چگونه می توان بهترین کیفیت صدا را از تلویزیون دریافت کرد؟ سوال قدیمی که اکثر ما در برهه ای از زندگی از خود می پرسیم همین سوال است. تلویزیون ار نظر فناوری نمایش به شدت پیشرفت کرده است. با این حال این مزیت به معنای از دست دادن برخی از ویژگی های دیگر بوده است. هر چه تلویزیون باریک تر می شوند، آنها توانایی تولید صدایی را ندارند که در طول صحنه های اکشن فیلم مورد علاقه خود، قلب بیننده را به تپش بیندازد.

تلویزیون ها در واقع از فناوری استفاده کرده اند که باعث می شوند، تجربه مشاهده برای چشم ها بسیار جذاب تر باشد. با این حال، برای اینکه تجربه گوش دادن برای شما خوشایندتر شود؛ به دنبال یک سیستم صوتی خارجی باید باشیم که می تواند به بهبود کیفیت صدا کمک کند.

این امر استفاده از ساندبار یا سینمای خانگی را سر راه ما قرار می دهد. به همین خاطر سوال می شود که ساندبار بهتر است یا سینما خانگی؟ ما در این مقاله به مقایسه ساندبار و سینما خانگی می پردازیم تا شما بهتر تصمیم بگیرید که کدام یک از این دو برای نیازهای شما مناسب تر می باشد. قبل از شروع بحث؛ درک این دو نوع دستگاه خروجی صدا ضروری است.

ساندبار چیست؟

برای خرید ساندبار با کیفیت از برندهای اورجینال خارجی همچون ال جی، سامسونگ و سونی می‌توانید از طریق فروشگاه افرالند اقدام به خرید نمایید.

ساندبار یک راه حل فشرده برای نیازهای صوتی شما است. ساندبار راحتی را فراهم می آورد چون می توانید آن را خیلی زیبا در مقابل تلویزیون قرار دهید. این دستگاه را می توانید به تنهایی یا همراه با ساب ووفر خارجی پیدا کنید. معمولا با توجه به قدرت و باس، با کمک ساب ووفر کمی عمق بیشتری در صدا خواهید داشت. ساندبارها ممکن است دو قسمت (یک بار + بلندگو) باشند و اکثر آنها دارای گزینه های مختلف صوتی از جمله surround sound / صدای فراگیر هستند.

ساندابار در مقایسه ساندبار و سینما خانگی

بلندگوی سینمای خانگی چیست؟

بلندگوی سیستم خانگی معمولا به صورت مجموعه ای ارائه می شوند؛ این بدان معناست که امکان تنظیم صدای فراگیر را فراهم می آورد. چندین بلندگو دریافت می کنید که می توانید در اطراف اتاق تنظیم کنید و این بدان معناست که از هر زاویه ای صدا دریافت می کنید.

با این حال استفاده از بلندگوهای سینمای خانگی به معنای اشغال فضای بیشتر و تنظیمات بسیار پیچیده تر هم می باشد. بلندگوهای سینمای خانگی همچنین این گزینه را برای شما فراهم می آورند که از نوع افکت صدای فراگیر استفاده کنید. مجموعه بلندگوها به کانال 2.1، 5.1، 7.1 و غیره بستگی دارند. هر چه کانال فراگیر بالاتر باشند؛ بلندگوهای بیشتری خواهید داشت.

برای خرید سینما خانگی با کیفیت از برندهای اورجینال خارجی همچون ال جی، سامسونگ و سونی می‌توانید از طریق فروشگاه افرالند اقدام به خرید نمایید.

آیا هر دو دستگاه کیفیت صدای خوبی دارند؟

به طور خلاصه، بله. تنظیم ساندبار یا بلندگوهای سینمای خانگی منجر به تولید کیفیت صدای بهتری نسبت به بلندگوهای داخلی تلویزیون خواهند شد. البته اینکه چقدر ارتقاء قابل توجهی در مورد کیفیت صدا دریافت می کنید به کیفیت دستگاه خروجی صوتی که انتخاب کرده اید باز می گردد که ما را به سوال اصلی‌مان باز می گرداند: ساندبار بهتر است یا سینمای خانگی؟

سینمای خانگی یا ساندبار؟ کدام یک بهتر است؟

ساندبارهای رده بالاتر از نوع 3D هم وجود دارند در حالی که بقیه موراد صدای فراگیر را ارائه می دهند. در این حالت ها؛ ساندبار صدا را شبیه سازی می کند؛ بنابراین کاملا احساس می شود؛ انگار که بلندگوهایی را در اطراف خود دارید. نتایج صدا از یک ساندبار به ساندبار دیگر متفاوت است اما اگر ساندبار با کیفیت مناسبی دریافت کنید؛ نتیجه باید خوب باشد.

سینماخانگی شیک در مقایسه ساندبار و سینما خانگی

ساندبارهای رده پایین حالت های صوتی را ارائه نمی دهند و هنگام تغییر حالت صوتی؛ بهبود کیفیت صدای بسیار کمی را تجربه می کنید.

تا آنجا که صداهای بیس و فرکانس کاهش پیدا می کنند، ساندبارها از این نظر نسبتا مناسب هستند. شما ساندبارهای صدایی را دریافت می کنید که به بلندگوهای ساب ووفر خارجی متصل هستند که صدای فرکانس پایین را برای کمک به کیفیت صدای ساندبار پوشش می دهند.

اکثر ساب ووفرهای بی سیم فقط به یک منبع خروجی متصل هستند که امکان تنظیم دقیق را فراهم می آورند. آنها همچنین به اندازه کافی بیس تولید می کنند تا گوش شما را راضی نگه دارد. ساندبار باعث افزایش صدای نمایش های تلویزیونی و فیلم هایی می شود که روزانه تماشا می کنید.

مزایا

  • راه اندازی ساده
  • حداقل کابل کشی
  • جمع و جور
  • قیمت معقولانه
  • کیفیت صدای بهتر به نسبت تلویزیون

معایب

  • بهترین تجربه صدای فراگیر را ارائه نمی دهد.

اگر به دنبال تقویت صدا در مشاهدات روزمره تلویزیون خود هستید؛ یک ساندبار برای شما مناسب است. یک ساندبار، صدای با کیفیت استثنایی را برای فیلم ها ارائه می دهد اما در مقایسه با بلندگوهای سینما خانگی هنوز عمق صدای کمی دارد. با این حال اگر ترجیح می دهید که صداهایی را از جلو دریافت کنید، ساندبارها بهترین گزینه هستند. این واقعیت که ساندبارها راحت هستند و به حداقل سیم کشی نیاز دارند؛ آنها را به یک رویای مینیمالیستی تبدیل می کند.

استدلال برای بلندگوهای سینمای خانگی

بلندگوهای سینمای خانگی کمی آزادی بیشتر را فراهم می آورند. بسته به نوع صدای فراگیر؛ یک مجموعه بندگوی 2؛ 5؛ 7 یا 9 تایی را دریافت کنید. اکثر صاحبان خانه به طور معمول سیستم صوتی 5.1 یا 7.1 کاناله فراگیر را انتخاب می کنند که این بدان معناست که شما 5 یا 7 بلندگوی صدای فراگیر (که به عنوان بلندگوهای ماهواره ای شناخته می شوند)، بلندگوی مرکزی و گیرنده دریافت می کنید.

این به آنها امکان می دهد سه بلندگو در جلو و دو بلندگو در پشت داشته باشند. اگر به سیستم فراگیر 5.1 کاناله 2 بلندگو اضافه کنید سیستم شما به یک گزینه 7.1 کاناله تبدیل می شود.

بلندگوهای سینمای خانگی تنظیمات کامل به سبک سینما را به شما ارائه می دهند؛ جایی که کاملا توسط صدا احاطه می شوید. شما می توانید بلندگوهای دلخواه خود را پیدا کنید. اندازه همیشه تعیین نمی کند که بلندگوها چقدر قدرت دارند.

برای بهره مندی بیشتر از بلندگوها می توانید تنظیمات را هم تغییر دهید. می توانید آنها را در مکان های مختلف (به ویژه بلندگوهای عقب) قرار دهید؛ تا تعیین کنید بهترین گزینه برای صدای بهینه است. با بلندگوهای سینمای خانگی کمی قابلتی شخصی سازی بیشتری در اختیار دارید.

سینماخانگی در مقایسه ساندبار و سینما خانگی

مزایا

  • تجربه صدای فراگیر استثنایی
  • گزینه های متنوع تر
  • انتخاب کانال صوتی بسته به فضای اتاق

معایب

  • اجزای زیاد آن منجر به هم ریختگی و شلوغی می شود
  • به کابل کشی زیادی نیاز دارد

اگر عاشق فیلم دیدن هستید و می خواهید خانه خود را به سینما تبدیل کنید؛ بلندگوهای سینمای خانگی برای شما مناسب هستند. هر دو سیستم فراگیر 5.1 و 7.1 کاناله عملکرد صدای مورد نظر شما را فراهم می آورند.

این تجهیزات دیدن فیلم ها را بسیار هیجان انگیز می کند به ویژه اگر با پخش کننده Blu-ray که صدای با کیفیت بالا را ارائه می دهد ترکیب شود. به خاطر داشته باشید که بلندگوها فشای بسیار زیادی را نسبت به ساندبارها اشغال می کنند و به سیم کشی نیاز دارند.

حالا قبل از اینکه دنبال ساندبار یا بلندگوهای سینمای خانگی خود بروید؛ جنبه های خاصی از دستگاه وجود دارد که باید به آنها توجه کنید. شما باید مطمئن شوید که از حساسیت؛ فرکانس پاسخگویی و هندلینگ قدرت دستگاه مطلع هستید. چرا این جنبه ها مهم هستند؟

حساسیت

حساسیت بلندگوها تعیین می کند که برای تولید صدا به چه میزان نیرو نیاز است. مهم است که به حساسیت توجه کنید چون طول عمر بلندگو را تعیین می کند. هر چه بلندگوها حساسیت بیشتری داشته باشند؛ قدرت کمتری برای ارائه صدای با کیفیت نیاز دارد. اگر صدایی بلند، واضح و شفاف می خواهید؛ بلندگو با حساسیت بالا می خواهید. توصیه می کنیم که بلندگوهایی که دارای درجه حساسیت 92 دسیبل هستند را برای دستیابی به کیفیت صدای بالا خریداری کنید.

کیفیت صوتی عالی در مقایسه ساندبار و سینما خانگی

فرکانس پاسخگویی

فرکانس پاسخگویی به شما امکان می دهد که چگونه تجربه گوش دادن با بلندگوها را ارزیابی کنید. برای این منظور، باید بدانید که دامنه شنیداری انسان از حدود 20 تا 20000 هرتز است. هر چه فرکانس پایین بیاید؛ درک صدا برای انسان سخت تر می شود.

فرکانس های کمتر از 35 هرتز معمولا بیشتر از شنیدن احساس می شوند؛ یک ساب ووفر به آن کمک می کند. شما بلندگوهایی می خواهید که طیف گسترده ای از فرکانس را برای صدای بهینه پوشش دهند.

انتقال قدرت

هر بلندگو دارای ظرفیت قدرت است که به شما می گوید که چه مقدار وات را می تواند مصرف کند. هر چه توان آن بیشتر باشد می تواند صدای قدرتمندی را تولید کند. شما فقط می خواهید مطمئن شوید که قوی ترین بلندگوهایی را ندارید که ناراحتی همسایگان را منجر شود.

ورودی و خروجی های HDMI

گیرنده AV که با یک سیستم سینمای خانگی معمولی همراه است ممکن است گزینه های ورودی و خروجی (HTMI؛ Optical) نسبت به یک ساندبار داشته باشد. بسته به موارد استفاده و نیازهای خود؛ ممکن است این مسئله ای نباشد، اما بهتر است به آن فکر کنید.

پشتیبانی از فناوری های صدا

هنگام خرید سیستم صوتی باید تصمیم بگیرید که از چه فناوری صوتی استفاده کنید. منبع یا رسانه صدا اغلب تعیین می کند که می خواهید به دنبال چه چیزی باشید.

به عنوان مثال، جدیدترین Apple TV از Dolby Atmos برای بهترین تجربه صوتی ممکن در فیلم ها پشتیبانی می کند. جدیدترین عناوین Blu-ray ممکن است از فناوری ها و استانداردهای مشابهی از جمله دالبی دیجیتال یا شکل دیگری از صدای فراگیر مجازی پشتیبانی کنند.

دالبی اتموس مقایسه ساندبار و سینما خانگی

جمع بندی

حالا شما همه چیز را می دانید و برای داشتن تجربه صدای دلپذیرتر مجهز شده است. شما گزینه های مختلفی از ساندبارهای و سیستم های صوتی فراگیر را در بازار در اختیار دارید. حتما به ظرفیت هر سیستمی که می خواهید خریداری کنید فکر کنید و مطالب گفته شده در مقاله مقایسه سینمای خانگی و ساندبار افرالند را به خاطر بیاورید.