اگر به دنبال یک تلویزیون هوشمند یا یک دستگاه پخش استریم هستید؛ به احتمال زیاد در مورد سیستم عامل اندروید شنیده اید. Android TV یگی از پلت فرم هایی بود که در سال 2014 متولد شد و جانشین Google TV شد. این که بار دیگر Google TV مورد توجه قرار گرفت داستان دیگری دارد. سیستم عامل اختصاصی گوگل برای تلویزیون‌ها و دستگاه های پخش استریم متصل به اینترنت همچنان استفاده می شود.

در حال حاضر سیستم عامل اندروید رقبایی مانند Roku, Amazon Fire TV, Apple TV, LG Web OS, Samsung Tizen OS دارد. با این حال، بر خلاف دو مورد اخیر که فقط در تلویزیون های شرکت های مربوطه در دسترس هستند؛ سیستم عامل اندروید در چندین نوع دستگاه مختلف استفاده می‌شود. گوگل همچنین اخیرا سخت‌افزار اختصاصی Android TV خود را با فرمت جدید کرومکست ارائه داده است. ما در مورد همه اینها و موارد دیگری مانند خرید تلویزیون اندروید در این راهنمای جامع سیستم عامل اندروید صحبت خواهیم کرد.

سیستم عامل اندروید چیست؟

درست مانند پلت فرم اندرویدی که برای گوشی ها در نظر گرفته شده است؛ Android TV نیز سیستم عامل اختصاصی گوگل است که برای صفحه نمایش های بزرگ طراحی شده است. این پلت فرم فروشگاه گوگل پلی استور را همراه با سایر قابلیت های اندروید مانند برنامه های جانبی، بازی ها؛ دستیار صوتی و موارد دیگر را به تلویزیون ها و دستگاه های پخش استریم اضافه می کند.

اولین دستگاه Android TV Nexus Player بود که توسط ایسوس در سال 2014 راه‌اندازی شد.

تمرکز اصلی سیستم عامل اندروید کمک به شما در کشف محتوای جدید به صورت آنلاین است. همه دستگاه های Android TV به شما امکان دسترسی به سرویس‌های استریم مانند Netflix, Amazon Prime Video, Disney Plus و غیره را می دهند. آنها همچنین به شما کمک می کنند رسانه محلی خود را با کمک برنامه‌هایی مانند Plex و Kodi سازماندهی کنید.

تمام آنچه که باید در مورد سیستم عامل اندروید بدانید!

اولین دستگاه Android TV Nexus Player بود که توسط ایسوس در سال 2014 راه اندازی شد. این دستگاه نرم افزار Android Lollipop را اجرا می کرد و از Google Cast که در حال حاضر به عنوان کرومکست شناخته می شود پشایبانی می کند. این امر با راه اندازی Nvidia Shield TV در سال 2015 دنبال شد. این دستگاه در سال 2019 جانشینی پیدا کرد اما باکس قدیمی تر هنوز هم یکی از محبوب ترین پخش کننده های رسانه های اندرویدی تا به امروز است.

سریع به سمت سال 2020 بروید؛ در حال حاضر از هر 10 تلویزیون 7 تای آنها سیستم عامل اندروید را به همراه دارد و شما می توانید محصولاتی از شرکت هایی مانند سونی، تی سی ال؛ شیائومی؛ هایسنس؛ پاناسونیک و موارد دیگر را پیدا کنید که از سیستم عامل اندروید در محصولات خود استفاده می کنند. طبق گفته گوگل این نرم افزار در بیش از 160 اپراتور تلویزیون در سراسر جهان وجود دارد.

رابط فعلی Android TV به سطرهای محتوا تقسیم شده است. برنامه هایی که در صفحه اصلی مشاهده می کنید؛ قابل تنظیم هستند و برای شخصی سازی اکثر دستگاه های Android TV خود هم می توانید تنظیمات را تغییر دهید.

از نظر نسخه های نرم افزاری؛ Android TV چیزی شبیه به اندروید موجود در گوشی های هوشمند نیست. مطمئنا نام نرم افزار های آن با سیستم عامل گوشی همراه مطابقت دارد اما نحوه بروزرسانی آن کاملا متفاوت است. گوگل به تازیگی اعلام کرد که اندروید 11 را برای پلت فرم تلویزیون ها ارائه داده است اما اکثر دستگاه های Android TV هنوز به اندروید 10 دست پیدا نکرده اند. این احتمال وجود دارد که گوگل مستقیما از نسخه های قبلی اندروید به اندروید 11 پرش کند اما نمی توان حدس زد که برنامه های گیج کننده اکوسیستم این شرکت به کجا خواهد رسید.

Android TV چه تفاوتی با Google TV دارد؟

گوگل فقط در دنیای اندروید تی وی مقداری تغییر ساختاری ایجاد کرده است. گوگل تی وی هنوز هم نتوانسته است به رابط کاربری اندروید تی وی دست پیدا کند. رابط کاربری Android TV دوباره طراحی شده است و محتوای برنامه های مختلف را به صورت یکسانی نمایش می دهد.

همچنین سطرهای رابط کابری و برگه های محتوا در بالای صفحه اصلی تغییر داده شده اند. محتوا حالا در بخش هایی با عناوین Live, Movies, Shows, Apps, Library برچسب گذاری شده اند. همچنین برای نمایش Google Photos به عنوان محافظ صفحه؛ کنترل های خانه هوشمند؛ حالت محیطی یا ambient mode اضافه شده است.

Google Play Movies and TV همچنین در Google TV دوباره برند می شوند.

علاوه بر اینکه، رابط کاربری جدیدی برای تلویزیون های اندروید در دسترس است؛ Google TV همچنین نام جدید Google Play Movies and TV را به خود اختصاص می دهند. با تغییر نام؛ ظاهر کلی جدیدی از جمله آیکن ها و آرم برنامه جدید ظاهر می شود. سردرگم کننده است؟ ما هم هنوز مطمئن نیستیم که چه چیزی گوگل را به انجام این کار تحریک کرده است.

تمام آنچه که باید در مورد سیستم عامل اندروید بدانید!

شاید این شرکت در حال تاسیسی سرویس استریمی برای آینده است (چیزی مانند Apple TV Plus) یا برای تغییرات بیشتر در سیستم عامل اندروید برنامه ریزی کرده است. در آینده احتمالا چیزهای بیشتری را متوجه خواهیم شد. در همین حال، همه فیلم ها و نمایش های خریداری شده قبلی شما در برنامه ری-برند شده موجود باقی خواهد ماند.

حالا رابط کاربری Google TV به کروکست جدید محدود می‌شود. با این حال، گوگل قول داده است که در سال 2021 شروع به فروپاشی دستگاه های اندروید جانبی خواهد کرد.


سونی یکی از برندهایی است که کاربران توانسته‌اند هم با طراحی و هم با امکانات تلویزیون هایش ارتباط بگیرند و البته در کنار شیک و لاکچری بودن، بودجه بالایی نیز برای خرید نیاز دارند پس اگر انتخاب شما این برند با اصالت است می توانید از لیست زیر، تلویزیون سونی مورد نظر خود را انتخاب کنید و مراحل خرید را در سایت افرالند طی کنید.

مدل سونینوع نمایشگر
تلویزیون سونی X75KLED
تلویزیون سونی X80KLED
تلویزیون سونی X85KLED
تلویزیون سونی X90KLED
تلویزیون سونی X95KLED
تلویزیون سونی A80KOLED
تلویزیون های سونی 2022

دستگاه های دارای سیستم عامل اندروید چگونه کار می کنند؟

همانطور که قبلا ذکر شد؛ سیستم عامل اندروید را می‌توان در بسیاری از دستگاه ها اعم از استیک‌های پخش استریم؛ دانگل ها؛ باکس ها یا دستگاه‌های تلویزیون یافت. اکثر این دستگاه از نوع Plug & Play هستند.

اگر دستگاه اندروید جانبی مانند Mi TV Stick یا Nvidia Shield TV دارید؛ باید آن را با استفاده از کابل HDMI به تلویزیون یا پورت HDMI مانیتور خود متصل کنید. اگر تلویزیون شما از قبل با سیستم عامل اندروید بارگیری شده باشد؛ می‌توانید آن را به یک پریز برق متصل کنید و شروع به کار کنید.

بعد از آماده شدن تلویزیون اندروید برای استفاده؛ محتوای تقسیم شده به ردیف هایی را مشاهده خواهید کرد. اگر کرومکست جدید دارید؛ رابط کاربری جدید Google TV که در بالا به آن اشاره کردیم را تجربه خواهید کرد.

در هر صورت؛ خواهید دید که برخی از برنامه های معروف مانند Netflix, YouTube, Google Play Music (که به زودی با YouTube Music جایگزین می شود) و سایر برنامه ها از قبل در سیتم عامل اندروید شما نصب شده اند. همچنین می توانید برنامه های بیشتری را از طریق گوگل پلی استور دانلود و نصب کنید.

  • بیشتر بخوانید: گوگل کروم کست چیست و چرا باید به آن اهمیت داد؟

به زودی گوگل از طریق رابط کاربری Google TV خود؛ یک سربرگ Live TV را برای دستگاه های اندروید ارائه می دهد. کانال های تلویزیونی زنده طبق اشتراک های YouTube TV شما نشان داده می شوند.

سخت افزار Android TV

Android TV دارای اکوسیستم وسیعی از دستگاه ها است. از آنجا که سیستم عامل اندروید یک نرم افزار است؛ چندین OEM جانبی از آن در سخت افزار پخش استریم خود استفاده می کنند. اگر هم اکنون به دنبال سخت افزار اندروید تی وی هستید؛ گزینه ای برای انتخاب بین باکس ها؛ پخش کننده های رسانه استریم؛ تلوزیون و استیک / دانگل را دارید.

یک تلویزیون ممکن است گرانترین گزینه از بین تعداد زیادی از گزینه های پیش روی شما باشد اما برای اتصال دستگاه جداگانه با نرم افزار نیازی به مانیتور یا تلویزیون نیست. اگر در حال حاضر مانیتور معمولی یا تلویزیون متصل به اینترنت ندارید؛ می توانید به جای آن یک باکس رسانه یا استیک استریمینگ ارزان تر را انتخاب کنید.

تمام آنچه که باید در مورد سیستم عامل اندروید بدانید!

این روزها؛ اکثر دستگاه های اندرویدی از دستیار صوتی پشتیبانی می کنند. این بدان معناست که شما می توانید به راحتی یک دکمه را فشار دهید و به دستیار گوگل بگویی که می خواهید چه چیزی را مشاهده کنید. در ادامه لیستی از انواع دستگاه های مختلف اندرویدی که می توانید خریداری کنید؛ لیست شده است:

استیک ها و ستاپ باکس های دارای سیستم عامل اندروید

Nvidia Shield TV و Shield TV Pro – Nvidia Shield TV اولیه که در سال 2015 عرضه شد نسبت به گزینه سال 2019 تغییراتی پیدا کرد. با این وجود باز هم این دستگاه بروزرسانی می شود و یکی از بهترین باکس های تلویزیون اندروید موجود در بازار است. 2019 Shield TV حتی حدود 150 دلار ارزانتر است و مجهز به پرداشگر است و قابلیت ارتقاء تصاویر را تا 4K فراهم می آورد. Shield TV Pro گرانتر است اما دارای رم بیشتر، فضای ذخیره سازی بیشتر، ریموت جدید و قابلیت های بازی است. هر دو باکس تلویزیون اندروید بهترین گزینه ها هستند. انویدیا بروزرسانی نرم افزاری عالی را هم ارائه داده است.

Google Chromecast با  Google TV – Google TV جدید اولین و تنها دانگل اندرویدی است که همراه با رابط کاربری کاملا جدید Google TV ارائه می شود. این شاید یکی از بهترین دستگاه های دارای سیستم عامل اندروید باشد که می توانید با قیمت پایین خریداری کنید. این دانگل از 4K و HRD10 پشتیبانی می کند. همچنین یک ریموت همراه با دکه های اختصاصی YouTube, Netflix, Google Assistant را دارد.

اگر به دنبال گزینه های بیشتر هستید می توانید دستگاه های زیر را هم بررسی کنید:

  • Xiaomi Mi Box S – یک باکس استریمینگ رسانه تلویزیون اندروید با قابلیت پشتیبانی از 4K HDR است.
  • Xiaomi Mi TV Stick – این استیک ارزان تر از Mi Box S است اما از استریمینگ 4K پشتیبانی نمی کند و حداکثر وضوح 1080p را پشتیبانی می کند اما با قیمت پایین تری همراه است.
  • AT&T TV Device – یک ستاپ باکس اندرویدی با قابلت ثبت اشتراک در کانال های تلویزیون لایو مختلف است.

تلویزیون های هوشمند و سیستم عامل اندروید

وقتی صحبت از تلویزیون های هوشمند مجهز به سیستم عامل اندروید می شود؛ گوگل چندین شریک OEM دارد. شما می توانید تلوزیون هایی مانند Sony, TCL, Xiaomi, OnePlus, VU, Skyworth, Panasonic و غیره را انتخاب کنید.

بهترین تلویزیون های اندرویدی با رده بالا – اگر به دنبال بهترین تلویزیون اندروید برای خرید هستید؛ نمی توانید با شونی اشتباه کند. A9G یک تلویزیون درجه یک 4K OLED سال 2019 است. این دستگاه دارای طراحی زییا است و از HDR10 و 4K و همچنین پردازنده پرچمدار X1 Ultimate سونی, چهار پورت HDMI 2.0؛ سه پورت USB و ده ها قابلیت دیگر پشتیبانی می کند. البته دارای قیمت بالایی هم هست. علاوه بر این می توانید Sony A9F را که یک مدل قدیمی است و مشخصات تقریبا یکسانی دارد را بررسی کنید.

تمام آنچه که باید در مورد سیستم عامل اندروید بدانید!

مورد بعدی تلویزیون LED Sony Z9F Master Series 4K است که یک محصول 2018 است و در اندازه های 65 و 75 اینچ ارائه می شود. همچنین پردازنده X1 Ultimate  سونی یکی از بهترین فناوری های local dimming در بازار؛ پخش 4K HDR و موارد دیگر را ارائه می دهد.

بهترین تلویزیون های اندروید میان رده – X950H سونی هم مانند Z9F یک تلویزیون LED با نور پس زمینه آرایه کامل و دایمینگ لوکال است. شما می توانید اندازه 55 اینچ تا 85 اینچ را انتخاب کنید. قابلیت های پخش 4K HDR و پورت های HDMI برخی از قابلیت هایی است که در یک بدنه باریک می توانید بدست آورید. علاوه بر این تلویزیون H9G هایسنس گزینه خوبی از تلویزیون های اندرویدی است که می توانید در نظر بگیرید. برای مدل 65 اینچی می توانید از یک پنل 120 هرتز؛ 4K؛ دالبی ویژن؛ دالبی اتمس؛ دایمینگ لوکال با نور پس زمینه آرایه کامل و غیره استفاده کنید.

بهترین تلویزیون های اندروید رده پایین – اگر می‌خواهید که هزینه پایین تری را خرج کنید؛ تلویزیون H8G هایسنس یکی از مواردی است که باید مورد بررسی قرار دهید. این تلویزیون یک دستگاه 4K LED است و از قابلیت لوکال دایمینگ؛ نور پس زمینه آرایه کامل؛ رزولوشن 4Kغ قابلت HDR10؛ دالبی و موارد دیگر پشتیبانی می کند. شما می توانید بین سایزهای 50 اینج تا 75 اینچ انتخاب داشته باشید؛ حتی بدون اینکه مجبور شوید هزینه زیادی را پرداخت کنید.

Xiaomi Mi TV 4S همچنین یک تلویزیون رده پایین اندرویدی است که می‌توانید آن را در نظر بگیرید. با این حال این گزینه تنها در بازارهایی مانند اروپا و هند موجود است. این دستگاه دارای قابلیت‌هایی مانند رزولوشن 4K ، HDR ، Dolby Audio MEMC ، سه پورت HDMI و سه پورت USB است و از رابط کاربری PallWall شیائومی در بالای سیستم عامل اندروید استفاده می‌کند.

تلویزیون اندروید ارزان قیمت

شیائومی یکی دیگر از برندهایی است که در تولید تلویزیون اندروید دست بالایی دارد اما یک تفاوت جالب با سونی دارد و آن هم ارزان قیمت بودن این محصولات به نسبت برند ژاپنی سونی می باشد؛ پس اگر بودجه شما کفاف خرید یک تلویزیون گران‌قیمت را نمی دهد اما تصمیم به خرید تلویزیون اندروید گرفته اید پیشنهاد می کنیم سری به لیست قیمت تلویزیون شیائومی در افرالند بزنید.

رقبای سیستم عامل اندروید

Roku

یکی از بزرگترین رقبای اندروید؛ پلت فرم Roku است. چندین نوع مختلف از دستگاه های مجهز به روکو وجود دارد که از این بین می توان به استیک های استریم؛ باکس های صدا؛ تلوزیون و حتی بلندگوها هوشمند اشاره کرد. این پلت فرم هزاران کانال رایگان و برتر را در اختیار شما قرار می دهد که از طریق آنها می توانید به همه سرویس های اصلی استریم و همچنین تلویزیون لایو دسترسی پیدا کنید.

Apple TV

اپل پلتفرم تلویزیونی خاص خود را به نام tvOS دارد. همچنین دارای سخت‌افزار استریم اختصاصی به صورت باکس های Apple TV HD  و  Apple TV 4Kاست. با این وجود خرید دستگاه های پخش استریم اپل کمی گران‌تر است. شما از طریق دستگاه های Apple TV به همه برنامه های استریم محبوب و کانال های تلویزیونی دسترسی پیدا می کنید. البته اپل سیستم اشتراک Apple TV Plus مخصوص به خود را دارد که می توانید نسخه اصلی و سایر محتواهای اپل را روی آن تماشا کنید.

تمام آنچه که باید در مورد سیستم عامل اندروید بدانید!

Amazon Fire TV

Amazon Fire TV از محبوب ترین دستگاه های پخش استریم است. این دستگاه ای Fire OS را اجرا می‌کنند و دستگاه‌های استریم ارزان قیمت را ارائه می‌دهند که دارای عملکرد عالی هستند. به طور کلی سه استیک استریمینگ Amazon Fire TV وجود دارد که ارزانترین آنها Fire TV Stick Lite است. سپس Fire TV Stick جدید با یک کنترل از راه دور الکسا ارتقاء پیدا کرد و گزینه سوم که گران‌ترین نسخه است Fire TV Stick 4K نام دارد. آمازون همچنین یک ستاپ باکس به نام Fire TV Cube دارد.

در پایان

تلویزیون های اندروید جزو پرطرفدارترین مدل های موجود در بازار می باشند که هر ساله نسخه های جدید از آن ها توسط برندهایی مانند سونی و شیائومی رونمایی می‌شوند؛ در سال 2023، ورژن 11 این سیستم عامل در تلویزیون های سونی پیاده شد که لیست این محصولات جدید را می توانید در فروشگاه افرالند مشاهده کنید و مدل هایی که از طرفی این کمپانی معرفی شده اند را پس از تماس با کارشناسان ما، خریداری کنید.

منبع: androidauthority