هر کسی که به تلویزیون های جدید سامسونگ در سال 2021 توجه کند متوجه اصطلاح جدید نئو کیولد (Neo QLED) خواهد شد. بله در حال حاضر کلمات اختصاری در بازار تلویزیون وجود دارد و شما ممکن است از اینکه مجبور شده باشید به طور مداوم کلمات و اصطلاحات جدید را یاد بگیرید؛ خسته شده اید. با این حال، Neo QLED تغییر چشمگیری در فناوری تلویزیون سامسونگ به وجود می آورد و اگر می خواهید از جدیدترین و بهترین تلویزیون ها مطلع شوید باید حواستان را جمع کنید. این فناوری همان QLED که در چند سال گذشته فناوری برتر سامسونگ بود نیست و با آن فرق دارد. در ادامه به بررسی و مقایسه تلویزیون سامسونگ نئو کیولد با کیولد خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.

نئو کیولد / Neo QLED و چه چیزی آن را از QLED معمولی متمایز می کند؟ برای چه تلویزیون هایی کاربرد دارد. در ادامه به مقایسه کیولد و نئو کیولد خواهیم پرداخت.  

Neo QLED / نئو کیولد چیست؟

Neo QLED / نئو کیولد تکامل یافته فناوری QLED  / کیولد سامسونگ است که مخفف quantum dot LED است. به خاطر این که تلویزیون های کیولد از فیلتر کوانتوم نقطه ای برای افزایش کنتراست و شادابی رنگ استفاده می کنند تصویر با کیفیتی را ارائه خواهد داد.

سامسونگ اطمینان حاصل کرده است که تلویزیون های برتر از سال 2017 ( زمانی که دامنه SUHD یا Super UHD خود را تغییر دهد) حداقل تا حدی برای مقایسه با تلویزیون های OLED که اکنون بازار را تحت تاثیر قرار داده اند، از فناوری QLED استفاده می کنند. تفاوت تلویزیون سامسونگ نئو کیولد با کیولد در چیست؟

تاثیر پنل کیولد بسته به عوامل مختلفی متفاوت است که از این بین می توان به پردازنده مورد استفاده بستگی دارد و همچنین اثری از بک لایت در پشت پنل نیست.

کیولد یا نئو کیولد

برای اینکه بتوانید تلویزیونی متناسب با بودجه‌تان (هر چقدر کم) خریداری کنید مطمئناً باید سراغ برند سامسونگ بروید، این برند کره ای تلویزیون‌هایش را معمولا در قیمت‌های ارزان تولید می‌کند و به همین دلیل بالاترین میزان فروش را به خود اختصاص می‌دهد. خرید تلویزیون سامسونگ در هر کدام از سری‌های زیر می‌تواند شما را به دنیایی جادویی و سرشار از رنگ‌ها ببرد.

مدل سامسونگنوع نمایشگر
تلویزیون سامسونگ BU8000LED
تلویزیون سامسونگ BU8500LED
تلویزیون سامسونگ Q60BQLED
تلویزیون سامسونگ Q70BQLED
تلویزیون سامسونگ Q80BQLED
تلویزیون سامسونگ HQ60B QLED
تلویزیون سامسونگ QN85BNeo QLED
تلویزیون سامسونگ QN90BNeo QLED
تلویزیون سامسونگ LS03CQLED

در ادامه مقایسه تلویزیون سامسونگ نئو کیولد با کیولد نیم نگاهی به کیولد نیز خواهیم داشت: تلویزیون های سطح پایین QLED با یک سیستم نور پش زمینه لبه ای کار می کنند که همانطور که از نامش پیداست؛ پنل را از دو طرف روشن می کند (نه مستقیما در پشت پنل). این اجازه می دهد تا تلویزیون تا حدودی باریک باقی بماند اما به این معناست که نور به طور متناقضی روی صفحه پخش می شود و بهترین تصویر را ایجاد نمی کند.

تلویزیون های پیشرفته QLED از نور پس زمینه دایرکت آرایه کامل استفاده می کنند که از پشت به صفحه تابانده می شوند و کنترل روشنایی دقیق تری را ارائه می دهند؛ بنابراین امکان ایجاد کنتراست بهتر بین قسمت های روشن و تاریک صفحه را فراهم می آورد که برای تصویر کلی بسیار مهم است.

حتی این تلویزیون ها از نظر کیفیت نور پس زمینه هم متفاوت هستند؛ البته به حداکثر روشنایی موجود (1000 نیت؛ 2000 نیت و غیره) و تعداد مناطق قابل دایمینگ که می توانند بسته به سطح روشنایی متفاوت باشند؛ هم وابستگی دارد. مناطق بیشتر به معنای کنترل بیشتر روی مناطق کوچک و خاص صفحه است؛ بنابراین شما تا آنجا که ممکن است از نظر فنی به آنها تمایل بیشتری داشته باشید.

نئو کیولد در مقایسه با کیولد سامسونگ کمی اوضاع را تغییر می دهد. بک لایت آرایه کامل با بک لایت Mini LED جایگزین می شود و از ده ها هزار LED ریز برای کنترل دقیق تر روشنایی استفاده می شود. کنترل پیکسل های مجزا در سطح OLED نیست، اما مطمئنا برای صفحه های LCD یک گام بزرگ است.

خب این چه تفاوتی را ایجاد می کند؟

اگر به طور موثر استفاده شود؛ بک لایت Mini LED باید به پنل های LCD اجازه دهد تا عملکرد بسیار نزدیکتری به OLED ها داشته باشند. این مزایای تئوری بسیار جذابی را ایجاد می کند. مطمئنا موفقیت Mini LED به نحوه اجرای این فناوری بر می گردد. در عملکرد صفحه های LCD با نور پس زمینه LED، تنوع زیادی وجود دارد. برای دیدن این مورد؛ فقط باید نگاهی سریع به بررسی های تلویزیون های متعددی که انجام شده است داشته باشید.

تفاوت تلویزیون نئو کیولد با کیولد

چه تلویزیون های نئو کیولد در بازار وجود دارد؟

سال 2021 اولین سالی است که شاهد ورود تلویزیون های نئو کیولد به بازار هستیم. تمام تلویزیون های جدید 8K سامسونگ نئو کیولد خواهند بود اما به این معنی نیست که تلویزیون نئو کیولد 4K نخواهیم داشت این مدل به سنت سامسونگ در جمع آوری پیشرفته ترین مشخصات تلویزیون در بالاترین رده ادامه می دهد. این بدان معنا است که QN900A 8K QLED ، QN800A 8K QLED و QN700 8K QLED همه دارای نور پس زمینه Mini LED هستند. QN95A ، QN90A و QN85A همه تلویزیون های فورکی نئو کیولد هستند که نام آنها با QN شروع می شود و نه فقط Q (مانند Q80 A که دقیقا در زیر مجموعه تلویزیون های فورکی قرار دارد).

مقایسه قیمت تلویزیون سامسونگ نئو کیولد با کیولد

ارزانترین تلویزیون نئوکیولد؛ تلویزیون QN85A است که سایز 55 اینچ آن با قیمت 1299 دلار به بازار عرضه شد؛ اما تلویزیون 85 اینچی QN900 8K QLED حدود 8999 دلار برای شما هزینه دارد. بنابراین این محدوده قیمت برای تلویزیون های نئو کیولد امسال است.

تلویزیون نئوکیولد

چه تلویزیون های Mini LED دیگری وجود دارد؟

در این قسمت از افرالند به مقایسه تلویزیون سامسونگ کیولد و نئو کیولد پرداختیم اما سامسونگ تنها تولید کننده تلویزیونی نیست که از فناوری Mini LED استفاده می کند. ال جی همچنین تلویزیون های QNED را معرفی می کند که از نور پس زمینه Mini LED استفاده می کند؛ در حالی که فلیپس با برخی از تلویزیون های سطح بالای LCD خود همین کار را می کند. TCL یکی از دیگر از مشوقان استفاده از Mini LED بوده است.

منبع: techradar