در این مقاله روش صحیح تمیز کردن صفحه نمایش تلویزیون را به شما آموزش خواهیم داد چون: تلویزیون مانند هر دستگاه دیگری در معرض گرد و غبار و لکه های ناشی از اثر انگشت قرار می گیرد به همین دلیل استفاده از روش صحیح تمیز کردن صفحه نمایش از اهمیت خاصی برخوردار خواهد بود. استفاده از یک روش اشتباه تمیز کردن می تواند گارانتی را لغو کند. به همین دلیل است شما باید از ایمن ترین و موثرترین روش ها و محصولات برای تمیز کرده صفحه نمایش تلویزیون خود استفاده کنید. تلویزیون اسمارت جدید با کیفیت بالا هستند اما رعایت نکات ایمنی ضروری است.

مهم نیست که چه نوع تلویزیونی نیاز دارید؛ به یک پارچه میکروفیبر خشک احتیاج دارید که برای تمیز کردن و از بین بردن لکه های عینک, لنز دوربین؛ گوشی های همراه طراحی شده است.

روش صحیح تمیز کردن صفحه نمایش تلویزیون

نحوه تمیز کردن صفحه نمایش تلویزیون های LCD، LED، OLED و پلاسما

برای تمیز کردن صفحه های LCD؛ پلاسما و صفحه نمایش های قدیمی نمی توان به طور سنتی از یک پارچه مرطوب استفاده کرد. برای اینکه به صفحه نمایش دستگاه خود آسیبی وارد نکنید باید بدانید که چه کارهایی را باید انجام دهید.

آنچه شما نیاز دارید: پارچه میکروفیبر یا دستمال مرطوب

نحوه تمیز کردن – تلویزیون را با یک پارچه میکروفیبر نرم و خشک گردیگیری کنید. لکه های سفت و سخت را با یک دستمال مرطوب تمیز کنید. با پارچه میکروفیبر می توانید دکمه ها و پشت تلویزیون را تمیز کنید و گرد و غبارها را از بین ببرید.

روش صحیح تمیز کردن صفحه نمایش تلویزیون

نکته – صفحه نمایش های پلاسما در حالی که از شیشه ساخته شده اند؛ دارای پوشش های ضد خش هستند که می توانند توسط محصولات تمیز کننده سنتی آسیب ببینند. بهتر است همان روش های خشک را که برای تمیز کردن تلویزیون های LCD و OLED استفاده می کنید را دنبال کنید.

نحوه تمیز کردن صفحه نمایش تلویزیون های CRT

تمیز کردن تلویزیون های CRT به سادگی تمیز کردن آینه های منزلتان است.

آنچه شما نیاز دارید: پارچه میکروفیبر؛ اسپیری شیشه پاک کن

نحوه تمیز کردن – با پارچه میکروفیبر که با کمی آب یا اسپری شیشه پاک کن مرطوب شده است صفحه نمایش تلویزیون را پاک کنید. با استفاده از ناخن انگشت خود لکه های سفت و سخت را پاک کنید و صفحه را خشک کنید.

نکته – هرگز شیشه پاک کن را به صورت مستقیم روی صفحه اسپری نکنید. انجام این کار می تواند به تلویزیون آسیب برساند.

نحوه تمیز کردن صفحه تلویزیون بدون رگه و خاکه

برای پاک کردن صفحه تلویزیون بدون رگه و خاکه برای به حداقل ریاندن آسیب ها نکات زیر را دنبال کنید:

از پارچه میکروفیبر تمیز استفاده کنید. پارچه های کثیف می توانند موجب رسوب مجدد گرد و خاک شوند.

از استفاده از پارچه های گرد و غبار چوب مبلمان خودداری کنید. آنها دارای روکش های روغنی هستند که برای جمع آوری گرد و غبار روی مبلمان های چوبی بسیار مناسب هستند؛ اما می توانند روی صفحه نمایش تلویزیون رسوب ایجاد کنند.

با پارچه گرد و غبارها را بگیرید.

روش صحیح تمیز کردن صفحه نمایش تلویزیون

ابتدا صفحه را در یک جهت ( افقی یا عمودی) پاک کنید و بعد برای بار دوم آن را در جهت مخالف پاک کنید تا هر گونه رد و رگه از روی صفحه نمایش پاک شود.

وقتی تلویزیون خاموش است صفحه نمایش را تمیز کنید؛ چون وقتی که صفحه سیاه است ردها و رگه ها را راحت تر مشاهده می کنید.

استفاده از محافظ صفحه یکی از راه‌هایی است که می‌تواند باعث شود نمایشگر کمتر کثیف شود می‌توانید یکی از آن‌ها را برای تلویزیون خود از افرالند خریداری کنید.

نحوه تمیز کردن بلندگوهای تلویزیون

اگر صدای خارج شده از بلندگوها خفته شده است ممکن است زمان تمیز کردن آنها فرا رسیده باشد. نکات زیر را دنبال کنید تا صدای بلندگوی خود را کاملا واضح بشنوید.

آنچه نیاز دارید: گردگیر پرزدار؛ جاربرقی

نحوه تمیز کردن: اگر پارچه روی بلندگوهای شما قابل جابجایی است (دفترچه راهنما را بررسی کنید)؛ آنها را جدا کرده و با استفاده از جاروبرقی هر گونه گرد و غباری را پاک کنید؛ پرزها و موهای حیوانات خانگی شما غالبا در این محل جمع می شوند. اگر نمی توانید پارچه روی بلندگو را جدا کنید؛ از جلو با استفاده از جاروبرقی با گرد و غبارها مقابله کنید.

نحوه تمیز کردن ریموت کنترل

در حالی که تمیز بودن ریموت کنترل روی تجربه تماشای سینمایی شما تاثیر نمی گذارد؛ شما می خواهید آن را تمیز نگه دارید تا به کار خود با تلویزیون ادامه دهید. تمیز کردن ریموت کنترل شیوع میکروب ها را به حداقل می رساند زیرا احتمالا یکی از مواردی است که اغلب شما در خانه لمس می کنید. در ادامه پیشنهادهایی آمده است.

آنچه نیاز دارید: دستمال مرطوب ضد عفونی کننده

نحوه تمیز کردن: ابتدا باتری ها را بیرون بیاورید و درپوش محفظه باتری را تعویض کنید. ریموت کنترل را به سمت دکمه ها به سمت پایین بگیرید و آن را به آرامی روی میز بزنید تا خرده ریزهای داخل شکاف ها بیرون بیاید. بعد با استفاده از یک دستمال مرطوب ضد عفونی کننده ریموت کنترل را از هر دو طرف تمیز کنید. به دکمه ها و شیارها توجه ویژه ای داشته باشید. اجازه دهید تا ریموت کنترل در معرض هوا خشک شود و بعد در صورت نیاز باتری های را تعویض کنید.

نکته: با استفاده از خلال دندان می توانید شکاف ها و خرده زیرهای گیر کرده را تمیز کنید.

نکاتی برای تمیز نگه داشتن تلویزیون

تلویزیون خود را به صورت هفتگی تمیز کنید تا گرد و غبار، لکه های اثر انگشت جمع نشود و تمیز کردن صفحه نمایش تلویزیون کار سختی نشود. با نگه داشتن پارچه میکروفیبر در نزدیکی تلویزیون؛ می توانید به صورت ساده تری از ایجاد کثیفی و گرد و غبار روی صفحه جلوگیری کنید.

روش صحیح تمیز کردن صفحه نمایش تلویزیون
  • هرگز چیزی را مستقیما روی صفحه نمایش تلویزیون اسپری نکنید. اسپری بیش از حد می تواند وارد تلویزیون شود و به عملکرد داخلی تلویزیون آسیب برساند.
  • از برس نرم و مکش کم جاروبرقی برای پاک کردن هر گونه گرد و غبار دریچه ها؛ پورت ها و اتصالات کابل استفاده کنید.
  • به خاطر داشته باشید که اگر دستگاه شما تحت گارانتی است؛ همیشه دستورالعمل های سازنده را دنبال کنید تا گارانتی را باطل نکنید.
  • از محصولات حاوی آمونیاک؛ الکل یا استون که می تواند به صفحه نمایش تلویزیون آسیب برساند خودداری کنید.
  • هنگام تمیز کردن صفحه نمایش تلویزیون به دستگاه بیش از حد فشار وارد نکنید. صفحه های LCD بسیار حساس هستند و به راحتی می توانند خراش بخورند.
  • آب را مستقیما روی صفحه اسپری نکنید چون موجب شوک یا خرابی قطعات داخلی می شود.
  • برای سر سخت ترین لکه ها می توانید از یک محلول صابون خیلی ملایم که با آب زیاد رقیق شده است استفاده کنید (100 قسمت آب و 1 قسمت صابون مایع).
  • از کیت پاک کننده صرف نظر کنید. توصیه می شود که از آب مقطر یا محلول اشاره شده در بالا (آب و صابون) استفاده کنید و از مواد شیمیایی استفاده نکنید.
  • هنگام تمیز کردن تلویزیون خود را از برق بکشید.

منبع: goodhousekeeping و consumerreports