در این مقاله هر آنچه که باید در مورد قابلیت ALLM در تلویزیون بدانید آورده شده است. اگر شما یک گیمر باشید به قابلیت Auto Low Latency Mode نیاز خواهید داشت؛ در ادامه می توانید توضیحات بیشتر را مطالعه بفرمایید.

با عرضه کنسول های بازی PS5 و Xbox Series X توجه زیادی به قابلیت های مخصوص بازی (مانند مشخصات HDMI 2.1) شده است. علاوه بر این؛ توجهات زیادی به سمت HFR (خلاصه شده High Frame Rate)؛ VRR (خلاصه شده Variable Refresh Rate) معطوف شده است؛ هر دوی این ویژگی های بسیار پیشرفته در حال حاضر در تعداد بسیار کمی از تلویزیون ها در دسترس می باشد.

در مقایسه ALLM (خلاصه شده Auto Low Latency Mode) یک ویژگی بسیار ساده‌تر است که تجربه بازی شما را مانند این قابلیت ها تغییر نمی دهد؛ اما تجربه استفاده از تلویزیون برای بازی و همچنین برای مشاهده فیلم را به طور حرفه ای بهبود می بخشد و در حال حاضر شما می توانید این قابلیت را در بسیاری از تلویزیون ها و کنسول های بازی مشاهده کنید (حتی دستگاه هایی که پورت HDMI 2.1 ندارند).

قابلیت ALLM در تلویزیون

ALLM مخفف Auto Low Latency Mode است و تمام کاری که انجام می دهد این است که هنگام تشخیص سیگنال بازی، به طور خودکار به حالت بازی از پیش تعیین شده تلویزیون یا Game Mode می رود.

در خرید تلویزیون ال جی، یکی از مواردی که به آن دقت می شود گیمینگ بودن است و قابلیت ALLM نیز از شروط گیمینگ بودن هر تلویزیون می باشد؛ به همین دلیل در ادامه این مطلب تعدادی از تلویزیون های مناسب بازی را برای شما لیست کرده ایم تا حتی با کمترین میزان بودجه نیز بتوانید یک تلویزیون گیمینگ ال جی خریداری کنید.

مدل ال جینوع نمایشگر
تلویزیون ال جی UQ8000LED
تلویزیون ال جی UQ9000LED
تلویزیون ال جی NANO80NanoCell
تلویزیون ال جی NANO86NanoCell
تلویزیون ال جی QNED80MiniLED
تلویزیون ال جی QNED90MiniLED
تلویزیون ال جی CSOLED
تلویزیون ال جی C2OLED Evo
تلویزیون ال جی G2OLED Evo
تلویزیون های ال جی 2022

با نگاهی به تلویزیون های جدول بالا، می بینیم که به غیر از UQ8000، تمام مدل های دیگر گیمینگ هستند پس انتخاب با شماست که می خواهید کدام را انتخاب کنید. در حال حاضر تلویزیون ال جی C2 به عنوان بهترین تلویزیون گیمینگ سال 2022 شناخته می شود.

مدل ال جینوع نمایشگر
تلویزیون ال جی CS3OLED Evo
تلویزیون ال جی C3OLED Evo
تلویزیون ال جی G3OLED MLA
تلویزیون ال جی B3OLED
تلویزیون ال جی UR8000LED
تلویزیون ال جی UR9000LED
تلویزیون‌های 2023 ال جی

چرا حالت بازی یا Game Mode مهم است؟

تلویزیون های مدرن دائما در حال پردازش و بهبود تصویر هستند؛ خواه این بهبود شامل وضوح لبه ها؛ افزایش کنتراست؛ رنگ های طبیعی تر؛ دستیابی به رنگ سیاه تیره‌تر؛ حرکت صاف و روان تر یا ارتقاء سیگنال متناسب با صفحه نمایش باشد؛ این بهبود را می توان در این دستگاه ها شاهد بود.

مشکل این است که انجام تمام این پردازش ها زمان بر است. این زمان زیاد نیست و ما در اینجا در مورد میلی ثانیه صحبت می کنیم و هنگامی که شما به سادگی چیزی را مشاهده می کنید؛ دلیلی ندارد که متوجه هر گونه تاخیر ما بین سیگنال ورودی تلویزیون و نمایش ان روی صفحه نمایش شوید؛ اما این زمان برای بازی بسیار حائز اهمیت است چون به سادگی می توانید شاهد تاخیر باشید.

به این نوع تاخیر؛ تاخیر ورودی گفته می شود و می تواند هنگام بازی تفاوت زیادی را ایجاد کند. فقط 100 تا 200 میلی ثانیه تاخیر ورودی می تواند بازی های خاص را غیرقابل پخش کند.

به همین دلیل تقریبا همه تلویزیون ها در حال حاضر دارای Game Mode (گیم مد یا حالت بازی) هستند و با خیلی ساده این حالت به عنوان Game picture  در نظر گرفته می شود. در هسته اصلی این مد؛ تمام حالت ها غیر فعال می شوند، اما اکثر سازندگان برای اینکه کمترین تاخیر ورودی را فراهم آورند؛ این کار را به صورت بهینه تری انجام می دهند.

بیشتر بخوانید:
کابل HDMI 2.1 چیست و چه کاربردی دارد؟

تلویزیون سامسونگ و ال جی در سال 2020 به طور گسترده ای تاخیر 11 تا 14 میلی ثانیه را ارائه می دادند. در حقیقت این دستگاه ها بسیار سریع هستند؛ در حالی که برخی از گیمرهای هاردکور ادعا می کنند که می توانند میزان تاخیر ورودی را احساس کنند؛ اکثر آنها موافقند که هر چیزی زیر 40 میلی ثانیه قابل مشاهده نیست و بسیاری از افراد تاخیر کمتر از 100 میلی ثانیه را متوجه نمی شوند.

ALLM در تلویزیون

سونی در طیف گسترده تلویزیون هایش، مدل های گیمینگ زیادی را جای داده است که جزو بهترین تلویزیون های بازار نیز می باشند؛ این محصولات به نسبت رقبایشان در برند ال جی و سامسونگ قیمت بالاتر و کیفیت بهتری دارند. در این لیست، مدل های تلویزیون سونی از سری 8 به بالا دارای قابلیت‌های گیمینگ می‌باشند.

مدل سونینوع نمایشگر
تلویزیون سونی X75KLED
تلویزیون سونی X80KLED
تلویزیون سونی X85KLED
تلویزیون سونی X90KLED
تلویزیون سونی X95KLED
تلویزیون سونی A80KOLED
تلویزیون های سونی 2022

در بحث خرید تلویزیون سونی باید یک جیب پر پول داشته باشیم که البته کیفیت بالای تصویر و ساخت این محصولات، افزایش قیمتشان را توجیه کرده است. در حال حاضر تلویزیون سونی X90K و پس از آن مدل X85K جزو پرفروش ترین های بازار هستند که به نسبت اولدها قیمت مناسب تری دارند.

مدل سونینوع نمایشگر
تلویزیون سونی X85LLED
تلویزیون سونی X90LLED
تلویزیون سونی X95LMiniLED
تلویزیون سونی A80LOLED
تلویزیون سونی A95LQD-OLED
مدل‌های 2023 سونی

مزایای قابلیت ALLM در تلویزیون

 به طور سنتی، برای داشتن بهترین عملکرد ممکن است مجبور باشید هنگام بازی به طور دستی گیم مد را فعال کنید؛ بعد آن را به صورت دستی غیر غعال کنید تا بهترین تصویر را برای فیلم ها و نمایش های تلویزیونی بدست آورید؛ اما ALLM باعث ایجاد مشکلاتی هم می شود.

هر بار که کنسول بازی خود را روشن می کنید ALLM به سادگی فعال نمی شود؛ این قابلیت به اندازه ای هوشمند است که می توانید بین انجام یک بازی و تماشای فیلم از طریق استریم یا Blu-ray تفاوت قائل شود.

کدام کنسول بازی دارای قابلیت ALLM است؟

از کنسول های نسل فعلی؛ ایکس باکس وان ایکس؛ ایکس باکس وان اس از ALLM پشتیبانی می کنند؛ اما این ویژگی را نمی توان در هیچ نسخه ای از پلی استیشن 4 و حتی پلی استیشن 4 پرو پیدا کرد. خبر خوب این است که انتظار می رود پلی استیشن 5 از ALLM پشتیبانی کند و ما به یقین می‌دانیم که هر دوری ایکس باکس سری ایکس و سری اس از این ویژگی پشتیبانی خواهند کرد.

همه چیز در مورد قابلیت ALLM در تلویزیون

سامسونگ در سال 2022 طیفی گسترده از دستاوردهای جدیدش را در دنیای تلویزیون به نمایش گذاشت تا کاربران با توجه به بودجه و نیاز خودشان مدل مورد نظر را انتخاب و خریداری کنند. در جدول زیر می‌توانید پرفروش ترین های تلویزیون سامسونگ موجود در بازار ایران را مشاهده کنید.

مدل سامسونگنوع نمایشگر
تلویزیون سامسونگ BU8000LED
تلویزیون سامسونگ BU8500LED
تلویزیون سامسونگ Q60BQLED
تلویزیون سامسونگ Q70BQLED
تلویزیون سامسونگ Q80BQLED
تلویزیون سامسونگ QN85BNeo QLED
تلویزیون سامسونگ QN90BNeo QLED
تلویزیون های سامسونگ 2022

تلویزیون سامسونگ در میان تلویزیون های بازار جزو خوش قیمت ترین هاست به همین دلیل به کاربرانی که بودجه بالایی برای خرید ندارند ما یک مدل اقتصادی از این برند را پیشنهاد می‌دهیم. تلویزیون سامسونگ BU8500 از سری مدل های کریستال سال 2022 است که طرفداران زیادی دارد و می‌تواند برای گیمرهای مبتدی نیز انتخابی ایده آل باشد.

مدل سامسونگنوع نمایشگر
تلویزیون سامسونگ Q70CQLED
تلویزیون سامسونگ Q80CQLED
تلویزیون سامسونگ QN85CNeo QLED
تلویزیون سامسونگ QN90CNeo QLED
تلویزیون سامسونگ S90CQD-OLED
تلویزیون سامسونگ S95CQD-OLED
تلویزیون های 2023 سامسونگ

کدام تلویزیون ها از ALLM پشتیبانی می کنند؟

در واقع تلویزیون های زیادی وجود دارد که در حال حاضر از ALLM پشتیبانی می کنند؛ بنابراین اجازه دهید نگاهی به هر یک از تولیدکنندگان اصلی بیندازیم:

ال جی  و سامسونگ در زمینه پشتیبانی از قابلیت های بازی مانند ALLM و VRR پیشگام هستند و کمترین مقدار تاخیر ورودی را ارائه می دهند.

ALLM تقریبا در تمام تلویزیون های 2019 ال جی وجود دارد؛ بنابراین اگر در حال حاضر زمان خرید تلویزیون OLED یا LCD شما فرا رسیده است؛ احتمال خرید این دستگاه ها وجود دارد.

سامسونگ در واقع از ALLM زودتر استفاده کرد و در سال 2018 دستگاه های خود را با این قابلیت ارائه داد؛ اما در این سال تنها تلویزیون های QLED و LCD های رده بالاتر دارای این ویژگی بودند و بعدها تقریبا همه مدل های 2019 و 2020 از این ویژگی پشتیبانی کردند.

همه چیز در مورد قابلیت ALLM در تلویزیون

پاناسونیک همچنین ALLM را در تلویزیون های 2019 خود استفاده کرد. اگر مدل OLED یا LCD سری 800 (GX800 در 2019  و HX800 در سال 2020) یا مدل بالاتر را دارید باید به این ویژگی دسترسی داشته باشید.

فلیپس یکی دیگر از تولیدکنندگانی است که در سال 2019 از ALLM در تلویزیون های خود استفاده کرد اما این مورد محدود به کل تلویزیون های OLED و LC این شرکت می شود.

بیشتر بدانید:
بهترین تلویزیون گیمینگ

با توجه به اینکه سونی کنسول بازی تولید می‌کند؛ درک اینکه سونی از این قابلیت در تعداد کمی از دستگاه های خود استفاده می کند می تواند تعجب آور و نامید کننده باشد. حتی ALLM که ساده‌ترین ویژگی های بازی است فقط توسط یک دامنه پشتیبانی می شود (تلویزیون های X900H). ما به تازگی مدل KD-65XH9005 را بررسی کردیم و بسیار عالی بود؛ اما سونی واقعا باید در تلویزیون های 2021 و بعد از آن قابلیت های بازی را ارتقاء دهد.

کدام ساندبارها و رسیورهای AV از این ویژگی پشتیبانی می کنند؟

دارندگان رسیورهای AV به احتمال زیاد بهترین حالت را خواهند داشت؛ به خصوص افرادی که Denon را در سیستم خود دارند؛ چون این شرکت آن را در اکثر مدل های 2018 خود عرضه کرده است. مدل های جدید یاماها 2020 هم از ALLM پشتیبانی می کنند.

در ساندبارها همه به دنبال پشتیبانی از ARC (Audio Return Channel) و eARC (Enhanced Audio Return Channel) هستند چون به آنها امکان می دهد تا سیگنال های صوتی با کیفیت بالا  را از طریق HDMI دریافت کنید. اگر ساندبار شما از یکی از این موارد پشتیبانی می کند؛ توصیه می کنیم کنسول خود را مستقیما به تلویزیون متصل کنید تا از ویژگی های ALLM و یا VRR و همچنین تاخیر ورودی کم بهره‌مند شوید و بعد صدا را از تلویزیون به ساندبار انتقال دهید.

در نهایت، هر کدام از برندهای نامبرده با تولید تلویزیون‌های گیمینگ سعی در جلب توجه کاربر و مشتری دارند؛ پس خرید و انتخاب نهایی را به خودتان واگذار می کنیم؛ البته می‌توانید با تماس با کارشناسان ما در افرالند تماس بگیرید تا جزئیات بیشتری در اختیار داشته باشید.

منبع: whathifi