تولیدکنندگان تلویزیون اغلب از اصطلاحات سردرگم کننده برای محصولات خود استفاده می کنند در این مقاله افرالند، ما به شما توضیح خواهیم داد که motion rate – motion flow – true motion در تلویزیون سامسونگ ال جی و سونی به چه معنا هستند.

Samsung Motion Rate و Sony MotionFlow و LG TruMotion

اگر به دنبال یک تلویزیون جدید بوده اید احتمالا با اصطلاحاتی مانند Samsung Motion Rate 120, Sony MotionFlow 960, LG TruMotion 240 روبرو شده اید و باز هم احتمالا نمی دانید که اینها چه معنایی دارند.

به طور خلاصه، این ویژگی ها یا از درون یابی فریم یا نمایش فریم سیاه برای بهبود وضوح حرکت در تلویزیون استفاده می کنند. انچه که اکثر افراد را سردرگم می کند این است که تولیدکنندگان تلویزیون ویژگی هایی مانند Motion Rate 120 را تبلیغ می کنند که ممکن است افراد را فریب دهد و فکر کنند تلویزیون دارای رفرش ریت 120 هرتز بومی است. در عوض؛ این یک تلویزیون 60 هرتزی است که می تواند 120 فریم در ثانیه را شبیه سازی کند.

motion rate

دلیل اصلی همه اینها ساده است و آن هم بازاریابی است. به عنوان مثال ممکن است تصور شود که MotionFlow 960 از TrueMotion 240 یا Simulated 120 FPS بهتر است فقط به این که عدد کناری آن بزرگتر از بقیه است، اما در واقع این ویژگی ها به طور کلی شبیه به هم هستند.

به طور کلی در اکثر این ویژگی ها کلمه Motion وجود دارد و در اکثر موارد عدد 120 را نشان می دهد در حالی که تلویزیون دارای پنل بومی 60 هرتز است. در عوض؛ هر عدد بالاتر مانند 240، 960، 1440 معمولا به این معناست که تلویزیون دارای یک پنل بومی 120 هرتزی است.

برای خرید تلویزیون گیمینگ با رفرش ریت 120 هرتز با امکانات پیشرفته مخصوص بازی می‌توانید از طریق فروشگاه افرالند اقدام کنید.

BrandLGSONYSAMSUNG
MotionTrueMotionMotion FlowMotion Rate
Refresh Rate 120HzTM240240240
Refresh Rate 60Hz TM120960120

رفرش ریت / فریم ریت شبیه سازی شده

حالا از آنجا که برخی از تولیدکنندگان تلویزیون رفرش ریت واقعی را در صفحه مشخصات خود نمایش نمی دهند؛ شما می توانید به حداکثر رفرش ریت بومی پشتیبانی شده با وضوح مشخص و رفرش ریت مؤثر / شبیه سازی شده توجه داشته باشید.

بیشتر بخوانید:
بهترین تلویزیون گیمینگ

BFI (درج فریم سیاه) چیست؟

ویژگی های تلویزیون مانند Sony MotionFlow XR می تواند وضوح حرکت را با قرار دادن فریم های کاملا سیاه بین فریم های واقعی بهبود بخشد. از آنجا که فقط کسری از ثانیه طول می کشد؛ متوجه فریم سیاه نخواهید شد در حالی که حرکت اجسام با سرعت، کمی تارتر خواهند شد. اشکال این روش این است که وقتی این ویژگی فعال شود؛ تصویر روشنایی کمتری خواهد داشت.

برخی از مانیتورهای بازی با فناوری کاهش تاری حرکت از روشی مشابه به نام Backlight Strobing استفاده می کنند جایی که نور پس زمینه به جای قرار دادن فریم های سیاه روشن یا خاموش می شود تا تجربه مشاهده هموارتر و روان تری داشته باشد.

استفاده از Backlight Strobing

برای اینکه فرایند خرید را برای شما راحت تر سازیم در جدول زیر لیستی از بهترین تلویزیون‌های گیمینگ سال را نشان داده ایم که از برندهای معتبر سونی، سامسونگ و ال جی می‌باشند؛ این تلویزیون ها با حداقل رفرش ریت 120 هرتز و زمان پاسخگویی بسیار سریع آماده میزبانی از هر نوع بازی و گیم با گرافیک سنیگن هستند پس با خیال راحت انتخاب کنید.

مدل و برندرفرش ریت
تلویزیون ال جی C3120HZ
تلویزیون ال جی C2120HZ
تلویزیون ال جی QNED85120HZ
تلویزیون سامسونگ S95C144HZ
تلویزیون سامسونگ QN85B120HZ
تلویزیون سامسونگ Q80C120HZ
تلویزیون سونی X95L120HZ
تلویزیون سونی A80K120HZ
بهترین تلویزیون های گیمینگ

سال 2022 را می توان سرآغاز قدم بزرگ هر کدام از شرکت های سازنده دانست که در بحث تولید تلویزیون به ویژه مدل های گیمینگ پیشرفت بالایی داشتند. دو برند کره ای سامسونگ و ال جی و برند ژاپنی سونی در حال حاضر علمدار این بازار پر طلاتم هستند؛ بهترین مدل گیمینگ ال جی تلویزیون ال جی C2 است که نسخه پیشرفته‌تر آن نیز با عنوان C3 در سال 2023 روانه بازار شد؛ همچنین در ادامه این مبحث می توانیم به تلویزیون S95C سامسونگ اشاره کنیم که بهترین اولد سال به شمار می آید و از رفرش ریت بالایی برخوردار است.

درون یابی فریم ریت (اثر Soap Opera) چیست؟

درون یابی فریم ریت مانند BFI کار می کند؛ اما به جای فریم های سیاه، پردازنده تلویزیون فریم های “فیک” را بر اساس فریم قبلی و بعدی تولید می کند. اکثر افراد این ویژگی را دوست ندارند چون باعث می شود همه چیز مصنوعی به نظر برسد به همین دلیل از این ویژگی به عنوان اثر Soap Opera هم یاد می شود.

از طرف دیگر برخی افراد ترجیح می دهند هنگام تماشای ورزش یا محتوای با فریم ریت بالا از این ویژگی استفاده کنند.

 اثر Soap Opera

جمع‌بندی

 از آنجا که تولیدکنندگان تلویزیون معمولا در مشخصات دستگاه های خود به وضوح به رفرش ریت و فریم ریت واقعی اشاره نمی کنند؛ شما همیشه باید به دنبال بررسی های دقیق تلویزیون باشید و میزان رفرش ریت بومی پنل؛ رفرش ریت مؤثر و نوع فناوری تلویزیون برای افزایش فریم ریت را مشاهده کند.