب خریداری کنید.

مدل ال جینوع نمایشگر
تلویزیون ال جی UQ8000LED
تلویزیون ال جی UQ9000LED
تلویزیون ال جی NANO80NanoCell
تلویزیون ال جی NANO86NanoCell
تلویزیون ال جی QNED80MiniLED
تلویزیون ال جی QNED90MiniLED
تلویزیون ال جی CSOLED
تلویزیون ال جی C2OLED Evo
تلویزیون ال جی G2OLED Evo

آیا مشکلی در رابطه با HDMI ARC وجود دارد؟

آیا نگران مشکل همگام سازی هستید؟ HDMI V1.3 که در سال 2006 معرفی شد، همگام سازی صوتی خودکار را اضافه کرد؛ گرچه این قابلیت فقط اختیاری است. این بدان معناست که برخی از محصولات دارای قابلیت ARC بودند در جالی که برخی دیگر این قابلیت را ندارند.

بزرگترین مشکل ARC در پوشش فعلی این است که تولیدکنندگان مجاز به انتخاب عناصر پروتکل مورد نظر هستند. پشتیبانی از همه کدک های صوتی مربوطه اجباری نیست، بنابراین نمی توانید به راحتی تصور کنید که یک تلویزیون قادر به ارسال کدک های 5.1 Dolby Digital یا DTS است یا خیر. برخی از تولیدکنندگان تلویزیون فقط از دالبی دیجیتال پشتیبانی می کنند در حالی که تولیدکنندگان دیگر فقط از استریو دو کاناله پشتیبانی می کنند.

شایان ذکر است که ARC به شما اجازه نمی دهد کدک های با کیفیت بالا مانند Dolby TrueHD, Dolby Atmos, DTS-HD Master Audio یا DTS را استریم کنید. این به سادگی جریان داده اصلی 5.1 کاناله را زا بین می برد. اگر این سطح از عملکرد را می خواهید به HDMI eARC نیاز دارید.

با این وجود ARC به شما امکان می دهد صدای دالبی اتمس را از سرویس های استریم (از جمله Netflix و Amazon Prime Video ) که از این فرمت استفاده می کنند دریافت کنید. این سرویس های دالبی اتمس را در استریم دالبی دیجیتال پلاس تعبیه می کنند که ARC از پس آن بر می آید.


در جدول زیر می‌توانید محبوب‌ترین تلویزیون سامسونگ موجود در بازار ایران را مشاهده کنید. می‌توانید هر کدام را در افرالند بیشتر بررسی کنید.

مدل سامسونگنوع نمایشگر
تلویزیون سامسونگ BU8000LED
تلویزیون سامسونگ BU8500LED
تلویزیون سامسونگ Q60BQLED
تلویزیون سامسونگ Q70BQLED
تلویزیون سامسونگ Q80BQLED
تلویزیون سامسونگ QN85BNeo QLED
تلویزیون سامسونگ QN90BNeo QLED

HDMI eARC چیست؟ چه مزایایی دارد؟

Enhanced Audio Return Channel که به عنوان eARC هم شناخته می شوند؛ نسل بعدی ARC است. این ویژگی در جدیدترین مشخصات HDMI 2.1 پیاده سازی شده است.

مزیت اصلی eARC افزایش زیاد پهنای باند و سرعت است. با این کار می توانید صدای با کیفیت بالاتر را از تلویزیون به ساندبار یا رسیور AV ارسال کنید. eARC می تواند حداکثر 32 کانال صوتی از جمله استریم های داده های غیر فشرده 8 کاناله؛ 24 بیتی یا 192 کیلوهرتزی را با حداکثر سرعت 38 مگابیت در ثانیه ارائه دهد.

این بدان معناست که تمام فرمت های ریت بالا که در حال حاضر در دیسک های بلو ری؛ بلوری 4K و برخس سرویس هاس استریم وجود دارد (Dolby TrueHD, DTS-HD Master Audio و فرمت های مبتنی بر اشیاء مانند Dolby Atmos و DTS:X) همه سازگار خواهند بود.

اما باید منتظر ماند و دید که آیا تولیدکنندگان از همه این فرمت ها حمایت می کنند یا نه.

به صورت تئوری HDMI EARC همچنین باید هندشیک های بین دستگاه های سازگار را به صورت بهتری انجام دهد و نیاز به فعال سازی HDMI CEC را نادیده می گیرد؛ بنابراین برای کار کردن؛ به مراحل اضافی نیاز ندارید.

همانطور که در مورد ARC وجود دارد؛ برای کار پروتکل به دو دستگاه با سوکت HDMI eARC سازگار نیاز دارید. این بدان معناست که آنها باید از استاندارد HDMI 2.1 برخوردار باشند اما در سال 2020 تعداد انگشت شماری از محصولات از HDMI 2.1 پشتیبانی می کردند.

اولین تلویزیون های 4K با ورودی های HDMI 2.1 ال جی در سال 2019 به بازار عرضه شدند. همه تلویزیون های OLED 2020 ال جی دارای HDMI 2.1 هستند اما در مورد سایر تولیدکنندگان تلویزیون و رنج تلویزیون آنها به طور دقیقی نمی توان اطلاعاتی داد.

برخ یاز تلویزیون های 2019 و 2020 پاناسونیک؛ سامسونگ یا سونی فقط دارای HDMI 2.0 هستند اما ادعا می کنند که می توانند از برخی از ویژگی هیا HDMI 2.1 مانند VRR و eARC پشتیبانی کنند. مجموعه محدودی از تلویزیون ها مانند تلویزیون های Z8H 8K و X900H (XH90) 4K سونی دارای گواهینامه HDMI 2.1 هستند.

محصولات دیگر با eARC به آرامی شروع به ظهور می کنند. Onkyo و Pioneer اولین کسانی بودند که بروزرسانی eARC را در محصولات AV خاص خود به طور عمده ارائه دادند. برخی از رسیورهای این دو برند شامل Onkyo TX-RZ830, Integra DRX-5.2, Pioneer SC-LX502 و  Pioneer VSX-LX503 هستند.

سونی پس از آن با بروزرسانی ساندبارهای خود مانند HT-ST5000, HT-ZF9, HT-XF9000 و رسیورهای STR-DH790, STR-DN1080 به سرعت این کار را انجام داد و آنها را با مدل های تلویزیون AF9 و ZF9 سونی که از eARC پشتیبانی می کردند سازگار کرد. به تازگی ساندبار Sennheiser Ambeo هم به خروجی HDMI 2.1 سازگار با eARC مجهز شده است.

آیا برای استفاده از eARC به کابل های HDMI جدید نیاز دارم؟

طبق گفته سایت HDMI.Org اگر در حال حاضر از یک کابل HDMI استاندارد با اترنت یا کابل High Speed HDMI با اترنت استفاده می کنید؛ در وضعیت مطلوبی قرار دارید. کابل هایUltra High Speed ​​HDMI با اترنت قطعاً کار خواهند کرد.

به دلیل پهنای باند اضافی که برای برخی از فرمت های صوتی مورد نیاز است؛ ممکن است کابل های بسیار قدیمی با مشکل روبرو شوند. در ژانویه 2020؛ سایت HDMI.Org برنامه صدور گواهینامه اجباری را اعلام کرد که اطمینان حاصل خواهد کرد که هر کابل با برچسب Ultra High Speed از تمام ویژگی های HDMI 2.1 از جمله eARC پشتیبانی می کند.

آیا eARC با ARC سازگار است؟

اگر تلویزیون شما از HDMI eARC پشتیبانی می کند اما ساندبار شما فقط از HDMI ARC پشتیبانی می کند؛ به احتمال زیاد صدای با کیفیتی را خواهید داشت اما محدودیت های پهنای باند ARC به این معنا است که شما نمی توانید صدای بیت ریت بالا را که eARC می تواند فراهم آورد را تجربه کنید. بنابراین این پروتکل با نسخه های قبلی سازگار نیست.

برخی از ساندبارهای و رسیورهای AV که از چیپست های HDMI 2.1 برخوردار نیستند می توانند برای پشتیبانی از eARC ارتقاء داده شود؛ اما بین تولیدکنندگان و محصولات متفاوت است. این بستگی دارد که آیا آنها از سخت افزار سازگار استفاده می کنند و می توانند بروزرسانی های فریم ویر لازم را بپذیرند یا خیر.

زمان نشان می دهد که eARC تا چد حد می تواند ادغام شود؛ اما ما امیدواریم به همان اندازه ای که در حال حاضر HDMI ARC فراگیر شده است این پروتکل هم فراگیر شود.

منبع: whathifi