دنیای تصاویر دنیای عجیب و غریبی است، پر از اصطلاحات و فناوری های مختلف که هر روز هم به جمع شان اضافه می شود. اگر در این بین بخواهید کاربرد و عملکرد هر کدام از آن ها را بفهمید با یک مسیر پر پیچ و خم روبرو می شوید که در آن احساس گیجی خواهید داشت اما کم کم دنیای تصاویر رنگ می گیرد و می فهمید که نمایشگرها چگونه کار می کنند. در این قسمت می خواهیم به بررسی فناوری تصویر HDR10+ از شرکت سامسونگ بپردازیم؛ پس حسابی حواس تان را جمع کنید و به این موضوع که توسط تیم حرفه ای افرالند جمع‌آوری شده است گوش جان بسپرید تا درک درستی از فناوری به دست آورید.

HDR10+ چیست؟

HDR10+ نسخه پیشرفته و بهبود یافته HDR10 است؛ فناوری که باعث افزایش رنگ و کنتراست می شود. هر دو با استفاده از متادیتا به تلویزیون شما می گویند که چگونه محتوای HDR را نمایش دهند و هنگام تماشای ویدیو؛ نما را ارتقاء دهند. این از شباهت عملکرد دو فناوری اما تفاوت در محه درخواست آن ها از صفحه نمایش است، که چگونه محتوای HDR را به نمایش درآورد.

مقایسه فرمت های HDR10+

تمام تلویزیون های ال جی به غیر از اولدها، دارای بک لایت هستند و از این طریق نور و روشنایی صفحه نمایش را تامین می کنند در جدول زیر پرفروش ترین مدل های این برند در بازار ایران را مشاهده می‌کنید. اکنون در این حربه رقابتی، تلویزیون ال جی توانسته جایگاه ویژه ای از آن خودش کند و به بالاترین پله ترقی برسد.

مدل ال جینوع نمایشگر
تلویزیون ال جی UR9000LED
تلویزیون ال جی UR8000LED
تلویزیون ال جی UQ8000LED
تلویزیون ال جی UQ9000LED
تلویزیون ال جی NANO80NanoCell
تلویزیون ال جی NANO86NanoCell
تلویزیون ال جی QNED80MiniLED
تلویزیون ال جی QNED90MiniLED
تلویزیون ال جی CS3OLED
تلویزیون ال جی C3OLED Evo
تلویزیون ال جی CSOLED
تلویزیون ال جی C2OLED Evo
تلویزیون ال جی G2OLED Evo
تلویزیون ال جی G3OLED MLA
تلویزیون ال جی 2022 و 2023

تلویزیون ال جی QNED80:

یکی از گیمینگ های اقتصادی سال 2022 است که با بک لایت MiniLED و رفرش ریت 120 هرتز در اختیار کاربران قرار گرفته و می‌تواند گزینه ایده آلی برای تماشای فیلم، سریال و مسابقه های فوتبال باشد. این تلویزیون پایه بغل در سایزهای متنوع تولید شده و اکنون در فروشگاه افرالند همراه با گارانتی به فروش می‌رسد.

HDR10

HDR10 یک فناوری ثابت است، اطلاعات را در ابتدای فیلم به دستگاه شما می فرستد و از آنجا، دستگاه شما به طور کل از همان اطلاعات استفاده می کند. استاندارد HDR10 از متادیتای استاتیک استفاده می کند، به این معنا که مرزهای روشنایی در ابتدای فیلم یا نمایش تنظیم می شوند و برای مدت زمانی تغییر نمی کنند.

  • این مرزها باید به اندازه کافی گسترده باشند تا هر صحنه از فیلم را نشان دهند؛ به طور کلی 1/07 میلیارد رنگ تلویزیون به طور مساوی در کل طیف روشنایی پخش می شود، این بدان معنا است که اگر یک صحنه فقط شامل عناصر روشن یا فقط تاریک باشد، فقط بخشی از آن رنگ ها برای آن شیئ است. این می تواند منجر به این مسئله شود که صحنه های تاریک کمی تاریک و روشن به نظر برسند و جزئیات از دست بروند.

بیشتر بخوانید:
هر آنچه که باید درباره Dolby Vision HDR بدانید.

HDR10+

در طرف دیگر HDR10+ با استفاده از متا دیتای متغییر یا هوشمند می تواند مرزهای روشنایی را بر اساس فریم تنظیم کند؛ بنابراین می توان طیف رنگی کامل را حتی در صحنه هایی که فقط شامل عناصر تاریک یا روشن هستند؛ به کار برد. نتیجه این که از نظر تئوری شیب های ظریف تر و جزئیات بیشتری در دسترس است.

نمایش تصاویر HDR10+

برای اینکه بتوانید تلویزیونی متناسب با بودجه‌تان (هر چقدر کم) خریداری کنید مطمئناً باید سراغ برند سامسونگ بروید، این برند کره ای تلویزیون‌هایش را معمولا در قیمت‌های ارزان تولید می‌کند و به همین دلیل بالاترین میزان فروش را به خود اختصاص می‌دهد. خرید تلویزیون سامسونگ در هر کدام از سری‌های زیر می‌تواند شما را به دنیایی جادویی و سرشار از رنگ‌ها ببرد.

مدل سامسونگنوع نمایشگر
تلویزیون سامسونگ CU7000LED
تلویزیون سامسونگ CU8000LED
تلویزیون سامسونگ BU8000LED
تلویزیون سامسونگ BU8500LED
تلویزیون سامسونگ Q70CQLED
تلویزیون سامسونگ Q80CQLED
تلویزیون سامسونگ Q60BQLED
تلویزیون سامسونگ Q70BQLED
تلویزیون سامسونگ Q80BQLED
تلویزیون سامسونگ QN85CNeo QLED
تلویزیون سامسونگ QN85BNeo QLED
تلویزیون سامسونگ QN90BNeo QLED
تلویزیون سامسونگ 2022 و 2023

تلویزیون های سامسونگ ادامه دهنده مسیر سال قبل خودشان هستند مدل هایی که از نظر نامگذاری تنها در یک حرف تفاوت دارند اما در سال جدید با امکانات نو و متنوعی روانه بازار شدند. در میان این مدل ها می توانیم به محبوبیت تلویزیون سامسونگ Q70C اشاره کنیم که یک کیولد همه چیز تمام است به طوری که با رفرش ریت 120 هرتز می‌تواند انتظارات گیمرها را نیز برطرف سازد.

در بخش دیگری از این نقد و بررسی، تلویزیون سامسونگ QN85B را داریم که محصول سال 2022 است و به نسبت کیولدها قیمت بالاتری دارد اما این مانع از محبوبیتش نشده و همواره در صدر فروش بالای مدل های سامسونگ قرار گرفته است.

تفاوت HDR10+ با Dolby Vision در چیست؟

در دل ماجرا HDR10+ و Dolby Vision مشابه هستند، هر دو از متادیتاهای متغییر برای تغییر عملکرد تلویزیون استفاده می کنند تا از هر فریم بیشترین بهره را ببرند؛ اما کاش قضیه به همین سادگی بود تفاوت های ماجرا را هم باید ببینیم.

برای شروع، در حالی که تولیدکنندگان تلویزیون و استودیوها هزینه مجوز Dolby Vision را به دالبی پرداخت می کردند؛ کنترل کمی روی توسعه و اجرای آن داشتند؛ HDR10+ یک فرمت متن باز و بدون حق امتیاز است که هر شرکتی (از جمله رقبای سامسونگ) می توانند آن را تغییر دهند و استقرار دهند.البته مجوز آن رایگان نیست و برای شرکت هایی که می خواهند از آن استفاده کنند یک هزینه اسمی وجود دارد.

دالبی ویژن در مقایسه با نمایشگر معمولی
  • به گفته سامسونگ، تلویزیون های میان رده بیشتر از اضافه شدن HDR10+ سود می برند چون این فرمت به آنها امکان می دهد تا تصویر را متناسب با توانایی های خود با مدل های با طیف روشنایی محدودتر، تطبیق دهند.

در طرف دیگر تفاوت ماجرا HDR10+ محدوده رنگی را به عمق رنگ 10 بیتی انتقال می دهد، اما دالبی ویژن تصاویر و رنگ ها تا 12 بیت بهبود می دهد و باعث می شود میلیاردها رنگ دیگر تولید شود.

با وجود تلویزیون های 12 بیتی که هنوز چیزی خیالی هستند؛ این هنوز مسئله مهمی نیست اما وقتی سرانجام به واقعیت تبدیل شوند؛ این می تواند یک تمایز بزرگ ایجاد کند. البته هر احتمالی وجود دارد که فرمت های جدید و متن باز هم تولید شوند.

سونی برند با ابهتی است که همواره در صدر جدول فروش تلویزیون قرار گرفته؛ یک تلویزیون سونی بالاترین سطح کیفیت تصویر و امکانات را دارد به همین دلیل در جدول زیر، پرفروش ترین های این برند ژاپنی در سال 2022 را لیست کرده ایم تا خرید برایتان راحت تر از همیشه باشد.

مدل سونینوع نمایشگر
تلویزیون سونی X77LLED
تلویزیون سونی X80LLED
تلویزیون سونی X85LLED
تلویزیون سونی X75KLED
تلویزیون سونی X80KLED
تلویزیون سونی X85KLED
تلویزیون سونی X90KLED
تلویزیون سونی X95KLED
تلویزیون سونی A80LLED
تلویزیون سونی A80KOLED
تلویزیون سونی 2022

آیا تولیدکنندگان بیشتری از HDR10+ استفاده می کنند؟

انتظار می رفت به دلیل ماهیت HDR10 شرکت های تولید کننده تلویزیون با خوشحالی به استقبال آن بروند اما در عمل این شرکت‌ها چیز دیگری نشان می‌دهند. ال جی؛ بزرگترین پشتیبان تلویزیون های دالبی ویژن حتی فکرش را هم نمی کند که دست به فناوری HDR10+ بزند. علی رغم اینکه ال جی تاکنون قهرمان پشتیبانی از فرمت گسترده HDR بوده است؛ ما فکر می‌کنیم که این جبهه گیری ادامه پیدا کند.

سونی هم به HDR متعهد است و فعلاً از HDR10 استفاده می‌کند. البته به دلیل استراتژی‌های متفاوت سونی امکان دارد که این شرکت به سمت استفاده از HDR10+ سوق داده شود و در آینده ای نزدیک شاهد HDR10+ در تلویزیون‌های سونی هم باشیم.

منابع: whathifi / samsung