دستگاه ضبط تصویر شخصی یا PVR یک دستگاه ضبط تلویزیون تعاملی است و در واقع یک ستاپ باکس پیشرفته با قابلیت ضبط است. فروشندگان معمولا از نام های دیگری مانند دستگاه ضبط تصویر دیجیتال (DVR)، گیرنده تلویزیون شخصی (PTR)، ایستگاه تصویر شخصی (PVS) و رکوردر دیسک سخت (HDR) به جای PVR استفاده می کنند.

مانند VCR؛ PVR برنامه های تلویزیونی را ضبط و پخش می کند؛ اما بر خلاف VCR؛ برنامه ها را به صورت دیجیتال و نه آنالوگ ذخیره می کند. مانند VCR؛ PVR توانایی توقف؛ مکث، رد کردن، عقب بردن سریع یک برنامه ضبط شده را دارد. از آنجا که PVR می تواند یک برنامه را ضبط کند و تقریبا بلافاصله با کمی تاخیر زمانی آن را پخش کند؛ آنچه به نظر می رسد برنامه های زنده ای هستند که می توانند مانند برنامه های ضبط شده دستکاری شوند. از قابلیت های PVR می توان به برچسب گذاری زمانی؛ نمایه سازی و ویرایش غیر خطی اشاره کرد. PVR یک استریم داده ویدیویی ورودی را به صورت MPEG-1 یا MPEG-2 رمزگذاری می کند و آن را روی دیسک سخت دستگاهی که شبیه VCR است ذخیره می کند.

اکثر PVR ها به عنوان بخشی از خدمات اشتراکی ارائه می شوند که ممکن است ماهیانه هزینه هایی را دریافت کنند یا نکنند. این سرویس فعالیت هایی مانند جستجوی نمایش ها با توجه به نوع (به عنوان مثال فیلم یا بازی های بیسبال)؛ انتخاب از بین گزینه های ویدیوی درخواستی (VOD) یا انجام خرید یا خدمات بانکی را امکان پذیر می کند. ارائه دهندگان خدمات مانند TiVo و ReplayTV نیز ممکن است PVR بفروشند. تعدادی PVR در بازار وجود دارد که از این بین می توان به TiVo و ReplayTVاشاره کرد. همچنین محصولاتی وحود دارند که عملکرد مشابهی دارند اما مبتنی بر نرم افزار (مانند SnapStream Personal Video Station) یا مبتنی بر شبکه هستند. پروژه Digital Video Broadcasting (DVB) یک کنسرسیوم صنعتی است که به توسعه استانداردهای PVR و سایر فناوری های ویدیوی دیجیتال اختصاص دارد.

تعدادی از موضوعات بحث بر انگیز پیرامون قابلیت هایی است که PVR ها و فناوری های مشابه آن را فعال می کنند. به عنوان مثال، ReplayTV امکان جستجوی تبلیغات با استفاده از عملکرد 30 ثانیه ای auto-skip را فراهم می کند. این ظرفیت در بین مصرف کنندگان محبوب است اما همراه با تبلیغات نیست. ویژگی دیگر؛ امکان دانلود برنامه ها از اینترنت و ارسال فایل برای دوستان است.

شما می‌توانید برای خرید تلویزیون اسمارت 2023 با قابلیت pvr یا ضبط فیلم به فروشگاه افرالند مراجعه کنید و از برندهای اصلی خریدتان را انجام دهید.

PVR چیست؟ طریقه اتصال آن به تلویزیون

هر چند مدل‌های پیشرفته تلویزیون سونی قابلیت PVR دارند اما می‌توانید در جدول زیر پرفروش‌ترین محصولات این برند را مشاهده کنید که در سال 2022 و 2023 تولید شده‌اند.

مدل سونینوع نمایشگر
تلویزیون سونی X75KLED
تلویزیون سونی X80KLED
تلویزیون سونی X85KLED
تلویزیون سونی X90KLED
تلویزیون سونی X95KLED
تلویزیون سونی A80KOLED
مدل سونینوع نمایشگر
تلویزیون سونی X75LLED
تلویزیون سونی X80LLED
تلویزیون سونی X85LLED
تلویزیون سونی X90LLED
تلویزیون سونی X95LLED
تلویزیون سونی A80LOLED
تلویزیون سونی A95LQD-OLED

نحوه اتصال PVR به تلویزیون

PVR مخفف Personal Video Recorder و به معنای دستگاه ضبط تصویر شخصی است که کار مشابه با VCR را انجام می دهد اما به جای استفاده از نوارهای کاست ویدیویی؛ این اطلاعات را در هارددیسک ذخیره می کند؛ درست شبیه به آنچه که در کامپیوتر وحود دارد. از آنجا که سیگنال های تلویزیون مدرن دیجیتال هستند؛ ضبط داده های دیجیتالی در یک دستگاه ذخیره سازی داده های دیجیتال؛ مانند یک دیسک سخت منطقی است. این امکان را می دهد تا سیگنال دیجیتال با کیفیت بسیار بهتری نسبت به VCR قدیمی؛ ضبط و پخش شود.

اتصالات

در قسمت پشت PVR تعدادی از کانکتورهای مختلف وجود دارد. قبل از اینکه به ارتباطات صوتی و تصویری نگاهی بیندازیم اجازه دهید در مورد اتصالات آنتن و کابل صحبت کنیم.


در جدول زیر پرفروش ترین تلویزیون های ال جی موجود در بازار ایران را مشاهده می‌کنید، که همگی محصولات محبوب کره‌ای در بین خریداران هستند و کیفیت و کارایی بالایی دارند.

مدل ال جینوع نمایشگر
تلویزیون ال جی UQ8000LED
تلویزیون ال جی UQ9000LED
تلویزیون ال جی NANO80NanoCell
تلویزیون ال جی NANO86NanoCell
تلویزیون ال جی QNED80MiniLED
تلویزیون ال جی QNED90MiniLED
تلویزیون ال جی CSOLED
تلویزیون ال جی C2OLED Evo
تلویزیون ال جی G2OLED Evo

ورودی / خروجی آنتن

به طور معمول یک کابل از اتصال روی دیوار (پلت دیواری) به سوکت آنتن / کابل تلویزیون صفحه تخت می آید. این جایی است که سیگنال تلویزیون متصل می شود. سیگنال از آنتن روی سقف یا از شرکت کابل به پلت دیواری می رسد.

کاری که باید انجام دهید این است که این کابل را از طریق PVR خود حلقه کنید. باری این کار به یک کابل آنتن دوم نیاز دارید که اغلب با PVR تهیه می شود.

سوکت خروجی آنتن PVR ممکن است با Loop Out یا Antenna Out یا To TV یا چیزی مشابه با اینها علامت گذاری شود. با حقطه زدن سیگنال ورودی از طریق PVR؛ سیگنال هم برای تلویزیون صفحه تخت و هم برای پی وی آر در دسترس است. به این ترتیب شما می توانید برنامه های خود را از طریق تلویزیون و یا از طریق پی وی آر تماشا کنید و یا یک برنامه را ضبط کنید و برنامه دیگری را تماشا کنید؛ چون سیگنال ورودی هم در PVR و هم در تلویزیون صفحه تخت موجود است.

pvr چیست

بنابراین؛ این سیگنال ورودی مرتب شده و حالا ما به یک روش انتقال فیلم و صدای ضبط شده از پی وی آر به تلویزیون نیاز داریم.


برخی از مدل‌های بالارده تلویزیون سامسونگ قابلیت pvr دارند که امکان ضبط برنامه را فراهم می‌کند اما مدل‌های اقتصادی این برند فاقد این قابلیت هستند در جدول زیر می‌توانید مدل‌های پرفروش امسال را مشاهده کنید.

مدل سامسونگنوع نمایشگر
تلویزیون سامسونگ BU8000LED
تلویزیون سامسونگ BU8500LED
تلویزیون سامسونگ Q60BQLED
تلویزیون سامسونگ Q70BQLED
تلویزیون سامسونگ Q80BQLED
تلویزیون سامسونگ QN85BNeo QLED
تلویزیون سامسونگ QN90BNeo QLED

HDMI

بهترین و ساده ترین روش اتصال PVR به تلویزیون صفحه استفاده از HDMI است. این رابط فیلم و صدای دیجیتال را از PVR به تلویزیون صفحه تخت هدایت می کند و همه از طیق یک کابل می باشد.

اگر پی وی آر به ورودی HDMI 1 تلویزیون صفحه تخت متصل است. بنابراین برای تماشای PVR؛ به سادگی ورودی HDMI 1 را در تلویزیون صفحه تخت انتخاب کنید. این کار به طور معمول از طریق ریموت کنترل و با فشار دادن دکمه Input یا Source انجام می شود.

ویدیو و صوت کامپوننت

اگر پی وی آر یا تلویزیون شما دارای پورت HDMI اضافی نیست می توانید از کابل های ویدیویی کامپوننت و کابل صدای چپ و راست برای اتصال استفاده کنید.

رنگ واقعی کابل ها مهم نیست. فیش های روی کابل ها به طور معمول کدگذاری رنگی دارند تا به شما کمک کنند تا اتصال درست به سوکت های مرتبط را انجام دهید. بنابراین اگر شما کابل ویدیویی کامپوننت داشته باشید که در انتهای خود از رنگ های قرمز، سبز و آبی استفاده می کند خیلی ساده این رنگ ها را به کامپوننت های قرمز؛ سبز و آبی PVR و تلویزیون صفحه تخت متصل کنید.

S-Video

اگر نتوانیم از HDMI یا کابل ویدیوی کامپوننت استفاده کنیم؛ بهترین اقدام بعدی استفاده از S-Video است. اما این روزها همیشه در دسترس نمی باشد. همانطور که در تصاویر PVR و تلویزیون صفحه تخت نمونه مشاهده می کنید در این مدل ها S-Video وجود ندارد.

ویدیوی کامپوزیت

آخرین انتخابی که ممکن است داشته باشیم استفاده از صوت و ویدوی کامپوزیت است. این گزینه بهترین کیفیت را ارائه نمی دهد اما جواب می دهد. این گزینه بیشتر در تلویزیون های قدیمی و به ویژه در تلویزیون های CRT قدیمی وجود دارد. باز هم؛ رنگ کابل مهم نیست؛ اما اتصال سوکت خروجی رنگی از PVR به همان سوکت ورودی رنگی تلویزیون متصل می شود.

جمع بندی

برای اتصال PVR به تلویزیون؛ باید سیگنال ورودی (آنتن یا کابل) ویدیو و صوت را به هم متصل کنید. بهترین و ساده ترین ارتباط استفاده از HDMI است. اگر این مورد در دسترس نیست می توانید از کامپوننت (3 کاناله) و صدای (2 کاناله) استفاده کنید. اگر ویدیوی کامپوننت در دسترس نیست؛ از S-video یا ویدیوی کامپوزیت با دو کانال صوتی چپ و راست استفاده کنید.

منبع: