۰۹ مرداد ۱۴۰۱

رزولوشن چیست؟ Resolution در تلویزیون چه کاربردی دارد؟

رزولوشن چیست؟

همیشه در کنار کلمه تلویزیون کلمه ی رزولوشن یدک کشیده می شود اما در بسیاری از مواقع اصلاً با معنی درست آن آگاه نیستیم، فقط میدانیم این کلمه از واجبات یک تلویزیون می باشد. معمولاً فروشنده ها در کنار رزولوشن از یک سری اعداد و ارقام استفاده کرده که ازیک واحد مخصوص پیروی می کنند و این ما هستیم که درگیر تمام این کلمات عجیب شده ایم بدون اینکه هیچ اطلاعاتی در موردش داشته باشیم.

شاید بهتر باشد با خواندن این مقاله از سایت افرالند بتوانیم به یک پیش درآمد از دانش رزولوشن دست پیدا کنیم و زمانی که برای تهیه تلویزیون اقدام می کنیم خیلی راحت بدون سردرگمی بهترین تلویزیون با قیمت مناسب خریداری کرده و از وجود نمایشگر با کیفیت عالی لذت ببریم. رزولوشن تصویر را در خیلی از موارد به کار می‌برند، در عکس، فیلم، دوربین و غیره. پس باید بدانیم این کلمه در تصویر محصول تاثیرگذار است.

افرادی که با کار تصویر سروکار دارند حتماً کلمه رزولوشن را به کرار شنیده اند، زیرا رزولوشن با کیفیت تصویر ارتباط مستقیم دارد و هرچه این میزان بیشتر باشد قطعاً کیفیت تصویری با وضوح بالاتر خواهید داشت و این میزان در کیفیت تصاویر مختلف متفاوت می باشد و این تفاوت بستگی به موارد بسیاری دارد.

در دنیای دیجیتال کیفیت حرف اول را می زند و محصولی با کیفیت تلقی می شود که از رزولوشن تصویر بالایی برخوردار باشد، هر چقدر این کیفیت تصویر بالاتر باشد یک تجربه بصری واقعی تری را در پیش رو خواهید داشت و شما به دنیای واقعی تصاویر نزدیک تر خواهید بود که این وضوح تصویر در تلویزیون های 4k و 8k بسیار بیشتر نمایان می باشد.

رزولوشن از تعدادی اعداد و ارقام تشکیل شده است که در آن از واحدهایی به نام پیکسل استفاده می شود که این واحد های کوچک در کنار هم رزولوشن را به وجود می آورند. وقتی حرف از رزولوشن می شود یعنی وضوح تصویر تلویزیون چقدر می باشد. این یعنی میزان رزولوشن است که در کیفیت تصویر مؤثر می باشد.

در ادامه مقاله امروز به بررسی رزولوشن و واحد سازنده آن پیکسل می پردازیم، همچنین با انواع رزولوشن تصاویر در تلویزیون های برند های مختلف آشنا می شویم که هر کدام ازاین کیفیت تصاویر چه مکاناتی را در اختیار ما قرار می دهند.

پیکسل در وضوح تصویر چیست؟

قبل از اینکه به معرفی رزولوشن بپردازیم لازم است با بدنه آن یعنی پیکسل آشنا شویم. پیکسل در واقع جزئیات ریزی هستند که از وجود این ذرات ریز در کنار هم رزولوشن به وجود می آید. پیکسل کوچکترین واحد سازنده یک تصویر محسوب می شود وقتی یک تصویر را زوم می کنید در آن تعداد بالای مربع های کوچک در کنار هم خواهید دید که هر کدام از آن ها یک پیکسل به حساب می آیند.

اندازه پیکسل ها در کیفیت تصویر بسیار موثر هستند و خیلی مواقع که مثلاً اقدام به خرید گوشی یا دوربین می کنید خیلی به این مورد توجه نمی کنید که دوربین آن چند پیکسل می باشد در حالی که اندازه پیکسل ها ارتباط بسیار مستقیمی با وضوح تصویر ارائه شده دارد و تصویر به شدت با کیفیت تری را پخش می کنند. هر چقدر تعداد این واحد های کوچک بیشتر باشند وضوح رنگ و کنتراست تصویر عمیق تر دیده می شوند.

مقایسه دامنه تصویر رزولوشن های مختلف

همان طور که گفتیم تعداد پیکسل ها رزولوشن تصویر را معین می کنند که در هر کیفیت تصویری این تعداد متفاوت هستند. مثلاً تعداد پیکسل های در تلویزیون های Full HD برابر با 1920 در 1080 پیکسل می باشند که این مقدار رزولوشن تصویر را در این تلویزیون نشان می دهد و اگر آن را در نمایشگرهای خیلی بزرگ مشاهده کنید کیفیت تصویر مناسبی را نخواهید داشت.

در پیکسل موضوعی مطرح می باشد به نام تراکم پیکسل که هر چقدر این تراکم بیشتر باشد وضوح تصویر بالاتر می رود. وقتی یک تصویر را در تلویزیونی به صورت مثال 49 اینچ با کیفیت HD تماشا می کنید که تراکم پیکسل ها کمتر است و همان تصویر را تلویزیون 49 اینچی که کیفیت تصویر 4K دارد مشاهده می کنید که رزولوشن 2160*3840 دارد قطعاً با تصویر با کیفیت تری روبرو خواهید شد.

رزولوشن در تصویر به چه معناست؟

اول با نام خود رزولوشن آشنا شویم که خود کلمه Resolution به معنای وضوح می باشد. وضوح تصویر در بسیاری وسایل بصری همچون تلویزیون و مانیتور به کار می رود. وقتی به تماشای یک تصویر می نشینید اگر از کیفیت مطلوبی برخوردار نباشد به مرور از دیدن آن حوصله بیننده سر می رود و دیگر از دیدن آن لذت نمی برد.

اما اگر همان تصویر را در یک فیلم با وضوح بالایی ببیند قطعاً خود را قسمتی از فیلم تصور کرده و از دیدن صحنه های نزدیک به واقعیت به وجود می آیید. بیایید در مورد وضوح تصویر بیشتر شرح دهیم. وضوح تصویر یا همان رزولوشن می تواند در عین واحد یک تصویر شفاف به شما اراده دهد یا اینکه یک تصویر کدر و بی کیفیت را به نمایش در آورد و این بستگی به شما دارد چه کیفیت تصویری را برای تلویزیون خود انتخاب کنید.

رزولوشن فورکی در برابر 8k

رزولوشن از تعدادی مستطیل تشکیل شده است که هر کدام از مستطیل ها را یک پیکسل می گویند. منظور از این مستطیل ها را خیلی از ما به راحتی درک می کنیم، زیرا وقتی کودک بودیم حداقل یک بار از نزدیک به صفحه نمایش تلویزیون خیره شده ایم . بله درست متوجه شدید منظور همان مربع های رنگی سبز،قرمز و آبی می باشد که در کنار هم قرار گرفته اند.

  • از قرار گرفتن آن ها تصویر به وجود می آید و هر چه قدر این مستطیل ها بیشتر باشند شما با وضوح تصویر بالاتری روبرو هستید. این اعداد در کیفیت تصویر های مختلف متفاوت می باشند. رزولوشن از تعدادی اعداد و ارقام تشکیل شده است و همیشه وقتی از کسی می پرسند رزولوشن Resolution نمایشگر شما چقدر است یک سری ارقام در کنار آن بیان می شود که نشان دهنده میزان رزولوشن تصویر می باشد.

این اعداد در تعداد عرض و ارتفاع مشخص می شوند که نشان دهنده عرض و ارتفاع مستطیل ها در تصویرمی باشند که این ها نشان دهنده میزان پیکسل های به کاررفته در آن ها می باشد. رزولوشن در امکانات بصری تلویزیون تاثیرات متعددی دارند و می تواند بر بسیاری از قابلیت های آن همچون تصویر در زمان بازی موثر باشد.

تاثیر رزولوشن بر تصویر تلویزیون

رزولوشن در تصویر بر بسیاری از موارد تاثیر دارد و زمانی که قصد خرید تلویزیون را دارید و به دنبال کیفیت تصویر عالی برای دیدن فیلم هستید باید گفت این کیفیت تصویر نه تنها بر روی فیلم بلکه بر موارد دیگر از امکانات تلویزیون موثر می باشد.

  • تاثیر رزولوشن تصویر بر روی بازی ها یکی از مهمترین موارد در تلویزیون های گیمینگ می باشد، که در حال حاضر بیشتر بازی های حرفه ای با کیفیت تصویر 4k ارائه می شوند که این کیفیت تصویر نیازمند تلویزیون با سرعت پردازش بالا و وضوح تصویر مناسب می باشد.
  • رزولوشن تصویر یک ارتباط مستقیم با اندازه نمایشگر شما دارد که این برمی گردد به اندازه نمایشگر و همچنین فاصله شما از همان نمایشگر. هر چه تلویزیون کوچک‌تر باشد و شما دورتر نشسته باشید این وضوح تصویر به مراتب کمتر می شود.
  • ثبت عکس و فیلم با دوربین با کیفیت نیز در تصویری که در تلویزیون به اجرا در می آید مؤثر می باشد. وقتی با یک دوربین عالی شروع به ثبت تصویر می کنید در زمان پخش نیز شما کیفیت خوبی را در خروجی خواهید داشت که این خروجی بستگی به رزولوشن تلویزیون نیز دارد. زیرا در نسل جدید تلویزیون ها به واسطه پردازشگر های حرفه ای امکان ارتقاء کیفیت تصاویر نیز به وجود آمده است.

انواع کیفیت تصویر با رزولوشن تصویر متفاوت

ما در ساختار تلویزیون با انواع کیفیت تصویر مواجهه هستیم که هر کدام رزلوشن مخصوص به خود را دارند، در این سال ها تمام برندها دست به ساخت تلویزیون های متفاوتی زده اند و تمام تمرکز و رقابت آن ها برروی ارائه امکانات و آپشن های جدی می باشد که البته وضوح تصویر در آن ها از اصلی ترین گزینه ها محسوب می شود.

  1. HD
  2. Full HD
  3. 4K
  4. 8K

رقابت بر روی کیفیت تصویر برای مشتریان خیلی هم بد نیست و باعث شده تنوع کیفیت تصویر در این سال ها بالارفته و افرادی که این پروسه را دنبال می کنند همیشه با جدیدترین نسل تلویزیون ها روبرو باشند و از دیدن تصاویر با وضوح بالا لذت ببرند مخصوصاً در فیلم های سینمایی که معمولاً کیفیت تصویر بالاتر می رود.

کیفیت تصویر HD

یکی از اولین کیفیت تصویر های که در تلویزیون ها بعد از SD استفاده شد، همین کیفیت تصویر HD یا High Definition بود که در آن ها از رزولوشن 1280 *720 پیکسل استفاده شده است.اولین بار در سال 1998 از این رزولوشن استفاده شد که فیلم های قدیمی با این وضوح ساخته می شدند. این کیفیت از مدل SD بالاتر می باشد و به مراتب یک تصویر روشن‌تر را پخش می کند.

رزولوشن اچ دی در مقابل فول اچ دی و فورکی

 اما برای استفاده از یک تلویزیون با وضوح تصویر HD باید یک سری مسائل رعایت شود، مثل تهیه فیلم با دوربین HD همچنین پخش آن به وسیله یک دستگاه با همان کیفیت تصویر که تصویری ایده آل را به وجود آورد و هر چقدر اندازه نمایشگر کوچکتر بود رزولوشن تصویر بالاتر می رفت.

کیفیت تصویردر تلویزیون Full HD

تلویزیون های فول اچ دی Full HD یا به اصلاح عامیانه 1080. وقتی در مورد تلویزیون های Full HD سؤال می شود گاهی به آن ها عبارت 1080 هم چسبانده می شود و این به چه معنی است؟ در واقع 1080 ارتفاع پیکسل های موجود در رزلوشن تصویر این تلویزیون ها می باشد. در کل رزولوشن Full HD برابر با 1080 در عرض 1920 هستند که کیفیتی به مراتب بالاتر از تلویزیون های HD قدیمی تر را به نمایش می گذارند.

رزولوشن فول اچ دی در مقابل رزولوشن فورکی

برای مشاهده فیلم هایی با کیفیت Full HD نیاز داریم به کابل HDMI، در غیر این صورت کیفیت تصویر فول اچ دی معنایی ندارد. این فرمت ها معمولاً در تلویزیون های با نسبت تصویر 16:9 نمایش داده می شود و اگر قصد داشته باشید این کیفیت را در تلویزیونی با نسبت 4:3 تماشا کنید قطعاً این وضوح تصویر را نخواهید داشت و تصویری با رزولوشن پایین مشاهده می کنید.

وضوح تصویر 4K در تلویزیون

کیفیت تصویر 4K در نسل جدید تلویزیون ها قرار دارد و در بین خریداران برای خود طرفداران بسیاری را پیدا کرده است، به این صورت که وقتی حرف تهیه تلویزیون به میدان می آید ناخودآگاه سؤال می کنند، آیا وضوح تصویر آن 4K است؟ در حالی که خیلی از مواقع نمی دانیم اصلاً کیفیت تصویر 4K چیست؟

در کیفیت تصویر فورکی میزان رزولوشن که استفاده شده است 2160 *3840 می باشد و این یعنی 4 برابر از نسل قبلی خود یعنی تلویزیون Full HD بیشتر و تعداد پیسکل هایی 4 برابر بیشتر که به همان نسبت رزولوشن تصویر بالاتر رفته و تصویر قابل پخش زنده تر نمایش داده می شود. تعداد پیکسل های موجود در این کیفیت تصویر به قدری زیاد است که به هیچ وجه با چشم غیر مسلح قادر به دیدن آن ها نخواهید بود.

رزولوشن هشت کا در مقابل فورکی

با تلویزیونی با کیفیت تصویر 4K به تماشای رازبقاء بنشینید و تمام این صحنه ها را واقعی ببینید، تمام آن خشم و ابهت شیر ها یا رنگ زیبای پر پرندگان. به صورت کامل خود را در دل جنگل حس کنید. در کیفیت تصویر 4K معمولاً از قابلیت های تصویری دیگری در کنار رزولوشن استفاده می شود همچون پشتیبانی از محدوده HDR که به افزایش کنتراست تصاویر کمک بسیاری می‌کند.

تمام تلویزیون های ال جی به غیر از اولدها، دارای بک لایت هستند و از این طریق نور و روشنایی صفحه نمایش را تامین می کنند در جدول زیر پرفروش ترین مدل های این برند در بازار ایران را مشاهده می‌کنید. اکنون در این حربه رقابتی، تلویزیون ال جی توانسته جایگاه ویژه ای از آن خودش کند و به بالاترین پله ترقی برسد.

مدل ال جینوع نمایشگر
تلویزیون ال جی G3OLED
تلویزیون ال جی C3OLED
تلویزیون ال جی UR8000LED
تلویزیون ال جی UR9000LED
تلویزیون ال جی UQ8000LED
تلویزیون ال جی UQ9000LED
تلویزیون ال جی NANO80NanoCell
تلویزیون ال جی NANO86NanoCell
تلویزیون ال جی QNED80MiniLED
تلویزیون ال جی QNED90MiniLED
تلویزیون ال جی CSOLED
تلویزیون ال جی C2OLED Evo

سونی برند با ابهتی است که همواره در صدر جدول فروش تلویزیون قرار گرفته؛ یک تلویزیون سونی بالاترین سطح کیفیت تصویر و امکانات را دارد به همین دلیل در جدول زیر، پرفروش ترین های این برند ژاپنی در سال 2022 را لیست کرده ایم تا خرید برایتان راحت تر از همیشه باشد.

مدل سونینوع نمایشگر
تلویزیون سونی X80L
تلویزیون سونی X85L
تلویزیون سونی X75KLED
تلویزیون سونی X80KLED
تلویزیون سونی X85KLED
تلویزیون سونی X90KLED
تلویزیون سونی X95KLED
تلویزیون سونی A80KOLED

برای اینکه بتوانید تلویزیونی متناسب با بودجه‌تان (هر چقدر کم) خریداری کنید مطمئناً باید سراغ برند سامسونگ بروید، این برند کره ای تلویزیون‌هایش را معمولا در قیمت‌های ارزان تولید می‌کند و به همین دلیل بالاترین میزان فروش را به خود اختصاص می‌دهد. خرید تلویزیون سامسونگ در هر کدام از سری‌های زیر می‌تواند شما را به دنیایی جادویی و سرشار از رنگ‌ها ببرد.

مدل سامسونگنوع نمایشگر
تلویزیون سامسونگ CU7000
تلویزیون سامسونگ CU8000
تلویزیون سامسونگ Q70C
تلویزیون سامسونگ BU8000LED
تلویزیون سامسونگ BU8500LED
تلویزیون سامسونگ Q60BQLED
تلویزیون سامسونگ Q70BQLED
تلویزیون سامسونگ Q80BQLED
تلویزیون سامسونگ QN85BNeo QLED
تلویزیون سامسونگ QN90BNeo QLED

بهترین کیفیت تصویری؛ 8K که شما را به وجد می آورد

درست متوجه شدید، کیفیت تصویر 8K که چند سالی است وارد بازار شده، پا را فراتر از تصور تماشاگر گذاشته و تصویربا 16 برابر وضوح تصویر بیشتر از یک تلویزیون Full HD دارد. وقتی حرف از 16 برابر می شود همه ما به وجد می آییم تا با این کیفیت هر چه زودتر آشنا شویم.

کیفیت تصویر در رزولوشن 8k

البته هنوز مدل های بسیار کمی با این کیفیت در بازار ساخته شده اند. در تلویزیون هایی با کیفیت 8K رزولوشن برابر است با 7680*4320 پیکسل که این رقمی فوق‌العاده بالا می‌باشد. در حال حاضر فیلم ها و محتواهای کمی با رزولوشن 8K وجود دارند و به همین دلیل تلویزیون های 4K هنوز هم یکه‌تاز میدان می باشند.

جمع‌بندی

در واقع با فهمیدین معنی رزولوشن پی به این مسئله بردیم که وضوح تصویر ارتباط کاملاً مستقیم به میزان رزولوشن ما دارد، حالا این رزولوشن در نمایشگر تلویزیون مطرح شود یا لنز دوربین فرقی ندارد. در نمایشگر های تلویزیون نشان داده شد که هر چقدر میزان این رزولوشن تصویر بالاتر باشد مقدار پیکسل های بیشتری در ساختار آن ها استفاده شده است.

پس رزولوشن معیاری برای سنجش میزان وضوح تصویر در یک نمایشگر می باشد. درهر کیفیت تصویری گفتیم که یک رزولوشن خاصی قرار داده شده است که برای تلویزیون با کیفیت تصویر بالاتر معمولاً خیلی جواب گو نیست و این کیفیت از بین می رود اما در حال حاضر در نسل جدید تلویزیون های 4K و 8K قابلیت ارتقاء تصاویر بی کیفیت قرار داده شده است که از طریق پردازنده های حرفه ای که دارند دیگر شاهد تصویر بی کیفیت نخواهید بود.

پاسخ به پرسش‌های متداول

01آیا رزولوشن در تلویزیون و دوربین با هم متفاوت است؟

رزولوشن در هر دو مورد به یک معنا می باشد و بع معنی تعدادپیکسل های تشکیل دهنده تصویر می باشد که ممکن است تعداد آن ها در هر کیفیت تصویری متفاوت باشد اما ماهیت هر دو یکی است.

02بهترین رزولوشن در کیفیت تصویر تلویزیون چیست؟

در حال حاضر آخرین کیفیت تصویری که در تلویزیون به بازار آمده است کیفیت تصویر 8k می باشد که تعدادی از برندها در یک سری از تلویزیون های بالا رده خود از آن استفاده کرده اند که قیمت نسبتاً بالایی دارند.

03تلویزیون با چه Resolution بخریم؟

در حال حاضر تلویزیون فورکی بیشتری میزان فروش در بازار را دارد، اما اگر یک تلویزیون سایز کوچک می خرید، رزولوشن فول اچ دی گزینه ای اقتصادی است. اگر هم یک تلویزیون بالارده و پیشرفته می خواهید تلویزیون با کیفیت تصویر 8k گزینه ای گران قیمت و لاکچری در بازار می باشد.

نظرات کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “رزولوشن چیست؟ Resolution در تلویزیون چه کاربردی دارد؟”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *