۰۳ بهمن ۱۴۰۱

فناوری MLA چیست؟

فناوری MLA چیست؟

یکی از تکنولوژی‌های جدید سال 2023 در بازار پنل‌ها MLA است، اما باید بدانیم فناوری MLA چیست؟ و چه قابلیتی دارد و به چه منظور ساخته شده است؟ از جمله انتقاداتی که همیشه توسط افراد به اولد‌ها وارد می‌شود، عدم روشنایی مناسب در مقایسه با تلویزیون‌های دارای نور پس‌زمینه است و نیاز به جهشی کارآمد در این روشنایی به شدت احساس می‌شد، که در سال نو میلادی چند شرکت در نمایشگاه CES سعی کردند راهکارهای خود را در این زمینه ارائه دهند و MLA جزو این موارد می‌باشد. تلویزیون ال جی G3 اولین نمایشگری است که در سال جدید از این فناوری بهره برده است و به بیشترین میزان روشنایی در اولدها دست پیدا کرده است.

ال جی راز اینکه فناوری MLA چیست را فاش نموده است و اذعان کرده روشی نوین برای جبران روشنایی اولد‌ها به کار گرفته است تا نور کم پنل‌ها را جبران نماید و مدل‌ پرچمدار خود یعنی G3 را به این قابلیت مزین کرده است تا بیننده از دیدن تصاویرش به وجد آید.

ال جی سعی کرده خود را با شرایط جدید بازار تطبیق دهد و هر زمان احساس کمبودی در مورد مشکلات تلویزیون حس کرده در پی راه حلی برای آن بوده است. این شرکت به عنوان اولین برندی که اقدام به ساخت تلویزیون اولد نمود، کارش را به نحو احسن شروع کرد و در بازار خرید تلویزیون جای خوبی برای خود پیدا کرد و به تبع از آن سایر برند‌ها شروع به ارتقاء پنل‌های خود با تکنولوژی‌های جدید نمودند تا از قافله عقب نمانند، اما ال جی همچنان در اولد‌هایش پیشتاز است.

روشنایی کم در اولد‌ها همیشه یک مشکل به شمار می‌آمد و همه کسانی که از این تلویزیون‌ها استفاده می‌کردند تا حدی با این مسئله درگیر بودند، تا اینکه ال جی در یک اقدام نوآورانه شروع به ساخت پنل‌های مناسب برای جبران روشنایی نمود و یکی از آن‌ها فناوری MLA در تلویزیون ال جی است که در سال 2023 از آن رونمایی کرد و همه را شگفت زده نمود، که در ادامه به توضیح مفصل تکنولوژی به کار رفته آن می‌پردازیم، پس با افرالند همراه باشید.

البته قبل از آن ال جی اقدام به تولید پنل‌های Evo نموده بود و تا حد زیادی در تولید روشنایی بیشتر از اولد‌های معمولی موفق هم شده بود اما با MLA این ترکیب را به هم زده و تلویزیون ال جی G3 با پنل MLA این فناوری را تا حد زیادی ارتقاء داد. در این راستا شرکت‌های دیگری همچون سامسونگ نیز در این سال اقدام به معرفی محصولی جدید به نام QD-OLED کرده‌اند و تا حد زیادی به جبران نور از دست رفته‌ اولد‌ها کمک کرده و باعث ایجاد کنتراست خوبی بین نقاط روشن و تاریک شده است.

فناوری MLA در تلویزیون ال جی چیست؟

ال جی در اولد‌های معمولی از پنل معمولی استفاده کرده است، مثلاً؛ مدل A , B ، اما در سری C و G در سال ‌2022 به بعد از پنلی به نام Evo استفاده کرد و در آخرین محصول خود در این رده که تلویزیون G3 است، فناوری MLA در کنار Evo بکار برده است، اما خود فناوری MLA در تلویزیون G3 چیست؟ این قابلیت به میدان آمده تا روشنایی از دست رفته‌ای که در تلویزیون اولد وجود ندارد را تا حد زیادی جبران کند. در واقع MLA مخفف Micro Lenz Array می‌باشد و یعنی به کارگیری لنز‌های میکرو برای پنل می‌باشد.

فناوری MLA چیست؟

این قابلیت کمک می‌کند روشنایی صفحه نمایش از طریق این لنز‌ها ایجاد شود و تا 70٪ روشنایی بیشتری نسبت به اولد‌های معمولی ساطع کند. این پنل بدون مشخص کردن دمای رنگ روشنایی را تا 2100 نیت بالا می‌برند و اجازه می‌دهد در کنار کنتراست بی نهایت رنگ مشکی در TV OLED از روشنایی مناسبی هم در صحنه‌های روشن بهره‌مند شوید. از دیگر مزیت‌های فناوری MLA در چنته دارد زاویه دید بهبود یافته در تصویر می‌باشد و تا 30٪ زاویه وسیع‌تری را به نمایش می گذارد و باید گفت عریض‌ترین زاویه دید را بین پنل‌های در تمام تلویزیون‌های جهان تا به حال داشته است.

همچنین از مزایای جذاب این پنل‌ها می‌توان به امکان بازدهی انرژی کمتر تا 22٪ برای سطح روشنایی اشاره کرده که از مصرف انرژی تلویزیون تا حد زیادی می‌کاهد. در واقع متوجه هستیم با یک تکنولوژی فوق پیشرفته طرف هستیم و می‌توانیم با خیال راحت به سراغ تلویزیون‌های اولد رفته و دغدغه‌ای برای نور آن نداشته باشیم.

تلویزیون ال جی G3 با پنل MLA

تلویزیون ال جی G3 یکی از مدل‌هایی است که در سال 2023 از آن رونمایی شد و به عنوان یک تلویزیون هنری با رفرش ریت 120 هرتز پا به عرصه گذاشت. در واقع این مدل به دنبال سری‌های قدیمی خود یعنی G1 و G2 ساخته شده است، اما با تفاوتی دیدنی. تلویزیون ال جی G3 مجهز به فناوری MLA در پنل خود است که در سری G1 پنل معمولی داشت و در سری G2 به پنل Evo مجهز شدند. تلویزیون اولد ال جی G3 دارای کنتراست بی نهایت عالی در رنگ مشکی می‌باشد و به واسطه این پنل جدید توانسته برای روشنایی هم فکری بکند و کنتراست حرفه‌ای در HDR برای رنگ‌های روشن به نمایش بگذارد.

تلویزیون ال جی G3 با پنل MLA

این تلویزیون دارای طراحی بسیار شیکی می‌باشد و عنوان هنری را یدک می‌کشد و از قیمت بالایی هم در این راستا برخوردار می‌باشد، زیرا یکی از دلایل گران قیمت بودن این پرچمدار سایز‌های بزرگ آن است که شامل؛ 65، 77، 83، 97 اینچ می‌باشند. مدلی که مناسب برای گیمینگ بوده و از نرخ ورودی مناسب هم برای این موضوع برخودار می‌باشد و در کنار سرعت رفرش بالا از کیفیت تصویر 4K و همچنین توان صوتی 60 وات برخوردار است.

قدرت پردازش شگفت انگیز به واسطه پردازنده α9 Gen 6 در آن اجازه ارتقاء هر محتوای کم کیفیتی را به راحتی صادر می‌کند.تلویزیون هوشمند G3 مجهز به سیستم عامل webOS ورژن جدید 23 بوده و قادر است در یک تایم کوتاه اجازه سرچ هر محتوایی را به صورت صوتی بدهد و ریموت کنترل جادویی یکی از مواردی است که در این جستجوی محتوایی به کمک شما خواهد آمد.

مقایسه فناوری MLA در تلویزیون G3 ال جی با اولد Evo

هر دوی این موارد پنل‌های هستند که ال جی در تلویزیون‌های خود در سال‌های اخیر برای جبران روشنایی تصویر به کار گرفته است و هر کدام تا حدی این کار را به سر انجام رسانیده‌اند، اما تلویزیون‌های اولد Evo توانسته‌اند فقط 30٪ این میزان روشنایی را افزایش دهند و در مقایسه با سری جدید خود یعنی MLA این میزان کمتر می‌باشد.

مقایسه فناوری MLA تلویزیون G3 ال جی با اولد Evo

 پنلی که اولد‌های قدیمی استفاده می‌شد فقط رنگ قرمز، آبی، سبز و زرد را تولید می‌کردند، اما در پنل‌های Evo شاهد یک رنگ سبز بیشتر هستیم که نور بیشتری را به صفحه نمایش عرضه می‌کند. اما تلویزیون ال جی G3 با پنل MLA روشنایی بیشتری به واسطه میکرو لنز‌های خود ارائه می‌کند و این روشنایی را تا 70٪ بالا می‌برد و شاهد روشنایی 2100 نیتی در آن هستیم. چیزی که در بقیه اولد‌های معمولی تا نهایتاً 600 نیت می‌رسد.

مقایسه پنل MLA با QD-OLED

سامسونگ برای اولین بار در سال 2022 از فناوری QD-OLED پرده برداشت و این تکنولوژی را به منظور رقابت با اولد‌های ال جی به جهان معرفی کرد. فناوری که در این تلویزیون کیو دی اولد به کار رفته دیودهای درخشان ارگانیک مبتنی بر نقاط کوانتومی می‌باشد. این ذرات کوانتومی همانند یک فیلتر عمل کرده و تصویر دریافتی از پنل سامسونگ را دریافت و از فیلتر خود عبور می‌دهند، در این حالت با استفاده از حجم بالای رنگ‌های غنی سعی در حفظ این رنگ‌ها و روشنایی صفحه می‌نمایند و روشنایی تصویر را تا حد زیادی نزدیک به 2000 نیت بالا می‌برند.

مقایسه پنل MLA با QD-OLED

این تکنولوژی جدید را در چند مدل تلویزیون سامسونگ می‌توان مشاهده کرد که شامل؛ S95B در سال 2022 و S90C, S95C در سال 2023 هستند که به عنوان پرچمداران این برند پیر بازار معرفی شده اند.

جمع بندی

تلویزیون ال جی G3 با پنل MLA یکی از پرچمداران این برند بوده که جدیدترین تکنولوژی لازمه را در کیفیت تصویر خود به کار برده است و تا این لحظه در سال 2023 هنوز هیچ برندی نتوانسته از آن استفاده نماید. فناوری MLA چیست را توضیح دادیم و حال می‌دانیم که به میدان آمده تا کمک کند تلویزیون‌های اولد ال جی روشنایی که فاقد آن است جبران کند و تا 70٪ روشنایی بیشتری به صفحه نمایش ساطع نماید. دانستن همه چیز در مورد فناوری MLA پنل اولد ال جی ما را ترغیب به دیدن تصویر از تلویزیون G3 هنری و لوکس می‌نمایند، هر چند که از قیمت بسیار بالایی برخوردار است.

پاسخ به پرسش‌های متداول

01 فناوری MLA در چه تلویزیون‌های وجود دارد؟

این فناوری برای جبران روشنایی که اولد‌ها از آن بی بهره هستند به میدان آمده و در حال حاضر فقط در برند ال جی و مدل G3 استفاده شده است.

02روشنایی در پنل MLA بیشتر است یا QD-OLED؟

هر کدام از این موارد به نوعی روشنایی خود را تأمین می‌کنند و تمام سعی خود را برای این موضوع به کار می‌برند. اما روشنایی QD-OLED برابر با 2000 نیت است و در MLA این میزان به 2100 نیت می‌رسد.

03 آیا تلویزیون با پنل MLA زاویه دید بهتری دارد؟

در واقع باید گفت بله. زیرا یکی از دست‌آوردهای این نوع پنل‌ها زاویه دید عریض‌تر به نسبت سایر پنل‌های تلویزیون در سراسر جهان می‌باشد.

نظرات کاربران

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • Morez در تاریخ ۵ بهمن ۱۴۰۱

    Qdoled به مراتب تکنولوژی پیشرفته تری هست. واز هر نظر به mla lg برتری داره.

    پاسخ
    • در تاریخ ۱۵ بهمن ۱۴۰۱

      به نظرم هر دو تکنولوژی عالین و ال جی هم تمام نقاط ضعف اولد های قبلی خودشو پوشش داده

      پاسخ
  • Morez در تاریخ ۵ بهمن ۱۴۰۱

    Qdoled راه زیادی برای رسیدن به mla دارد؟؟؟؟؟؟؟
    مثل اینکه نوسنده حالش خوب نبوده qdoled از هر نظر نسبت به mla برتری دارد.mla توان رقابت با qdoled رو نداره

    پاسخ
    • در تاریخ ۲۵ بهمن ۱۴۰۲

      سلام و درود
      بله QD-OLED راه زیادی را باید بره تا به MLA برسه به این دلیل که در هر پیکس یک عدد لینز قرار داده شده از میکر کوچک‌تر که نور 360 درجه را به نوری مستقیم تبدیل میکند و کیفیت رنگ و روشنایی بهتر را به وجود می‌اورد

      پاسخ