در مقاله امروز افرالند شما تمام آنچه که باید در مورد Filmmaker Mode (حالت فیلمساز) بدانید را خواهید آموخت. برای تجربه یک فیلم به همان صورتی که فیلمسازان در نظر گرفته اند واقعا باید آن را به صورت زنده و در صحنه مشاهده کنید. با این حال اگر می خواهید همان کیفیت و اصالت را روی مبل خانه داشته باشید باید به قابلیت Filmmaker Mode توجه داشته باشد.

با استفاده از حالت فیلمساز یا Filmmaker Mode می توانید یک فیلم یا نمایش تلویزیونی را با همان کیفیتی که فیلمسازان تولیده می کنند مشاهده کنید؛ جلوه های پس پردازش را غیر فعال کنید (مانند صاف شدن حرکت ها)؛ مشخصات رنگ تلویزیون خود را ویرایش کنید و فیلم را به نسبت تصویر اصلی خود تنظیم کنید.

برخلاف گزینه های دیگر (مانند HDMI-CEC)؛ در تلویزیون های مختلف این قابلیت ارائه نمی شود و هر تلویزیونی که از این مد پشتیبانی می کند در مشخصاتش بدان اشاره شده است.

Filmmaker Mode یا حالت فیلمساز چیست؟

تولیدکنندگان تلویزیون در کنفرانس CES 2020 تلویزیون هایی که از Filmmaker Mode پشتیبانی می کنند را به نمایش گذاشتند. این مد به شما امکان می دهد تا محتوا را با همان کیفیتی که کارگردانان؛ تهیه کنندگان و استودیوهای فیلم می خواهند تماشا کنید. این قابلیت های اضافی را در تلویزیون های مدرن که نحوه ارائه محتوا را تغییر می دهند تا زیبایی و کیفیت سینمایی را حفظ کنند را غیرفعال می کند.

با فشار یک دکمه (و در برخی موارد؛ به طور خودکار) تمام قابلیت های اضافی پس پردازش را غیرفعال می کند. نسبت اصلی؛ مشخصات رنگ و فریم ریت را تنظیم کنید تا کاری که حالت فیلمساز انجام می دهد را مشاهده کنید. به زودی؛ این قابلیت در همه تلویزیون ها و صرف نظر از برند یا مدل استانداردسازی و عمومی می شود.

حالت فیلمساز روشی جدیدی برای مشاهده محتواها از تلویزیون های بعدی ویزیو؛ پاناسونیک؛ ال جی؛ سامسونگ و فیلیپس است.

همه چیز در مورد Filmmaker Mode (حالت فیلمساز)

Filmmaker Mode توسط تعداد فزاینده ای فیلمسازانی که از نحوه تولید تصاویر بعد از پردازش پیش فرض در نمایشگرهای تلویزیون ناراضی بودند ایجاد شد. در سال 2017؛ جیمزگان یکی از اولین کسانی بود که در توئیتی این را علنا تقبیح کرد؛ که چند فیلمساز دیگر هم با او موافق بودند.

در حالی که این حالت به عنوان استاندارد جدیدی توسط UHD Alliance مورد تایید قرار گرفت, انجمن کارگردانان آمریکا؛ بنیاد فیلم؛ انجمن بین المللی فیلکبرداران و انجمن سینماگران آمریکا این حالت را مورد تایید قرار دادند.

ال جی از حالت فیلم‌ساز در تلویزیون‌های هوشمند فورکی خود استفاده می‌کند که به کمک آن به بهترین کیفیتی که کارگردان قصد ارائه آن را دارد دست پیدا‌ می‌کند. در جدول زیر تلویزیون ال جی فورکی سال 2023 و 2022 را مشاهده می‌کنید که جزو محصولات پرفروش بازار هستند.

مدل ال جینوع نمایشگر
تلویزیون ال جی UQ8000LED
تلویزیون ال جی UQ9000LED
تلویزیون ال جی NANO80NanoCell
تلویزیون ال جی NANO84NanoCell
تلویزیون ال جی QNED80MiniLED
تلویزیون ال جی QNED90MiniLED
تلویزیون ال جی CSOLED
تلویزیون ال جی C2OLED Evo
تلویزیون ال جی G2OLED Evo

در بین محصولات مختلف این برند، تلویزیون ال جی NANO84 پرطرفدارترین نانوسل بازار است که کیفیت تصویر بسیار عالی و رنگ‌های سرزنده‌ای نمایش می‌دهد. مدل دیگر تلویزیون ال جی QNED80 است که اقتصادی‌ترین نمایشگر گیمینگ این شرکت در سال 2022 و 2023 به حساب می‌آید و با رفرش ریت 120 هرتز و روشنایی عالی به کمک فناوری QNED عرضه شده است.

مدل ال جینوع نمایشگر
تلویزیون ال جی CS3OLED
تلویزیون ال جی C3OLED Evo
تلویزیون ال جی G3OLED Evo
تلویزیون ال جی UR8000LED
تلویزیون ال جی UR9000LED
تلویزیون‌های 2023 ال جی

تلویزیون ال جی C3:
سال 2023 نمایشگرهای اولد الجی در سطح دیگری رقابت می‌کنند و روشنایی بسیار عالی ارائه می‌دهد. تلویزیون ال جی C3 با پنل Evo تقریباً مشابه مدل پارسال خود است اما تلویزیون ال جی G3‌ با فناوری OLED META یا همان MLA قادر است روشنایی 2100 نیت خلق کند.

مزایای حالت فیلمساز

مهمترین کاری که Filmmaker Mode انجام می دهد؛ ارائه دقیق ترین تصویری است که تلویزیون شما می تواند تولید کند. این قابلیت نسبت کنتراست کامل تلویزیون را حفظ می کند؛ بنابراین رنگ های سیاه تیره به نظر می رسند و رنگ های سفید روشن به نظر می رسند و جزئیات در سایه ها واضح به نظر می رسند. رنگ ها غنی و دقیق به نظر می رسند و هموار کردن حرکات را از بین می برد.

بنابراین کیفت فیلم هایی که تماشا می کنید در ست مانند آن چیزی است که در سالن سینما مشاهده می کنید. حالت فیلمساز؛ وضوح تصویر مصنوعی که می تواند جزئیات تصویر را از بین ببرد و همچنین عملکرد های پردازش فیلم که ادعا می کنند کنتراست را افزایش می دهند اما در واقع جزئیات موجود در سایه ها را حذف می کنند را غیرفعال می کند.

بیشتر بخوانید: هر آنچه که باید درباره Dolby Vision HDR بدانید

معایب Filmmaker Mode

یک مشکل حالت فیلمساز این است که این مد برای مشاهده فیلم در یک اتاق تاریک طراحی شده است. با ویدیو با دامنه دینامیکی استاندارد (SDR) کنترل گاما ( که کنترل می کند سرعت انتقال سیگنال ویدیو از تیره به روشن را کنترل می کند) را به مقدار از پیش تعیین شده BT1886 تنظیم می کند که تنظیم خوبی برای یک اتاق تاریک است؛ اما ممکن است در یک اتاق با نور متوسط سایه ها را بیش از حد تیره کند.

به همین ترتیب در بعضی از تلویزیون ها؛ حالت فیلمساز؛ ممکن است تنظیمات روشنایی تلویزیون را به استاندارد مرجع 100 نیت برای فیلم SDR تبدیل کند؛ که از نظر فنی دقیق است اما برای اکثر افراد بسیار تاریک است. این دو قابل تنظیم هستند؛ بنابراین می توانید اطمینان حاصل کنید که تصویر از نور مناسبی برای اتاق شما برخوردار است؛ اما هدف فیلمساز را شکست می دهد.

بزرگترین اشکال احتمالی اسن است که شما به سادگی از حالت Filmmaker Mode خوشتان نخواهد آمد. برخی افراد حالت تصویر کاملا دقیق را ترجیح می دهند. به عنوان مثال، یک حالت تصویر با دمای رنگ (رنگ سفید) که بیش از حد آبی است؛ روشن تر به نظر می رسد. ما انتظار داریم که گزینه غیرفعال کردن عملکرد خودکار در همه تلویزیون های پشتیبان شده را داشته باشید.

اما برای هر کسی که دقیق ترین تصویر را بخواهد؛ افزودن حالت فیلساز دستیابی به این دقت را بیش از هر زمان دیگری ساده می کند. از آنجا که سخت افزارهای بیشتری از حالت فیلمساز پشتیبانی می کنند و می توانند آن را به طور خودکار فعال کنند؛ ما منتظر هستیم تا این حالت را تست کنیم تا ببینیم آنچه که وعده داده را ارائه می دهد یا خیر.

سونی یکی دیگر از برندهای پرطرفدار است که تلویزیون‌هایش را با قابلیت FilmMaker Mode عرضه می‌کند تا بهترین تجربه سینماتیک و حس ناب صحنه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد. برای خرید تلویزیون سونی با رزولوشن 4k می‌توانید در لیست زیر بهترین محصولات این برند را بررسی و خریداری کنید.

مدل سونینوع نمایشگر
تلویزیون سونی X75KLED
تلویزیون سونی X80KLED
تلویزیون سونی X85KLED
تلویزیون سونی X90KLED
تلویزیون سونی X95KMiniLED
تلویزیون سونی A80KOLED

تلویزیون سونی X80K:
ارزان‌ترین نمایشگر سری 8 سونی در سال 2022، تلویزیون سونی X80K است که با رفرش ریت 60 هرتز گزینه‌ای مناسب برای تماشای فیلم و سریال است. این محصول از قابلیت فیلم‌ساز پشتیبانی می‌کند و با کمک پنل IPS تصاویری بسیار زیبا خلق می‌کند. مدل سال جدید این سری تلویزیون سونی X80L می‌باشد که مشخصاتی شبیه به آن اما با پردازنده بهبود یافته و سیستم عامل بروزتر معرفی شده است.

مدل سونینوع نمایشگر
تلویزیون سونی X80LLED
تلویزیون سونی X85LLED
تلویزیون سونی X90LLED
تلویزیون سونی X95LMiniLED
تلویزیون سونی A80LOLED
تلویزیون سونی A95LQD-OLED
مدل‌های 2023 سونی

تلویزیون سونی X85L:
یکی از مدل‌های محبوب در حال حاضر تلویزیون سونی X85L است که ارزان‌ترین مدل مخصوص گیمینگ این شرکت با رفرش ریت 120 هرتز و پشتیبانی از HDMI 2.1 به شمار می‌رود. این محصول با پشتیبانی از قابلیت فیلم ساز تصاویری با کیفیت عالی ارائه می‌دهد.

چرا به Filmmaker Mode نیاز داریم؟

تلویزیون های مدرن از جلوه های پس از پردازش به شدت استفاد می کنند. محتوای صاف مصنوعی که از طریق درون یابی فریم بدست می آید به این معناست که فریم های اضافی برای دستیابی به فریم ریت بالاتر (و در نتیجه صاف تر) استفاده می شود. صاف کردن حرکت اغلب به عنوان soap opera effect شناخته می شود؛ البته برندهای مختلف این اثر را با نام های متفاوتی معرفی می کنند به طور مثال “TruMotion” (LG), “MotionFlow” (Sony), “Auto Motion Plus” (Samsung)

هالیوود و بسیاری از فیلمسازان از فریم ریت  24p استفاده می کنند. این بدان معناست که 24 فریم در هر ثانیه نمایش داده می شود. این فریم ریت همان چیزی است که در فیلم های ظاهرا سینمایی قابل تشخیص هستند.

از طرف دیگر هموارسازی حرکت فریم ریت اصلی را نادیده می گیرد و سعی می کند محتوا را با رفرش ریت تلویزیون (اغلب 60 یا 100 هرتز) تطابق دهد.

این نه تنها باعث می شود تولیدات سینمایی بیش از حد روان به نظر برسد؛ بلکه مصنوعات بصری ناخواسته را هم به شما معرفی می کند. نمایشگرهایی که از صاف و هموار کردن حرکت استفاده می کنند اغلب برای تعامل با فریم های دقیق با مشکل روبرو می شوند که منجر به ایجاد تصاویر تار می شود (به خصوص در صحنه های شلوغ یا اکشن که حرکات زیادی دارند).

Filmmaker Mode همچنین به مشکلات نسبت تصویر و خروجی صحیح رنگ می پردازد. در حالی که این مسائل ارتباط کمی با هموارسازی حرکت دارندغ اما هر سازنده نمایشگر آنها را به روش های مختلف پیاده سازی می کند. برای تنظیم دمای رنگ یا اعمال نسبت تصویر خاص؛ ممکن است به یک سری از منوهای پیچیده نیاز باشد.

برخی از تولیدکنندگان نسبت تصویر و تنظیمات نمایش را بر اساس ورودی تنظیم می کنند. این بدان معناست که تنظیمات PS4 متصل شده از طریق HDMI 1 با تنظیمات ایکس باکس متصل شده به HDMI 2 متفاوت است.

در جدول زیر می‌توانید پرفروش ترین تلویزیون سامسونگ موجود در بازار ایران و فروشگاه افرالند را مشاهده کنید که با قیمت بسیار مناسب عرضه می‌شوند.

مدل سامسونگنوع نمایشگر
تلویزیون سامسونگ BU8000LED
تلویزیون سامسونگ BU8500LED
تلویزیون سامسونگ Q60BQLED
تلویزیون سامسونگ Q70BQLED
تلویزیون سامسونگ Q80BQLED
تلویزیون سامسونگ QN85BNeo QLED
تلویزیون سامسونگ QN90BNeo QLED
تلویزیون سامسونگ S95BQD-OLED

تلویزیون سامسونگ Q70B:
ارزان‌ترین نمایشگر گیمینگ این شرکت تلویزیون سامسونگ Q70B است که گزینه‌ای قیمت مناسب و پیشرفته به حساب می‌آید. در صورتی که یک کیولد حرفه‌ای می‌خواهید که رفرش ریت 120 هرتز و قابلیت‌های هوشمند عالی داشته باشد، این مدل می‌تواند مناسب شما باشد.

مدل سامسونگنوع نمایشگر
تلویزیون سامسونگ Q70CQLED
تلویزیون سامسونگ Q80CQLED
تلویزیون سامسونگ QN85CNeo QLED
تلویزیون سامسونگ QN90CNeo QLED
تلویزیون سامسونگ S90CQD-OLED
تلویزیون سامسونگ S95CQD-OLED
تلویزیون‌های سامسونگ 2023

در سال جدید تلویزیون‌های سامسونگ تنوع بیشتری به نسبت گذشته دارند. تلویزیون سامسونگ CU7000 اقتصادی‌ترین نمایشگر کریستالی این برند، تلویزیون سامسونگ CU8000 میان رده‌ای کمی حرفه‌ای‌تر اما همچنان اقتصادی از سری کریستالی است.

تلویزیون سامسونگ Q70C همچنان لقب ارزان‌ترین نمایشگر گیمینگ این شرکت را برعهده دارد که با فناوری کیولد عرضه شده است. تلویزیون سامسونگ S95C نیز حرفه‌ای‌ترین نمایشگر فورکی این برند است با فناوری QD-OLED تولید شده است و گران‌ترین نمایشگر سری اولد با کیفیت تصویر 4K به حساب می‌آید.

حالت فیلمساز در چه تلویزیون هایی وجود دارد؟

حالت فیلمساز یک فناوری انحصاری نیست بلکه توسط UHD Alliance معرفی شده است که گروهی متشکل از بزرگترین عاملان در صنعت فیلم و فناوری است. تولیدکنندگان صفحه نمایش سامسونگ؛ ال جی؛ سونی؛ توشیبا؛ ویزیو و پاناسونیک همه عضو این اتحادیه هستند. آمازون؛ انویدیا؛ دل، گوگل، دالبی؛ اینتل و ایسوس هم بخشی از این اتحادیه هستند.

این بدان معناست که برخلاف فناوری های انحصاری؛ Filmmaker Mode به طور مشابه در تمام دستگاه های تولیدکنندگان مختلف اجرا واهد شد. با استفاده از این فناوری نیاز به منوهای پیچیده و فعال کردن این قابلیت از طریق اسکرول ها و پیمیایش های پیچیده از بین می رود.

یادآوری این نکته مهم است که فقط به دیلیل عضوین یک شرکت در اتحادیه UHD به معنای استفاده از قابلیت Filmmaker Mode در تلویزیون های این شرکت نیست. به عنوان مثال، سونی هنوز در زمینه ارائه حالت فیلمساز در تلویزیون های خود تعهدی نداده است.

پیاده سازی استاندارد به این معنا است که همه تلویزیون هایی که از Filmmaker Mode پشتیبانی می کنند؛ یک دکمه مشابه را در ریموت کنترل خود دارند و یا به طور خودکار به این مد سوئیچ می کنند و این بخاطر متادیتایی است که رسانه به همراه دارد. در حال حاضر؛ ما می دانیم که LG سوئیچ خودکار را انتخاب کرده است؛ در حالی که ویزیو سوئیچ خودکار و یک دکمه اختصاصی در ریموت کنترل را در نظر گرفته است.

مقاله مرتبط: همه چیز در مورد HDR10+ جدال پشت پرده HDR و Dolby Vision

تفاوت Filmmaker Mode با Game Mode

اگر در دهه گذشته یا همین دهه تلویزیون خریداری کرده باشید؛ احتمال پروفایل های مختلفی از جمله حالت سینمایی یا حالت بازی را در دسترس دارید. کاری که این حالت ها انجام می دهند کاملا به سازنده وابسته است. حالت بازی معمولا برای کاهش تاخیر (و در نتیجه تاخیر ورودی) تا حدی امکان پردازش های بعدی را حذف می کند.

برخی از نمایشگرها حالت بازی ندارند، بلکه از ورودی های خاص استفاده می کنند که با تاخیر کم طراحی شده اند. به عنوان مثال؛ اگر در تلویزیون خود یک پورت HDMI با عنوان PC Input دارید احتمالا برای ورودی با تاخیر کم طراحی شده است. می توانید کامپیوتر و یا کنسول خود را بدون پیمایش در یک سری از منوها متصل کنید تا بهترین نتیجه را دریافت کنید.

این در حالی است که حالت فیلمساز با هموار شدن حرکات مبارزه می کند؛ و هدف نهایی یکسانی ندارد. عملکرد اصلی آن حفظ تصویر است؛ نه حذف تاخیر. بنابراین؛ اگر چه حالت فیلمساز ممکن است وسیله ای عالی برای اجرای بازی ها باشد اما ممکن است به اندازه کافی پیش نرفته باشد.

چگونه تلویزیونی با حالت فیلمساز خریداری کنم؟

قرار است امسال مدل های گسترده ای که از این مد به عنوان استاندارد جدی پشتیبانی می کنند ارائه شود. برای خرید یک تلویزیون که از حالت فیلمساز پشتیبانی می کند باید لوگوی Filmmaker Mode را در جعبه تلویزیون بررسی کنید. یکی از نمایندگان ال جی گفت که LG در تلویزیون های 4K و 8K سال 2020 این استاندارد را عرضه خواهد کرد. به همین ترتیب پاناسونیک اعلام کرد که تلویزیون های سری بعدی OLED HD 2020 دارای حالت فیلمساز خواهند بود.

آیا تلویزیون قدیمی من در بروزرسانی ها می تواند حالت فیلمساز را دریافت کند؟

در حال حاضر بعید به نظر می رسد که نمایشگرهای قدیمی با بروزرسانی های نرم افزاری از حالت فیلمساز پشتیبانی کنند. هیچ تولیدکننده ای تایید نکرده است که حتی می توان این ویژگی را می توان از طریق آپدیت سیستم عامل اضافه کرد.

یکی از نمایندگان ویزیو وقتی که در CES صحبت می کرد این موضوع را رد کرد و اظهار داشت که این فناوری فقط در تلویزیون های کاملا جدیدی که در سال 2020 به بعد عرضه می شوند راه پیدا خواهد کرد. این می تواند به خاطر سخت افزارهای مورد نیاز باشد و یا اینکه تولیدکنندگان می خواهند که از قابلیت های جدید خود به عنوان مشوقی برای ارتقاء دستگاه ها استفاده کنند.

منبع: howtogeek و nytimes