به نظر شما علت ایجاد هاله روی نمایشگر تلویزیون چیست؟ تلویزیون ها مانند سایر دستگاه ها با مشکلاتی روبرو می شوند که یکی از آنها ایجاد هاله روی نمایشگر تلویزیون است که ممکن است باعث شوکه شدن شما شود. اگر شما با این مشکل روبرو شده اید ممکن است با خودتان فکر کنید که لکه های سیاه روی صفحه تلویزیون چیست و علت ایجاد هاله روی نمایشگر تلویزیون چه می‌تواند باشد و در نهایت به دنبال راه حل هایی برای رفع این مشکل باشید. در ادامه ما سعی داریم اطلاعات مفیدی را در این زمینه به شما ارائه دهیم.

علت ایجاد هاله روی نمایشگر تلویزیون

لکه های سیاه یا هاله روی نمایشگر تلویزیون می تواند به علت کثیفی ها یا پیکسل های مرده یا گیر کرده ایجاد شوند. این لکه های سیاه در تلویزیون می توانند به راحتی کیفیت تصویر و تجربه مشاهده را مختل کنند؛ مخصوصا اگر آنها در مرکز نمایشگر تلویزیون قرار گرفته باشند.

در بهترین حالت؛ لکه های سیاه در اثر کثیفی؛ جمع شدن گرد و غبار و یا جمع شدن سایر آلودگی ها روی صفحه ایجاد می شوند. با این حال؛ پیکسل های مرده یا گیر کرده در اثر عملکرد نامناسب داخلی هم می توانند منجر به ایجاد هاله روی نمایشگر تلویزیون شوند. بهترین روش این است که قبل از استفاده از یک روش تعیین شده برای رفع این مشکل، دقیقا مشخص کنید که علت ایجاد هاله روی نمایشگر تلویزیون چه بوده است.

اگر در آستانه خرید تلویزیون قرار دارید و می خواهید با بودجه ای که دارید بهترین انتخاب را داشته باشید، پیشنهاد می کنیم سری به لیست تلویزیون سامسونگ در فروشگاه افرالند بزنید تا اطلاعات دقیقی از مشخصات و قیمت آن ها به دست بیاورید.

علت ایجاد هاله روی نمایشگر تلویزیون چیست؟ کثیفی

قبل از اینکه تصویر کنید که لکه های صفحه تلویزیون شما به دلیل عملکرد نامناسب داخلی است؛ طبق توصیه های سازنده و مطابق با دستورالعمل های موجود در دفترچه راهنما کل صفحه تلویزیون خود را تمیز کنید. در صورت امکان از پارچه نرم و نست 50 به 50 محلول آب و الکل استفاده کنید و مناطق مشکل دار را با مالش ملایم تمیز کنید. هرگز از دستمال های زبر و خشن استفاده نکنید چونکه باعث آسیب دیدن بیشتر دستگاه شما خواهند شد.

پیکسل مرده یا گیر کرده

یک پیکسل LCD شامل سه پیکسل فرعی قرمز، آبی و سبز است که قادر به تغییر رنگ و نمایش هر رنگ در 256 سایه یا سطح خاکستری است. اگر یک پیکسل در حالت خاکستری 0 در موقعیت بسته گیر کند؛ کاملا سیاه به نظر می رسد. یک پیکسل اگر مرده باشد هم سیاه به نظر می رسد؛ اما شناسایی علت مهم است؛ زیرا پیکسل های مرده مسئله بسیار جدی تری هستند و اغلب نیاز به جایگزینی دارند.

علت ایجاد هاله روی نمایشگر تلویزیون و راه حل های آن

اگر می بینید که یک پیکسل همچنان قادر به تغییر رنگ است، به احتمال زیاد گیر کرده و نمرده است. نرم افزار هایی هستند که به شما در شناسایی یسن مشکل و همچنین تغییر رنگ پس زمینه تلویزیون به رنگ های ثابت (معمولا سفید) برای شناسایی لکه های سیاه کمک می کنند.

بیشتر بخوانید:
هنگام آب خوردن پنل تلویزیون چه باید کرد؟

علت پیکسل سوختگی تلویزیون

پیکسل های مرده می توانند در نتیجه ضربه شدید به صفحه نمایش؛ ترانزیستورهای غیرفعال یا ساخت نامناسب توسط کارخانه رخ دهند. پیکسل های گیر کرده هم می توانند در اثر ضربه؛ یا در اثر فرسایش ناهموار فسفر (به علت نمایش تصاویر ثابت روی صفحه برای مدت زمان طولانی) ایجاد شوند.

ال جی یکی از برندهایی است که در طول سالیان قبل تلویزیون هایش اولدش با مشکل پیکسل سوختگی دست و پنجه نرم می کردند اما در دو سال اخیر، با تدابیر کارشناسان خود این مشکل را برطرف کرده و اکنون شما می توانید با خیال راحت خرید تلویزیون ال جی را در اولویت کار قرار دهید.

خرابی پنل

یکی از رایج ترین علت ایجاد هاله روی نمایشگر تلویزیون خرابی پنل است. اگر قسمتی از ماژول یا لیکوئید پنل خراب شود شما می توانید شاهد هاله یا لکه سیاه روی دستگاه خود باشید.

خرابی قسمت بک لایت – علت ایجاد هاله روی نمایشگر تلویزیون

از دلایل دیگر ایجاد هاله یا لکه سیاه بر روی صفحه نمایش تلویزیون؛ خرابی بک لایت یا نور پس زمینه است. اگر یک یا چند لامپ بک لایت آسیب دیده باشند این مسئله برای دستگاه شما پیش خواهد آمد. همانطور که می دانید وظیفه بک لایت ایجاد روشنایی و نور برای تلویزیون است و به علت خرابی این لامپ ها؛ شما شاهد صفحه ای تاریک خواهید بود.

اگر سریعا برای حل این مشکل اقدام نکنید؛ فشار زیادی به لامپ های سالم تلویزیون شما وارد می شود و در نهایت این لامپ ها هم آسیب می بینند.

راه حل هایی برای مشکل ایجاد هاله روی نمایشگر تلویزیون

پیکسل های گیر کرده را می توان با اجرای برنامه هایی که برای حل مشکل پیکسل های گیر کرده طراحی شده اند؛ رفع کرد. همچنین, در حالی که این برنامه ها در حال اجرا هستند؛ به آرامی ناحیه آسیب دیده را مالش دهید؛ چون می تواند مشکل پیکسل های مرده را حل کند. پیکسل های مرده معمولا به یک صفحه نمایش جایگزین یا یک راه حل حرفه ای برای تعمیر نیاز دارند.

خوشبختانه، اکثر تولیدکنندگان انتظار دارند تعداد مشخصی از پیکسل های مرده در طول عمر محصولاتشان رخ دهد و اگر تعداد پیکسل های مرده بیش از حد انتظار باشد؛ بسیاری از آنها صفحه های جایگزین را ارائه می دهند. این نکته ای است که باید هنگام خرید تلویزیون به خاطر داشته باشد و برخی از تولیدکنندگان مانند پاناسونیک گارانتی برای تمام پیکسل ها ارائه می دهند. سونی نیز یکی از برندهایی است که بالاترین سطح کیفیت را در تلویزیون هایش حاکم می سازد؛ اکنون یک تلویزیون سونی بهترین کیفیت را از نظر تصویر و ساخت دارد.

چگونه لکه های سیاه بزرگ روی نمایشگر تلویزیون را از بین ببریم؟

فروشگاه afralland تلویزیون های متنوعی از برندهای مختلفی را در اختیار کاربران قرار داده است تا با هر بودجه ای که دارند بتوانند صاحب یک تلویزیون مدرن شوند؛ با تمام این ها رعایت چند نکته هنگام خرید تلویزیون لازم است:

هنگام خرید تلویزیون HD جدید، ضروری است که به دنبال پیکسل های مرده باشید. پیکسل های مرده معمولا به صورت لکه های خاکستری یا سیاه روی صفحه نمایش تلویزیون شما دیده می شوند. در ابتدا ممکن است این لکه ها؛ ریز باشند اما به مرور زمان و با خرابی پیکسل های بیشتر؛ آنها بزرگ و بزرگتر می شوند.

گرچه هیچ راه حل های کاملی که در خانه بتوانید انجام دهید وجود ندارد؛ اما چند روش عیب یابی وجود دارد که ممکن است بخواهید قبل از ارسال تلویزیون HD یا پلاسمای خود برای تعمیر، امتحان کنید.

1 – تلویزیون خود را خاموش کنید. سیم برق را برای چند ساعت از تلویزیون جدا کنید. با خاموش کردن تلویزیون و اتصال مجدد آن ممکن است یک پیکسل مرده مجبور شود که به وضعیت کار خود باز گردد.

2 – بررسی کنید که مشکل از دستگاه هایی که به تلویزیون وصل کرده اید (مانند باکس کابل) شما نیست. تمام کابل های ورودی به تلویزیون و مولفه های خود را از برق جدا کنید. برای اطمینان از اتصال ایمن؛ آنها را دوباره وصل کنید. یک اتصال سست ممکن است باعث ایجاد تصاویر تحریف شده در تلویزیون شما شود که شبیه به پیکسل مرده است.

3 – برای تعیین وقت با تعمیر کار یا سرویس کار خود تماس بگیرید. برای تعمیر یک صفحه تلویزیون با پیکسل مرده؛ باید کل صفحه نمایش تلویزیون شما تعویض شود.

منبع: techwalla