۰۷ مهر ۱۴۰۱

مزایا و معایب تلویزیون کیولد (QLED) سامسونگ 2022 – 2023

مزایا و معایب تلویزیون کیولد (QLED)

در این بخش از مقالات فروشگاه افرالند ما قصد داریم در مورد مزایا و معایب تلویزیون کیولد (QLED) صحبت کنیم. صفحه نمایش های LED یا LCD جزو ارزانترین و قدیمی ترین پنل های موجود می باشد. گرچه از سطح بالایی از روشنایی و زاویه دید وسیع برخوردار هستند؛ اما از لحاظ نسبت کنتراست محدود هستند. از طرف دیگر در نقد و بررسی تلویزیون کیولد QLED به مقایسه آن با اولد می پردازیم که اولد بهترین پنل و همچنین گرانترین گزینه است.

با بررسی مزایا و معایب تلویزیون کیولد QLED به مدلی خوش تراش می رسیم که کار دست چشم بادامی هایی است که به دنبال نور و شفافیت بیشتر در تصویر هستند.

در ازای قیمت بالایی که دارد رنگ های طبیعی تر و رنگ سیاه تیره‌تر را دریافت می‌کنید که منجر به نسبت کنتراست بالایی می شود. همچنین باید یادآور شویم که مستعد سوختن هم هستند. اما تلویزیون سامسونگ نوع کیولد از خیلی از این مسائل مبرا است و به دلیل داشتن نور پس زمینه می توان گفت خطر سوختن در آن ها بسیار کمتر است و از عمر طولانی تری برخوردار هستند.

اگر به ادامه ماجرا توجه کنید به بررسی این مدل تلویزیون از لحاظ های متفاوتی پرداخته ایم و تمام جوانب را در نظر گرفته ایم. در این حالت می‌توانیم بهتر با این مدل آشنا شویم و از امکانات آن با خبر شویم. البته قبل از آن بهتر است با خود کیولد آشنا شویم و بدانیم با چه صفحه نمایشی روبرو هستیم.

یکی از پرفروش‌ترین محصولات بازار ایران که در فروشگاه افرالند نیز موجود می‌باشد تلویزیون شیائومی Q1E می‌باشد. خرید این محصول قیمت مناسب و حرفه‌ای را به دوستانی که قصد خرید نمایشگری حرفه‌ای و به‌صرفه دارند پیشنهاد می‌کنیم.

تلویزیون کیولد یا QLED چیست؟

اگر به سمت تلویزیون های QLED برویم؛ متوجه خواهید شد که این دستگاه ها هم دارای قیمت بالایی هستند. این دستگاه توسط برند سامسونگ تولید شده است و TCL شروع به استفاده از آن کرده است. تلویزیون های کیولد سامسونگ به همان اندازه تلویزیون های اولد ال جی گران هستند اما تلویزیون های TCL QLED به دلیل اینکه یک برند چینی است که از ویژگی های کمتری برخوردار است مقرون به صرفه تر است.

QLED مخفف Quantum Light-emitting Diode است و به صورت خلاصه از آن به عنوان Quantum Dot یاد می شود. به غیر از سامسونگ برندهایی مانند هایسنس و تی سی ال تلویزیون های QLED مخصوص خود را دارند. با این حال؛ سامسونگ قابلیت های بیشتری را به پنل های QLED خود اضافه می کند و ادعا می کند که نسبت کنتراست بهتر؛ رنگ سیاه تیره‌تر و رنگ های طبیعی تری را ارائه می‌دهد و به طور خلاصه موفق ترین برند در زمینه کیولد است.

مدلرفرش ریتپنل
تلویزیون سامسونگ Q80B120HzQLED
تلویزیون سامسونگ Q70B120HzQLED
تلویزیون سامسونگ Q60B60HzQLED
تلویزیون سامسونگ Q60B 60HzQLED
تلویزیون های کیولد 2022

تلویزیون‌های کیولد 2022 سامسونگ، یک پا طرفداران بسیاری را ازآن خودکردند چونکه تنوع قیمت و سایزبندی در آن ها به طرز مشهودی ما را سورپرایز کرد و همچنین شما اگر بخواهید یک مدل گیمینگ یا ارزان قیمت را خریداری کنید می توانید در این لیست آن را پیدا کنید. سال 2023 نیز سامسونگ همین روند را ادامه داده و با رونمایی از کیولدهایش دست کاربران را برای خرید باز گذاشت. از بهترین کیولدهای این برند، تلویزیون سامسونگ Q70B و تلویزیون سامسونگ Q80C را می توان نام برد.

مدلنوع پنل
تلویزیون سامسونگ Q80CQLED
تلویزیون سامسونگ Q70CQLED
تلویزیون های کیولد 2023

نحوه کار QLED در پس زمینه نزدیک به LCD/LED است اما پیش زمینه بسیار شبیه به OLED است. این فناوری نمایشگر هنوز برای نورپردازی رنگ ها از نور پس زمینه یا بک لایت استفاده می کند. اما آنچه که آن را تفاوت می کند؛ روش روشن شدن هر نقطه در یک رنگ است. نقاط بزرگ پرتوهای قرمز را نشان می دهد در حالی که نقاط کوچک پرتوهای رنگ سبز را نشان می دهد.

مزایا و معایب تلویزیون کیولد (QLED)

اگر فکر می کنید که پرتو آبی مجاست؛ این منبع نور بیرونی است که به عنوان نور پس زمینه عمل می کند. به محض برخورد این سه پرتور به یکدیگر، می تواند پهنای رنگ وسیع تری را برای نمایشگر ایجاد کند. به زبان ساده؛ اگر آنچه ما گفتیم تخصصی به نظر می رسد؛ یک پنل QLED هر نقطه را تریکب می کند تا یک طیف رنگ گسترده‌تر ارائه شود. با تمام آنچه که گفته شد؛ مزایا و معایب تلویزیون کیولد (QLED) چیست؟ آیا به خصوصیات LCD/LED نزدیکتر است یا OLED؟ بیاید در ادامه با هم به این موضوع نگاهی داشته باشیم.

مزایا و معایب تلویزیون کیولد (QLED)

هر تلویزیون یا نخیر هر وسیله ای که در حال خرید آن هستید نیاز به بررسی دارد و شما باید قبل از تهیه آن به موارد زیادی دست پیدا کنید، تا بتوانید از این خرید مطمئن شده و خیالتان راحت شود. در واقع این تلویزیون می تواند نیازهای زیادی را از شما رفع کند زیرا امکانات جالبی را در صدا و هم تصویر خود دارد. کیفیت صدای مناسب اب قابلیت دالبی اتموس در این مدل ها صدای همه جانبه و فراگیر را به ارمغان می آورد.

در نقد و بررسی تلویزیون کیولد QLED کیفیت تصویر 4K و قابلیت ارتقاء این تصاویر بی کیفیت از طریق پردازشگر کوانتومی کاری می کند که تصویری بی کیفیت را هیچ گاه تجربه نکنید و چیزی که دریافت می کنید یک تصویر شفاف و بدون پارگی باشد که در حالت وضوح فوق العاده قرار دارد. این یعنی وجود یک پردازشگر تر و تمیز که کارش فقط فیلتر کردن داده های بی خودی است.

مزایای تلویزیون کیولد

کیولد را می توان به عنوان پادشاه روشنایی در تلویزیون ها در نظر گرفت. LED در حال حاضر یک پنل روشن است. اما وقتی این پنل بهبود پیدا می کند؛ روشنایی بیشتری را به صفحه نمایش اضافه می کند. اگر چه سطح روشنایی می تواند باعث از بین رفتن تصویر شود؛ QLED می تواند سطح رنگ دقیقی را در کنار قابلیت روشنایی که دارد ارائه دهد.

علاوه بر این؛ سطح روشنایی بالاتر می تواند به تقویت HDR کمک کند. دامنه دینامیکی بالا اساسا باعث افزایش رنگ و روشنایی کلی تصویر می شود. توجه داشته باشید که این مورد در نور محیطی بیشتر از یک محیط تاریک مفید واقع می شود.QLED علی رغم اینکه یک فناوری LCD است؛ در تهیه فضای رنگی گسترده تر راهی طولانی را طی کرده است.

هنگامی که به تلویزیون های سطح بالای QLED سامسونگ نگاه می کنید؛ تقریبا بلافاصله متوجه خواهید شد که بسیار واضح هستند.برتری که تلویزیون های کیولد نسبت به اولد دارند این است که احتمال سوختن در آنها به شدت پایین آمده است. در حالی که تلویزیون های QLED از نطر تولید رنگ تقریبا مشابه با اولد به نظر می رسد اما مانند این دستگاه ها متعد سوختن نمی باشد.

بیشتر بخوانید:
بررسی تلویزیون سامسونگ Q80B

دقت رنگ در نقد و بررسی تلویزیون کیولد QLED سامسونگ

در بررسی مزایا و معایب تلویزیون کیولد QLED سامسونگ می‌رسیم به این موضوع که یکی از مهمترین مزایای تلویزیون های کیولد تولید رنگ های دقیق و طبیعی است. توجه داشته باشید که نقاط کوانتومی بسته به اندازه ای که دارند نور تولید می کنند. این نقاط را می توان دقیقا تنظیم کرد تا در طیف خاصی؛ نور تولید کنند که به نوبه خود؛ با تولید دقیق رنگ مطابقت داشته باشد. QLED ها در مقایسه با LCD های معمولی از دقت رنگ بهتری برخوردار هستند.

همچنین لازم به ذکر است که ال سی دی های معمولی از طیف رنگ کمتری نسبت به اولدها برخوردار هستند. با این حال؛ از طریق فناوری نقطه کوانتومی؛ یک LCD می‌تواند 40 تا 50 درصد طیف رنگ بیشتری را نسبت به LCD های معمولی داشته باشد بنابراین با نمایشگرهای اولد رقابت می کند.

مزایا و معایب تلویزیون کیولد (QLED)

یک تلویزیون QLED از نظر تولید رنگ از یک تلویزیون OLED پیشی می گیرد. برخی از تولیدکنندگان اولد تمایل به ایجاد اشباع بیش از حد برای ایجاد حس طبیعی بودن در تصاویر دارند. این بدان معناست که تولید رنگ و نمایش رنگ نامناسب است. از طرف دیگر، ال سی دی های سطح بالا، از جمله QLED به طور کلی دارای دقت رنگ بهتری هستند؛ بنابراین آنها برای کاربردهای رنگ محور مانند ویرایش عکس، طراحی گرافیک و ویرایش فیلم مناسب هستند.

بالاترین میزان روشنایی تلویزیون کیولد

به خاطر داشته باشید که یک صفحه نمایش کیولد از نظر فنی یک LCD با نور پس زمینه LED است. هنگامی که در برابر یک صفحه نمایش اولد قرار می گیرند، LCD های دارای بک لایت LED با دامنه بالا مانند صفحه های سوئیچینگ سطح بالا به دلیل نور پس زمینه ال ای دی روشن تر هستند. هنگامی که در زیر نور مستقیم یا فضای باز و زیر نور آفتاب مشاهده می شوند؛ LCD ها دید بهتری نسبت به اولدها دارند.

اضافه شدن نقاط کوانتومی باعث روشنایی بیشتر LCD ها می شود. مواد نانو کریستالی دارای ویژگی های روشنایی بهتری نسبت به کریستال های بزرگتری که در LCD ها یافت می شوند هستند. در نقد و بررسی تلویزیون کیولد QLED به طور خاص با استفاده از نانوکریستال ها یا به طور خاص تر نقاط کوانتومی به اندازه 30 درصد افزایش در طیف نور مرئی ارائه می شود؛ بنابراین آنها نسبت به LCD های معمولی روشن تر هستند.

یک تلویزیون کیولد از نظر سطح روشنایی از تلویزیون های اولد و ال سی دی بهتر است. این می تواند باعث از بین رفتن رنگ در طیف مرئی و بدون از دست رفتن اشباع رنگ شود. به همین دلیل، کیولد و سایر تلویزیون های نقطه کوانتومی به یک استاندارد ثابت برای مشاهده به وضوح فوق‌العاده تبدیل شده اند.

 نسبت کنتراست بهبود یافته تلویزیون کیولد

اولدها به دلیل توانایی نمایش رنگ های سیاه تیره؛ بی نظیر هستند توجه داشته باشید که رنگ سیاه در یک نمایشگر اولد برخلاف ال سی دی به صورت مصنوعی تولید نمی شود. با این وجود تلویزیون های QLED هنوز می توانند نسبت کنتراست بهتری را نسبت به LCD های معمولی ارائه دهند از آنجا که آنها بر اساس فناوری نقطه کوانتومی فوتولومینسانت ساخته شده اند، QLED ها می توانند رنگ سیاه تیره تری را تولید کنند.

نتیجه یک نسبت کنتراست است که با نمایشگرهای OLED مطابقت دارد.استفاده از بک لایت LED منجر به نشت نور می شود. با این حال تغییرات ساختاری مانند استفاده از لایه های ضد انعکاسی عملکرد تلویزیون های کیولد را بهبود بخشیده است.

دستگاه های نازکتر و سبکتر

استفاده از فناوری نقطه کوانتومی همچنین می تواند باعث تولید ال سی دی های بزرگ؛ نازک و انعطاف پذیر شده است، بنابراین یک بار دیگر با OLED های ساخته شده از پلاستیک رقابت می کند. سامسونگ تلویزیون های QLED را با پنل 65 اینچی نازک و حاشیه های باریک تولید می کند.

مزایا و معایب تلویزیون کیولد (QLED)

به عبارت بهتر؛ استفاده از فناوری نقطه کوانتومی در ال سی دی ها؛ QLED ها را نازک و سبک می کند؛ بدون اینکه در اندازه آنها تاثیر منفی داشته باشد. با این حال، مهم است که این واقعیت را برجسته کنیم که فناوری اولد هنوز در تولید صفحه نمایش های نازک تر، سبک تر و انعطاف پذیرتر هنوز حرف اول را می زنند. نمایشگرهای OLED ذاتا سبک تر و نازک تر از QLED ها هستند.

مزایا و معایب تلویزیون کیولد (QLED) در طول عمر

وقتی کیولدها را با نمایشگرهای OLED مقایسه می کنید یکی دیگر از مزایای آنها برجسته می شود و آن هم طول عمر بیشتر می باشد. توجه داشته باشید که مواد آلی مخصوص رنگ در یک صفحه OLED دارای سرعت خراب شدن متفاوتی است. متریال آبی سریعتر از متریال قرمز و سبز خراب می شوند. با گذشت زمان, یک پنل OLED به دلیل خراب شدن سریع متریال آبی؛ دچار سوختگی قابل ملاحظه ای می شود.

سطح روشنایی در تلویزیون کیولد

آسیب پذیری های ناشی از آب، طول عمر نمایشگرهای اولد را کاهش می دهد. قرار گرفتن در معرض آب منجر به آسیب های دائمی و جبران ناپذیر و در نتیجه پیکسل های مرده یا خرابی کل صفحه می شود.

بهره وری انرژی تلویزیون QLED

تلویزیون های کیولد در مقایسه با LCD های معمولی 20 درصد مصرف انرژی کمتری دارند. علاوه بر این؛ به یاد داشته باشید که نقاط کوانتومی به اندازه 30 درصد افزایش طیف نور مرئی را ارائه می دهند؛ بنابراین باعث روشنایی بیشتری می شوند و این در حالی است که 30 تا 50 درصد انرژی کمتری مصرف می کنند.

تولید دقیق رنگ ها همچنین باعث می شود نمایشگرهای کیولد از نظر انرژی کارآمدتر باشند. ال سی دی های معمولی می توانند انرژی را به خاطر ترکیب و متعادل سازی رنگ های مختلف هدر دهند. با این حال، به خاطر داشته باشید که تلویزیون کیولد فقط رنگ مورد نیاز یک تصویر مشخص را تولید می کند.

با این حال توجه به این نکته مهم است که اولدها به دلیل عدم وجود نور پس زمینه؛ همچنام بازده انرژی بهتری دارند. QLED ها هنوز ار بک لایت های LED استفاده می کنند. علاوه بر این، سبک بودن و نازکی OLED ها به مصرف انرژی کمتر منجر می شود.

مقاله مرتبط:
مقایسه تلویزیون کیولد و نانوسل

معایب تلویزیون کیولد

گرچه QLED به دلیل قرارگیری بین LCD و OLED ممکن است بهترین پنل موجود باشد اما هنوز هم با اشکالات خاصی همراه است. حتی اگر QLED قادر به تولید رنگ های اشباع شده باشد؛ اما نسبت کنتراست آن به اندازه OLED نیست. به یاد داشته باشید که Quantum Dot هنوز از فناوری بک لایت استفاده می کند. اگر چه کمپانی هایی مانند سامسونگ از فناوری کاهش نور پیشرفته برای تهیه سطوح عمیق‌تر رنگ سیاه استفاده می کنند؛ اما کاملا مانند OLED غیرفعال نیستند.

زمان پاسخگویی ممکن است برای یک اتاق نشیمن معمولی آنقدرها مهم نباشد اما گیمرها متوجه می شوند که این ویژگی قوی ترین قابلیت QLED نمی باشد. در مزایا و معایب تلویزیون کیولد (QLED) از آنجا که هنوز اساس پنل LCD وجود دارد؛ خاموش و روشن کردن پیکسل ها به زمان بیشتری از OLED نیاز دارد. چشمان تیزبین ممکن است در هنگام مشاهده صحنه هایی که حرکات سریعتی دارند متوجه تاری حرکت شوند. گرچه این مورد بیننده ای را اذیت نمی کند اما اشاره به آن خالی از  لطف نیست.

سرعت پاسخ گویی در تلویزیون کیولد

QLED ممکن است از خانواده LCD باشد اما این باعث نمی شود صفحه نمایشی با همان زاویه دید گسترده را ارائه دهد. صادقانه بگوییم؛ اولد حتی زاویه دید وسیع تری را ارائه می دهد. باز هم؛ به دلیل سطح روشنایی بالا, با خارج شدن از مرکز؛ کیفیت به سرعت کاهش می یابد. در حالی که سامسونگ سعی می کند با پوشش anti-reflective یا ضد انعکاسی مشکل را برطرف کند؛ اما متاسفانه حتی برای غلبه بر OLED کافی نمی باشد.

پس از توضیح مزایا و معایب تلویزیون کیولد ممکن است متوجه شده باشید که کمی دچار سردرگمی شده اید. این دستگاه دارای خصوصیات ال سی دی / ال ای دی و همچنین خصوصیات اولد است. با تمام آنچه گفته شد؛ هر فناوری پنل دارای نقاط قوت و ضعف خاص خود می باشد. به طور کلی اولویت های شما هنگام خرید تلویزیون 4K یا 8K می تواند همه چیز را تعیین کند.

جمع بندی: نقد و بررسی تلویزیون کیولد QLED سامسونگ

در این مقاله از وبسایت افرالند با بررسی یک سری از مزایا و معایب تلویزیون کیولد QLED سامسونگ به این نتیجه دست پیدا کرده ایم که می توان از این مدل به عنوان تلویزیونی مناسب با کیفیت عالی و صفحه نمایش با روشنایی بالا یاد کرد. در نقد و بررسی تلویزیون کیولد QLED سامسونگ آن را از فیلترهای زیادی گذراندیم تا به این جا رسیدیم و توانستیم به یک جمع‌بندی کلی در این رابطه برسیم که می تواند گزینه انتخابی ما باشد یا خیر.

منبع: profolus

پاسخ به پرسش‌های متداول

01تلویزیون های کیولد چه ویژگی خاصی دارند؟

بارزترین چیزی که در مورد تلویزیون های کیولد می توان گفت، روشنایی شگفت انگیز آنهاست. یک مزیتی که تلویزیون های کیولد به نسبت اولد دارد این استک هدر اتاق روشن عملکرد بهتری دارد.

02تفاوت تلویزیون های کیولد با LED LCD در چیست؟

سامسونگ برای بهبود عملکرد تلویزیون های خود و رقابت با پنل های اولد ال جی، یک سری تلویزیون با فناوری QLED را به بازار عرضه کرده است. این نمایشگرها به دلیل افزایش نقاط کوانتومی در ارائه رنگ و وضوع و کنتراست تصویر عملکرد بهتری نسبت به تلویزیون های معمولی دارند.

03عمر مفید تلویزیون های کیولد چقد است؟

به طور تقریبی می توان گفت تلویزیون های کیولد تقریبا 7 تا 10 سال عمر مفید دارند. این زمان برای استفاده سنگین می باشد. در این بازه زمانی شاهد هیچ گونه افت کیفیت در نمایش تصویر نخواهیم بود.

04آیا کیولد QLED یک فریب برای فروش بیشتر است؟

چیزی که می توان گفت کیولد یک فناوری جدید نیست بلکه یک نام است که سامسونگ برای نمایشگرهای خود انتخاب کرده است. سامسونگ برای رقابت با تلویزیون های اولد ال جی این نمایشگرها را معرفی کرده است که برپایه ی تلویزیون های LED LCD می باشد با این تفاوت که نقاط ساطع کننده نور کوانتومی می باشد.

05تلویزیون کیولد بهتر است یا اولد؟

در کل چیزی که می توان گفت تلویزیون های اولد بسیار سرتر از تلویزیون های کیولد می باشد. چرا که طراحی این نمایشگرها بسیار خاص و نازگ است. در کنار این طراحی کنتراست بسیار بالاتری را ارائه می دهند. اما نباید فراموش کرد پنل های اولد قیمت بسیار بالاتری نسبت به کیولد دارند همچنین روشنایی تلویزیون های کیولد به نسب بیشتر است و در نمایش محتوا در اتاق روشن عملکرد بهتری دارند.

نظرات کاربران

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • sepid در تاریخ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰

    سلام.وقت بخیر
    میشه در مورد نحوه اتصال گوشی به تلویزیون صحبت کنید و اینکه دوی این سیستم عامل چه vpn رو نصب کنیم؟

    پاسخ
    • در تاریخ ۲۴ بهمن ۱۴۰۰

      سلام و خسته نباشید چشم اتصال گوشی به تلویزیون رو می زاریم هر چند خیلی راحته
      ولی برای نصب وی پی ان فعلا راه حلی نیست متاسفانه

      پاسخ