این روزها حتی ارزان ترین تلویزیون ها هم دارای صفحه نمایش های بکر و با کیفیت بالا هستند. شما می توانید صحنه هایی به اندازه دقیق را مشاهده کنید که حتی تک تک کرک های پای عنکبوت را مشاهده کنید اما در عصر 4K Ultra HD و HDR هنور یک مسئله وجود دارد که تلویزیون های مدرن نمی توانند به خوبی از پس آن بر بیایند و آن هم کیفیت صدا است. تعجبی هم ندارد چون که صفحه های نازک تلویزیون ها جایی برای جا دادن بلندگوهای سطح بالا ندارند. اما بهترین راه حل چیست؟ بهترین راه حل استفاده از ساندبار است.

ساندبارهای باریک به راحتی تنظیم می شوند و بهترین ساندبارها می توانند به طور موثر از یک سیستم صدای فراگیر با کیفیت کامل تقلید کنند. اما درک اینکه کدام ساندبار را باید انتخاب کنید با توجه به تنوع گزینه های موجود در بازار، کمی سردرگم کننده است. در اینجا ما به شما کمک خواهیم کرد؛ راهنمای خرید ساندبار ما به شما می گوید که هنگام خرید باید به چه مواردی توجه کنید.

در ادامه لیست کامل پرفروش ترین ساندبارهای موجود در بازار را می بینید و می توانید بررسی هر کدام را در لینک کناری آن مشاهده کنید. در ادامه مقاله به شما اصول خرید ساندبار و راهنمای کامل خرید را آموزش می دهیم؛ با ما همراه باشید.

مدل
🔵 ساندبار ال جی SL5Y
🔵 ساندبار ال جی SN5Y
🔵 ساندبار ال جی SL6Y
🔵 ساندبار ال جی SN9Y
🔵 ساندبار سامسونگ B650
🔵 ساندبار سامسونگ B450
🔵 ساندبار سامسونگ A650
🔵 ساندبار سامسونگ A450
🔵 ساندبار سامسونگ Q70T
🔵 ساندبار سونی S40R
🔵 ساندبار سونی S20R
🔵 ساندبار سامسونگ S50B

ساب ووفر

صرف نظر از اینکه شما کدام ساندبار را انتخاب می کنید؛ تقریبا نسبت به بلندگوهای تلویزیون داخلی کیفیت صدای پیشرفته تری را دریافت خواهید کرد. هنوز هم باید تصمیماتی اتخاذ شود و اولین مورد که فوق العاده مهم است، این است که ساندبار با ساب ووفر را تهیه کنید یا بدون ساب ووفر؟

ساب ووفر در ساندبار

ساب ووفرها درایورهای اسپیکری هستند که به تولید صدا با فرکانس پایین می پردازند. ساندبار با ساب ووفر باعث ایجاد پانچ و زمزمه ها در نمایش ها و فیلم های تلویزیونی می شود؛ صدای کامل تری را ایجاد می کند و به طور موثری صدا را در اتاق پخش می کنند. اگر قصد تماشای فیلم های اکشن یا فیلم های حماسی زیادی را دارید به احتمال زیاد به ساب ووفر نیاز خواهید داشت.

برخی از ساندبارها با ساب ووفر اختصاصی ارائه می شوند (اکثر آنها به صورت بی سیم متصل می شوند؛ گرچه بعضی از آنها به اتصال مستقیم سیم نیاز دارند).اگر تصیم به خرید ساب ووفر اختصاصی جانبی دارید؛ مطمئن شوید که از ساندبار شما پشتیبانی می کند؛ همه ساندبارها دارای خروجی اختصاصی ساب ووفر نیستند.

اتصالات

در بیشتر موارد؛ برای اتصال ساندبار به تلویزیون خود فقط به یک کابل احتیاج دارید. برخی از ساندبارها به کابل های اپتیکال متکی هستند که خوب کار می کنند اما برای دریافت بهترین کیفیت استفاده از HDMI ترجیح داده می شود. رابط HDMI نسبت به کابل های اپتیکال از فرمت های صوتی بیشتری پشتیبانی می کند؛ که به طور معناداری شما را با کیفیت صدای بالاتر و غوطه ورتر هیجان زده خواهد کرد.

OpticalHDMI
StereoStereo
Dolby DigitalDolby Digital
DTSDTS
DTS:X
Dolby Digital Plus
Dolby Atmos
Dolby True HD

اما اتصالات HDMI همه مانند هم نیستند؛ مخصوصا وقتی که صحبت از ساندبار می شود. برای اتصال یک ساندبار به تلویزیون از طریق HDMI تلویزیون شما باید از HDMI ARC (کانال بازگشت صدا) یا HDMI eARC پشتیبانی کند؛ بعضی از تلویزیون های قدیمی این ویژگی را ندارند. اگر تلویزیون شما این قابلیت را ندارد باید از اتصال اپتیکال استفاده کنید.

پورت های ساندبار

بخاطر داشته باشید، اگر ساندبار خود را از طریق HDMI متصل کنید؛ یک پورت HDMI کمتر برای دستگاه هایی مانند پخش کننده رسانه، پخش کننده های Blu-ray یا باکس کابل تلویزیون دارید. برای جبران؛ برخی از ساندبارها ورودی HDMI را ارائه می دهند و برخی بیش از یک ورودی؛ که به طور موثر آنها را به گیرنده های کوچک A/V تبدیل می کند.

تنها راه حل خرید (به غیر از خرید ساندبار با چندیدن ورودی HDMI) خرید یک سوئیچ HDMI است که می تواند یک پورت HDMI را به دو؛ سه؛ چهار یا بیشتر تبدیل کند؛ اما این پیچیدگی تنظیمات شما را افزایش می دهد.

کانال ها و دالبی اتموس

هنگام خرید ساندبار؛ احتمالا با اعداد سردرگم کننده ای روبرو خواهید شد. برچسب هایی مانند 2.0؛ 3.1 یا 5.1 وجود دارد تا به شما اطلاع دهند که 1) یک ساندبار چند کاناله است 2) آیا ساب ووفر دارد یا نه. اولین رقم به تعداد کانال ها اشاره دارد و رقم بعدی به شما می گوید که ساب ووفر وجود دارد یا نه (1 وجود دارد 0 وجود ندارد). اگر یک ساندبار فقط دو کانال داشته باشد به معنای وجود کانال چپ و راست است. اگر سه کانال داشته باشد به این معناست که کانال سوم در مرکز وجود دارد که وضوح صدا را بهبود می بخشد. پنج کانال به این معناست که کانال هایی را در عقب برای ارائه صدای فراگیر اضافه می کنند.

غالبا یک ساندبار با ساب ووفر بی سیم و در برخی موارد حتی با بلندگوهای ماهواره ای (جانبی) بی سیم ارائه می شود. اینها نیازی به اتصال فیزیکی با خود ساندبار ندارند؛ اما به منبع تغذیه احتیاج دارند؛ بنابراین باید آنها را در مجاورت پریزهای دیواری قرار دهید.

دالبی اتموس در ساندبار

اما اینجا جایی است که می تواند کمی مشکل ایجاد کند، یک ساندبار می تواند ادعا کنند که 2.1، 3.1 یا حتی 5.1 است، حتی اگر ساب ووفر هم نداشته باشد. تا زمانی که ساندبارها درایورهایی با فرکانس پایین را دارند (مانند Beosound Stage) همچنان می توانند داشتن ساب ووفر را ادعا کنند.

اگر عدد سومی وجود داشته باشد (مانند 5.1.4) به این معناست که ساندبار از صدای فراگیر دالبی اتموس DTS پشتیبانی می کنند. X عدد نهایی به تعداد درایورهای اختصاصی اشاره دارد که به سمت بالا یا پایین صدا را پرتاب می کنند تا یک اثر پوششی را ایجاد کنند. مدل های اولیه دالبی اتموس در شبیه سازی بلندگوهای اختصاصی کاملا موفق بودند اما جدیدترین ساندبارهای اتموس خارق العاده هستند. Atmos / اتموس در حال حاضر محبوب ترین فناوری صدای فراگیر است که قادر به پردازش 128 شی مجزا در یک صحنه معین است.

صدا و بلوتوث

ساندبارها به همان اندازه که برای گوش دادن به تلویزیون استفاده می شوند برای گوش دادن به موسیقی استفاده می شوند. این امر به ویژه در خانه های کوچکتر یا کانکس ها صادق است. اکثر ساندبارهای جدید از استریم بلوتوث و گوشی های هوشمند، تبلت ها یا کامپیوترها پشتیبانی می کنند؛ که گوش دادن سریع و ساده Spotify یا موسیقی های دیگر در بلندگوی بزرگتر را منجر می شود با این وجود گزینه های پیچیده تری هم وجود دارد.

ساندبارهای هوشمند

ساندبارها دیگر فقط به صدا محدود نمی شوند. جدیدترین مدل های JBL و Roku حالا دارای نرم افزارهای هوشمندی مانند Roku OS و حتی دستیارهای صوتی مانند دستیار گوگل و الکسا هستند. اینها گزینه خوبی برای افرادی هستند که می خواهند تلویزیون های قدیمی خود را به آخرین سرویس های استریم و اتوماسیون خانگی مجهز کنند بدون اینکه در تنظیمات ستاپ باکس ها و کابل ها مشکلی ایجاد کنند. این ساندبارهای هوشمند بسیار راحت هستند؛ اما فراموش نکنید که هدف اصلی شما باید بدست آوردن کیفیت صدای بهتر باشد. ساندباری هوشمندی که انتظارات شما را از کیفیت صدا برآورده نمی کنید؛ ارزش خرید را ندارد.

خرید ساندبار با کیفیت

سنسورهای IR و محل قرارگیری

با فرض اینکه می خواهید تلویزیون خود را کنترل کنید؛ باید به جایی که ساندبار را قرار می دهید دقت کنید. به طور معمول ساندبارها درست در زیر صفحه نمایش تلویزیون شما قرار می گیرند؛ حتی اگر روی دیوار نصب شده باشند جایی برای قرار دادن ساندبار وجود دارد. اما اگر از پایه استفاده می کنید ساندبار مقابل سنسور مادون قرمز (IR) تلویزیون شما قرار می گیرد و نمی تواند سیگنال هایی که ریموت کنترل ارسال می کند را دریافت کند.

برخی از ساندبارها خودشان تکرارکننده های مادون قرمز را ارائه می دهند. اینها سیگنال را از طریق ساندبار به سنسور تلویزیون انتقال می دهند. به طور کلی شما می خواهید یک ساندبار با عرض تلویزیون خود داشته باشید. نسبت ساندبار به تلویزیون یکی از جنبه هایی است که روی زیبایی آن تاثیر می گذارد و شما نباید آن را نادیده بگیرید.

بلندگوهای تخصصی تلویزیون

یکی از رایج ترین مشکلاتی که کاربران در مورد بلندگوهای داخلی تلویزیون دارند این است که گفتگوها واضح نیست. استفاده از صدای فراگیر پیچیده و چند کاناله؛ شنیدن مکالمه را دشوارتر می کند. متاسفانه برخی از ساندبارها این وضعیت را نه تنها بهتر نمی کنند بلکه بدتر هم می کنند.

به تازگی برندها به سمت بلندگوهای کوچک و ساندبارهایی هستند که تمرکز را برای درک گفتگوها بالا می برد. حتی بلندگوهای فاقد چندین حالت تقویت دیالوگ مانند Sonos Beam یا Roku Streambar می توانند به سادگی با هدایت صداهای با فرکانس بالاتر مستقیما به سمت شما؛ به شفاف سازی دیالوگ ها کمک کنند. شما می‌توانید برای خرید ساندبار و سیستم صوتی اورجینال از طریق فروشگاه افرالند اقدام کنید و به بخش محصولات بروید.