کم نور شدن صفحه تلویزیون ال جی، سامسونگ، سونی و غیره یکی از مشکلاتی است که کاربران مختلف با آن مواجه هستند و به دنبال علت و چرایی ایجاد این مشکل هستند. چنانچه شما هم جزو این دسته از کاربران هستید، بهتر است قبل از بردن دستگاه خود نزد تعمیرکار تلویزیون از تنظیمات صحیح آن اطمینان حاصل کنید. برخی از تنظیمات تلویزیون مانند صرفه جویی در انرژی وجود دارند که باعث کم نور شدن صفحه تلویزیون می شوند. در ادامه Afralland تنظیمات سه برند ال جی؛ سامسونگ و سونی را توضیح خواهد داد.

علت کم نور شدن صفحه تلویزیون سونی

تلویزیون سونی شما خیلی کم نور شده است و نمی توانید تصاویر را به خوبی مشاهده کنید؟ برای عیب یابی یک تصویر تلویزیونی که خیلی تاریک است مطلب زیر را دنبال کنید. در صورت نیاز به دستورالعمل های بیشتر؛ بسته به مدل تلویزیون سونی که دارید به دفترچه راهنمای تلویزیون خود مراجعه کنید.

اگر حالت تصویر را روی Cinema یا Custom تنظیم کرده باشید؛ ممکن است صفحه تاریک شود. اگر بعد از تغییر مد کیفیت تصویر؛ صفحه هنوز تاریک است؛ تنظیمات Backlight, Picture, Brightness را تغییر دهید و روشنایی را مطابق با سلیقه خود تنظیم کنید.

برای مثال، از مسیر Settings – Display – Picture گزینه Picture Mode را بررسی کرده و تنظیمات را تغییر دهید.

توجه داشته باشید که در صورت فعال بودن حالت مغازه (که برای تنظیم تلویزیون برای مغازها استفاده می شود)؛ تصاویر بسیار روشن و طبیعی هستند. با این حال, ممکن است برخی از تلویزیون های سونی با تنظیمات مناسب تر برای مصرف انرژی وجود داشته باشند که از برنامه های صرفه جویی در انرژی مانند Energy Star استفاده می کنند. بسته به این تنظیمات سطح روشنایی تصویر می تواند کم یا زیاد باشد.

اگر Power Saving روی  Low یا High تنظیم شود؛ صفحه تاریک می شود. برای حل این مشکل می توانید به طور مثال به مسیر Settings – System Settings – Eco بروید و Power Saving را به Normal تنظیم کنید و یا این قابلیت را غیرفعال کنید و بعد بررسی کنید که آیا مشکل کم نور شدن صفحه تلویزیون سونی شما حل شده است یا خیر.

برخی از تلویزیون های سامسونگ دارای قابلیت Light Sensor هستند که بسته به شرایط نور اتاق؛ تصویر روشن تر یا تاریک تر را نمایش می دهد. غیرفعال کردن Light Sensor  یا Automatic Brightness Control (بسته به مدل تلویزیون) ممکن است روشنایی تصویر را افزایش دهد.

برنامه ها را از منبع دیگری مانند DVD پلیر یا VCR مشاهده کنید تا ببینید آیا این مشکل به دلیل ارائه سیگنال به تلویزیون توسط دستگاه ایجاد شده است یا خیر.

توجه اگر مشکل تصویر تاریک فقط هنگام مشاهده از یک دستگاه رخ می دهد؛ این مشکل به دستگاه شما بر می گردد و نه تلویزیون. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مراحل عیب یابی به سایت سازنده دستگاه خود مراجعه کنید.

اگر تلویزیون پروجکشن سونی دارید؛ تعویض لامپ را در نظر بگیرید. توجه داشته باشید که روش تعویض لامپ بسته به مدل متفاوت است و شما باید به دفترچه راهنمای تلویزیون خود مراجعه کنید.

مراحل عیب یابی ذکر شده در بالا باید مشکل کم نور شدن صفحه تلویزیون سونی شما را حل کند. اگر همه مراحل را انجام داده اید و باز هم با دستگاه خود مشکل دارید ممکن است تلویزیون شما به سرویس نشاز داشته باشد.

در بین برندهای مختلف تلویزیون سونی نمایشگرهای با روشنایی و دقت رنگی بسیار عالی تولید می‌کند که با تنظیمات درست نور و روشنایی می‌توانید بهترین کیفیت تصویر فورکی را از نمایشگر شاهد باشید.

علت کم نور شدن صفحه تلویزیون ال جی

علت کم نور شدن صفحه تلویزیون ال جی معمولا فقط به تنظیمات تلویزیون محدود می شود. مهم است که به خاطر داشته باشید، کیفیت تصویر ذهنی است و همه چیز به ترجیحات فردی بستگی دارد و تلویزیون های LG در مقایسه با برندهای دیگر همچنان کیفیت تصویر متمایزی را ارائه می دهد.

به طور خلاصه؛ مطمئن باشید که یک تلویزیون عالی را انتخاب کرده اید؛ حالا اجازه دهید ببینیم آیا می توانیم تنظیمات را به دلخواه تغییر دهیم.

تاریک شدن صفحه تلویزیون ال جی

برای مشکلات روشنایی مربوط به HDR؛ تنظیمات تصویر برنامه ها در خود برنامه ها تعبیه شده است و به طور کلی نسبت به یایر فیلم ها تاریک تر هستند (ایجاد کنتراست واضح بین مناطق تاریک و روشن همان صفحه). به دلیل ماهیت HDR نمی توان این تنظیمات را نادیده گرفت.  

برای مشکلات روشنایی مربوط به OLED؛ این تلویزیون ها از نور پس زمینه متفاوتی نسبت به تلویزیون های LED /LCD سنتی استفاده می کنند و نمی توانند به همان سطح روشنایی برسند. با این حال، می توانید تنظیمات تصویر را برای افزایش نور پس زمینه و روشنایی تنظیم کنید تا مشکل خود را حل کنید.

سعی کنید با دنبال کردن مراحل زیر، قابلیت Energy Saving را غیر فعال کنید تا مشکل کمک نور شدن صفحه تلویزیون ال جی خود را حل کنید:

  • به مسیر Settings > Advanced > Picture بروید.
  • گزینه Energy Saving را انتخاب کنید.
  • گزینه Energy Saving را به Off تنظیم کنید.

توجه داشته باشید که غیرفعال کردن قابلیت صرفه جویی در انرژی می تواند باعث شود که دستگاه شما از برق بیشتری استفاده کند.

نمایشگرهای کره‌ای تنوع زیادی دارند اما تلویزیون ال جی سعی کرده در مدل ‌های بالارده خود روشنایی را افزایش دهد و به بهترین میزان ممکن برساند تا کاربران تجربه تماشای رنگ‌های درخشان و سرزنده را دریافت کنند.

علت کم نور شدن صفحه تلویزیون سامسونگ

علت کم نور شدن صفحه تلویزیون فقط به تنظیمات بستگی دارد. برای حل این مشکل راه حل های زیر را پیش رو دارید:

1 – تنظیمات Energy Saving را غیرفعال کنید.

2- Picture Mode را تغییر دهید (بیشترین حالت روشنایی)

3- قابلیت Ambient Light Detection را غیر فعال کنید؛ برای انجام این کار:

  • در مدل های قدیمی به مسیر System > Eco Solution > Eco Sensor بروید و On یا Off را انتخاب کنید.
  • در مدل های جدیدتر به مسیر Settings > General > Ambient Light Detection  بروید و از اسلایدر برای فعال و غیر فعال کردن قابلیت خود استفاده کنید.

 عملکرد Ambient Light Detection function که در برخی از مدل های قدیمی ECO Sensor نامیده می شود؛ نور موجود در اتاق را اندازه گیر می کند و روشنایی صفحه را به طور خودکار تغییر می دهد تا در مصرف برق صرفه جویی کند؛ به همین دلیل صفحه نمایش تلویزیون در اتاق دارای نور، روشن تر و در یک اتاق تاریک؛ کم نور خواهد بود.

برای مشاهده توضیحات کامل هر مدل و یا خرید می‌توانید روی لینک محصول کلیک کنید.

4- کم نور شدن صفحه تلویزیون می تواند به دلیل ضعیف شدن قدرت سیگنال و کیفیت سیگنال دستگاه متصل باشد. برای چک کردن اطلاعات سیگنال به مسیر Home (Menu) > Settings > Support > Self Diagnosis > Signal Information بروید. شما باید دستگاه متصل و کابل متصل را بررسی کرده و در صورت بروز مشکل کابل؛ آن را تعویض کنید.

5- سعی کنید تنظیمات Reset Picture را بررسی کنید.

6- ابزار Self Diagnosis را اجرا کنید و در صورت ادامه مشکل بررسی های لازم را انجام دهید.

7- سیستم عامل تلویزیون را آپدیت کنید.

8- تلویزیون خود را ریست کنید.

اگر مشکل کم نور شدن صفحه تلویزیون سامسونگ شما حل نشد، احتمالا دستگاه شما به سرویس نیاز دارد.

همانند برند ال جی شرکت دیگری که در خصوص نمایشگرها با کیفیت عمل می‌کند، تلویزیون سامسونگ است که سعی کرده در مدل ‌های بالارده خود روشنایی را افزایش دهد و به بهترین میزان ممکن برساند تا کاربران تجربه تماشای رنگ‌های درخشان و سرزنده را دریافت کنند.

مرجع: sony-mea؛ lg و samsung