تلویزیون اولد / OLED جزو نمایشگرهای بالارده و گران‌قیمت بازار هستند که از فناوری متفاوتی به نسبت دیگر تلویزیون های بهره برده اند. OLED مخفف Organic Light Emitting Diode و به معنای دیود ساطع کننده نور آلی است و از المنت های تصویر جداگانه ای به نام پیکسل تشکیل شده که از ترکیبات شیمیایی آلی تشکیل شده و با استفاده از جریان الکتریکی بین آند و کاتد هر پیکسل؛ نور منتشر می کنند. این فرآیند از لحاظ عملکرد مشابه به عملکرد استاندارد LED است که در آن انتشار نور از طریق ترکیب مجدد الکترون ها و حفره هایی کاتد و آند صورت می گیرد. در ادامه با این مقاله از افرالند همراه باشید.

OLED در مقایسه با LCD

OLED ها و LCD ها در نمایشگرهای تلویزیون و موبایل استفاده می شوند اما در نحوه عملکرد بسیار متفاوت هستند. اولدها نمایشگرهایی هستند که در آن پیکسل ها از خود نور منتشر می کنند؛ با این وجود یک LCD از بک لایت یا نور پس زمینه برای روشنایی استفاده می کند.

مقایسه تلویزیون اولد و نانوسل

مزایای تلویزیون اولد (OLED)

صفحه نمایش LED یک صفحه نمایش کریستال مایع با نور پس زمینه LED بهبود یافته است. در تلویزیون های LCD مدرن؛ کریستال های مایع تحت اثر الکتریسیته می چرخند و از طریق هر پیکسل تصویر نور را عبور می دهند. نور از فیلترها (قرمز، آبی و سبز) عبور می کنند و هنگامی که ترکیب می شوند از تیره ترین رنگ به روشن ترین رنگ در می آیند. اگر همه کریستال ها چرخانده شوند تا هیچ یک از سه رنگ را از دست ندهید؛ خروجی سیاه را دریافت خواهید کرد.

کریستال ها مزایای خود را دارند که از این بین می توان به کم هزینه بودن، ظرافت و سبک بودن اشاره کرد اما یک اشکال دارند و آن هم سطح رنگ سیاه است. کریستال ها نور را همپوشانی می کنند اما نور پس زمینه به کار خود ادامه می دهد. نور بر روی پیکسل های سیاه می افتد و باعث می شود که تصاویر تاریک را کمرنگ تر مشاهده کنید.

در صفحه نمایش تلویزیون اولد نور پس زمینه وجود ندارد؛ هر پیکسل جداگانه هنگام تامین جریان الکتریکی به طور مستقل نور را ساطع می کنند. اگر پیکسل جریان را دریافت نکند؛ پس ما فقدان نور را شاهد خواهیم بود و یک رنگ سیاه واقعی تولید می شود.

میزان کنتراست تلویزیون های OLED در کمترین حالت از کنتراست نمایشگرهای LCD بهتر است علاوه بر این؛ پیکسل ها در صفحه نمایش های OLED می توانند تقریبا بلافاصله تغییر رنگ دهند؛ که در نمایشگرهای ال سی دی برای فعال سازی و حرکت بلورها که به زمان بیشتری نیاز است. یکی دیگر از مزایای تلویزیون های اولد که از سطح سیاه و کنتراست ناشی می شود؛ رنگ ها اشباع واقع گرایانه هستند.

از مهم‌ترین مزایای تلویزیون اولد می‌تواند به کنتراست بی‌نهایت و طراحی بسیار باریک آن‌ها اشاره کرد، اما قیمت تلویزیون سونی در این نمایشگرها به قدری زیاد است که بیشتر خریداران از خیر آن می‌گذرند و با محدودیت بودجه مواجه می‌شوند.

مزایا و معایب تلویزیون اولد (OLED)

پنل تلویزیون شامل یک فریم نازک از لایه های متوالی هستند که بین آند و کاتد قرار دارند. لایه OLED ساطع کننده هنگام اعمال جریان؛ نور ساطع می کنند اما برای تولید تصاویر روی صفحه بر خلاف LCD در فناوری اولد نیازی به بک لایت نیست. حذف بک لایت از ساختار پنل اولد در درجه اول باعث نازک تر و سبک تر شدن محصول شده و در طرفی به بهبود کیفیت رنگ ها می انجامد.

پنل تلویزیون اولد همچنین مزیت انعطاف پذیری فیزیکی بیشتری را به همراه دارند؛ به همین دلیل می توان از آنها در دستگاه های تاشو هم استفاده کرد. به غیر از تلویزیون ها اولد؛ امروزه شاهد استفاده از پنل OLED در گوشی های هوشمند و سایر دستگاه های دستی هستیم و این بدان خاطر است که این صفحه نمایش ها کیفیت بصری خارق العاده را همراه با مصرف انرژی کم دارند. امروزه کاربران می توانند بدون خالی شدن باتری دستگاه های خود؛ محتوای با کیفیت بالا را مشاهده کنند.

پیکسل سوختگی در تلویزیون OLED چقدر جدی است؟

از آن جایی که تلویزیون های اولد مدل پیشرفته بازار هستند و از هر نظر با کیفیت عالی تولید شده اند عیب زیادی نمی توان از آن ها گرفت به همین دلیل یکی از عیب های کوچک این نمایشگرها بیش از حد معمولی بولد شده است. پیکسل سوختگی در اولدهای قدیمی بیشتر شایع بود اما شرکت های سازنده تمام سعی خود را بکار بسته اند تا آن را در مدل های جدید به حداقل برسانند. در حالت عادی اگر چندین ساعت به تماشای یک شبکه خاص بنشینید و نه شما از جای خودتان تکان بخورید و نه شبکه را تغییر دهید در بلند مدت تکرار می کنم در بلند مدت و بعد از چندین ساعت تماشای ثابت یک شبکه (که بعدی بنظر می رسد 24 ساعته به تماشای یک شبکه مشغول باشید) احتمال پیکسل سوختگی و آن هم از بین پند میلیون پیکسل تعداد کمتر از انگشتان دست من و شما وجود دارد. پس جایی برای نگرانی از این بابت در تلویزیون های OLED جدید وجود ندارد.

آینده تکنولوژی تلویزیون اولد

تلویزیون اولد چقدر روشن است؟

اگر تلویزیون دارای برچسب Ultra HD Premium است؛ پیکسل های آن باید به حداقل آستانه روشنایی برسند. این مقدار بسته به عمق رنگ سیاه می تواند متفاوت باشد. اگر سطح رنگ سیاه در صفحه OLED بین 0.0005 و 0.5 نیت باشد؛ حداکثر روشنایی برای چنین تلویزیونی باید 1000 نیت باشد. اما اگر صفحه نمایش قادر است رنگ تیره تر را تولید کند حداکثر روشنایی می توانید از 540 نیت شروع شود.

روشنایی تلویزیون OLED بسته به جایی که آن را قرار می دهید قابل درک است؛ بنابراین در یک اتاق با روشنایی شدید؛ مزایای صفحه نمایش بسیار محسوس نخواهد بود. پنل های OLED ارزان دارای روشنایی 700 تا 800 نیت هستند در حالی که تلویزیون های LED قادر به تولید روشنایی 1400 تا 1500 نیت هستند.

امسال مدل های جدیدی از تلویزیون های اولد با روشنایی خداکثر 2000 نیت عرضه شدند اما بعید به نظر می رسد که قیمت آنها برای مشتریانی که کمبود بودجه دارند بصرفه باشد.

در روشنایی صفحه نمایش حداکثر 800 نیتی مزایای آن بیش از تلویزیون های LCD در نور کم و یا در طول روز با پرده های بسته است. فقط باید نور را کم کرد چون تاثیر رنگ سیاه بر کیفیت تصویر آشکار می شود.

در سال‌های جدید تلویزیون ال جی با فناوری Evo تولید می‌شود که روشنایی را بیش از 30٪ بیشتر از اولدهای معمولی ارائه می‌دهد و در تلویزیون c2 این روشنایی به بالایی 800 نیت می‌رسد.

معایب تلویزیون اولد چیست؟

شاید بتوان گفت تنها عیبی که این مدل نمایشگرها به نسبت LED دارند در میزان روشنایی پنل است چون پیکسل ها خود نور هستند و کنتراست بی نهایت و مشکی مطق است اولد ها بیشتر تمرکز خود را روی تاریکی با کیفیت تر گذاشته اند و برای دریافت روشنایی بیشتر شاید لازم باشد سراغ تلویزیون هایی با بک لایت بروید.

مزایا و معایب تلویزیون اولد (OLED)

تلویزیون اولد بخریم یا نه؟

اگر نمی خواهید میزان زیادی برای خرید تلویزیون هزینه کنید بهتر است سراغ مدل های معمولی LED بروید هم روشنایی بیشتری دارند و هم اینکه با قیمتی پایین تر در بازار موجود هستند. اما اگر خواهان یک تلویزیون پیشرفته هستید و دوست دارید با آن حسابی وقت بگذرانید و بازی کنید تلویزیون های OLED گزینه خیلی مناسبی برای شما هستند.

مرجع: usmicroproducts، edwardsrailcar و avantam