WebOS از سال 2013 به عنوان سیستم عامل تلویزیون های هوشمند ال جی استفاده می‌شود. تقریبا هر سال پیشرفت ها و یا قابلیت های جدیدی در این سیستم عامل ال جی ارائه می شود. WebOS 4.5 در سال 2019 متولد شد. رابط کاربری پیش رو همچنان زیبا و کاربردی است، اما چه ویژگی های جدیدی را ارائه می دهد؟

نصب WebOS 4.5

خرید تلویزیون ال جی، شما را با محیط جدید وب او اس آشنا می‌سازد؛ محیطی با رابط کاربری دوست داشتنی که توسط ریموت کنترل Magic مدیریت می شود. این راهنما بر اساس LG OLED65C9 نوشته شده است. هنگام نصب شما توسط Bean bird راهنمایی خواهید شد. شما زبان؛ کشور، کد پین؛ محیطی که تلویزیون در آن راه‌اندازی شده است را انتخاب می کنید و بعد آن را به شبکه متصل می کنید.

در ادامه باید شرایط استفاده را بپذیرید و نحوه تماشای تلویزیون (از طریق تیونرهای تلویزیون یا از طریق رسیور) را تعیین کنید. از سال 2019؛ این مرحله هم برای هلند و هم برای بلژیک اعمال می‌شود و این خبر خوبی است. چون هرکسی که از رسیور استفاده می‌کند می تواند از ریموت مجیک برای رسیور استفاده کند. بعدا می‌توانید کار را با راه‌اندازی دستگاه انجام دهید؛ همچنین برنامه گوشی LG TV Plus را نصب کنید.

صفحه اصلی WebOS 4.5

صفحه اصلی ال جی چند سال پیش معرفی شد و اخیرا انقلاب کاملی را به پا کرده است و هنوز هم یکی از کاربرپسندترین سیستم های موجود در بازار است. همه منابع و عملکردهای تلویزیون از طریق تایل های بزرگ در یک روبان در پایین صفحه در دسترس هستند.

با گذشت سال ها، صفحه اصلی از ویژگی های بیشتری برخوردار است. از این لحاظ؛ WebOS 4.5 نقطه عطف و بازگشت به یک محیط ساده تر است که هنوز همان ظاهر آشنا را دارد.

محیط سیستم عامل اختصاصی ال جی (WEBOS)

آیکن ها در بالا سمت راست ( عملکرد جستجو؛ پخش کننده موسیقی؛ ورودی ها و آیکن چرخ دهنده برای همه تنظیمات) از بین رفته اند (دقیقا مانند آیکن برنامه LG TV Plus). دسترسی به ورودی ها و تنظیمات از طریق دکمه های ریموت کنترل در حال حاضر راحت تر است. عملکرد جستجو در روبان پایین جای داده شده و همچنین می توانید آن را از طریق کلید میکروفن در ریموت فعال کنید.

ریموت مجیک WebOS 4.5

Magic Remote ال جی شایسته توجه است چون راهی اساسی برای کار با WebOS است. قابل متمایز این ریموت این است که شما با استفاده از اشاره گری شبیه به ماوس می توانید صفحه را کنترل کنید که سرعت کار را افزایش می دهد و در بسیاری از موارد کاربردی است.

برای کنترل اشاره گر نیازی به انجام حرکات بزرگ نیست. ما معمولا دست خود را با ریموت روی پای خود قرار می دهد و با مچ دست حرکات کوچکی انجام می دهیم. به این ترتیب شما دست خود و مکان نما را ثابت نگه می دارید. کلید OK در وسط D-Pad هم به عنوان چرخ اسکرول عمل می‌کند. با استفاده از آن می توانید به سرعت در روبان صفحه اصلی (هوم) یا کانال های تلویزیونی پیش نمایش یا اسکرول کنید. اگر می خواهید به سرعت گزینه های زیادی را در هر قسمت از تلویزیون مرور کنید؛ مطمئن شوید که چرخ اسکرول کار می کند.

ریموت مجیک همچنین می تواند به عنوان یک ریموت عمومی برای دستگاه های منبع متصل استفاده شود. این کار را با راه‌اندازی device connection انجام دهید. این کار را می توان از طریق منوی general و انتخاب Connection, Device connection و یا از طریق Home dashboard و انتخاب Settings, Device connection در بالا- سمت راست انجام داد.

در چند مرحله نوع دستگاه متصل، برند را انتخاب می کنید و بعد چند تست برای دیدن اینکه دستورات IR کار می کنند دریافت می کنید. ریموت مجیک جدید دارای یک دکمه Play و Pause در پایین است؛ اما برای سایر عملکردها؛ شما اغلب از دکمه More Actions استفاده می کنید.

مقاله مرتبط:
بهترین تلویزیون ال جی

روبان WebOS 4.5

روبانی  که در پایین صفحه اصلی قرار گرفته است جایی است که در آن می توانید تمام محتوای خود را پیدا کنید. به محض انتخاب تایل های مشخص؛ یکی از مهمترین تغییراتی که شاهد خواهید بود اضافه شدن یک روبان متنی بالاتر از روبان اول است. ما این قابلیت را قبلا در سامسونگ دیده بودیم و یک روش مفید برای مشاهده سریع موارد خاص؛ انتخاب برنامه های اخیر یا انتخاب دستگاه های متصل است.

اولین تایل در سمت چپ WebOS عملکردی ندارد و می توانید آن را مخفی کنید.

تایل پایین شامل سه عملکرد جستجو؛ داشبورد جدید هوم و عملکرد TV است. بسته به انتخاب شما در هنگام نصب؛ گزینه دوم شما را به تیونرهای داخلی یا ستاپ باکس متصل شما انتقال می دهد. همه این توابع پیش نمایش AI را ارائه می دهند.

تایل کنار آن شامل کلیه برنامه هایی است که شما اخیرا استفاده کرده اید؛ همچنین این تایل پیش نمایش AI را ارائه می دهد.

این روبان شامل آیکون هایی برای برنامه های تلویزیون هوشمند و عملکردهای داخلی تلویزیون (مانند پخش کننده رسانه) است. تعدادی از موارد مانند اتصالات خارجی به صفحه اصلی منتقل شده اند.

سازماندهی

مطمئنا شما می خواهید صفحه اصلی را تا آنجا که ممکن است بر اساس آنچه خودتان استفاده می کنید تنظیم کنید و این کار از دو طریق امکان پذیر است. یا باید تایل ها را طبق نیاز خود سفارشی کنید. یک تایل را انتخاب کنید و چرخ اسکرول را نکه دارید تا وارد حالت ویرایش شوید, بعد می توانید تایل را جابجا کنید. سپس با فشار دادن کلید OK تایل را در جایی که می خواهید قرار  دهید؛ با این کار X را بالای کاشی می بینید. اگر می خواهید تایل را حذف کنید پیکان رو به بالا را فشار دهید و روی این علامت کلیک کنید.

مورد دوم گزینه ویرایش هوشمند است که برنامه ها را به ترتیب از بیشترین استفاده به کمترین استفاده مرتب می کند. به این ترتیب می توانید صفحه را با چند کلیک تنظیم کنید؛ اما این کار فقط برای زمانی معنا پیدا می کند که شما برای چند روز از تلویزیون جدید خود استفاده کرده باشد.

حالا می توان کانال های یوتیوب را به روبان اضافه کرد. در حالت ویرایش؛ Add YouTube channel را انتخاب کنید و کانال های مورد علاقه خود را بر اساس نامی که دارند جستجو کنید. سپس شما به راحتی تایل را در جایی از روبان می اندازید.

در جدول زیر پرفروش ترین تلویزیون های ال جی موجود در بازار ایران را مشاهده می‌کنید که در سال 2022 تولید و روانه بازار شده اند؛ همانطور که مشاهده می کنید این تلویزیون ها در سری های مختلف تولید شده اند و مدل های LED در این میان، خوش قیمت ترین ها هستند.

مدل ال جینوع نمایشگر
قیمت تلویزیون ال جی UQ8000LED
قیمت تلویزیون ال جی UQ9000LED
قیمت تلویزیون ال جی NANO80NanoCell
قیمت تلویزیون ال جی NANO86NanoCell
قیمت تلویزیون ال جی QNED80MiniLED
قیمت تلویزیون ال جی QNED90MiniLED
قیمت تلویزیون ال جی CSOLED
قیمت تلویزیون ال جی C2OLED Evo
تلویزیون های 2022 ال جی

صفحه اصلی WebOS 23

هر آنچه را که از خارج به تلویزیون متصل می کنید؛ می توانید رد صفحه اصلی پیدا کنید. تمام ورودی های خارجی، همچنین سرورهای رسانه (DLNA) که در شبکه شما هستند و USB های متصل را پیدا می کنید. در سمت چپ میانبرهای دستی برای اتصال دستگاه ها و گزینه پخش صدای تلویزیون هوشمند خود را از طریق بلوتوث در تلویزیون مشاهده خواهد کرد.

اگر از برنامه LG TV Plus استفاده می کنید؛ گوشی هوشمند شما هم در اینجا نشان داده می شود. بعد می توانید از طریق این تایل از طریق گوشی هوشمند خود مستقیما رسانه ها را روی تلویزیون پخش کنید. برای این منظور؛ برنامه یک کد پین در گوشی شما درخواست می کند, این همان کد پینی است که هنگام نصب تلویزیون وارده کرده اید.

همه آنچه که درباره سیستم عامل WebOS باید بدانید: نکات و توصیه ها

صفحه اصلی همچنین شامل بخشی از دستگاه های اینترنت اشیاء در سمت راست است. می توانید دستگاه هایی را که از Open Connectivity Foundation استفاده می کنند را در اینجا اضافه کنید. با استفاده از کلید قرمز (یا با کلیک روی مداد در بالا – سمت راست) می توانید محتوای صفحه اصلی را تنظیم کنید. تنها تغییری که توانستیم ایجاد کنیم این بود که به اتصالات HDMI نام دیگری بدهیم.

برنامه های کابردی WebOS

در فروشگاه محتوای ال جی طیف گسترده ای از برنامه ها را پیدا خواهید کرد. در بالا می توانید برنامه های توصیه شده ال جی را مشاهده کنید یا به راحتی همه برنامه ها را مرور کنید.

توصیه ها

ما این موارد را انتخاب خوبی برای همه می‌دانیم. لطفا توجه داشته باشید که در دسترس بودن برخی از برنامه ها به کشور انتخاب شده برای خدمات ال جی (setting: Menu / General / Location / Country of LG services) بستگی دارد.

سرویس های استریم ویدیو: Netflix, YouTube, Amazon Prime Video, Google Play films, Moviemax, Dvdpost, Pathé

سرویس های استریم موزیک: potify, Deezer , Digital Concert Hall (Berliner Philharmoniker)

برای هلند NPO, RTL XL, Kijk, NL Ziet وجود دارد.

علاوه بر این فروشگاه دارای طیف وسیعی از سرویس های استریم دیگر مانند Anixe, Filmbox live, Viewster, Mubi, Rakuten است. برنامه های مختلفی هم برای رادیو وجود دارد (مانند Radio Nederland).

ویژه

Plex – Kodi  در WebOS در دسترس نیست اما به عنوان یک کتابخانه رسانه جایگزین رابط Plex را نصب کنید. Plex ایجاب می کند تا یک سرور Plex در شبکه خانگی خود داشته باشید که شامل تمام رسانه های شما باشد.

TV Vlaanderen – با استفاده از این برنامه می توانید کانال ها ارائه دهنده ماهواره TV Vlaanderen ( یا TéléSat در صورت مایل به تماشای نسخه فرانسوی) را بدون داشتن یک بشقاب ماهواره در پشت بام خود؛ مشاهده کنید. البته نیاز به اشتراک دارید.

مدلنوع پنل
تلویزیون ال جی C3OLED Evo
تلویزیون ال جی CS3OLED Evo
تلویزیون ال جی G3OLED Evo
تلویزیون ال جی Z3OLED Evo
تلویزیون ال جی UR7300LED
تلویزیون ال جی UR8000LED
تلویزیون ال جی UR8100LED
تلویزیون ال جی UR9000LED
تلویزیون ال جی UR9100LED
تلویزیون ال جی UR7800LED
لیست تلویزیون‌های ال جی 2023

ال جی یکی از برندهایی است که در کنار تلویزیون های اقتصادی و ارزان قیمت، از یک سری مدل بالارده و لاکچری نیز رونمایی کرده است که در سال 2023، تلویزیون ال جی C3 با پنل evo و به عنوان یک گیمینگ پیشرفته بیشترین طرفدار را به خود اختصاص داده است. با این اوصاف اگر در فاز خرید تلویزیونی اقتصادی هستید پیشنهاد می‌کنیم تلویزیون ال جی UR8000 را در فروشگاه افرالند بررسی کنید.

برنامه ریموت

اگر می خواهید از گوشی هوشمند خود به عنوان ریموت استفاده کنید؛ برنامه LG TV Plus را نصب کنید. می توانید ورودی های دیگر را انتخاب کنید و همچنین محتوای گوشی هوشمند خود را به راحتی در تلویزیون به اشتراک بگذارید.

از طریق لیست برنامه های تلویزیونی همچنین می توانید انواع برنامه ها یا عملکردهای داخلی را به راحتی شروع کنید. این یک برنامه عالی و بسیار کامل است.

کستینگ WebOS

تلویزیون های ال جی  مانند تلویزیون های اندروید دارای کرومکست داخلی نیستند اما از کستینگ از YouTube و Netflix پشتیبانی می کنند. این دقیقا مانند کرومکست کار می کند. فقط روی آیکن Cast که در گوشی همراه شما در یوتیوب ظاهر می شود تپ کنید. همچنین می توانید تمام صفحه گوشی همراه یا لپ تاپ خود را به شرط پشتیبانی از Screen Share به تلویزیون ارسال کنید.

همه آنچه که درباره سیستم عامل WebOS باید بدانید: نکات و توصیه ها

بعد از مدتی، تلویزیون ممکن است توصیه های خاصی به شما ارائه دهد. این ممکن است مربوط به تنظیمات خاصی باشد (مانند فعال کردن تصویر AI یا اختصاص دکمه شروع سریع) یا محتوای خاصی که تلویزیون فکر می‌کند برای شما جالب است.

این توصیه ها در یک روبان کوچک در پایین صفحه ظاهر می شوند. اگر به نظر شما جالب نمی آید می توانید وارد منوی تلویزیون شوید و از مسیر General / AI Service / AI Recommendation این قابلیت را غیرفعال کنید.

شروع سریع یا Quick start در WebOS 4.5

آیا به دنبال راهی برای راه‌اندازی سریع برنامه ها یا ورودی های خاص بدون استفاده از صفحه اصلی هستید؟ این کار با کمک Quick start امکان‌پذیر است؛ برای شروع برنامه لینک شده یکی از کلیدهای عددی را به صورت طولانی مدت فشار دهید. چگونه چنین لینک هایی ایجاد می کنید؟ کلید 0 را طولانی فشار دهید و نمای کلی Quick start را دریافت کنید.

در اینجا می توانید انواع منابعی را که به یک کلید عددی اختصاص می دهید انتخاب کنید یا لینک های خاصی را حذف کنید.

بیشتر بخوانید:
بررسی تخصصی تلویزیون ال جی C2

نکاتی در مورد منوی تنظیمات WebOS

کسانی که می خواهند به سرعت حالت تصویر جدیدی را انتخاب کنند؛ نیازی به رفتن به منوی تنظیمات کامل را ندارند. روی آیمن چرخ دنده روی ریموت کلیک کنید تا منوی سریع یا Quick start ظاهر شود. با استفاده از این می توانید مواردی همچون حالت تصویر؛ نسبت ابعاد؛ حالت صدا؛ خروجی صدا، تایمر خواب و شبکه را تنظیم کنید.

اگر منوی کامل دارید؛ سه نقطه را در پایین ستون انتخاب کنید. یا می توانید با نگه داشتن کلید چرخ دنده به مدت طولانی مستقیما به منوی کامل بروید.

تصویر

  • Energy saving – اگر می خواهید از سنسور نور استفاده کنید؛ automatic را انتخاب کنید. بعد روشنایی تصویر را بر اساس نور محیط فعلی در اتاق تنظیم می شود.
  • Additional settings / HDMI Ultra HD Deep Color – اگر یک منبع Ultra HD HDR را به ورودی HDMI خاص متصل کرده اید؛ فعال کردن ورودی و سپس Ultra HD Deep Color بهترین کیفیت تصویر را ارائه می دهد.
  • Additional settings / Instant Gaming Response – این گزینه ALLM (Auto low latency mode) را فعال می کند تا هنگام شروع بازی؛ تلویزیون به طور خودکار به مد Game برود.

صدا

  • One Touch Sound Tuning – برای تنظیم صدا روی اکوستیک اتاق؛ این تنظیمات را فعال کنید. پس از یک تست کوچک که با استفاده از میکروفون داخلی در ریموت انجام می دهید؛ می توانید تنظیم استاندارد؛ تقویت باس یا افزایش سه برابر را انتخاب کنید.
  • Additional settings / AV Sync Adjustment – هماهنگی بین تصویر و خطای صدا را فراهم می آورد (بعضی اوقات در صورت استفاده از راه حل های صوتی خارجی رخ می دهد) ؛ می توانید تاخیر لازم را در اینجا وارد کنید.
  • Additional settings / Volume mode – در اینجا می توانید میزان صدا را به طور خودکار تنظیم کنید تا اختلافات حجمی زیاد تا حدی از بین بروند.

اتصال

  • HDMI Device Settings – اگر می خواهید دستگاه های HDMI متصل را هنگام خاموش کردن تلویزیون به طور خودکار خاموش کنید؛ Simplink (HDMI-CEC) را فعال کنید. بعد می توانید برخی از دستورات را از طریق دستگاه منبع با ریموت تلویزیون انجام دهید.

عمومی

  • Location – کشور برودکست مشخص می کند که کدام کانال ها به طور خودکار تنظیم می شوند. کشور برای خدمات ال جی به برنامه های خاصی دسترسی پیدا می کند که فقط برای کشورهای منتخب موجود است.
  • additional Settings – برای حذف اولیت تایل بی فایده در صفحه اصلی؛ Home-Promotion را از حالت انتخاب خارج کنید.
  • About this TV – برای انجام هرگونه بروزرسانی نرم افزاری این زیرمنو را باز کنید.

دسترسی

Pointer Options – در اینجا سرعت مکان نمای ریموت مجیک را تنظیم می کنید. همچنین می توانید مکان نمای کوچک یا بزرگ را انتخاب کنید.

فرامین صوتی WebOS

LG ThinQ AI صداهای گسترده ای را به رسمیت می شناسد اما در حال حاضر زبان هلندی در دسترس نیست. بسته به درخواست جستجو؛ نتایج Netflix, YouTube را پیدا خواهید کرد و همیشه می توانید روی لینک های پایین نتایج کلیک کنید تا جستجو را در یک مرورگر انجام دهید.

سیستم عامل webos

WebOS همچنین از دستیار صوتی گوگل و آمازون الکسا پشتیبانی می کند؛ شما حتی نیازی به Google Home یا Amazon Echo ندارید. تمام تلویزیون‌های ال جی موجود در فروشگاه afralland با این سیستم عامل بهبود یافته اند و در سال 2023 نیز که ورژن جدید WebOS ارائه شده دست کاربران برای جستجو و یافتن محتوای مورد علاقه شان بازتر شده است.

منبع: tallhomecinema