VRR چیست و چرا باید در مورد آن هیجان داشته باشیم؟ HDMI 2.1 قابلیت جالبی، مخصوصا برای گیمرهای PS5 و Xbox Series X، است. به این دلیل که HDMI 2.1 تعدادی از قابلیت های خاص بازی مانند ALLM ( حالت تاخیر خودکار پایین) را ارائه می دهد که با تشخیص سیگنال از کنسول؛ تلویزیون شما را به طور خودکار به حالت از پیش تعیین شده بازی با تاخیر کم تبدیل می کند. در همین حال HFR (فریم ریت بالا) در بازی هایی که بیش از 60 فریم در ثانیه اجرا می شوند ارائه می شود. شما می‌توانید برای خرید تلویزیون گیمینگ با فروشگاه افرالند مراجعه کنید و جدیدترین محصولات با رفرش ریت 120 هرتز و متغیر را انتخاب نمایید.

اما مسلما مهمترین مشخصات این مجموعه همان چیزی است که در حال حاضر می توانید استفاده کنید و آن هم VRR است. اما VRR چیست و چگونه می توان مقدار آن را مشاهده کند؟ در ادامه با این مقاله از افرالند همراه باشید.

VRR چیست؟

VRR مخفف Variable Refresh Rate و به معنای رفرش ریت متغییر است و به زبان ساده؛ به تلویزیون اجازه می دهد تا میزان رفرش ریت خود را در زمان واقعی با فریم ریت خروجی کنسول بازی یا سیستم کامپیوتری تنظیم کند.

مشاهده می کنید که در حالی یک فیلم یا نمایش تلویزیونی با فریم ریت ثابت اجرا می شود (به طور کلی 24 فریم در ثانیه برای فیلم ها و 24 یا 50 تا 60 فریم در ثانیه برای نمایش های تلویزیونی) فریم ریت بازی بسته به میزان پردازش انجام شده دائما تغییر می کند (احتمال کمتری وحود دارد که یک بخش شلوغ از بازی فریم ریت نسبتا ثابت مانند 50 فریم در ثانیه را اجرا کند)، اما یک انفجار ناگهانی در بازی کنسول بازی می تواند کار را بسیار سخت تر کند و فریم ریت تا 30 فریم در ثانیه یا حتی پایین تر؛ این تغییرات ثابت و ناگهانی در فریم ریت می تواند باعث تاخیر و لکنت در نمایشگرهایی شود که با سرعت رفرش ریت استاتیک یا ثابت کار می کنند.

در ادامه می‌توانید بهترین تلویزیون‌های سونی که با رفرش ریت متغیر «VRR» عرضه شده‌اند را مشاهده کنید. در صورتی که قصد خرید تلویزیون سونی جدید را دارید می‌توانید مدل‌های سال 2023 را که در ادامه جدول قرار داده شده‌اند بررسی کنید.

مدل سونینوع نمایشگر
تلویزیون سونی X85KLED
تلویزیون سونی X90KLED
تلویزیون سونی X95KLED
تلویزیون سونی A80KOLED
مدل‌های 2022 سونی

تلویزیون سونی X85K:
ارزان‌ترین نمایشگر گیمینگ سونی در سال 2022، تلویزیون سونی X85K است که با رفرش ریت 120 هرتز و قابلیت گیمینگ حرفه‌ای VRR عرضه شده است. این مدل جزو محصولات مخصوص بازی ارزان قیمت است که امکانات بسیار عالی هم ارائه می‌دهد. در صورت تمایل می‌توانید تلویزیون سونی X85L که نسخه جدیدتر همین مدل است را نیز بررسی کنید.

مدل سونینوع نمایشگر
تلویزیون سونی X85LLED
تلویزیون سونی X90LLED
تلویزیون سونی X95LMiniLED
تلویزیون سونی A80LOLED
تلویزیون سونی A95LQD-OLED
مدل‌های 2023 سونی

تلویزیون سونی X90L:
تلویزیون سونی X90L نمایشگری حرفه‌ای برای بازی است که جزو مدل‌های بالارده به شمار می‌رود. این محصول در سال 2022 نیز در بازار وجود داشت که با نام تلویزیون سونی X90K به فروش می‌رسید. هر دو این محصولات در حال حاظر گزینه مناسبی برای بازی حرفه‌ای به حساب می‌آیند.

همه چیز در مورد VRR (رفرش ریت متغییر)

اینجا همان جایی است که VRR وارد می شود. تلویزیونی که از Variable Refresh Rate پشتیبانی می کند، رفرش ریت خود را با فریم ریت بازی مطابقت می دهد و با همه این تغییرات همگام می شود. نتیجه این کار گیم پلی روان و سازگارتر است.

بیشتر بخوانید: در صورت تمایل برای مشاهده بهترین تلویزیون گیمینگ 2023 – 2022 می‌توانید این مقاله را بخوانید.

فرمت های مختلف VRR

متاسفانه تنها یک فرمت رفرش ریت متغییر وجود ندارد. Variable Refresh Rate زندگی خود را در حوزه بازی های کامپیوتری آغاز کرد؛ جایی که دو تولید کننده کارت گرافیک انویدیا و AMD در یک نبرد ابدی برای نشان دادن برتری خود گیر کرده اند و هر یک دارای یک فرمت VRR خاص خود هستند (فری سینک یا AMD FreeSync  و جی سینک Nvidia G-Sync).

اگر کاربر کامپیوتر هستید؛ فرمت Variable Refresh Rate که می توانید استفاده کنید به این بستگی دارد که کدام یک از دو شرکت کارت گرافیک شما را تولید کرده اند.

اعتقاد عموم بر این است که یک تلویزیون برای پشتیبانی از Variable Refresh Rate کنسول های بازی نیاز به پشتیبانی از فری سینک یا جی سینک دارد؛ اما در حقیقت اینطور نیست. دلیل آن هم این است که درمورد فرمت سوم VRR کمی صحبت شده است که HDMI Forum VRR یا حتی  HDMI VRR نامیده می شود.

این فرمت بخشی از مشخصات HDMI 2.1 را در خود دارد و در چند تلویزیون شروع به ظاهر شدن می کند؛ حتی برخی از آنها به طور رسمی فقط سوکت های HDMI 2.0 دارند. همچنین لازم به ذکر است که تلویزیونی که از HDMI 2.1 پشتیبانی می کند قطعا از HDMI VRR پشتیبانی نمی کند؛ هر چند احتمال پشتیبانی از آن هم وجود دارد

ال جی یکی دیگر از برندهای محبوب است که تلویزیون گیمینگ حرفه‌ای زیادی تولید می‌کند. برای مشاهده تلویزیون ال جی با قابلیت VRR و رفرش ریت 120 هرتز می‌توانید نگاهی به جدول زیر بیندازید.

مدل ال جینوع نمایشگر
تلویزیون ال جی QNED80MiniLED
تلویزیون ال جی QNED90MiniLED
تلویزیون ال جی CSOLED
تلویزیون ال جی C2OLED Evo
تلویزیون ال جی G2OLED Evo
تلویزیون‌های 2022 ال جی
مدل ال جینوع نمایشگر
تلویزیون ال جی CS3OLED
تلویزیون ال جی C3OLED Evo
تلویزیون ال جی G3OLED Evo
تلویزیون‌های 2023 ال جی

تلویزیون ال جی C3:
در بین محصولات مختلف این برند، حرفه‌ای‌ترین مدل تلویزیون ال جی C3 است که جایزه بهترین نمایشگر گیمینگ سال را ازآن خود کرده است. در صورت تمایل می‌توانید تلویزیون ال جی C2 را نیز بررسی کنید که مدل سال 2022 همین سری است.

کدام کنسول ها از VRR پشتیبانی می کنند؟

از کنسول های فعلی فقط Xbox One X و Xbox One S از Variable Refresh Rate پشتیبانی می کنند. VRR در هیچ یک از نسخه های PS4 و حتی PS4 pro پشتیبانی نمی شود.

Xbox One X و One S در درجه اول از فرمت FreeSync استفاده می کند اما از HDMI VRR هم پشتیبانی می کنند. اگر تلویزیون شما از فری سینک پشتیبانی می کند؛ این همان چیزی است که کنسول آن را ارسال می کند؛ اگر پشتیبانی نمی کند اما از HDMI VRR پشتیبانی می کند؛ در عوض آن را ارسال می کند. به همین دلیل برخی از افرادی که تلویزیون ندارند و در لیست سازگاری FreeSync نیستند؛ هنوز هم می توانند VRR را در ایکس باکس خود فعال کنند.

همه چیز در مورد VRR (رفرش ریت متغییر)

هر دو نسخه فعلی ایکس باکس از VRR معادل 40 هرتز تا 60 هرتز پشتیبانی می کنند؛ اما وقتی ما منتظر ایکس باکس سری ایکس هستیم همه چیز جالب تر می شود. کنسول نسل بعدی مایکروسافت از HDMI 2.1 پشتیبانی می کند و VRR را با کیفیت 4K از 30 هرتز تا 120 هرتز ارائه می دهد. باز هم ایکس باکس سری ایکس از فری سینک و HDMI VRR پشتیبانی می کند.

همه چیز با PS5 واضحتر می شود. هنگام مشاهده ویدیویی که از مشخصات این دستگاه به صورت رسمی رونمایی کرد متوجه خواهید شد که این کنسول بازی از HDMI 2.1 و VRR پشتیبانی می کند. منظور ما این است که از فرمت عمومی HDMI VRR پشتیبانی می کند؛ اما ممکن است که FreeSync را هم ارائه دهد (تراشه گرافیکی پلی استیشن 5 توسط AMD تولید می شود).

پرفروش ترین تلویزیون سامسونگ موجود در بازار ایران و فروشگاه افرالند با قابلیت‌های حرفه‌ای مناسب بازی عرضه می‌شوند که در لیست زیر ذکر شده‌اند. این محصولات تولید سال 2023 و 2022 هستند و همگی جزو مدل‌های محبوب بازار هستند.

مدل سامسونگنوع نمایشگر
تلویزیون سامسونگ Q70BQLED
تلویزیون سامسونگ Q80BQLED
تلویزیون سامسونگ QN85BNeo QLED
تلویزیون سامسونگ QN90BNeo QLED
تلویزیون سامسونگ S95BQD-OLED

تلویزیون سامسونگ Q70B:
این مدل اقتصادی‌ترین تلویزیون گیمینگ سامسونگ در سال 2022 است و مبتنی بر فناوری کیولد می‌باشد. تلویزیون سامسونگ Q70B با رفرش ریت 120 هرتز و پشتیبانی از رفرش ریت متغیر یکی از بهترین تلویزیون‌های مخصوص بازی با قمیت اقتصادی در حال حاضر به شمار می‌رود.

مدل سامسونگنوع نمایشگر
تلویزیون سامسونگ Q70CQLED
تلویزیون سامسونگ Q80CQLED
تلویزیون سامسونگ QN85CNeo QLED
تلویزیون سامسونگ QN90CNeo QLED
تلویزیون سامسونگ S90CQD-OLED
تلویزیون سامسونگ S95CQD-OLED

کدام تلویزیون ها از VRR پشتیبانی می کنند؟

ما متوجهیم که برخی استثناها وجود دارد (به عنوان مثال تلویزیون های ویزیو سری V)؛ اما به طور کلی اگر تلویزیون شما دارای سوکت های HDMI 2.1 است باید از Variable Refresh Rate پشتیبانی کند. مشکل این است که هنوز تعداد زیادی از تلویزیون هایی که دارای پورت HDMI 2.1 هستند وجود ندارد. خبر خوب این است که برخی از ویژگی های HDMi 2.1 از جمله VRR به سوکت های HDMI 2.0 برخی تلویزیون ها اضافه شده اند. به طور خلاصه دو برند تلویزیون ال جی و سامسونگ از VRR پشتیبانی می کنند.

چند سالی است که تلویزیون های OLED ال جی دارای گواهینامه HDMI 2.1 هستند؛ بنابراین مالکان تلویزیون های B9، C9، E9 و W9 2019 و همچنین سری های تلویزیون LCD رده بالای این شرکت مانند SM9800 می توانند از VRR حداکثر 60 هرتز استفاده کنند.

امسال GX, CX و BX از VRR حداکثر 4K / 120 هرتز پشتیبانی می کنند که به خوبی با کنسول های بازی نسل بعدی کار می کنند. G-Sync و HDMI VRR پشتیبانی می شوند، اما پشتیبانی رسمی FreeSync برای مدل های 2020 از طریق به روزرسانی نرم افزار بعدی وعده داده شده است.

مقاله مرتبط: ارزان‌ترین تلویزیون های گیمینگ از برند‌های ال جی، سامسونگ و سونی را می‌توانید در این مقاله مشاهده کنید.

همه چیز در مورد VRR (رفرش ریت متغییر)

تلویزیون های برتر سامسونگ به طور کلی دارای گواهینامه HDMI 2.1 نیستند اما مدتی است که پشتیبانی Variable Refresh Rate را ارائه می دهند. تمام تلویزیون های QLED سال 2018 این شرکت از پرچمدار Q9FN تا Q6FN از VRR حداکثر 60 هرتز از طریق فرمت های FreeSync و HDMI VRR پشتیبانی می کنند. همین امر در مورد QLED های 2019 از Q60R به بالا و همچنین مدل های LCD رده بالای RU8000 صادق است.

از نظر مدل های 2020 سامسونگ؛ برای دریافت Variable Refresh Rate باید حداقل Q70T را خریداری کنید؛ Q60T و TU8000 به طور نامیدکننده ای از آن پشتیبانی نمی کنند. به نظر می رسد که مدل های 4K که از VRR پشتیبانی می کنند (Q70T ، Q80T ، Q90T و Q95T) حداکثر 60 هرتزی هستند که در حال حاضر مشکلی ایجاد نمی کنند اما اگر کنسول بازی خود را به PS5 یا Xbox Series X ارتقاء دهیم ممکن است رفرش ریت پایینی را دریافت کنید.

در مورد تولیدکنندگان دیگر باید گفت که پشتیبانی از وی آر آر در بهترین حالت بسیار کم است. تنها تلویزیون سونی که از VRR پشتیبانی می کند تلویزیون XH90 جدید است که به عنوان XH92 هم به فروش می رسد و پاناسونیک و فیلیپس در حال حاضر تلویزیونی که از رفرش ریت متغییر پشتیبانی کند را تولید نمی کنند.

اگر شما به پشتیبانی از Variable Refresh Rate علاقمند هستید و فکر می کنید که شما باید این قابلیت را داشته باشید (به خصوص اگر قصد خرید کنسول های نسل بعدی را دارید) لازم است که بررسی کنید که تلویزیون بعدی شما از این قابلیت برخوردار است یا خیر. به خاطر داشته باشید که داشتن سوکت های HDMI 2.1 تضمینی در مورد پشتیبانی از VRR ارائه نمی دهد؛ بنابراین با احتیاط عمل کنید.

منبع: whathifi