تلویزیون های LCD؛ پلاسما، OLED و حتی تلویزیون های قدیمی CRT می توانند در اثر پیکسل سوختگی آسیب ببینند. در ادامه با وبسایت افرالند همراه باشید که در مورد علت پیکسل سوختگی تلویزیون و راه حل های موجود بحث خواهیم کرد.

پیکسل سوختگی تلویزیون (علت چیست؟)

آیا تا به حال برای شما پیش آمده که تلویزیونی که در حال پخش تصاویر ثابت بوده است را برای چند ساعت که شده رها کنید و هنگام برگشت؛ تصویری در صفحه نمایش سوخته را مشاهده کنید؟ هر کاری بکنید این سوختگی از بین نمی رود و سوختگی دائمی تصویر را تجربه خواهید کرد. اما چرا مانیتورها و تلویزیون ها دچار سوختگی تصویر می شوند؟ چرا تولیدکنندگان نمی توانند از سوختگی تلویزیون های LCD و پلاسما جلوگیری کنند؟ علاوه بر این؛ برای رفع سوختگی تصویر چه کاری می توانید انجام دهید؟

در برخی موارد می توانید اثر سوختگی پیکسل را به حداقل برسانید در موارد دیگر می توانید سوختگی تصویر را به طور کامل حذف کنید؛ به شرطی که مدت زیادی از سوزانده شدن آن نگذشته باشد.

علت پیکسل سوختگی تلویزیون LCD، LED و پلاسما

قبل از صفحه نمایش های فلت و نمایشگرهای کریستال، اکثر تلویزیون ها و نمایشگرها از فناوری CRT برخوردار بودند. در CRT پیکسل های منفرد شامل یک بخش فسفر قرمز؛ آبی و سبز هستند. بسته به شدن هر مولفه فسفر؛ پیکسل به عنوان یک رنگ منحصر به فرد در چشم انسان ظاهر می شود.

هنگامی که یک عکس ثابت خاص، برای طولانی مدت باقی می ماند؛ شدت هر یک از اجزای فسفر با سرعت نابرابر کاهش پیدا می کند. نتیجه یک تصویر مات روی صفحه است که به عنوان سوختگی پیکسل شناخته می شود.

تلویزیون های پلاسما در صفحه نمایش خود از پلاسما که یک  گاز حاوی یون های آزاد استفاده می کنند. هنگامی که از پلاسما استفاده نمی شود؛ ذرات موجود در پلاسما تخلیه نمی شوند و هیچ چیزی نشان نمی دهند. با ورود جریان الکتریکی؛ یون ها باردار شده و شروع به برخورد می کنند و فوتون های نور را آزاد می کنند.

این یک نسخه بسیار ساده از نحوه کار صفحه نمایش پلاسما است. با این حال، نکته اصلی برای درک این است که صفحه های پلاسما از مواد فسفر مانند CRT برای تبدیل فوتون ها به تصویر استفاده می کنند.

LCD و LED هم مانند CRT کار نمی کنند. صفحات LCD و LED از کریستال های مایع با نور پس زمینه برای نمایش رنگ ها استفاده می کنند. گرچه تولیدکنندگان تحت عنوان ال ای دی و ال سی دی صفحه نمایش ها را به بازار عرضه می کنند اما صفحه نمایش LED هنوز نوعی LCD است. نور پس زمینه سفید از طریق بلورهای مایع فیلتر می شوند که رنگ های خاصی را در هر پیکسل ایجاد می کنند.

علت پیکسل سوختگی تلویزیون و راه حل ها آن

قبلاً در تلویزیون ال جی با فناوری اولد مشکل پیکسل سوختگی زیاد بود اما در چند سال اخیر با پیشرفت این فناوری دیگر نمایشگرهای اولد ال جی مشکل پیکسل سوختگی ندارند و یکی از بهترین انتخاب‌ها برای کاربری حرفه‌ای هستند.

تفاوت نمایشگرهای LCD و LED در چیست؟

تفاوت بین نمایشگرهای LCD و LED بسیار ناچیز است؛ که می تواند تصمیم گیری در مورد اینکه کدام یک را خریداری کنید را دشوار کند. نمایشگرهای LCD و LED از همان سوختگی پیکسل CRT و صفحه نمایش های پلاسما رنج نمی برند اما از ماندگاری تصویر رنج می برند. برای اطلاعات بیشتر ادامه مطلب را مطالعه بفرمایید.

بیشتر بخوانید:
بهترین تلویزیون 2023 – 2022

علت پیکسل سوختگی تلویزیون پلاسما

قبل از اینکه بتوانید سوختگی پیکسل تلویزیون را بر طرف کنید یک ثانیه وقت بگذارید و درک کنید که چرا این پیکسل ها می سوزند. LCD ها و LED ها به همان اندازه صفحه نمایش های پلاسما دچار سوختگی نمی شوند. اما تصاویر ثابت می توانند در هر دو نوع صفحه نمایش تاثیر بگذارند.

جمله بالا را به خاطر بیاورید که در آن گفتیم تلویزیون های CRT به علت ثابت ماندن تصاویر برای مدت طولانی با سوختگی پیکسل مواجه می شوند چون اجازی فسفر در هر پیکسل با سرعت های مختلفی از بین می روند. سرعت سوختن نابرابر یک تصویر مات را ایجاد می کند که برای همیشه روی صفحه نمایش باقی خواهد ماند.

تلویزیون های پلاسما هم از خراب شدن فسفر رنج می برند. سوختن پلاسما زمانی اتفاق می افتد که پیکسل های صفحه در نمایش تصاویر ثابت برای طولانی مدت آسیب می بینند. فسفر شدت و سرعت خود را از دست می دهد و فقط نوری که به طور مداوم تغذیه شده را نشان می دهد. در این حالت، تصویر ثابت است که باعث سوختگی می شود.

آیا LCD ها و LED ها دچار سوختگی پیکسل می شوند؟

صفحه نمایش های LCD و LED همچنین می توانند سوختگی پیکسل را تجربه کنند؛ گرچه سوختگی پیکسل طولانی تر می شود و به یک مسئله دائمی تبدیل می شود. صفحات ال سی دی و ال ای دی از مشکل دیگری رنج می برند که به آن احتباس تصویر یا ماندگاری تصویر گفته می شود.

احتباس تصویر مشکلی موقتی است که احتمالا قبل از اینکه به یک مسئله دائمی تبدیل شود؛ متوجه آن می شوید. با این وجود؛ سوختن مناسب تصویر می تواند روی صفحه نمایش های LCD؛ LED و OLED تاثیر بگذارد. احتباس تصویر موضوعی متفاوت برای سوختگی پیکسل است.

مورد دیگری که باید در نظر گرفت این است که سوختگی پیکسل LED و OLED در صورت بروز؛ برگشت ناپذیر است و این بخاطر عملکرد صفحه های LED و OLED است. پیکسل های جداگانه در یک صفحه نمایش LED هنگام تابش نور خراب می شوند. وقتی صفحه روی یک تصویر ثابت می ماند؛ این پیکسل ها با سرعت بیشتری نسبت به پیکسل های اطراف خراب می شوند. وقتی که پیکسل از بین می رود دیگر بهبودی حاصل نمی شود.

علت پیکسل سوختگی تلویزیون و راه حل ها آن

در صورت استفاده معمول؛ صفحه نمایش تلویزیون های LED، OLED یا QLED دچار سوختگی نمی شوند. اما اگر صفحه خود را هر روز ساعت ها روی یک کانال بگذارید؛ سوختگی پیکسل می تواند تقریبا مانند هر صفحه دیگری مشکل ساز شود.

هنگامی که صفحه ای یک کانال خبری را 24 ساعته و هر روز نشان می دهد؛ آرم های ثابت کانال می توانند باعث پیکسل سوختگی شوند. کانال های خبری بدون توجه به نوع صفحه نمایش؛ یک منبع کاملا شناخته شده برای سوختن تلویزیون هستند.

در حال حاضر تلویزیون سامسونگ با فناوری QD-OLED تولید می‌شوند که اولد و فناوری کوانتوم دات را با هم ترکیب می‌کنند و روشنایی بسیار عالی دارند و مشکل پیکسل سوختگی نیز ندارند اگر محدودیت بودجه ندارید می‌توانید سراغ خرید این نمایشگرها بروید.

رفع مشکل پیکسل سوختگی تلویزیون LCD و پلاسما

راه حل هایی برای حل مشکل پیکسل سوختگی تلویزیون های LCD و پلاسما وجود دارد. اینکه چقدر در رفع پیکسل سوختگی موثر است به میزان آسیب دیدگی صفحه بستگی دارد. بسته به طول و شدت تصویر؛ برخی از نمایشگرها ممکن است آسیب دائمی داشته باشند.

از سوختن صفحه LCD و پلاسما جلوگیری کنید

بهترین راه حل برای هر مشکلی؛ پیشگیری است. اگر صفحه شما قبلا با سوختگی پیکسل مواجه شده است؛ این کار خیلی مفید واقع نمی شود. با این حال، همیشه سعی کنید که تلویزیون شما برای مدت طولانی یک تصویر ثابت را پخش نکند. مدت زمان نمایش تصاویر ثابت که منجر به سوختگی پیکسل می شود از یک صفحه به صفحه دیگر و از یک برند به برند دیگر، از یک اندازه به اندازه دیگر و حتی از یک پنل به پنل دیگر متفاوت است.

کاهش احتمال پیکسل سوختگی تلویزیون LCD و پلاسما

روش پیشگیری دیگر؛ کاهش کنتراست صفحه تا حد ممکن است. اکثر صفحه ها به درستی کالیبره نمی شوند و اغلب تنظیمات کنتراست و روشنایی را بسیار بالا می برند. کنتراست کم به معنی یکنواخت بودن نور در صفحه نمایش شما است. این به معنای فشار کمتر در مناطق حاص صفحه است که به نوبه خود به محافظت در برابر پیکسل سوختگی کمک می کند.

استفاده از تصایر سفید و سیاه

اگر تلویزیون پلاسما یا LCD شما به تازگی دچار پیکسل سوختگی شده است می توانید به مدت 12 تا 24 ساعت تصاویر سفید ثابت را روشن کنید. استفاده از الگوهای سیاه و سفیدی که به صورت تصادفی تغییر پیدا می کنند می تواند به حذف تصویر مات از صفحه شما کمک کنند. متاسفانه این راه حل در مواردی شدید کارساز نیست. برخی از تلویزیون ها دارای الگوهای داخلی هستند که اساسا همین کار را انجام می دهد.

نمایش تصاویر سیاه و سفید

استفاده از فناوری Pixel-Shift برای رفع پیکسل سوختگی تلویزیون

برخی از تلویزیون ها و مانیتورهای LCD و پلاسما از فناوری Pixel-Shift استفاده می کنند. Pixel-Shift به طور کلی کمی تصویر را روی صفحه شما تنظیم می کند و میزان استفاده از پیکسل را برای خنثی کردن سوختگی پیکسل تغییر می دهد. شاید لازم باشد در تنظیمات دستگاه خود قابلیت Pixel-Shift را فعال کنید. سایر صفحات تلویزیون مدرن از توابع رفرش صفحه استفاده می کنند که تولیدکنندگان برای حل مشکلاتی مانند احتباس تصویر آنها را طراحی کرده اند.

استفاده از ابزار JScreenFix

JScreenFix بهترین ابزاری است که از آن می توانید برای رفع تصاویر مات استفاده کنید. گرچه طراحی اصلی برنامه برای کمک به تعمیر مانیتورهای دارای پیکسل مرده بود اما حالا از الگوریتم های پیشرفته برای تعمیر صفحه های سوخته و طولانی کردن عمر دستگاه های پلاسما و ال سی دی است. این برنامه دارای نسخه رایگان است اما اگر بخواهید آن را بیش از 20 دقیقه اجرا کنید باید نسخه پولی آن را خریداری کنید. اگر مطمئن نیستید که تلویزیون شما دارای مشکل پیکسل سوختگی است می توانید از برنامه های مکان یابی پیکسل مرده استفاده کنید.

از یک محافظ صفحه نمایش سفید استفاده کنید

گزینه دیگر تنظیم پس زمینه کاملا سفید و استفاده از آن برای چند ساعت است. رنگ ثابت ممکن است باعث سوختن پیکسل شود. پس زمینه رنگی یکنواخت بیشتر از سوختن پیکسل به ماندگاری تصویر کمک می کند که ارزش امتحان را دارد.

اگر یک تلویزیون با پیکسل های سوخته دارید می توانید با استفاده از کابل HDMI لپ تاپ را به آن وصل کنید و میز کار خود را توسعه دهید و محافظ صفحه نمایش سفید را به اشتراک بگذارید.

منبع: makeuseof.com