هنگام آب خوردن پنل تلویزیون چه باید کرد؟ تلویزیون های با کیفیت بالا با صفحه نمایش LCD کیفیت تصویر استثنایی را ارائه می دهند؛ اما در اثر آب خوردن پنل تلویزیون و یا رطوبت موجود در هوا می توانند آسیب ببینند. پنل تلویزیون با نمایشگر کریستال مایع از طریق تماس مستقیم با آب و یا رطوبت موجود در هوا آسیب می بینند. نشانه های آسیب دیدگی در هر دستگاه می تواند متفاوت باشد.

آب خوردن پنل تلویزیون

همانطور که در بالا اشاره شد؛ آب خوردن پنل تلویزیون می‌تواند باعث خراب شدن دستگاه شما شود. بدیهی است که آب وقتی که با پنل تلویزیون در تماس است (چه از طریق چکیدن آب از کولر سقفی؛ چه بر اثر ریختن آب به صورت اتفاقی)؛ و یا وقتی که در یک محیط مرطوب قرار می گیرد؛ خیسی و رطوبت می تواند به تلویزیون وارد شود و نه تنها به صفحه نمایش؛ بلکه به قطعات الکتریکی داخل آن هم آسیب می رساند.

بعد از اینکه تلویزیون LCD در معرض رطوبت و یا آب خوردن قرار می گیرد؛ صفحه تلویزیون علائمی را به شما نشان می دهد. وقتی که پنل تلویزیون در معرض رطوبت است؛ ممکن است لکه های آب ایجاد کند که حتی بعد از پاک کردن صفحه هم قابل مشاهده هستند چون در واقع این رطوبت بین لایه های شیشه قرار دارند. اشباع زیاد پنل LCD باعث ایجاد لکه های سیاه شبیه به لکه های جوهر می شود. این لکه ها همچنین بین لایه های شیشه قرار می گیرند.

نحوه جلوگیری از آب خوردن پنل تلویزیون

برای جلوگیری از آسیب دیدن تلویزیون خود به دلیل ریختن تصادفی مایعات و رطوبت بیش از حد هوا؛ از محافظ صفحه تلویزیون استفاده کنید. تلویزیون را از مناطق مرطوب دور نگه دارید و سطح رطوبت خانه خود را تحت کنترل داشته باشید. اگر پنل تلویزیون در معرض آب خوردگی قرار گرفت؛ دستگاه خود را خاموش کنید و در اسرع وقت تمیز کنید تا از صدمه شدید تلویزیون خود جلوگیری کنید.

مقاله مرتبط:
علت ایجاد هاله روی نمایشگر تلویزیون

نگهداری

محافظ صفحه تلویزیون؛ علاوه بر محافظت از صفحه تلویزیون LCD, نگهداری از دستگاه را ساده می کند. محافظ و پنل پشت محافظ را مرتبا تمیز کنید تا از تجمع رطوبت و مواردی که باعث خراش خوردن صفحه تلویزیون می شود جلوگیری کنید. هرگز آب را به صورت مستقیم روی پنل LCD اسپری نکنید. با استفاده از یک پارچه تمیز؛ نرم و مرطوب دستگاه خود را به راحتی تمیز کنید. روش‌های تمیز کردن پنل تلویزیون در تمام برندها مشابه هم است به عنوان مثال به همان اندازه که مراقب یک پنل اولد تلویزیون ال جی هستید یک پنل LCD معمولی نیاز به مراقبت دارد.

تعمیر تلویزیون

تعمیر تلویزیون LCD آسیب دیده به خاطر ریختن آب و سایر مایعات کار سختی است و نتایج بر اساس نوع مشکل؛ شدت و محل آن می تواند متفاوت باشد. اگر خسارت ناشی از آب کم است و یا به تازگی در یک محیط مرطوب قرار گرفته و شروع به ایجاد لکه می کند؛ تلویزیون LCD خود را از برق بکشید و آن را به یک مکان خشک انتقال دهید. اطمینان حاصل کنید که تلویزیون شما چندین سانتیمتر از دستگاه های دیگر فاصله دارد و هوا به خوبی در گردش است تا رطوبت تبخیر شود. اما اگر تلویزیون آسیب زیادی دیده است باید آن را برای تعمیر به تکنسین های متخصص و با تجربه بسپارید. اگر باز هم مشکل شما حل نشد ممکن است مجبور به خرید تلویزیون جدید شوید.

هنگام آب خوردن پنل تلویزیون چه باید کرد؟

آب خوردن پنل تلویزیون یکی از بدترین اتفاقاتی است که می تواند برای یک دستگاه الکترونیکی مانند تلویزیون LCD بیافتد. آب باعث اتصال کوتاه و خوردگی مسیرهای فلزی در برد تلویزیون می شود و باعث آسیب دیدن آن می شود. وقتی تلویزیون شما خیس می شود؛ ضروری است که هر چه سریعتر فرآیند خشک کردن را شروع کنید تا از خسارت های جدی جلوگیری کنید.

مرحله 1 – تلویزیون LCD را خاموش کرده و بلافاصله بعد از آب خودن پنل تلویزیون آن را از برق جدا کنید. آب برای آسیب رساندن به قطعات الکترونیکی به برق نیاز دارد و تلویزیون شما بدون توجه به خاموش بودن؛ در هنگام اتصال به پریز، برق مصرف می کند.

مرحله 2 – قاب تلویزیون LCD را باز کنید؛ به طوری که صفحه های مدار قابل دیدن باشند. هر تلویزیون روش باز کردن متفاوتی دارد و برای باز کردن آنها به ابزارهای کمی متفاوت نیاز است.

مرحله 3 – برد مدار را از بقیه تلویزیون جدا کردن و آن ها را درون بسته های ژل سیلیکا قرار دهید. بردها را با یک شیب در بسته ها قرار دهید. اگر برد مدار جدا نمی شوند؛ بسته های ژل سیلیکا را تا حد امکان نزدیک به برد قرار دهید و بگذارید همه چیز حداقل دو روز (یا بیشتر، در صورت رطوبت زیاد) در معرض هوا قرار بگیرد.

مرحله 4 – باقیمانده آب و رطوبت را از محفظه یا قابل تلویزیون بگیرید. از هوای فشرده یا پارچه استفاده کنید تا اطمینان حاصل کنید که همه رطوبت و آب از بین رفته است.

مرحله 5 – برد را از بسته های ژل سیلیکا بیرون بیاورید و آن را روی میز جلوی خود قرار دهید.

مرحله 6 – برسی را به الکل ایزوپروپیل آغشته کنید و شروع به پاک کردم صفحه مدار کنید. برد را به اندازه کافی تمیز کنید تا هر گونه خوردگی یا زنگ زدگی از بین برود؛ اما این کار را بیش از حد انجام ندهید چون ممکن است به دستگاه خود آسیب وارد کنید. بعد از اتمام کار صفحه را بازرسی کنید تا هر گونه خوردگی را پیدا کنید و در صورت لزوم دوباره آن را تمیز کنید.

مرحله 7 – برد را با هوای فشرده خشک کنید و بعد دوباره آن را در تلویزیون نصب کنید. تلویزیون را به برق متصل کنید تا ببینید که آیا روشن یم شود یا خیر.

توجه داشته باشید در صورتی که به مسائل فنی آشنا هستید مراحل بالا را انجام دهید؛ در غیر این صورت دستگاه خود را به تکنسین های ماهر بسپارید.

نحوه محافظت از تلویزیون در برابر رطوبت

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم رطوبت می تواند به پنل تلویزیون شما آسیب وارد کند و این مسئله بسیار آزار دهنده است. علاوه بر این، رطوبت می تواند به قطعات داخلی تلویزیون وارد شود و مشکلات بزرگتری را ایجاد کند. چه تلویزیون داخلی داشته باشید و چه تلویزیونی که در فضاهای باز استفاده می شوند؛ این احتمال وجود دارد که بخواهید از دستگاه خود محافظت کنید تا سرمایه ای که برای خرید آن کرده اید را از دست ندهید. بسته به شرایطی که دارید؛ ممکن است بخواهید برای تلویزیون خود یک محافظ تهیه کنید یا ممکن است بخواهید رطوبت موجود در یک اتاق خاص را از بین ببرید. با انجام چند مرحله ساده باید بتوانید این مشکل را حل کنید و دوباره به تماشای تلویزیون خود بپردازید.

محافظت از آب خوردن پنل تلویزیون

تلویزیون را در جایی قرار دهید که از نور خورشید در امان باشد. نور مستقیم خورشید سریعتر آب را تبخیر می کند که باعث ایجاد رطوبت بیشتر می شود. تلویزیون خود را در سایه قرار دهید تا رطوبت ناشی از آب خوردن پنل صفحه کاهش پیدا کند. علاوه بر این؛ قرار دادن تلویزیون در سایه باعث کاهش انعکاس نور آفتاب می شود و شما می توانید به صورت راحت تری تلویزیون تماشا کنید.

هنگام آب خوردن پنل تلویزیون چه باید کرد؟

برای تلویزیونی که در فضای باز استفاده می کنید یک فریم ضد آب خریداری کنید. این کاورها؛ تلویزیون شما را از رطوبت محافظت می کند. به دنبال یک فریم ساخته شده از پلاستیک ABS یا گزینه های ترکیب شده با آلومنیوم باشید. یک کاور تلویزیون ضد آب در فضای باز را می توانید به صورت آنلاین و یا از فروشگاه های الکترونیکی محل زندگی خود خریداری کنید.

کاورهای محافظ صفحه را می توانید برای هر مدلی که در خانه دارید مانند تلویزیون سامسونگ، سونی و ال جی استفاده کنید تا تلویزیون شما در برابر ضربه و رطوبت در امان باشد.

اطمینان حاصل کنید که اندازه تلویزیون خود را می‌دانید تا از اندازه کاوری که خریداری می کنید مطمئن باشید. در حالت ایده آل، یک فریم یا محافظ می خواهید که بتواند همیشه از تلویزیون شما محافظت کند. برخی از کاورها فقط در زمان روشن نبودن تلویزیون مورد استفاده قرار می گیرند؛ این بدان معناست که شما مجبورید آن را بردارید و دوباره نصب کنید. TV Shield شرکتی است که گزینه های مختلفی از محافظ های تلویزیون را تولید و روانه بازار می کند. علاوه بر آن؛ می توانید از محصولا شرکت هایی مانند A1Cover, Clicks Outdoor, Storm Shell استفاده کنید.

با خنک کننده تبخیری قابل حمل، رطوبت اطراف تلویزیون را کاهش دهید. به دنبال خنک کننده های مخصوص برای استفاده در فضای باز باشید تا بهترین نتیجه را دریافت کنید. آن را در نزدیکی تلویزیون خود وصل کنید و وقتی سطح رطوبت بیش از 50 درصد است آن را روشن کنید. اگر از نحوه تشخیص میزان رطوبت مطمئن نیستید؛ یکی از این روش ها را امتحان کنید:

  • به پنل تلویزیون نگاه کنید؛ اگر احساس می کنید که قطره های آب در حال شکل گیری است؛ احتمال زیادی وجود دارد که سطح رطوبت بسیار بالا باشد.
  • به احساسات خود توجه کنید. اگر احساس می کنید که پوست شما چسبنده شده است و هوای اطراف شما دم کرده است؛ به احتمال زیاد رطوبت محیط اطراف شما بسیار زیاد است.
  • از رطوبت سنج استفاده کنید.

برای استفاده طولانی مدت از دستگاه خود؛ بهتر است برای خرید یک تلویزیون ضد آب سرمایه گذاری کنید. اگر بودجه کافی را دارید؛ تلویزیونی که مخصوص فضاهای باز طراحی شده است را خریداری کنید. این تلویزیون ها برای محافظت در برابر رطوبت بیش از حد؛ دارای محافظ های بیشتری هستند.

هنگام آب خوردن پنل تلویزیون چه باید کرد؟

از تلویزیون های داخلی می توان در فضای باز استفاده کرد؛ اما به خاطر داشته باشید که اگر به یک محافظ ضد آب مجهز نباشد؛ خیلی زودتر از زمانی که فکرش را بکنید تلویزیون شما خراب می شود. یکی از مورادی که برای استفاده در فضای باز به شما پیشنهاد می دهیم تلویزیون سونی است به این دلیل که قابلیت تنظیم نور صفحه برای محیط های روشن و تاریک را به صورت خودکار دارد.

بیشتر بخوانید:
دلایل خاموش شدن ناگهانی تلویزیون سامسونگ

کاهش رطوبت داخل خانه و آب خوردن پنل تلویزیون

برای محافظت از تلویزیون به علائم رطوبت بش از اندازه توجه داشته باشید. به دنبال پنجره های بخار گرفته و یک هوای سنگین و مرطوب باشید. اگر خانه شما مستعد کپک زدن است, احتمال وجود رطوبت بیش از حد در هوا وجود دارد. وقتی این علائم را مشاهده کردید؛ برای استفاده طولانی مدت از تلویزیون خود؛ به دنبال روش های کاهش رطوبت باشید.

اگر می خواهید از میزان دقیق رطوبت مطلع شوید؛ یک رطوبت سنج خریداری کنید و یا خودتان آن را در خانه بسازید.

برای کاهش رطوبت اضافی در اتاقی که تلویزیون را قرار داده اید از یک رطوبت گیر استفاده کنید؛ می توانید این رطوبت گیر را از فروشگاه های آنلاین یا فروشگاه های محلی خریداری کنید. اگر در منطقه ای با آب و هوای مرطوب زندگی می کنید؛ یا غالبا رطوبت بالایی را تجربه می کنید؛ ممکن است بخواهید یک دستگاه رطوبت گیر را برای همه خانه نصب کنید.

برخی از رطوبت گیرها حتی دارای برنامه های قابل تنظیمی هستند که به شما این امکان را می دهند؛ بسته به سطح رطوبت فعلی؛ روشن شدن یا خاموش شدن دستگاه را برنامه ریزی کنید.

تلویزیون خود را با پارچه ای بدون پرز پاک کنید تا رطوبت اضافی آن گرفته شود. اگر می بینید که روی صفحه شما بخار ایجاد شده است آن را پاک کنید تا وارد تلویزیون نشود. از پارچه بدون پرز استفاده کنید تا الیاف به صفحه تلویزیون شما نچسبند.

گیاهان جذب کننده رطوبت را در اتاقی که تلویزیون خود را قرار داده اید بگذارید. به دنبال گزینه هایی مانند سرخس ها باشید. این گیاهان می توانند به کنترل رطوبت در اتاق کمک کنند؛ هر چند قادر به مقابله با این مشکل به صورت زیادی نیستند. 1 یا 2 گیاه برای شروع کافیست؛ اگر احساس می کنید که این کار به شما کمک می کند؛ می توانید گیاهان بیشتری را تهیه کنید.

به خاطر داشته باشید که این گیاهان برای رشد به رطوبت زیادی نیاز دارند. اگر در منطقه ای زندگی می کنید که در بعضی از فصول سال؛ دارای هوای بسیار خشکی است؛ حتما به این گیاهان آب بدهید و هر دو سه روز یک بار برگ های آنها را پاک کنید.

هنگام آشپزی یا دوش گرفتن فن های خروجی را روشن کنید. حتی اگر تلویزیون در آشپزخانه یا سرویس بهداشتی شما نیست، رطوبت اضافی می تواند از اتاق خارج شود و سایر مناطق خانه را تحت تاثیر قرار دهد. با استفاده از فن خروجی می توانید مقداری از این هوای مرطوب را فیلتر کنید تا تلویزیون شما مرطوب نشود و هوا سنگین نشود.

  • اگر فن خروجی ندارید؛ سعی کنید از یک فن سقفی یا یک پنکه ایستاده استفاده کنید تا هوا به جریان بیافتد. پنجره ای را باز کنید و در صورت امکان پنکه را به سمت آن هدایت کنید تا هوای مملو از رطوبت را به بیرون هدایت کند.
  • در پایان اشاره به این نکته ضروری است که فروشگاه افرالند با ارائه طیف وسیعی از تلویزیون هایی با طراحی روز و امکانات پیشرفته، دست شما را در خرید باز گذاشته است تا بتوانید بهترین و ایده آل ترین انتخاب را داشته باشید.

منبع: techwalla ، wikihow