بیشتر کاربران خرید تلویزیون را بر مبنای قیمت و سایز انجام می دهند اما در این مقاله ما می خواهیم به راهنمای خرید تلویزیون سونی به طور مفصل بپردازیم و بررسی اینکه باید قیمت مهمترین عامل در شکل گیری تصمیم شما برای خرید باشد یا خیر؟

ویدیو راهنمای خرید تلویزیون سونی

قیمت تلویزیون در کنار سایز مناسب، مهمتر از هوشمند بودن، زیبا بودن یا با امکانات بودن آن است! همه ما تصور می کنیم خرید یک تلویزیون مناسب، کار بسیار آسانی است اما هنگامی که با تنوع بالای این محصول در فروشگاه های لوازم خانگی روبه رو می شویم تشخیص اینکه کدام را بخریم کمی پیچیده می شود به خصوص اگر این خریدمان اینترنتی باشد ممکن است بیشتر سردرگم شویم. اگر بخواهیم یک راهکار مناسب برای انتخابی ایده آل در چنین مواقعی به شما پیشنهاد بدهیم این است که در ابتدا مشخص کنید تلویزیون شما باید چه امکاناتی داشته باشد به عنوان مثال سایز صفحه نمایش، کیفیت تصویر، کاربری تلویزیون (گیمینگ یا معمولی) و قیمت تلویزیون! در اینجا تصمیم داریم به راهنمای خرید تلویزیون سونی بپردازیم که این برند در حال حاضر غول دنیای تکنولوژی و یکی از 5 شرکت برتر در زمینه تولید تلویزیون است. جالب است بدانید تنها برندی که توانسته در میان سازندگان ژاپنی گلیم خودش را از آب بکشد سونی است و اکنون این برند در زمینه تولید لوازم صوتی و تصویری غوغا به پا کرده به طوری که هر سال بیشتر از سال قبل تنوع مدل هایش را افزایش می دهد و این را در تلویزیون سونی 2022 بیش از هر زمان دیگری شاهد هستیم.

گفتیم که قیمت تلویزیون مهمترین معیار در خرید است اما سوای از این موضوع، ابعاد و اندازه نیز یکی از اصلی ترین نکات است که درخور توجه می باشد؛ تلویزیون های سونی در اندازه بزرگ ایده آل ترین مدل ها هستند با این وجود نیاز است انتخاب تلویزیون با توجه به مساحت پذیرایی شما انجام شود به این دلیل که یک صفحه نمایش بزرگ در اتاقی کوچک موجب افت وضوح می شود و بالعکس وجود تلویزیونی کوچک در اتاقی بزرگ ممکن است موجب آسیب رساندن به چشم شما شود پس انتخابی هوشمندانه نیاز اولیه هر خرید است! به همین دلیل در ادامه این مطلب سعی داریم شما را تا رسیدن به خریدی ایده آل و مقرون به صرفه همراهی کنیم.

کدام تلویزیون سونی متناسب با بودجه و نیازمان است؟!

اگر قصد خرید تلویزیون دارید و مانند بسیاری از کاربران طرفدار برند سونی هستید بدون شک از قیمت تلویزیون های سونی سردرمی آورید؛ این برند معمولا تمرکزش را بر روی مدل های تکامل یافته و بالارده می گذارد به همین دلیل قیمت بالاتری به نسبت رقبایش مانند تلویزیون سامسونگ و ال جی پیاده می کند اما با این حال برخی از مدل ها نیز با قیمت ملایم تری وراد بازار می شوند که در اینجا به آن ها اشاره می کنیم.

مقاله مرتبط:
بهترین تلویزیون سونی 2023 – 2022

میدانیم که سونی در هر بار معرفی تلویزیون هایش ما را ناامید نمی‌کند! رونمایی از تلویزیون های سری X، تلویزیون های اولد و یک مدل با لقب Master، جاه طلبی این برند به نسبت رقبایش را نشان می دهد. در سال 2021 و 2022 برند سونی تلویزیون های سری X را در رتبه بندی های 7، 8 و 9 روانه بازار رقابتی کرد که مشخصاتی درخور و شایسته کاربر امروزی را دارا بودند. پنل بک لایت این نوع تلویزیون ها معمولا Direct LED یا full array است. عاشقان فیلم و سینما و بازی در مراحل مبتدی، به سرعت جذب این نوع تلویزیون ها شدند. نباید این نکته را از قلم بیندازیم که تلویزیون های سری X سونی مقرون به صرفه ترین قیمت را در بین سایر سری ها دارا بودند.

قیمت تلویزیون سونی

اگر مایل بودید کمی بیشتر هزینه کنید می توانید سراغ تلویزیون های اولد «OLED» بروید! اولدها سری محبوب و پر فروش بازار هستند که نه تنها سونی بلکه ال جی و سامسونگ نیز در تولید آن ها کم کاری نکرده اند؛ با این وجود سونی در سال 2021 و 2022 سری تلویزیون های اولد خودش را با پیشوند A و پسوند J و K تقدیم طرفدارانش کرد. سونی در کیفیت تصویر و مشخصات تلویزیون های گیمینگ اولد رقیبی برای خودش نمی بیند به همین دلیل ما این تلویزیون ها را بهترین و ایده آل ترین انتخاب برای گیمرها می‌دانیم؛ این تلویزیون ها به دلیل برخورداری از پیکسل های Self-light که به پیکسل های خود روشن معروف هستند رنگ های مشکی را در بالاترین سطح به نمایش می گذارند به طوری که تا به حال رقیبی برای خود ندیده اند؛ در واقع می توانیم بگوییم اولدها پنل بک لایت ندارند و روشنایی هر پیکسل به طور خودکار تامین می شود. اگر می خواهید قیمت دقیق تلویزیون های اولد را بدانید نگران نباشید! در ادامه به این موضوع نیز خواهیم پرداخت و شما می توانید قیمت هر کدام از مدل های جدید سونی را سایت افرالند مشاهده نمایید.

اکنون نوبت می رسد به پرچمدار تلویزیون سونی در سال 2021 و 2022 که به ترتیب مدل های Z9J و Z9K هستند؛ این ها تلویزیون های سری مستر نامبرده می شوند که نواوری های شگرفی دارند و از کیفیت تصویر 8K بهره می برند. این ها را گفتیم که برسیم به قیمت این دو تلویزیون که نمی توان گفت تلویزیون های اقتصادی هستند! Z9K در حال حاضر پرچمدار سونی و جایگزینی شایسته برای مدل نسل قبل خود است؛ این تلویزیون در لاین آپ 2022 سونی با به روز رسانی های ریز و درشت مانند بک لایت Full Array Mini LED، قابلیت Remote Finder و دوربین براویا تولید شده است؛ Z9K تنها دو سایز بزرگ 75 و 85 اینچ دارد در واقع این مدل سایز 55 اینچ ندارد و می توان گفت نماد تصویر سونی است. این تلویزیون 8K سونی در حال حاضر به طور تمام و کمال رونمایی نشده اما به یقین می توان گفت قیمتی بالاتر از تمام تلویزیون های این برند را به خود اختصاص می دهد.

راهنمای خرید تلویزیون سونی، از اندازه تا کیفیت تصویر

یکی دیگر از مهمترین گام های خرید تلویزیون، انتخاب اندازه آن است اما به همین راحتی نیست که به یک فروشگاه برویم، بزرگترین تلویزیون را انتخاب کنیم، بخریم و به خانه برگردیم! برای انتخابی هوشمندانه در این زمینه باید ابتدا مساحت اتاق پذیراییتان را در نظر داشته باشید سپس تعیین کنید چند نفر همزمان در خانه یا محل کارتان ممکن است صفحه نمایش را تماشا کنند و یا مبل شما با تلویزیون چقدر فاصله دارد؛ این ها همه معیارهایی برای انتخابی درست در این باره هستند که سونی هم شما را یاری داده به عنوان مثال تنوع بالا در مدل های جدیدش باعث شده بتوانید برای اتاق پذیرایی با هر ابعادی تلویزیون مناسب را انتخاب کنید. حتما به خاطر دارید که سونی تا چند سال پیش تنوع آنچنانی در تلویزیون هایش نداشت و معرفی نامه اش تنها در یکی دو تلویزیون خلاصه می شد اما در سال 2021 و 2022 با دست پر وارد رقابت شده است.

تلویزیون های مستر سونی در اندازه های بسیار بزرگ تولید می شوند که معمولا از 75 اینچ شروع شده و با بک لایت پیشرفته MiniLED مجهز هستند. سونی در این تلویزیون ها پا فراتر از انتظار گذاشته است و با وجود اینکه در دیگر تلویزیون هایش از امکانات بسیار به روزاستفاده نکرده اما در این سری مدل غول پیکر حرف های زیادی برای گفتن دارد و از قابلیت هایی استفاده کرده که به آن ها لقب بهترین تلویزیون های سال را داده اند.

با تمام این ها اگر قصد خرید یک تلویزیون 8K را ندارید ولی در عین حال می خواهید صفحه نمایش تلویزیونتان نهایت اندازه را داشته باشد می توانید به سراغ مدل هایی مانند 77A90K یا 75X85K بروید که هر دو از تلویزیون های فورکی 2022 هستند. بخاطر داشته باشید که سونی طرفداران صفحه نمایش های کوچک یا کاربری اداری را فراموش نکرده و در همین سال از مدل W830K در 2 سایز 32 و 43 اینچ رونمایی کرده است. در جدول زیر به شما کمک می کنیم اندازه صفحه نمایش و میزان فاصله آن از مبل را در اختیار داشته باشید تا بتوانید انتخابی به صرفه و هوشمندانه داشته باشید:

اندازه صفحه نمایشکیفیت تصویرفاصله از تلویزیون (CM)
24 اینچHD90 – 80
32 اینچHD120 – 240
40 تا 43 اینچFULL HD150 – 300
49 اینچFULL HD180 – 360
55 اینچ4K یا FULL HD240 – 390
65 اینچ به بالا4K240 – 460

نقش رزولوشن در تصویر تلویزیون سونی

تلویزیون هایی که در سال 2021 و 2022 از سونی عرضه می شوند معمولا با کیفیت 4K همراه هستند و کمتر پیش می آید مدلی با وضوح پایینتر در این میان به چشم بخورد اما سونی معمولا یک تلویزیون با رزولوشن 8K نیز با لقب مستر ارائه می دهد که در سال 2022 Z9K می باشد، در کنار این، تمام مدل های این سال از پردازنده تصویر XR بهره می برند که تضمینی بر بهتر شدن کیفیت و شفافیت رنگ در صفحه نمایش آنهاست.

در این بخش از راهنمای خرید تلویزیون سونی می خواهیم به بررسی رزولوشن بپردازیم و ببینیم این قابلیت و چگونه در خرید تلویزیون تاثیر گذار خواهد بود؟ رزولوشن عددی است بیانگر وضوح یا کیفیت تصویر که معمولا شامل تعداد پیکسل هایی است که منجر به تشکیل صفحه نمایش می شوند و به صورت آرایه ای از ردیف های افقی و عمودی جایگذاری شده اند. اگر قصد شما خرید تلویزیونی در اندازه کوچک باشد ممکن است وضوح آن HD باشد اما تلویزیون های بزرگتر از وضوح Full HD یعنی رزولوشن 2160×3840 پیکسل بهره می برند و در چند سال اخیر استاندارد کیفیت تصویر به سمت 4K Ultra HD مایل شده و می توان گفت تعداد پیکسل های آن ها دو برابر یک تلویزیون فول اچ دی است.

بیشتر بخوانید:
آموزش کار با تلویزیون سونی

بدون شک شما هم شنیده اید که تلویزیون های فورکی کیفیت بهتری دارند اما این یعنی چه؟ در واقع برزرگترین آپشن یک تلویزیون 4K نمایش جزئیات با وضوح بالاتر است یعنی نوشته ای که روی عکس است یا سایه ای که از یک تصویر ایجاد شده در این تلویزیون های سونی بهتر نمایش داده می شود. دانلود محتوای فورکی و بازی هایی با این کیفیت نیز در این تلویزیون ها امکان‌پذیر است ضمن اینکه حتی اگر در فاصله ای نزدیک به صفحه نمایش فورکی نگاه کنید چشم شما اذیت نخواهد شد. تلویزیون های فورکی سونی در سال 2021 و 2022 شامل سری X و اولدها هستند.

بک لایت تلویزیون های سونی

در سال 2022 شاهد پیشرفته‌ترین بک لایت یا به عبارتی پنل نور پس زمینه در تلویزیون پرچمدار سونی و مدل X95K بودیم که MiniLED نام دارد؛ اگرچه از ابتدا تلویزیون ها ی ال جی این بک لایت را تصاحب کرده بودند اما سونی با استفاده از این سیستم نور پس زمینه که شامل هزاران LED کوچک است و جایگزین پنل یکپارچه تلویزیون های LCD شده است تصویری بسیار پیشرفته‌تر از قبل را برای این پرچمدارهایش رقم می زند.اکنون این دیودهای 0.2 میلی متری، نور بیشتری از خود ساطع می کنند و موجب می شوند نمایشگر تلویزیون های پرچمدار سونی روشن‌تر و شفاف تر از همیشه باشد.

بک لایت تلویزیون های سونی

سری تلویزیون هایی که از نظر قیمت در رتبه دوم قرار می گیرند OLED ها هستند؛ اولدها معمولا ضخامت بسیار کمی دارند و در صفحه نمایش آن ها هر پیکسل به خودی خود حاکم است یعنی هر پیکسل به صورت جداگانه روشن و خاموش می شود بنابراین کنتراست بالا و نمایش رنگ های مشکی در بالاترین سطح را از آن خود کرده اند. یکی از مزیت های تلویزیون های اولد سونی این است که انرژی بسیار کمی مصرف می کنند و قیمت بالا را نیز می توان یکی از معایب آن ها به شمار آورد. حالا می ماند بکلایت Full Array LED که در تلویزیون های LED استفاده می شود و روش کارش به این ترتیب است که نقاط نوری بسیاری را در صفحه نمایش گسترده می سازد تا کنترل نوردهی و روشنایی تصویر را در دست بگیرد. در جدول زیر به بکلایت هر کدام از تلویزیون های سونی در سال 2021 و 2022 اشاره خواهیم کرد.

راهنمای خرید تلویزیون سونی 2022 – 2023

در جدول‌های زیر بهترین تلویزیون‌های سونی در حال حاضر ایران معرفی شده‌اند که می‌توانید بسته به بودجه یک یا چند مدل را انتخاب و کامل بررسی کنید.

مدلپردازندهرفرش ریت
تلویزیون سونی Z9L XR120Hz
تلویزیون سونی A95LXR120Hz
تلویزیون سونی A90LXR 120Hz
تلویزیون سونی A80L XR 120Hz
تلویزیون سونی X95L XR 120Hz
تلویزیون سونی X90L XR 120Hz
تلویزیون سونی X85LX1120Hz
تلویزیون سونی X80LX160Hz

لیست تلویزیون های سونی 2023

تلویزیون سونی X80L:
ارزان‌ترین نمایشگر ال ای دی حرفه‌ای که با پردازنده X1 و وضوح تصویر عالی توسط ژاپنی‌ها تولید شده است، تلویزیون سونی X80L است. هر چند مدل سری 7 نیز تولید شده است اما کیفیت و وضوح تصویر آن به پای این مدل نمی‌رسد.

تلویزیون سونی X85L:
در صورتی که گیمر هستید و دنبال یک تلویزیون با نرخ نوسازی بالا و سازگاری با کنسول‌های نسل نهم هستید، تلویزیون سونی X85L می‌تواند گزینه‌ مناسبی برای شما باشد که بازی‌های مختلف را با رفرش ریت 120 هرتز و رزولوشن 4k اجرا می‌کند.

مدلپردازندهرفرش ریت
تلویزیون سونی Z9K XR120Hz
تلویزیون سونی A95KXR120Hz
تلویزیون سونی A90KXR 120Hz
تلویزیون سونی A80K XR 120Hz
تلویزیون سونی X95K XR 120Hz
تلویزیون سونی X90K XR 120Hz
تلویزیون سونی X85KX1120Hz
تلویزیون سونی X80KX160Hz

لیست تلویزیون های سونی 2022

تلویزیون سونی X90K:
این مدل تلویزیون سونی جزو محصولات بالارده و پیشرفته ژاپنی است که برای عملکرد گیمینگ و کیفیت تصویر فوق‌العاده با کیفیتش شناخته شده است. اگر دنبال یک نمایشگر ال ای دی با امکانات عالی و کاربری حرفه‌ای هستید، تلویزیون سونی X90K می‌تواند خریدی عالی برای‌تان باشد.

تلویزیون سونی X93L4K
تلویزیون سونی X75WL4K
تلویزیون‌های 2023 سونی

رفرش ریت تصویر چیست؟

نرخ نوسازی یا تازه سازی در اصل به عددی اطلاق می شود که در هر ثانیه تصویر روی صفحه نمایش بازسازی می شود پس با یک حساب کتاب ساده می فهمیم که هراندازه این عدد بیشتر باشد بهتر است! سونی برای اینکه از رقبایش جا نماند بیشتر تلویزیون هایش را با رفرش ریت 120 هرتز تعریف می کند اما با این حال این فناوری در تلویزیون ها هنوز هم به پای مانیتورهای گیمینگ نرسیده است.

بیشتر بخوانید:
بهترین تلویزیون گیمینگ

برای درک بهتر نوسازی تصویر یک تلویزیون با رفرش ریت 60 هرتز را در نظر بگیرید که حین نمایش صحنه های ورزشی با تاری و ادغام رنگ ها مواجه می شود، اکنون برای رفع این مشکل سونی در تلویزیون های اولد و سری مستر این میزان را ارتقا داده و به 120 هرتز رسانده است. تلویزیون سونی Z9K که پرچمدار این برند است با رفرش ریت 120 هرتز بهترین تلویزیون گیمینگ سال می باشد و به طور اختصاصی سازگار با ایکس باکس 5 ساخته شده است.

با تمام این تفاسیر اگر قصد خرید تلویزیونی برای بازی دارید اولدهای سونی بهترین گزینه هستند که از رفرش ریت 120 هرتز بهره می برند و قابلیت سازگاری با آخرین نسل از کنسول بازی های سونی را دارند.

نکاتی درباره خرید تلویزیون هوشمند سونی!

اولین و مهم ترین نکته در رابطه با خرید تلویزیون هوشمند، لذت بردن از محتوایی فراتر از کانال های تلویزیونی است؛ معمولا تلویزیون های هوشمند مطالب متنوع و سرگرم‌کننده اعم از فیلم و نمایش یا موسیقی و مستندات را در اختیار کاربر قرار می دهند که برخی از آنها به صورت رایگان پخش می شوند و برخی نیز نیاز به خرید اشتراک در شبکه های اجتماعی دارند. تلویزیون های سونی در سال 2021 و 2022 هوشمند هستند؛ به این معنی که یک سیستم عامل روی آن ها پیاده شده و از طریق وای فای اتصال به اینترنت را فراهم می سازند.

کمتر برندی در حال حاضر وجود دارد که سیستم عامل خاص خودش را در تلویزیون هایش نداشته باشد مانند ال جی که پلت فرم آن WebOS و سامسونگ تایزن است، در این راستا سونی نیز که هر ساله میزبان سیستم عامل اندروید است در تمام تلویزیون های پرچمدار و میان رده اش از این سیستم عامل استفاده می کند.

راهنمای خرید تلویزیون سونی، قابلیت های هوشمند

اگرچه ممکن است هوشمند بودن یا نبودن کمترین عامل در تصمیم گیری شما برای خرید باشد اما یکی از استانداردهای خرید پشتیبانی از وای فای است. اندروید در تلویزیون های جدید سونی تقریبا رابط کاربری یکسانی دارد؛ دسترسی به شبکه های اجتماعی، دستیارهای صوتی، سرویس های استریم مانند یوتیوب و نتفلیکس از ویژگی های مشترک این تلویزیون ها می باشند.

بهترین تلویزیون های اولد سونی 2021 و 2022

در چند سال اخیر با شنیدن OLED نام ال جی در ذهنمان تداعی می شود اما برند سونی با خرید پنل اولد EVO از ال جی انقلابی عظیم در تلویزیون هایش به پا کرد. در حال حاضر بهترین تلویزیون هایی از برند سونی که از این پنل استفاده می کنند A90K و A90J هستند که در واقع پرچمدار اولدهای این برند به شمار می آیند. با توجه به تلاش هایی که سونی در این باره انجام داده امید داریم شاهد سوختگی پیکسل کمتر و روشنایی بیشتر در این تلویزیون ها باشیم. در رابطه با قیمت تلویزیون سونی نمی توان انتظار داشت با قیمتی ارزان روبه رو شویم اما می توان گفت این اولدها به تنهایی حریف بالارده های دیگر برندها خواهند بود.

مقایسه دو پنل LED و OLED

اندازه های متنوع تلویزیون A90K شامل 55، 65 و 77 اینچ و اندازه های A90J شامل 55، 65 و 83 اینچ می باشند.

بهترین تلویزیون های LED سونی

همانطور که گفتیم تلویزیون های اولد سونی قیمتی چندان ارزان ندارند و ممکن است تمام کاربران توانایی خرید آن ها را نداشته باشند به علاوه افرادی که به بازی های جدید علاقه ندارند بهتر است سراغ خرید تلویزیون های ال ای دی بروند. سونی LED هایش را معمولا با سری X معرفی می کند که در سال 2021 شامل X95J – X90J – X85J – X80J و X75J می باشند. می توان گفت تلویزیون سونی X95J انقلاب عظیمی در تلویزیون های LED این برند بود و به نوعی پرچمدار. در سال 2022 نیز این شرکت LED هایش را با عنوان X95K – X90K – X85K و X80K روانه بازار رقابتی کرده است که به طبع دارای امکاناتی فراتر از مدل سال قبل خود هستند. اشاره به این نکته ضروری است که سونی بر روی امکانات هوشمند در تلویزیون هایش زیاد مانور نمی دهد یعنی اگر شما کاربری هستید که خیلی به اتفاقات دنیای جدید تکنولوژی علاقه دارید بهتر است به فکر خرید یک تلویزیون سامسونگ یا ال جی باشید اما اگر طول عمر بالا و کیفیت زیاد برایتان در اولویت است بدون شک انتخاب شما سونی خواهد بود.

نتیجه گیری راهنمای خرید تلویزیون سونی

با توجه به افزایش روزافزون قیمت تلویزیون 💸، دانستن این نکات ضروری است که چه تلویزیونی مورد نیازمان است و آیا مدلی که خریداری می کنیم پاسخگوی انتظارات ما خواهد بود یا خیر؟ در واقع خرید تلویزیون باید با اطمینان انجام شود تا کاربر خیالش از اینکه پولش هدر نرفته است راحت باشد. سونی جزو برندهای خاص است که تا چند سال قبل، پیشرفت چندانی در تلویزیون هایش دیده نمی شد اما در دو سال اخیر یعنی 2021 و 2022 همواره یک قدم جلوتر از رقبایش حرکت کرده و تلویزیون هایی گیمینگ و با کیفیت تصویر و رنگ و روشنایی عالی را معرفی کرده است که در این مطلب به آن ها اشاره کردیم.

تلویزیون های جدید سونی معمولا با طراحی شگفت انگیز، پردازنده جدید تحت عنوان XR و یک ریموت کنترل نسبتا ساده روانه بازار رقابتی شده اند. فروشگاه اینترنتی افرالند هر کدام از این مدل ها را با قیمت روز و مشخصات کامل در اختیار شما قرار داده تا انتخابی هوشمندانه و خریدی همراه با اطمینان داشته باشید.

منبع: techradar  – whathifi