کابل HDMI 2.1 چیست و چه کاربردی دارد؟ کابل HDMI 2.1 بازی های سریعتر؛ HDR و حتی رزولوشن 8K را برای تلویزیون های شما به ارمغان می آورد؛ اطلاعات بیشتر را در ادامه این مقاله افرالند مطالعه بفرمایید.

HDMI 2.1 چیست؟

HDMI 2.1 استاندارد جدیدی برای اتصالات HDMI است که در نوامبر 2017 تایید شد؛ اما تا کنون نتوانسته بود در سخت افزار تلویزیون جای گیرد. هر چند بلاخره امسال شاهد تلویزیون هایی بودیم که از استاندارد HDMI 2.1 پشتیبانی می کنند؛ و این یک گام بزرگ برای صنعت AV و تماشاچیان خانگی است که می خواهند بیشترین استفاده را از مجموعه های تلویزیونی؛ فلیم ها و استریم ها و کنسول های بازی خود داشته باشند.

وقتی رابط چند رسانه ای با وضوح بالا (High Definition Multimedia Interface یا HDMI) برای اولین بار به صحنه آمد؛ همه خوشحال شدند که دیگر نیازی به استفاده از اتصالات بزرگ SCART یا کابل های ویدیویی سردرگم کننده نیستند. در عوض HDMI ویدیویی با کیفیت بالا را ارائه می دهد که کمی بزرگتر از پلاگین USB استاندارد بود. با گذشت سال های متوالی, استاندارد HDMI شاهد بهبود مستمر بوده و با تغییر نیازهای تلویزیون؛ ویژگی های اضافی نیز به آن افزوده شده است.

در حال حاضر، HDMI 2.1 آخرین نسخه این استاندارد است که به پشتیبانی از محتواهای 8K با سرعت 60 فریم در ثانیه می پردازد؛ اما همچنین تعدادی از قابلیت های جزئی وجود دارد که به استاندارد توانایی بیشتری می بخشد که از این بین می توان به پشتیبانی از Variable Refresh Rates, Dynamic HDR, Quick Media Switching اشاره کرد. در ادامه به صورت خلاصه در مورد تمام این قابلیت ها که قرار است با استاندارد چدید HDMI 2.1 ارائه شود بحث خواهیم کرد.

رفرش ریت و رزولوشن HDMI 2.1

کابل های جدید HDMI 2.1 امکان رفرش سریعتر را فراهم می آورد (از جمله فیلم های با وضوح 8K با سرعت 60 فریم در ثانیه و 4K با سرعت 120 فریم در ثانیه) و این ویژگی است که گیمرها و طرفدارن سینمای خانگی به دنبال آن خواهند بود.  حتی HDMI 2.1 می تواند فراتر از این عمل کند و از رزولوشن های 10k با سرعت 120 هرتز پشتیبانی کند؛ گرچه این قابلیت تا مدتی در تلویزیون های تجاری پشتیبانی خواهد شد؛ اما در آینده این اتفاق خواهد افتاد.

کابل HDMI 2.1 چیست و چه کاربردی دارد؟

HDMI 2.1 امکان رزولوشن بالاتر با فریم ریت بالاتر را از قبل فراهم می آورد. با HDMI 2.b می توانیم از حداکثر رزولوشن 4K با حداکثر فریم ریت 60 هرتز استفاده کنیم؛ در حالی که با HDMI 2.1 می توانیم به 4K با 120 هرتز؛ 8K با 60 هرتز و رزولوشن مناسب حداکثر 10K برای برنامه های صنعتی و تجاری دست پیدا کنیم.

افزایش رزولوشن به خودی خود برای تلویزیون ها و پروژکتورها مسئله چندان مهمی نیست. ما در حال حاضر در به حداکثر رساندن جزئیاتی که چشمان ما می توانند در فواصل معمول مشاهده درک کنند نزدیک شده ایم؛ اما افزایش فریم ریت خبر خوبی برای علاقمندان به بازی است چون فریم ریت بالا به معنای بازی نرم و روان است.

یک تلویزیون ال جی در سال 2022 زیر مجموعه سری های مختلفی مانند نانوسل، اولد، کیوند و ال ای دی است که در لیست زیر پرفروش ترین آن ها را معرفی کرده ایم و شما نیز با توجه به بودجه خودتان می‌توانید مدل مورد نظر را انتخاب کنید.

مدل ال جینوع نمایشگر
تلویزیون ال جی QNED80QNED
تلویزیون ال جی QNED90MiniLED
تلویزیون ال جی CSOLED
تلویزیون ال جی C2OLED Evo
تلویزیون ال جی G2OLED Evo
تلویزیون‌های 2022 ال جی

تلویزیون QNED90:
تلویزیون ال جی QNED90 یکی از بهترین مدل های بالارده این برند کره ای در سال 2022 است که می تواند گزینه ای ایده آل برای بازی و تماشای فیلم باشد. این تلویزیون با روشنایی مینی ال ای دی، عملکرد بالایی در نمایش بی نقص محتوا دارد.

مدل ال جینوع نمایشگر
تلویزیون ال جی CS3OLED
تلویزیون ال جی C3OLED Evo
تلویزیون ال جی G3OLED Evo
تلویزیون ال جی B3OLED
تلویزیون ال جی QNED85QNED
تلویزیون‌های 2023 ال جی

در میانه معرفی محصولات 2023، شاهد رونمایی از تلویزیون های جدید ال جی نیز هستیم که در سری های LED، QNED، نانوسل و اولد جای گرفته اند اما مدلی که بیش از پیش توجه همه را به خود جلب کرد تلویزیون ال جی C3 بود با پنل جدید Evo و طراحی مدرن. با این حال این برند طیف مدل های اقتصادی و ارزان قیمتش نیز بسیار گسترده است پس اگر بودجه کمی برای خرید تلویزیون کنار گذاشته اید پیشنهاد ما خرید تلویزیون ال جی UR8000 یا UR90 است.

استاندارد کابل HDMI 2.1 – آیا واقعا به 8K نیاز دارم؟

شما ممکن است در مورد اینکه آیا به سخت‌افزار و اتصالات با قابلیت 8K نیاز دارید یا خیر؛ تردید داشته باشید. شاید هم به آن علاقمند نباشید چون اکثر محتواهایی که در تلویزیون خود تماشا می کنید SDR یا HD خواهد بود و این صنعت هنوز در حال انطباق با مجموعه تلویزیون های با کیفیت 4K است که به بازار عرضه می شوند.

کابل HDMI 2.1 چیست و چه کاربردی دارد؟

حتی اگر تلویزیون های 8K هدف شما نباشند, HDMI به دنبال استفاده از این استاندارد در VR است. VR وضوح بسیار بالا و فریت ریت بسیار بالا را مورد هدف قرار داده است و یکی از اهدافی که صنعت برای برنامه های VR در مورد آن صحبت می کند؛ 8K با 240 هرتز است. این در واقع در مشخصات HDMI 2.1 وجود ندارد؛ اما در مشخصات بعدی قابل دسترسی اس.

بیشتر بخوانید:
همه چیز در مورد VRR

Game Mode VRR

ویژگی Game Mode VRR استاندارد HDMI 2.1 در مورد هر چیزی که شامل تعامل در زمان واقعی است می باشد. VRR مخفف Variable Refresh Rate و به معنای رفرش ریت متغییر می باشد که در واقع به معنای تاخیر؛ لکنت و پارگی کنتراست که اثری مانند فری سینک (FreeSync) و جی سینک (G-Sync) روی سیستم عامل کامپیوتر را ایجاد می کند.

این خبر خوبی برای گیمرها است چون HDMI 2.1 یک پردازنده گرافیکی سه بعدی را قادر می سازد تصاویر را در زمان واقعی رندر و نمایش دهد که در نتیجه باعث گیم پلی روانتر و نمایش جزئیات بیشتر خواهد شد.

کابل HDMI 2.1 چیست و چه کاربردی دارد؟

یک بار دیگر این بزرگترین کاربرد HDMI 2.1 در دنیای VR خواهد بود. VRR به معنای تاخیر و تجربه عالی است که شما برای بازی های خود به آن نساز دارید؛ خواه این بازی؛ یک بازی سنتی باشد یا یک تجربه VR سینمایی. برای ایجاد واقعیت مجازی .واقعی نیاز به افزایش وضوحی که این استاندارد ارائه می دهد خواهید داشت. Quick Frame Transport (QFT) ویژگی دیگری است که مزایای زیادی را برای گیمرها به همراه خواهد داشت و کاهش تاخیر را نوید می دهد که خبر خوبی برای بازی های سریع و چند نفره آنلاین است.

Dynamic HDR چیست؟

با توجه به محبوبیت روز افزون HDR، استاندارد HDR 2.1 با Dynamic HDR شاید بزرگترین هیجان را برای علاقمندان به سینمای خنگ به ارمغان آورده باشد. اساسا به این معنا است که بهترین مقادیر برای عمق؛ جزئیات؛ روشنایی؛ کنتراست و محدوده رنگی گسترده تر می توانند به تلویزیون با دقت بسیار زیاد منجر شوند. Dynamic HDR این امکان را فراهم می آورد که متادیتا HDR دقیقا مانند فریم به فریم یا به طور عملی تر؛ صحنه به صحنه استفاده شود.

انتخاب و خرید تلویزیون سامسونگ کار چندان پیچیده ای نیست تنها کافی است از بین مدل های گران‌قیمت یا اقتصادی، تلویزیون مورد نظر را انتخاب کنید و با کارشناسان ما در افرالند تماس بگیرید تا قیمت و اطلاعات لازم را دریافت نمایید.

مدل سامسونگنوع نمایشگر
تلویزیون سامسونگ Q70BQLED
تلویزیون سامسونگ Q80BQLED
تلویزیون سامسونگ QN85BNeo QLED
تلویزیون سامسونگ QN90BNeo QLED
تلویزیون سامسونگ S95BQD-OLED
تلویزیون های 2022 سامسونگ

تلویزیون سامسونگ S95B:

اولین اولد سامسونگ در قالب پنل QD-OLED که با استقبال خوب کاربران روبرو شد و توانست دست رقبا را از پشت ببندد؛ این اولد پیشرفته قیمت بالایی به آن اختصاص یافته بود که ممکن است همین مساله مانعی برای خرید آن برای برخی از کاربران باشد.

مدل سامسونگنوع نمایشگر
تلویزیون سامسونگ Q70CQLED
تلویزیون سامسونگ Q80CQLED
تلویزیون سامسونگ QN85CNeo QLED
تلویزیون سامسونگ QN90CNeo QLED
تلویزیون سامسونگ S90CQD-OLED
تلویزیون سامسونگ S95CQD-OLED
تلویزیون های 2023 سامسونگ

در میانه خرید تلویزیون سامسونگ، اگر هدف ما انتخاب مدلی بالارده و لاکچری باشد که مسیرمان مشخص است اما اگر می خواهید مدلی خوش قیمت اما گیمینگ و مناسب بازی خریداری کنید پیشنهاد ما تلویزیون سامسونگ Q70C است که به نوعی یک گیمینگ اقتصادی به شمار می آید.

eARC در کابل HDMI 2.1

همه چیز به تلویزیون بر نمی گردد. ساندبارها؛ آمپی فایرهای AV و سایر تجهیزات صوتی هم از HDMI 2.1 بهره می برند؛ گرچه این به معنای بروزرسانی تمام تجهیزات شما است. در چند نسل قبل؛ کابل های HDMI دارای ARC یا کانال بازگشت صدا هستند؛ به این معنا که صدا می تواند به دو طریق بین تلویزیون و gear صوتی ارسال شود. این در اصل یک صفحه نمایش را قادر به ارسال های صوتی خود می کنند. آمپی فایر یا تقویت کننده های AV و سایر تجهیزات صوتی هم از HDMI 2.1 بهره مند خواهند شد.

eARC چیزی بیش از یک بروزرسانی ساده برای همگام شدن با تغییرات در کدک های صوتی است. eARC به طور قابل توجهی پهنای باند را افزایش می دهد. قبلا شما به PCM دو کاناله یا دالبی دیجیتال یا DTS محدود بودید اما با eARC می توانید صدای پهن باند بسیار بالاتر از جمله Dolby True HD ،  DTS HDرا در اختیار داشته باشید.

Audio Return Channel (ARC) یک ویژگی HDMI 2.0b است که به شما امکان می دهد صدا از طریق کابل HDMI بین تلویزیون و گیرنده A / V یا ساندبار انتقال داده شود. متأسفانه ، پهنای باند محدود HDMI 2.0b به این معنی است که صدا اغلب فشرده شده و به صورت استریو کاهش می یابد. با eARC که از طریق اتصالات HDMI 2.0 فراهم می شود می توانیم صدایی غیر فشرده با وضوح کامل دریافت کنیم. eARC به شما این امکان را می دهد تا از بهترین عملکرد صوتی با وضوح بالا برخوردار شوید.

با وجود این قابلیت؛ تنظیمات سیستم به طور قابل ملاحظه ای ساده می شود چون این بدان معناست که کاربران می توانند همه چیز را به تلویزیون خود متصل کنند و بعد بدون از دست رفتن کیفیت صدا؛ یک کابل HDMI را به ساندبار و یا رسیور خود بزنند.

بیشتر بدانید:
حقایقی در مورد رفرش ریت تلویزیون های 4K

سوئیچینگ سریع رسانه

این ویژگی مدت زمان عبور یک فریم از ویدیوی دستگاه منبع (مانند کامپیوتر شخصی یا کنسول) به نمایشگر (مانند تلویزیون یا VR) را کاهش می دهد. گیمرها متوجه تاخیر کمتری می شوند؛ بخصوص بازیکنانی که بازی های تیراندازی های سریع را دوست دارند. VR از این کاهش تاخیر به همان اندازه بهره مند خواهد شد.

Auto Low Latency Mode (ALLM)

با این حال؛ پیشرفت دیگری به نام Auto Low Latency Mode (ALLM) به گیمرها اجازه می دهد تلوئیزیون یا نمایشگر دیگری را از زمان آمدن سیگنال از کنسول بازی یا کامپیوتر شخصی مطلع کند. وقتی این اتفاق می افتد؛ صفحه نمایش می تواند به طور خودکار هر پردازش تصویری را که می تواند تاخیر یا لگ ایجاد کند را غیرفعال کند. دیگر لازم نیست در تلویزیون خود گیمینگ مد را انتخاب کنید.

کابل 48G چیست؟

این مورد مشخصات جدیدی از سرعت کابل HDMI را تعریف می کند. کابل 48G در حال حاضر برای ارسال فیلم های 8K فشرده نشده با HDR از طریق کابل HDMI 2.1 با پهنای باند 48 گیگابیت در ثانیه استفاده می شود.

چون در حال حاضر ما از داده های زیادی استفاده می کنیم از 18 گیگابیت در ثانیه در HDMI 2.0 و 48 گیگابیت در ثانیه در HDMI 2.1 استفاده می کنیم. امروزه ما کابل های استاندارد سریع و کابل های پر سرعت HDMI را داریم. آزمایشات نشان می دهد که هر کابل HDMI 2.1 با نسخه های قبلی HDMI سازگاری دارد و قابل استفاده در دستگاه های HDMI فعلی است.

کابل HDMI 2.1 چیست و چه کاربردی دارد؟

دو سال متوالی 2022 و 2023 پشت سرهم، برند سونی در بازار تلویزیون سنگ تمام گذاشت و اکنون ما نیز لیستی از بهترین تلویزیون های این سازنده ژاپنی را معرفی کرده ایم تا خرید را برای شما راحت سازیم. فراموش نکنید که تلویزیون سونی به نسبت رقبا قیمت بالاتر و کیفیت بیشتری دارد.

مدل سونینوع نمایشگر
تلویزیون سونی X85KLED
تلویزیون سونی X90KLED
تلویزیون سونی X95KLED
تلویزیون سونی A80KOLED
مدل‌های 2022 سونی

تلویزیون های سونی در سال 2022 توانستند به خوبی جای خود را در دل بازار باز کنند؛ مدل هایی مانند ال ای دی ها که قیمت مقرون به صرفه تری دارند در این میان کاربران بیشتری را جذب کردند. تلویزیون سونی X85K یکی از پرفروش ترین محصولات این سال به شمار می آید و می توان گفت یک گیمینگ اقتصادی است.

مدل سونینوع نمایشگر
تلویزیون سونی X85LLED
تلویزیون سونی X90LLED
تلویزیون سونی X95LMiniLED
تلویزیون سونی A80LOLED
تلویزیون سونی A95LQD-OLED
مدل‌های 2023 سونی

اگر یک تلویزیون سونی قدیمی دارید و می خواهید آن را ارتقا دهید مدل های سال 2023 این برند انتخابی ایده آل خواهند بود. تلویزیون سونی X95L مدلی بالارده با پردازنده XR است که از دوربین براویا پشتیبانی می کند و رفرش ریت در آن 120 هرتز می باشد. این تلویزیون را می توانید به عنوان مانیتور گیمینگ یا نمایشگری پر زرق و برق برای تماشای فیلم خریداری کنید.

دیگر مشکلی برای همگام سازی وجود ندارد

در حال حاضر، همگام سازی فیلم تلویزیون با صدای رسیور یا ساندبار می تواند مشکل ایجاد کند. این بدان دلیل است که تلویزیون ممکن است از مقدار زیادی پردازش استفاده کنید؛ در حالی که پردازش سیستم صوتی زمان کمتری نسبت به پردازش ویدیو دارد. در نتیجه تاخیر خروجی سیگنال ویدیو نسبت به سیگنال صوتی با اثر معکوس است که در هر صورت صدا با تصویر همخوانی ندارد. HDMI 2.1 امکان همگام سازی صدا و تصویر را فراهم می آورد تا اطمینان حاصل شود که فیلم و صدا از همگام سازی کاملی برخوردار هستند.

در حال حاضر کدام تلویزیون ها دارای HDMI 2.1 هستند؟

از سال 2020؛ HDMI 2.1 شروع به ظاهر شدن در محدوده رده بالای برندهای بزرگ تلویزیون کرد. به طور مثال تلویزیون QLED سامسونگ Q950TS 8K در بسیاری از مجموعه ها از یک پورت HDMI 2.1 و دو یا سه پورت HDMI 2.0 استفاده می کند. تمام مجموعه تلویزیون های QLED 4K سامسونگ در سال جاری دارای یک پورت HDMI 2.1 هستند و این بدان معناست که گزینه های زیادی را پیش رو دارید.

برخی دیگر از دستگاه های پشتیبانی سخاوتمندانه ای را ارائه می دهند به طور مثال تلویزیون OLED ال جی مدل CX دارای چهار پورت HDMI 2.1 است هر پند دارای باس 10 بیتی 4K/ 120 Hz است و نه 12 بیتی. با توجه به اینکه CX فقط دارای یک پنل 10 بیتی است؛ این واقعا نباید روی تصویر شما تاثیر بگذارد, گرچه لازم است اشاره کنیم که تلویزیون های ال جی دیگری هم وجود دارند که از HDMI کامل 12 بیتی پشتیبانی می کنند که به عنوان نمونه می توان به ZX OLED اشاره کرد.

منبع: techradar، digitaltrends