در این مقاله قصد دارید به مقایسه تلویزیون اولد و کیولد (QLED Vs OLED) بپردازیم تا بهتر درک کنید که این دو فناوری تلویزیون چه تفاوتی با هم دارند و کدام یک را باید انتخاب کنید.

اگر به تازگی برای خرید تلویزیون جدیدی اقدام کرده باشید؛ احتمالا با دو فناوری تصویر بسیار شبیه روبرو شده این و این چیزی نیست جز QLED و OLED. در حالی که هر تولید کننده تلویزیونی هر نمایشگری را تولید نمی کند؛ هر دو تصویری عالی و نفسگیر را ارائه می دهند. این فناوری ها را می توانید با بهترین پشنهادات 4K و پشتیبانی از HDR ترکیب کنید و در حال تماشای بهترین تلویزیون های برتری باشید که تا کنون تولید شده اند. اما بین نمایشگرهای QLED م OLED تفاوت هایی وجود دارد. شما باید کدام فناوری تلویزیون را برای اتاق نشیمن خود انتخاب کنید؟

با ما همراه باشید تا به بررسی این دو فناوری رقابتی تلویزیون بپردازیم. ما در مورد اینکه این فناوری ها از کجا آمده اند؛ تفاوت آنها با یکدیگر چشت و کارهایی که هر کدام به خوبی انجام می دهند بحث خواهیم کرد.

تلویزیون کیولد / QLED چیست؟

QLED مخفف Quantum Light-Emitting Diode و به معنای دیود ساطع کننده نور کوانتومی است. این بدان معناست که تلویزیون کیولد دقیقا مانند یک تلویزیون LED معمولی است با این تفاوت که از ذرات ریز نانویی به نام Quantum Dot برای شارژ فوق‌العاده روشنایی و رنگ خود استفاده می کند. این فناوری توسط سونی و در سال 2013 معرفی شد؛ اما کمی بعد از آن، سامسونگ فروش تلویزیون های کیولد خود را آغاز کرد و با سایر تولیدکنندگان همکاری کرد؛ به همین دلیل حالا تلویزیون های QLED سونی؛ ویزیو؛ هایسنس و تی سی ال را پیدا خواهید کرد.


در جدول زیر می‌توانید پرفروش ترین تلویزیون سامسونگ موجود در بازار ایران و فروشگاه افرالند را مشاهده کنید که با قیمت بسیار مناسب عرضه می‌شوند.

مدل سامسونگنوع نمایشگر
تلویزیون سامسونگ Q60BQLED
تلویزیون سامسونگ Q70BQLED
تلویزیون سامسونگ Q80BQLED
تلویزیون سامسونگ QN85BNeo QLED
تلویزیون سامسونگ QN90BNeo QLED
تلویزیون سامسونگ S95B

با وجود اینکه کوانتوم دات عالی می باشد؛ یک تلویزیون QLED هنوز هم کم و بیش مانند یک تلویزیون LED معمولی نور تولید می کند. این دستگاه ها از نور پس زمینه متشکل از صدها (یا در بعضی موارد هزاران) LED؛ که در پشت یک صفحه LCD سنتی قرار دارد ساخته شده است. این LED ها هستند که نام LED یا QLED را تعریف می کنند.

مقایسه تلویزیون اولد و کیولد (QLED Vs OLED)

جالب است بدانید که استفاده از QLED به عنوان یک اصطلاح بازاریابی است که رقابتی را بین ال جی و سامسونگ در سال 2019 آغاز کرد. در شکایتی به کمیسون FTC کره جنوبی شد؛ ال جی ادعا کرد که تلویزیون های به اصطلاح QLED سامسونگ تلویزیون های واقعی QLED نیستند. این بدان علت است که طبق گفته ال جی؛ یک تلویزیون واقعی QLED از LED های نقطه کوانتومی که از خود نور ساطع می کنند استفاده می کنند و نه از یک فیلم نقطه کوانتومی با نور پس زمینه LED که سامسونگ از آن استفاده می کند.

سامسونگ در اقدامی تلافی جویانه به FTC گفت که به خاطر تبلیغاتی که ال جی انجام داده و به تلویزیون های QLED سامسونگ هجوم آورده است؛ از این شکایت ناراضی است.

FTC در نهایت جانب سامسونگ را گرفت اما با یک شرط و آن هم این که باید این موضوع را در تبلیغات بعدی خود به طور واضح به کاربرات توضیح دهد و بیان کند که تلویزیون های QLED از یک فیلم نقطه کوانتومی با نور پس زمینه LED استفاده می کند.

پنل LCD که در واقع دارای میلیون ها شاتر کوچک است که برای مشاهده خیلی سریع باز و بسته می شوند؛ همراه با فیلترهای رنگی؛ تصویری را که می بینید را ایجاد می کند و اجازه می دهد مقدار کافینور و رنگ از آن خارج شود و به چشم شما برید. این یک سیستک هوشمندانه است اما به ترکیبی از دایمینگ بک لایت LED و استفاده از شاتر برای جلوگیری از نور باقیمانده برای تولید رتگ سیاه روی صفحه متکی است و همیشه موفق نیست. در ادامه بیشتر در این مورد صحبت خواهیم کرد.

تلویزیون اولد / OLED چیست؟

OLED مخفف Organic Light-Emitting Diode و به معنای دیود ساطع کننده نور آلی است. تا حدودی تعجب آور است؛ بخش “Light Emitting-Diode” این نام هیچ ارتباطی با بک لایت LED (مانند چیزی که در تلویزیون های QLED و LED است) ندارد. در عوض؛ این واقعیت را نشان می دهد که هر پیکسل در تلویزیون OLED نیز یک LED بسیار کوچک است اما بسیار نازک است و می تواند نور و رنگ را در یک المنت واحد تولید کند. به عبارت دیگر تلویزیون های OLED نیازی به بک لایت ندارند؛ زیرا هر پیکسل نور مختص به خود را تولید می کند. اگر می خواهید دوستان خود را تحت تاثیر قرار دهید می توانید از اصطلاحات صنعتی “emissive,”   یا  “self-emissive” استفاده کنید.


در جدول زیر پرفروش ترین تلویزیون ال جی موجود در فروشگاه را می‌توانید بررسی کنید که در این جدول‌ها مدل محصولات 2022 و هم محصولات 2023 معرفی شده‌اند.

مدل های اولدنوع نمایشگر
تلویزیون ال جی CSOLED
تلویزیون ال جی C2OLED Evo
تلویزیون ال جی G2OLED Evo
تلویزیون سونی A80KOLED
تلویزیون سونی A95KQD-OLED
تلویزیون سونی A80LOLED
تلویزیون سونی A95LQD-OLED

در همین جدول پرفروش ترین تلویزیون سونی موجود در بازار ایران نیز معرفی شده‌اند که در سال‌های 2022 و 2023 تولید شده اند، برای مشاهده قیمت و خرید هر مدل می‌توانید به بخش فروشگاه مراجعه کنید.


این طراحی چندین مزیت دارد؛ اما اکثر آنها موافق هستند که وقتی صحبت از تلویزیون های OLED می شود؛ بزرگترین مزیت سطح فوق العاده رنگ سیاه است که می توان به آن دست یافت. برخلاف تلویزیون های QLED یا LED که باید نور پس زمینه خود را دایمینگ کند و آنچع را که برای صحنه های تاریک باقی می ماند را مسدود کند؛ یک تلویزیون OLED به راحتی پیکسل را خاموش می کند.

وقتی پیکسل خاموش است؛ هیچ نور و رنگی از آن ساطع نمی شود و باعث تاریکی می شود چون تلویزیون خاموش است. بدون نور پس زمینه جداگانه؛ انعطاف پذیری صفحه نمایش OLED هم بسیار ساده تر است؛ به همین دلیل است که LG پیشگام تلویزیون های OLED تولید شده است.

تلویزیون سامسونگ S95D

در حال حاضر تنها یک شرکت پنل های تلویزیون OLED را تولید می کند و آن هم شرکت LG Display است که آن را به شرکت LG Electronics می فروشد که با با استفاده از آنها بهترین تلویزیون هایی را که می توانید خریداری کنید را تولید می کند.

اما LG Display همچنین پنل های OLED را به شرکت هایی مانند سونی؛ فلیپس و پاناسونیک می فروشد؛ به همین دلیل تلویزیون های OLED این شرکت ها را هم مشاهده خواهید کرد. حتی اگر این شرکت ها از پنل های یکسانی استفاده کنند؛ پردازش تصویری که سونی؛ ال جی و سایر برندها استفاده می کنند اختصاصی است، بنابراین تفاوت قابل توجهی در کیفیت تصویر یک تلویزیون OLED نسبت به تلویزیون دیگر را خواهید دید.

در مورد Mini-LED چطور؟

در اواخر سال 2019؛ TCL فروش تلویزیون های سری 8 را آ؛از کرد که اولین تلویزیون های QLED مجهز به سیستم بک لایت mini-LED بود. mini-LED در مقایسه با LED های معمولی بسیار کوچک هستند. این بدان معناست که یک تلویزیون QLED که به طور معمول فقط می تواند صدها LED را در خود جای دهد؛ حالا می تواند ده ها هزار Mini-LED را در خود جای دهد. نتیجه؟ کنترل بیشتر روی نور پس زمینه منجر به ارائه رنگ های سیاه بسیار نزدیک به OLED خواهد شد.

Mini-LED هنوز در مراحل ابتدایی خود است؛ اما اگر TCL و سایر شرکت ها به بهبود آن ادامه می دهند؛ این فناوری می تواند کیفیت تصویر QLED را با قیمتی که باید بسیار کمتر از OLED باشد؛ بهبود بخشد.

و اجازه دهید صحبت در مورد Micro-LED را فراموش نکنیم. از نظر مفهومی مشابه فناوری Mini-LED است. میکرو ال ای دی ها از مینی ال ای دی ها کوچکتر هستند. سامسونگ سال گذشته با عرضه تلویزیون The Wall؛ یک نمایشگر Micro-LED تقریبا بدون حاشیه را در اندازه های متعدد تولید کرد. سری The Wall سامسونگ که در نمایشگاه CES 2021 معرفی شد؛ یک طراحی مجدد باریکتر (ضخامت 24.9 میلیمتر) و تعداد زیادی از اندازه های جدید 32 تا 75 اینچ را دریافت کرد.

مقایسه تلویزیون اولد و کیولد (QLED Vs OLED)

حالا که متوجه شدید این اصطلاحات به چه معنا هستند و از نظر فناوری صفحه نمایش چه معنایی دارید؛ اجازه دهید تلویزیون های اولد و کیولد را از لحاظ روشنایی؛ کنتراست، زاویه دید و سایر موارد قابل توجه در عملکرد مانند زمان پاسخگویی و طول عمر را بررسی کنیم.

کنتراست و سطح سیاهی

کنتراست اختلاف بین تاریک ترین قسمت تصویر و روشن ترین قسمت است. اگر یک تلویزیون بتوانید یک قسمت تاریک واقعا سیاه را ارائه دهد؛ لازم نیست که قسمت های روشن کاملا درخشان را تولید کند تا سطح کنتراست خوبی تولید شود؛ به همین دلیل است که وقتی صحبت از سطح سیاه می شود؛ OLED به عنوان یک قهرمان بی چون و چرا معرفی خواهد شد.

در مقابل؛ تلویزیون های QLED مجبور هستند نور پس زمینه LED خود را کم کرده و نور باقی مانده را مسدود کنند؛ کاری که انجام آن کاملا سخت است. این می تواند مشکلی به نام نشت نور را ایجاد کند چون نور به قسمت های سیاه صفحه نشت پیدا می کند.

اما آیا این مسئله مهم است؟ قطعا، به عنوان مثال اگر در حال مشاهده یک فیلم اکش هستید و به عنوان مثال دو کارامتر در حال عبور از پارکینگ هستند؛ ممکن است در قسمت هایی از صحنه که قرار است سیاه باشید نوارهایی را در بالا و پایین صحنه مشاهده کنید.

کیفیت تصویر Q80A

همانطور که قبلا اشاره کردیم؛ نور پس زمینه Mini-LED یکی از روش های تولیدکنندگان تلویزیون QLED در تلاش به بهبود این وضعیت است. در حال حاضر از این نظر تلویزیون های OLED در رده بالاتر قرار می گیرند. اگر یک پیکسل انرژی دریافت نکند؛ هیچ نوری تولید نمی شود و بنابراین کاملا سیاه باقی می ماند.

برنده: اولد

روشنایی

تلویزیون های QLED از نظر روشنایی از مزیت قابل توجهی برخوردار هستند. از آنجا که آنها از نور پس زمینه جداگانه استفاده می کنند (به جای متکی بودن به پیکسل هایی که از خود نور ساطع می کنند)؛ این نور پس زمینه LED می تواند به طور قابل توجهی روشنایی تولید کند.

توانایی کوانتوم دات را برای به حداکثر رساندن نور با تولید سایه های رنگ روشن تر و در طیف گسترده تر با بدون از دست دادن اشباع اضافه کنید و صفحه به اندازه کافی روشن است که حتی در اتاق هایی که دارای نور زیاد هستند به وضوح دیده می شود.

پنل های اولد نمی توانند بر اساس روشنایی خالص با کیولدها به رقابت بپردازند. پیکسل های منفرد ساطع کننده نور آنها به راحتی نمی توانند همان مقدار نور را تولید کنند. در یک اتاق تاریک؛ این مشکلی را ایجاد نمی کند. در حقیقت، ما معتقدیم که اولدها می توانند با روشنایی کمتر به همان کنتراست دست پیدا کننند. اما در محیط هایی که نور کافی دارند یا نور زیادی از طریق پنجره ها جریان دارند؛ تلویزیون های کیولد بیشتر به چشم می آیند, مخصوصا اگر در این شرایط محتوای HDR را پخش کنید.

در طی سال های گذشته، پنل های OLED روشن تر شده اند اما هنوز نمی توانند با تلویزیون های کیولد مطابقت داشته باشند.

برنده: کیولد

فضای رنگی

استفاده از نقاط کوانتومی در تلویزیون های QLED باعث شده است که از نظر دقت رنگ؛ روشنایی رنگ و حجم رنگ بهتر عمل کند. طبق ادعای سامسونگ؛ طیف وسیع تری از رنگ ها از سطح روشنایی بهتر و اشباع بهتر برخودار خواهند بود.

گرچه نمی توان این واقعیت را انکار کرد که QLED رنگ های خارق العاده را تحویل می دهد؛ اما ما هنوز شاهد این نیستیم که رنگ های اشباع در سطح روشنایی بالا یک مزیت واقعی را در موقعیت های مشاهده طبیعی بهمراه دارند؛ بنابراین در حال حاضر اعلام خواهیم کرد که از این لحاظ هر دو فناوری را هم رتبه هستند و برای اعلام برنده نشدن کیولد باید مدارک ملموسی را مشاهده کنیم:

برنده: هر دو

زمان پاسخگویی؛ تاخیر ورودی و رفرش ریت

رفرش ریت به زمانی اشاره دارد که برای تبدیل پیکسل از یک حالت به حالت دیگر لازم است. هر چه زمان پاسخگویی سریعتر باشد؛ تصویر واضح تر می شود؛ به ویژه در صحنه های دارای عملکرد سریع. اگر چه به احتمال زیاد سرعت پاسخگویی بیش از چشم انسان قادر به تشخیص تفاوت ها نیست؛ اما از اندازه گیری های استاندارد می دانیم که تلویزیون های اولد بسیار سریعتر هستند.

زمان پاسخگویی کیولدهای معمولی بین 2 تا 8 میلی ثانیه متغییر است در حالی که زمان پاسخگویی اولدها در حدود 0.1 میلی ثانیه است که بسیار خوب به نظر می رسد.

از طرف دیگر، تاخیر ورودی به تاخیر بین انجام یک عمل (مانند فشار دادن یک دکمه روی کنترلر بازی) و دیدن نتیجه آن عمل در صفحه نمایش اشاره دارد. به همین ترتیب؛ تاخیر ورودی که برای گیمرها بسیار حائز اهمیت است؛ به هیچ وجه تاثیر قابل توجهی در مشاهده کاربران عادی ندارد.

نمایش رنگ و کنتراست در c2

علاوه بر این؛ میزان تاخیر ورودی که تجربه می کنید؛ ارتباط چندانی با فناوری صفحه نمایش ندارد؛ و بیشتر به میزان پردازش تصویر در پشت صحنه تلویزیون شما بستگی دارد. اگر تمام پردازش های اضافی فیلم را غیر فعال کنیم یا به سادگی از گیمینگ مد تلویزیون استفاده کنیم؛ هر دو تلویزیون کیولد و اولد می توانند تاخیر ورودی بسیار کمی داشته باشند.

رفرش ریت عامل دیگری است که ذاتا بیشتر برای گیمرها حائز اهمیت است. رفرش ریت به تعداد دفعاتی که تلویزیون در هز ثانیه؛ آنچه که روی صفحه نمایش می دهد را آپدیت می کند اشاره دارد. رفرش ریت ارتباط نزدیکی با فریم ریت دارد که به تعداد دفعاتی که در ثانیه نمایش تلویزیونی؛ فیلم یا بازی ویدیویی شما بروزرسانی جدیدی را به تلویزیون ارسال می کند اشاره می کند.

تا زمانی که این دو مقدار نزدیک به هم باشند (به عنوان مثال فریم ریت 30 فریم در ثانیه و رفرش ریت دو برابر یعنی 60 هرتز)؛ هرگز مشکلی را تجربه نخواهید کرد و از آنجا که محتوای تلویزیونی مانند فیلم ها و برنامه های تلویزیونی همیشه با فریم ریت ثابت ارائه می شوند؛ این مسئله نگران کننده نیست.

اما برخی از بازی ها که روی کنسول یا کامپیوتر شخصی اجرا می شوند؛ فریم ریت خود را از یک صحنه به صحنه دیگر تغییر می دهند. برای اینکه همه چیز آنطور که باید به نظر نرسد؛ تلویزیون ها به قابلیتی به نام VRR یا Variable Refresh Rate نیاز دارند.

با این کار تلویزیون شما می تواند رفرش ریت بومی خود را تغییر دهد تا با این تغییرات در فریم ریت مطابقت داشته باشد. اگر تلویزیون شما از VRR پشتیبانی نمی کند؛ هنگام استفاده از انواع بازی هایی که با VRR استفاده می شوند؛ می تواند باعث ایجاد برخی از عوارض جانبی ناخواسته مانند بریدگی صفحه شوند.

مدل های VRR را می توانید هم در تلویزیون های اولد و هم در تلویزیون های کیولد پیدا کنید و تا پایان سال 2021 شاهد عرضه بسیاری از مدل های دیگر خواهیم بود. در حال حاضر؛ می توانید تلویزیون های VRR سامسونگ؛ سونی و ال جی را پیدا کنید. اگر شما یک گیمر کامپیوتر شخصی هستید که می خواهید یک تجربه بازی با صفحه نمایش بزرگ را داشته باشید؛ پشتیبانی از VRR یکی از ویژگی های اصلی است که باید به دنبال آن باشید. با توجه به برتری بی نظیر OLED در زمان پاسخگویی و رفرش ریت؛ این گزینه ها ایده آل تر هستند.

برنده: اولد

زاویه دید

با صفحه نمایش های QLED بهترین زاویه دید را ندارند و هر چه بیشتر به سمت بالا یا پایین بروید, کیفیت تصویر از نظر روشنایی؛ رنگ و کنتراست کاسته می شود. گرچه شدت این مشکل در بین مدل ها بسیار متفاوت است؛ اما علی رغم تلاش سازندگان تلویزیون برای رفع این مشکل؛ همیشه وجود دارد.

در مقایسه صفحه های اولد را می توان بدون تحریف روشنایی حتی در زاویه دید شدید مشاهده کرد. برخی از تلویزیون های کیولد از نظر زاویه دید بهبود یافته اند و لایه های ضد انعکاسی به آنها کمک می کنند؛ اما اولد این مزیت آشکار خود را حفظ می کند. بنابراین اگر دوست دارید فیلم های مورد علاقه خود را به صورت خانوادگی مشاهده کنید و بدون توجه به موقعیتی که نشسته اید بهترین تصویر را دریافت کنید؛ تلویزیون های اولد برای شما بهتر هستند.

برنده: اولد

اندازه

اولدها راهی طولانی را طی کرده اند. هنگامی که این فناوری هنوز نوپا بود؛ صفحه نمایش های OLED حداکثر در اندازه 55 اینچ تولید می شدند. امروزه اندازه صفحه نمایش به 88 اینچ هم رسیده است اما کمی هزینه بیشتر را به همراه دارد. تولید صفحه نمایش های کیولد در اندازه های بزرگتر ساده تر و ارزان تر هستند. تلویزیون های 85 اینچ Q900TS 8K QLED سامسونگ با قیمت 8000 دلار عرضه می شدند؛ در حالی که بزرگترین مدل مصرفی آن در حال حاضر 98 اینچ است.

برنده: کیولد

طول عمر

ال جی می گوید تلویزیون های اولد ال جی را می توانید 5 ساعت در روز و به مدت 54 سال مشاهده کنید. اینکه آیا این صحت دارد یا نه؛ باید دید چون تلویزیون های اولد از سال 2013 به استفاده می شوند. کیولدها حتی جدیدتر هستند؛ اما منبع نور پس زمینه آن سابقه طولانی و اثبات شده ای دارد. فقط به همین دلیل و فقط به همین دلیل؛ می توان طول عمر تلویزیون های کیولد را بهتر دانست.

برنده: در حال حاضر کیولد

سوختن صفحه

تلویزیون های کیولد و اولد هر از گاهی می توانند مشکلی به نام حفظ تصویر را داشته باشند. این زمانی است که یک تلویزیون بعد از ناپدید شدن تصویر اصلی؛ به طور موقت به نمایش بخشی از تصویر ادامه می دهد. معمولا خود را به عنوان سایه ای نشان می دهد.

وقتی که حفظ تصویر اتفاق می افتد؛ معمولا نتیجه وجود عنصر بصری یکسان برای مدت طولانی روی صفحه است. آرم های شبکه در گوشه صفحه به همین دلیل شناختهش ده اند؛ همچنین بازی های ویدیویی که عناصر رابط یکسانی را در طول گیم پلی دارند می توانند باعث ایجاد این مشکل شوند.

با رفتن به نوع دیگری از محتوا که عناصر مشکل ساز را روی صفحه نشان می دهند؛ معمولا حفظ تصویر به خودی خود از بین می رود.

تلویزیون های اولد به دلیل ماهیت ساطع کننده نوری که دارند؛ نسبت به کیولدها کمتر به خاطر سوختن صفحه مشهور هستند. سوختن هنگامی ایجاد می شود که روشنایی طبیعی یک یا چند پیکسل اولد به طور دائمی در حالت پایین تر کاهش می یابد. تنها راه حل برای این امر پایین آوردن بقیه پیکسل ها به همان حالت است؛ اما این راه حل خوبی نیست.

برای تضمین مطلق اینکه شما سوختن تصویر را تجربه نخواهید کرد؛ بهترین گزینه برای شما تلویزیون های کیولد است.

ال جی؛ به عنوان بزرگترین تولید کننده تلویزیون های اولد؛ پتانسیل حفظ تصویر را در دفترچه راهنمای خود تایید می کند؛ اما می گوید در شرایط عادی این مشکل اتفاق نخواهد افتاد.

بنابراین چه چیزی شرایط عادی مشاهده را تشکیل می دهد؟ خوب؛ نگه داشتن تلویزیون خود روی یک کانال به مدت 10 ساعت در روز و 2 ماه پشت سر هم؛ ظاهرا عادی و طبیعی نیست.

برنده : کیولد

مصرف برق

همانطور که می دانید؛ پنل های OLED نیازی به بک لایت فوق العاده روشن ندارند. این نور پس زمینه به میزان قابل توجهی انرژی مصرف می کند؛ این بدان معناست که تلویزیون های OLED ذاتا دارای انرژی کمتری هستند. همچنین نسبت به تلویزیون های کیولد گرمای کمتری از خود ساطع می کنند.

برنده : اولد

راحتی چشم

در دنیای امروزی؛ می توان ساعت ها به تماشای صفحه تلویزیون پرداخت. خستگی چشم یکی از علائم واقعی است که به علت تولید نور آبی ایجاد می شود. تلویزیون های مبتین بر LCD تمایل دارند نور آبی شدیدتری از هر چیزی را نشان دهند؛ این می تواند منجر به چشمانی تحریک پذیر؛ بی خوابی و مشکلات سلامتی شوند. به همین دلیل برخی از سازندگان اولد به ویژه ال جی حالا به دنابل صدور گواهینامه های Ocular Guard برای پنل های خود هستند.

گواهینامه Ocular Guard که توسط شرکت تست ایمنی آلمان TÜV Rheinland ایجاد شده است و قبلا تحت عنوان جذاب و هیجان انگیز Eye Comfort Display به بازر عرضه شده بود؛ طیف وسیعی از عناصر را در پنل های تلویزیون آزمایش می کند تا تعیین کند که آیا آنها برای چشم ضرر دارند یا خیر.

از نظر تئوری؛ تلویزیون های اولد باید راحتی کلی بهتری را نسبت به کیولدها دشاته باشند؛ چون اولد نسبت به تلویزیون های کیولد با نور پس زمینه LED نور آبی کمتری تولید می کند.

برنده: اولد

قیمت

از لحاظ قیمت؛ تلویزیون های کیولد برنده می شود؛ اما تلویزیون های اولد هم با کاهش قیمت مواجه شده اند. در حال حاضر اگر در حال خرید تلویزیون هستید متوجه خواهید شد که تلویزیون های کیولد ارزان تر هستند و برخی از آنها فوق العاده مقرون به صرفه هستند. به خاطر داشته باشید که برخلاف تلویزیون اولد؛ در تلویزیون های کیولد طیف وسیعی از کیفیت تص.یر وجود دارد چون متغییرهای بسیار بیشتری در طراحی آنها؛ پردازش تصویر و ساخت وجود دارد. فقط تلویزیون های سطح بالای کیولد از نظر کیفیت تصویر معادل اولدها هستند.

برنده: کیولد

نتیجه گیری

هر دوی این فناوری ها روش های خاصی و منحصر به فردی هستند. اما ما اینجا هستیم تا یک برنده را انتخاب کنیم و در حال حاضر این برنده چیزی جز فناوری اولد نیست. با عملکرد بهتر در ویژگی های اشاره شده در بالا, اکثر افراد هنگام مشاهده تلویزیون اولد تجربه بهتری خواهند داشت.

کیولدها روشنایی بالاتر؛ طول عمر بیشتر؛ اندازه صفحه نمایش بزرگتر و برچسب قیمت پایین تری را ارائه می دهند. از طرف دیگر، اولدها زاویه دید بهتری دارند؛ سطح رنگ سیاه عمیق تری دارد؛ انرژی کمتری مصرف می کند و ممکن است برای سلامتی شما بهتر باشد. هر دو فوق العاده هستند؛ بنابراین انتخاب بین آنها بیشتر به سلیقه کاربران بر می گردد.

منبع: digitaltrends