در سال 2020 بود که گوگل دستگاه Chromecast جدید خود را تحت عنوان Google TV به بازار عرضه کرد و اعلامیه های دیگری را هم برای دستگاه های Google TV در سال 2021 منتشر کرد. آیا گوگل به فکر جایگزینی برای سیستم عامل اندروید Android است؟ نسل جدید سیستم عامل گوگل در راه است؟ یا گوگل تی وی Google TV دقیقاً چیست؟ سوالاتی هستند که در این مقاله از افرالند قرار است، به آن ها جواب دهیم با ما همراه باشید.


سونی برند با ابهتی است که همواره در صدر جدول فروش تلویزیون قرار گرفته؛ یک تلویزیون سونی بالاترین سطح کیفیت تصویر و امکانات را دارد به همین دلیل در جدول زیر، پرفروش ترین های این برند ژاپنی در سال 2022 را لیست کرده ایم تا خرید برایتان راحت تر از همیشه باشد.

مدل سونینوع نمایشگر
تلویزیون سونی X75KLED
تلویزیون سونی X80KLED
تلویزیون سونی X85KLED
تلویزیون سونی X90KLED
تلویزیون سونی X95KLED
تلویزیون سونی A80KOLED

Google TV چیست؟

Google TV یک رابط جدید برای Android TV است که از یادگیری ماشین؛ Google Assistant و Google Knowledge Graph قدرت گرفته است. گوگل تی وی جایگزی Android TV نمی شود چون حتی یک سیستم عامل نیست. گوگل تی وی در واقع رابطی است که در بالای Android TV قرار می گیرد و برای پیدا کردن ساده تر محتوای مورد نظر شما طراحی شده است. حالا دیگر روزهایی که در صفحه ای به هم ریخته به دنبال پیدا کردیم سرویس استریم بودید گذشته است.

Google TV یک لایه نرم افزاری است که در بالای اندروید قرار می گیرد و سیستم عاملی کامل را ایجاد می کند که از آن می توانید برای ستاپ باکس ها؛ دستگاه های استریم و تلویزیون های هوشمند استفاده کنید. هدف گوگل تی وی بهینه سازی تجربه استفاده از Android TV است بنابراین بیشتر بصری و مفید است.

Google TV چگونه کار می کند؟

گوگل تی وی از یادگیری ماشین؛ Google Assistant و Google Knowledge Graph استفاده می کند.

گوگل هنگام معرفی google tve روش های مختلفی را برای پیدا کردن رسانه ها توسط افراد بررسی کرد (اعم از جستجوی یک عنوان یا یک مرور بی هدف). گوگل تی وی از گراف دانش گوگل استفاده می کند و از یادگیری ماشین برای درک بهتر نحوه تفسیر اطلاعات به موضوعات و ژانرها استفاده می کند. هدف این است که پیدا کردن موضوعات مختلف بهبود پیدا کند و مطمئن شوید که هرگز از اینکه چه چیزی را تماشا می کنید تعجب نخواهید کرد.

گوگل تی وی چگونه کار می کند؟

این رابط کاربری به تعدادی سربرگ تقسیم شده است و به شما امکان می دهد فیلم ها؛ نمایش ها، برنامه ها یا کتابخانه های خود را که شامل محتوا است که قبلا از گوگل و از طریق Play Movies & TV خریداری کرده اید را مرور کنید. محتوا بر اساس پروفایلی که دارید به شما توصیه داده می شود؛ برای استفاده از آن باید به سیستم لاگین کنید و از سرویس های استریم استفاده کنید.

اگر Netflix و Disney +  را تماشا کنید، احتمالاً تحت تأثیر محتوای این سرویس ها قرار خواهید گرفت، اما همچنین محتواهای پر طرفدار هم به شما توصیه خواهد شد، که اغلب نسخه های جدید ارائه خدمات برای خرید را به شما نشان می دهد.

پیمایش ساده است؛ اما بزرگترین مشکل عدم پشتیبانی از مشخصات در سطح بالا است. در حالی که سرویس های منفرد مانند Netflix یا Amazon Video از پروفایل های کاربر پشتیبانی می کنند؛ به طور کلی هیچ پروفایل کاربری برای Google TV وجود ندارد. این بدان معناست که در یک محیط خانوادگی؛ بدون توجه به سن و اولیت؛ به توصیه ها و پیشنهادهای یکسانی دسترسی پیدا خواهید کرد.

Google TV از سرویس های Lve Tv نیز پشتیبانی می کند و این در حالی است که YouTube TV در ایالات متحده شروع شده بود. همچنین می توانید فیلم ها و نمایش هایی را که پیدا می کنید را به لیست تماشای خود اضافه کنید.

چه دستگاه هایی از Google TV استفاده می کنند؟

Google TV در ابتدا در کرومکست راه اندازی شد. در سال 2021 سونی تایید کرد که تلویزیون های جدید مجهز به پردازنده XR خود را که از سال آینده به بازار معرفی خواهد کرد با Google TV همراه خواهد بود. TCL همچنین تایید کرده است که یک مجموعه تلویزیونی در سال 2021 راه اندازی خواهد کرد که با Google TV همراه خواهد بود. ما انتظار داریم تولیدکنندگان دیگری هم وجود داشته باشند.

گوگل تی وی همچنین برای کاربران گوشی های اندروید در ایالات متحده فعال است. در تاریخ 30 ستامبر 202 بود که برنامه Google Play Movies and TV  بروزرسانی شد و نام آن به Google TV تغییر پیدا کرد. این برنامه به شما امکان مشاهده؛ خرید یا اجاره فیلم و نمایش های تلویزیونی و مدیریت لیست مشاهده را می دهد.

چه دستگاه هایی google tv دارند؟

چرا Google گوگل تی وی را رونمایی کرده است؟

سال ها است که گوگل با داشتن اندروید؛ کرومکست؛ یوتیوب و محتواهای موجود در گوگل پلی در دنیای تلویزیون های هوشند و استریم نقش دارد. اما این نرم افزارها و ساخت افزارهای مختلف هرگز تحت عنوان یک مجموعه منسجم ظاهر نشده بودند. در اوایل تلویزیون های هوشمند و پلت فرم های استریم؛ این منطقی بود و گوگل مجالی برای آزمایش چیزهای مختلف داشت. اما چشم انداز تلویزیون های امروزی به مراتب بیشتر است و گوگل تی وی به عنوان بخشی از تلاش برای انسجام تجربیات متفاوت است.

Google TV چندین مورد از این عناصر را با هم ترکیب می کند. گوگل تی وی در واقع رابط اصلی برای دستگاه های جدید کرومکست و در حال حاضر تلویزیون های هوشمند است. شما می توانید از طریق گوشی خود مواردی را به لیست تماشای خود اضافه کنید؛ به راحتی محتوا را بین دستگاه ها به اشتراک بگذارید و تجربه شخصی تری را کسب کنید. و با ادغام دقیق تر سرویس تلویزیون زنده گوگل، یوتیوب، گوگل در تلاش است تا خود را به عنوان راه حل کامل برای مشاهده تلویزیون مدرن معرفی کند.

گوگل تی وی چه تفاوتی با Android TV دارد؟

در حالی که احساس می شود که انتقال به Google TV تنها یک تغییر نام است؛ چندین تغییر تجربی و کاربردی در Google TV ایجاد شده است که آن را از هر نسخه اندرویدی که قبلا وجود داشته متفاوت می کند. بیشترین تغییرات مربوط به تعامل کابر؛ جستجو و اشتراک اطلاعات بین دستگاه ها است.

Google TV رابط اصلی و سربرگ های اختصاصی برای برنامه های زنده تلویزیونی دارد و یک سربرگ For You دارد که همه پیشنهادهای خود را در این نقطه می توانید پیدا کنید. سربرگ های دیگری هم برای دسترسی سریع به فیلم ها، نمایش ها، برنامه ها و کتابخانه محتواهای خریداری شده و اجاره شده فراهم شده است.

صفحه اصلی همچنین برای اولویت بندی توصیه های محتوا از سرویس های استریم دلخواه شما پشتیبانی می کند. امیدواریم که این به معنای پیشنهادات بیشتر برای برنامه هایی باشد که می خواهید تماشا کنید و تبلیغات کمتری برای سرویس هایی که ممکن است مایل نباشید خریداری کنید مشاهده کنید.

لیست گوگل تی وی

همچنین Watchlist یا لیست مشاهده جدیدی وجود دراد که به شما امکان می دهد نمایش برنامه های مختلف را علامت گذاری کنید تا بعدا تماشا کنید. این یک لیست پایداری است که در دستگاه های مختلف همگام سازی می شود؛ بنابراین می توانید عناوین را در گوشی؛ مروگر وب و هر دستگاه دیگری که به شما اجازه می دهد وارد اکانت گوگل خود شوید اضافه کنید.

Google Assistant در مرکز توجه قرار می گیرد چون که تعاملات صوتی پشتیبانی بهتری پیدا می کنند. در تلویزیون های دارای میکروفن (که شامل تلویزیون های سونی می شود) به این معنا است که شما می توانید از جستجوی صوتی استفاده کنید و از تلویزیون هوشمند خود استفاده کنید.

همچنین این برنامه ادغام با دستگاه های موجود در خانه هوشمند شما را بهبود می بخشد. اگر با Google Home کار کند با تلویزیون شما هم کار خواهد کرد. و اگر دستگاهی با فید دوربین دارید؛ مانند یکی از بهترین زنگ های درب ویدیویی؛ می توانید فیدهای آن را روی صفحه مشاهده کنید.

مزایای گوگل تی وی چیست؟

همه مواردی که در مورد Android TV دوست داریم، همچنان در گوگل تی وی وجود خواهند داشت که از این بین می توانید به گوگل پلی استور و  وجود بیش از 5000 برنامه اشاره کرد. این شامل همه سرویس های اصلی استریم مانند Netflix ، Apple TV ، Disney Plus و HBO Max است.

به طور قابل پیش بیتی جستجو باید عالی باشد، به هر حال این کاری است که گوگل بلد است؛ با جستجوی صوتی بصری که نمایش ها و فیلم ها را به راحتی پیدا می کند هر کاربری می توانید به محتوایی که می خواهد دست پیدا کند.

Google TV قابلیت پشتیبانی از چندین حساب کاربری را دارد و این بدان معناست که شما می توانید در یک تلویزیون هوشمند مشابه از اکانت های مختلف خود و اعضای خانواده تان استفاده کنید و تجربه ای متناسب با خود را داشته باشید. به این ترتیب کودکان و خانم ها صحنه های خشنی که برخی از آفقابان می پسندند را مشاهده نخواهند کرد.

Kids Profiles هم وجود دارد که به شما امکان می دهد کی حساب کاربری مناسب با کودکان را در تلویزیون تنظیم کنید. در این پروفایل؛ می توانید مواردی را برای خانواده خود شخصی سازی کنید و برنامه ها و توصیه هایی که ممکن است برای کاربران جوان مناسب نباشد را کنار بگذارید. حتی به شما امکان می دهد مقدار مشخصی از ساعت تماشای تلویزیون را تنظیم کرده و در زمان خواب تنظیم شده تلویزیون را خاموش کنید.

google tv چه مزایایی دارد

همچنین گزارش شده است که گوگل تی وی از حالت Basic TV پشتیبانی می کند که در مواقع تلویزیون شما را به یک تلویزیون ساده تبدیل می کند. همه موارد متصل شده برای استفاده از تلویزیون هوشمند را غیر فعال می کند (از جمله اتصال به اینترنت برای استریم؛ ردیابی پیشنهادهای محتوا)، دستیار صوتی را غیر فعال می کند و تنها چیزی که برای شما باقی می گذارد مشاهده برنامه های تلویزیونی از طریف آنتن یا کابل و دستگاه های اکسترنال مانند پخش کننده های رسانه و کنسول بازی است که از طریق HDMI به تلویزیون وصل می شود. حتی صفحه اصلی هم با تغییراتی مواجه خواهد شد.

آیا معایبی در مورد گوگل تی وی وجود دارد؟

خب ما فرصت زیادی برای استفاده از نرم افزار جدید Google TV نداشته این؛ بنابراین موارد زیادی وجود دارد که هنوز نمی دانیم. کاربران کرومکست گزارش داده اند که چند اشکال وجود دارد. به طور مثال، برنامه ها به درستی راه اندازی نمی شوند و جستجو کمی مشکل است؛ اما باید ببینیم که آیا اولین تلویزیون های هوشمند Google TV برای آزمایش معرفی می شوند یا خیر.

جدا از این؛ بزرگترین مشکل این است که تغییر به Google TV ممکن است گیج کننده باشد. گوگل تی وی جدید همان گوگل تی وی قدیمی نیست و جایگزین Android TV می شود در حالی که رابط کاربری روی اندروید تی وی  قرار می گیرد. با یک رویکرد منسجم و ساده تر می توان از گوگل تی وی در تلویزیون و برای استریم استفاده کرد.

آیا هنوز Android TV در دسترس است؟

از نظر فنی google TV بر مبنای Android TV ساخته شده است، بنابراین گوگل تی وی به اندازه هر چیز دیگری برند جدیدی است. از این نظر اندروید تی وی واقعا جایی نمی رود. تلویزیون های اندروید قدیمی تر (مانند آنهایی که از اندروید 9.0 یا بالاتر استفاده می کنند) همچنان از سیستم عامل اندروید به همان روش همیشگی استفاده خواهند کرد. برخی از تلویزیون های اندروید جدیدتر (از 2019 به بعد) ممکن است به نسخه کمی متفاوت از اندروید ارتقاء پیدا کنند؛ نسخه ای که بیشتر شبیه به Google TV است.

باید توجه داشته باشید که آیا تلویزیون شما قرار است به نسخه جدیدتری از اندروید بروزرسانی شود یا خیر. برخی از تولیدکنندگان سریعا بروزرسانی هایی را ارائه می دهند و برخی دیگر حتی ممکن است هرگز به آن دسترسی پیدا نکنند. اگر یک تلویزیون هوشمند مبتنی بر اندروید دارید می توانید برای جلوگیری از نمایش رابط جدید؛ بروزرسانی های خودکار را غیر فعال کنید. جدیدترین تلویزیون های اندرویدی از برند سونی و دیگر سازنده ها را می توانید در فروشگاه افرالند مشاهده کنید.

منبع: pocket-lint.com / tomsguide.com