Dolby Vision HDR چیست؟ چگونه کار می کند و از همه مهمتر چگونه می توان ار فرمت HDR استفاده کرد؟ دالبی (Dolby) نقش مهمی در توصعه HDR برای برنامه های سینمایی تجاری و سینمای خانگی دارد از دید سرگرمی خانگی؛ مهمترین سهم شرکت؛ شکل پیشرفته HDR (مخفف  High Dynamic Range) است که به High Dynamic Range معروف است.

دالبی ویژن این امکان بهینه سازی مداوم نحوه ارائه تصاویر HDR توسط تلویزیون و بهبود مشاهده کاربران را فراهم می آورد. HDR10+ همچنین به تولیدکنندگان محتوا کنترل بیشتری را برای نحوه نمایش برنامه های HDR آنها را در تلویزیون می دهد. و به آرامی گوشی های هوشمند و تبلت ها هم از این قابلیت پشتیبانی خواهند کرد. در حال حاضر در اکثر آیفون ها از جمله آیفون 12 و آیفون 12 پرو این قابلیت وجود دارد و حتی آیفون 12 پرو می توانید از دالی ویژن استفاده کند. 

در ابتدا به طور گسترده ای تصور می شد که سخت افزار Dolby Vision نیاز به تراشه اختصاصی دارد. با این حال؛ اکنون می توان از طریق بروزرسانی فریم ویر دالبی ویژن را به دستگاه هایی که دارای پردازنده های قدرتمندی هستند اضافه کرد.

 فرمت استاندارد HDR10 برای استفاده تولیدکنندگان رایگان است اما دالبی ویژن مستلزم پرداخت هزینه های مربوط به مجوز است. خوب چه دلیلی در مورد دالبی ویژن وجود دارد که برندهای سخت افزاری و مصرف کنندگان هزینه بیشتری را برای آن پرداخت کنند؟ در ادامه با فروشگاه افرالند همراه باشید تا در این خصوص بیشتر بدانیم.

Dolby Vision HDR چیست؟

مهمترین مزیت Dolby Vision HDR در مقایسه با  HDR10 افزودن متادیتای پویا به داده های اصلی تصویر HDR است. این متادیتا شامل دستورالعمل های صحنه به صحنه ای است که یک صفحه نمایش با قابلیت دالبی ویژن می تواند برای اطمینان از نمایش دقیق ترین محتواها استفاده کند. تلویزیون های دارای قابلیت دالبی ویژن اطلاعات صحنه به صحنه دریافت شده از منبع را با آگاهی از توانایی های خود در زمینه روشنایی؛ کنتراست و عملکرد رنگ ترکیب می کنند.

تلویزیون HDR شما با محتوای HDR10 فقط متادیتای ثابت را دریافت می کند. به همین ترتیب؛ اطلاعات عمومی نسبتا اساسی در مورد محتوا نشان داده می شود و مربوط به کل فیلم یا نمایش تلویزیونی است. نمی توان صفحه نمایش را با بروزرسانی نحوه نمایش هر عکس یا صحنه خاص ارائه دهد. همچنین HDR10 دارای همان امکانات برای بهینه سازی مستمر تصویر با توجه به توانایی صفحه نمایش نشان داده شده نیست.

Dolby Vision بر روی همان هسته HDR10 ساخته شده است که ایجاد مسترهای HDR10 و Dolby Vision را با هم برای تولیدکنندگان محتوا نسبتاً ساده می کند. این بدان معنا است که Blu-ray Ultra HD مجهز به Dolby Vision می تواند در تلویزیون هایی که فقط از این فرمت پشتیبانی می کنند با کیفیت HDR10 پخش شود.

قابلیت دالبی ویژن در تصاویر تلویزیون

Dolby Vision به تولیدکنندگان محتوا اجازه می دهد تا یک یا دو لایه داده داشته باشند. یکی فقط سیگنال HDR را حمل می کند؛ دیگری سیگنال محدوده دینامیکی استاندارد (SDR) را حمل می کند. این رویکرد جریان کار منفرد HDR/SDR دالبی ویژن را به ابزاری مناسب برای استفاده سازندگان و پخش کنندگان محتوا تبدیل می کند.

یکی دیگر از مزایای دالبی ویژن این است که متا دیتا در سیگنال ویدیویی تعبیه شده است؛ این بدان معناست که می تواند از طریق اتصالات HDR قدیمی تا نسخه b 1.4 اجرا شود. با این وجود برای استفاده از متادیتای استاتیک ؛ HDR10 به سازگاری HDMI 2.0a نیاز دارد.

در سمت تولید محتوا، به نظر می رسد که دالبی ویژن بیشتر روی افزایش HDR متمرکز شده است. حداقل مشخصات برای تسلز بر دالبی ویژن نیاز به استفاده از نمایشگرهای مرجع با نسبت کنتراست 1:200000؛ اوج روشنایی 1000 نیت؛ محدود رنگ نزدیک به استاندارد Rec 2020 و پشتیبانی از فرمت SMPTE ST-2084 HDR دارد.

با این حال، دالبی همچنین یک نمایشگر مرجع Pulsar را ایجاد کرده است که نسبت کنتراست 1:800000, حداکثر روشنایی 4000 نیت و دامنه رنگ P3 مورد استفاده در برنامه های سینمای دیجیتال را فراهم می کند.

ژاپنی‌ها در تلویزیون سونی به خصوص مدل‌های بالارده از فناوری Dolby Vision استفاده می‌کنند تا تصاویر را با کمک پردازنده فوق هوشمندشان به سطح بالاتری از رقبا برسانند و بهترین کیفیت تصویر ممکن را خلق کنند. در جدول زیر پرفروش ترین تلویزیون های سونی را در سال 2022 و 2023 مشاهده می‌کنید.

مدلنوع نمایشگر
تلویزیون سونی X80LLED
تلویزیون سونی X85LLED
تلویزیون سونی X90LOLED Evo
تلویزیون سونی X95LOLED Evo
تلویزیون سونی A80LOLED MLA
مدل‌های پرفروش سونی 2023

تلویزیون‌های سونی در سری‌های مختلف می‌توانند گزینه‌ای عالی برای کاربری‌های مختلف باشند. اگر دنبال یک تلویزیون میان رده برای تماشای فیلم و سریال هستید، تلویزیون سونی X80L گزینه مناسبی است که قیمت بصرفه‌تری به نسبت دیگر مدل‌ها دارد. تلویزیون سونی X85L مدل گیمینگ با رفرش ریت 120 هرتز است که ارزان‌ترین نمایشگر مخصوص گیمینگ این برند به شمار می‌رود. در نهایت پرفروش ترین و محبوب‌ترین مدل، تلویزیون سونی X90L است که برای کاربری حرفه‌ای و گیمینگ بسیار ایده‌آل است.

مدلنوع نمایشگر
تلویزیون سونی X80KLED
تلویزیون سونی X85KLED
تلویزیون سونی X90KOLED Evo
تلویزیون سونی X95KOLED Evo
تلویزیون سونی A80KOLED MLA
مدل‌های پرفروش سونی 2022

آیا Dolby Vision تصاویر بهتری ارائه می دهد؟

طبق بررسی های انجام شده که از کیلپ های فیلم دالبی ویژن در تلویزیون های دالبی ویژن ال جی استفاده کرده اند مشخص شده که دالبی ویژت باعث ایجاد تغییر و بهتر شدن تصاویر می شود. در مقایسه با کلیپ های تستی دالبی ویژن و HDR10؛ به نظر می رسد که تصاویر Dolby Vision شامل تن های رنگ بیشتر در مناطق روشن است. رنگ های متعادل؛ ظریف و طبیعی دقیقا در سرتا سر طیف؛ مدیریت بهتر کنتراست و احساس جزئیات بیشتر ؛ بهبود مدیرت رنگ و نور از مزایای این قابلیت می باشد.

با این حال هنگام استفاده از دو Despicable Me  و  Power Rangers in 4K Blu-ray نتایج غیرقابل انتظار بود. در Despicable Me افکت دالبی ویژن به نظر می رسد نسبتا مسطح و کنتراست ملایم تر است. به طور شگفت انگیزی از نسخه HDR10 فیلم طبیعی تر و پر جنب و جوش تر بود.

تلویزیون سونی با دالبی ویژن خیره کننده

در Dolby Vision Power Rangers حتی رنگ ها تندتر و پر جنب و جوش تر از گزینه HDR10 است و به لطف جزئیات بیشتر که در روشن ترین و تاریک ترین نقاط تصویر نشان داده می شود؛ از ظرافت بیشتری برخوردار است.

از آنجایی که دالبی ویژن بر اساس دیسک به دیسک و فریم به فریم اعمال می شود؛ به خوبی می توان گفت Despicable Me مثال خاصی از اجرای آن نیست؛ در حالی که Power Rangers بیشتر از آنچه انتظار دارید می تواند از این فرمت فراتر رود.

حجم نمونه کوچک به این معنا است که ما نمی توانیم در این مورد نتیجه گیری مطلق داشته باشد؛ اما آنچه مشخص است این است که اگر دالبی ویژن به درستی اجرا شود؛ می توانید در یک نمایش HDR10 با پیشرفت های چشمگیر ایجاد کند.

یکی از برندهایی که استفاده زیادی از فناوری دالبی چه ویژن و چه اتموس، می‌کند، ال جی است. این شرکت در جدیدترین تلویزیون‌های خود از هوش مصنوعی برای بهبود کیفیت تصویر نیز استفاده می‌کند. در ادامه تلویزیون ال جی پرفروش که در بازار محبوبیت زیادی دارند را مشاهده می‌کنید.

مدلنوع نمایشگر
تلویزیون ال جی UQ8000LED
تلویزیون ال جی NANO84NANOCELL
تلویزیون ال جی QNED80QNED
تلویزیون ال جی CSOLED
تلویزیون ال جی C2OLED Evo
مدل‌های پرفروش ال جی 2022

تلویزیون ال جی NANO84:
در بین نانوسل‌های سال 2022، تلویزیون ال جی NANO84 مدلی محبوب و پرطرفدار است که کیفیت تصویر فورکی و رفرش ریت 60 هرتز دارد. این محصول برای استفاده معمولی و روزمره گزینه مناسبی است و دارای قابلیت دالبی ویژن است که وضوح خیره کننده‌ای خلق می‌کند. در صورت تمایل برای خرید مدلی حرفه‌ای‌تر می‌توانید تلویزیون ال جی QNED80 را انتخاب کنید که امکانات گیمینگ را در اختیارتان قرار می‌دهد.

مدلنوع نمایشگر
تلویزیون ال جی UR8000LED
تلویزیون ال جی UR9000LED
تلویزیون ال جی CS3OLED Evo
تلویزیون ال جی C3OLED Evo
تلویزیون ال جی G3OLED MLA
مدل‌های پرفروش ال جی 2023

تلویزیون ال جی C3:
در سال 2023 فناوری mla برای تلویزیون سری G ال جی معرفی شد اما همچنان تلویزیون ال جی C3 می‌تواند برنده جایزه بهترین تلویزیون گیمینگ سال باشد و امکانات فوق‌العاده‌ای ارائه دهد. اگر خیلی دنبال بروزترین امکانات نیستید و یک سال برای‌تان چندان مهم نیست هنوز هم تلویزیون ال جی C2 می‌تواند ارزش خرید داشته باشد.

HDR10 یا Dolby Vision ؟ کدام یک بهتر است؟

با بیشتر و بیشتر شدن دیسک های 4K Blu-ray تعداد بیشتری از پلیرهای 4K Blu-ray از قابلیت دالبی ویژن به صورت استاندارد پشتیبانی می کنند؛ که از این بین می توان به پلیرهای   Cambridge CXUHD  و  Panasonic DP-UB9000  و  Sony UBP-X700همراه با برخی از مدل های 2019 پاناسونیک و سونی اشاره کرد.

وقتی صحبت از تلویزیون می شود؛ ماجرا پیچیده تر می شود. همه تولید کنندگان از دالبی ویژن پشتیبانی نمی کنند. ال جی و سونی تمایل دارند که از این فناوری استفاده کنند.

تلویزیون OLED پرچمدار پاناسونیک مدل GZ2000 2019 اولین مجموعه از تلویزیون های پاناسونیک است که از دالبی ویژن پشتیبانی می کنند. سازنده قبلا رنگ های خود را به فرمت رقابتی HDR10+ اعمال کرده است. این موضوع برای پلیرهای Blu-ray 4K پاناسونیک هم صدق می کند. در سال 2020 پرچمدار HZ2000 پاناسونیک همچنین از دالبی ویژین و همچنین HDR10+ پشتیبانی خواهد کرد.

هر آنچه که باید درباره Dolby Vision HDR بدانید

فلیپس همچنین تصمیم گرفت پشتیبانی از HDR10+ و Dolby Vision را در محدود تلویزیون های OLED 2019 خود؛ OLED 804 و OLED 854 ارائه دهد. پیش از این؛ این شرکت فقط HDR10+ را ارائه می داد و اعلام کرده است که OLED 804 و OLED 854 در سال 2020 از این قابلیت پشتیبانی خواهند کرد.

سونی پشتیبانی از این فرمت را در سال 2020 در محصولات 4K و 8K خود ارائه خواهد داد در حالی که ال جی همچنین با تلویزیون های 2020 خود به طور کامل در باند دالبی ویژن قرار دارد. Dolby Vision همچنین در محصولاتی مانند Apple TV 4K, Google Chromecast Ultra و Amazon Fire TV Stick 4K در دسترس است.

تلویزیون سامسونگ به صورت کلی فاقد فناوری دالبی ویژن هستند و این یک ضعف پایه‌ای برای مدل‌های این برند در مقایسه با ال جی و سونی است که کمی از کیفیت تصویر را به سود رقبای سامسونگ میکشاند. البته همچنان HDR10+ می‌تواند تا حد زیادی این کمبود را جبران کند. در جدول زیر می توانید محبوب‌ترین نمایشگرهای سامسونگ سال 2022 و 2023 را مشاهده کنید.

مدلنوع نمایشگر
تلویزیون سامسونگ BU8000Crystal LED
تلویزیون سامسونگ Q70BQLED
تلویزیون سامسونگ QN90BNeo QLED
تلویزیون سامسونگ S95BQD-OLED
مدل‌های پرفروش سامسونگ 2022

تلویزیون سامسونگ Q70B:
ارزان‌ترین نمایشگر گیمینگ سامسونگ در سال 2022، تلویزیون سامسونگ Q70B می‌باشد که دارای رفرش ریت 120 هرتز، پنل VA و کیفیت تصویر بسیار عالی است. این مدل در سال 2023 با نام تلویزیون سامسونگ Q70C تولید شده است که همچنان پتانسیل این را دارد تبدیل به پرفروش‌ترین محصول بازار شود.

مدلنوع نمایشگر
تلویزیون سامسونگ CU7000Crystal LED
تلویزیون سامسونگ CU8000Crystal LED
تلویزیون سامسونگ Q70CQLED
تلویزیون سامسونگ QN90CNeo QLED
تلویزیون سامسونگ S95CQD-OLED
مدل‌های پرفروش سامسونگ 2022

تلویزیون سامسونگ CU8000:
محبوب‌ترین نمایشگر این برند در سال 2023، تلویزیون سامسونگ CU8000 است که قیمت اقتصادی دارد و به فناوری‌های تصویری پیشرفته‌ای به نیست قیمت عرضه شده است. اگرچه این مدل فاقد دالبی ویژن است اما دارای نسخه‌های مختلف HDR می‌باشد و کیفیت تصویر بسیار عالی ارائه می‌دهد. این محصول در سال 2022 با نام تلویزیون سامسونگ BU8000 پرفروش‌ترین مدل این شرکت بود.

کدام برندها از Dolby Vision پشتیبانی نمی کنند؟

سامسونگ بزرگترین برند سخت افزاری است که هنوز از Dolby Vision در هیچ یک از محصولات خود پشتیبانی نمی کند. مسئله اضافه شدن هزینه های ساخت و هزینه مجوز است و سامسونگ اظاهر داشته که به پردازش تلویزیون خود و قابلیت های سخت افزاریش اعتماد دارد و معتقد است که تصاویر HDR10 را بدون دالبی ویژن به اندازه کافی بهینه می کند.

با این حال، این پتانسیل دالبی ویژن را برای تولیدکنندگان محتوا در نظر نمی گیرد. اما دلیل اصلی اینکه سامسونگ در حال حاضر از دالبی ویژن پشتیبانی نمی کند این است که از یک سیستم متادیتای HDR بدون حق امتیار HDR10+ پشتیبانی می کند.

تفاوت تصویر فورکی دالبی ویژن و اچ دی ار ۱۰ +

این سیستم توسط سامسونگ توسعه یافته است و با شرکای 20th Century Fox  و  Warner Bros مجوز HDR10 + را دریافت کرده و به عنوان رقیب دالبی ویژن ظاهر شده است. این فرمت در تعداد کمی از بازی های 4K بلوری از جمله Bohemian Rhapsody  و  Alien 40th Anniversary ظاهر می شود. Amazon Prime Video نیز از این فناوری برای محتوای محدودی استفاده می کند.

سامسونگ ادعا می کند که بیش از 1000 بازی HDR10+ در آماوزن ( از جمله The Grand Tour) موجود است اما در حال حاضر تلویزیون های سازگار هنگام دریافت چنین محتوایی قادر به پردازش کاملا مناسبی نیستند. البته قرار است این قابلیت در تعدادی از مدل ها تغییر کند.

چه محتوای Dolby Vision در دسترس است؟

تعدادی از استودیوهای بزرگ سینمایی از جمله Lionsgate ، Sony Pictures ، Universal  و Warner Bros –  همگی Dolby Vision UHD Blu-ray را منتشر کرده اند. Despicable Me  و Despicable Me 2 تمایز این را داشتند که اولین بازی های 4K Blu-ray  با Dolby Vision هستند که وارد بازار می شوند. بازی های موجود شامل  Solo: A Star Wars Story، Avengers Infinity War، Jurassic World – Fallen Kingdom  است .همه چیز در سمت استریم کمی پیشرفته تر است.

در انگلیس؛ هر دو Netflix و Amazon Prime Video  از استریم Dolby Vision HDR پشتیبانی می کنند، در حالی که در ایالات متحده VUDU به آنها ملحق شده است. نتفلیکس پشتیبانی از دالبی ویژن را در Marvel’s Daredevil, Jessica Jones, Luke Cage  و  Iron Fist و همچنین Lost in Space, Altered Carbon, Santa Clarita Diet, Stranger Things series two and Dynasty نشان می دهد.

این در حالی است که Amazon Video هنگامی که صحبت از دالبی ویژن می شود بسیار محدود می شود. فقط تعداد محدودی از محتواها در دسترسی هستند که از این بین می توان به Jack Ryan و تعداد انگشت شماری از فیلم های Sony Pictures مانند After Earth, Fury, Elysium, Men in Black 3  و  The Amazing Spider-Man 2 اشاره کرد.

به تازگی Rakuten با Dolby و LG همکاری کرده است تا فیلم های Dolby Vision (Atmos) را در سرویس های فیلم خود ارائه دهند. این فیلم ها؛ شامل فیلم های پرفروش مدرن مانند Blade Runner 2049  و  Baby Driver و فیلم های قدیمی مانند Bad Boys II  و  The Amazing Spider-Manاست.

تفاوت دالبی ویژن و hdr10+ در چیست

بازی کامپیوتری Mass Effect: Andromeda اولین بازی بود که از Dolby Vision پشتیبانی می کرد. ایکس باکس های سری X و S هر دو از دالبی ویژن پشتیبانی می کنند.

Dolby Vision در گوشی همراه و تبلت ها

آیا می خواهید از فیلم های دالبی ویژن هنگام مسافرت با اتوبوس و یا قطار لذت ببرید؟ در حال حاضر تعداد کمی از گوشی های هوشمند وجود دارند که به شما این امکان را می دهند. LG G6 اولین گوشی هوشمندی بود که از قابلیت Dolby Vision HDR پشتیبانی می کرد. اپل در اکثر محصولات جدید خود از این فرمت پشتیبانی می کند که از این بین می توان به Apple iPhone 11, 11 Pro, X, XS, XS Max  و  XR اشاره کرد.

در حال حاضر تنها تبلت های سازگار با این فرمت؛ تبلت های نسل دوم و سوم Apple iPad Pros هستند. ما می توانیم پشتیبانی از دالبی ویژن را در گوشی های اندرویدی جدیدی که از چیپست اسنپدراگون 865 کوالکام استفاده می کنند را انتظار داشته باشیم و این باعث افزایش کیفیت بسیار خوب تصاویر دوربین گوشی می شود.

خبرهایی در مورد Dolby Vision IQ

در CES 2020 بود که در مورد Dolby Vision IQ صحبت شد؛ این قابلیت به طور کلی نسخه توسعه یافته دالبی ویژن است که برای بهینه سازی نحوه نمایش محتوای ویژن با توجه به روشنایی اتاقی که تلویزیون در آن قرار داده می شود طراحی شده است. این بدان معناست که Dolby Vision صرف نظر از روشنایی کلی, هنگام تماشا در یک اتاق روشن به همان اندازه ای که در یک اتاق تاریک قرار می گیرد، درک می شود.

برای این منظور؛ Dolby Vision IQ با استفاده از متادیتای پویای Dolby Vision و همچنین حسگرهای نوری که در داخل تلویزیون قرار دارند؛ تصویر HDR را بر اساس محتوا و شرایط نور محیط اتاق به صورت پویا تنظیم می کند.  اگر برنامه تلویزیون را از برنامه ورزشی روشن به یک نمایش تلویزینی تیره تغییر دهید؛ تلویزیون متناسب با آن برای تصاویر بهینه تنظیم می شود. به طور کلی شما می توانید هر لحظه یک تصویر عالی را در اتاق تاریک یا روشن خود دریافت کنید.

آینده Dolby Vision چیست؟

این تنها محصولات مصرفی نیستند که از دالبی ویژم پشتیبانی می کنند. اولین سینماهای دالبی انگلیس با ارائه Dolby Vision  و  Atmosدر حال حاضر در دسترس هستند و با این وجود بیشتر ثابت می کنند که این شرکت مشتاق است دالبی ویژن را در مقابل چشمان بیشتری قرار دهد. این فناوری حالا در صنعت AV کاملا تثبیت شده و به خوبی پشتیبانی می شود. و با توجه به اینکه نسخه Dolby Vision IQ آن منتشر شده است به نظر می رسد که در آینده بهتر و بهتر می شود.

مرجع: whathifi