EPG مخفف Electronic Program Guide و به معنای راهنمای برنامه الکترونیکی است. EPG برنامه ای است که با ست آپ باکس های دیجیتال و مجموعه تلویزیون های جدید، به منظور لیست کردن برنامه های فعلی و زمانبندی شده ای که در هر کانال در دسترس است و ارائه خلاصه ای کوتاه یا تفسیری از هر برنامه، استفاده می شود.

با استفاده از ریموت کنترل دستگاه می توان به EPG دسترسی پیدا کرد. منوهایی ارائه شده است که به کاربر اجازه می دهد لیستی از برنامه های تعیین شده برای چند ساعت آینده تا هفت روز آینده را مشاهده کند. یک EPG معمولی شامل گزینه هایی برای تنظیم کنترل والدین، سفارش برنامه های پولی به ازای هر بازدید، جستجوی برنامه ها بر اساس موضوع یا دسته بندی و تنظیم VCT برای ضبط برنامه ها است. هر ارائه دهنده تلویزیون دیجیتال (DTV) رابط کاربری و محتوای خاص خود را برای EPG خود ارائه می دهد. در ادامه این مطلب که توسط تیم حرفه ای افرالند تهیه شده است به بررسی بیشتر این قابلیت در تلویزیون های هوشمند می پردازیم.

تمام آنچه که شما باید در مورد EPG تلویزیون بدانید!

راهنمای برنامه الکترونیکی یا EPG را می توان در برنامه های زنده و استریم هم استفاده کرد و بیشتر به عنوان راهنمای تلویزیون شناخته می شود که استریمرها هنگام مشاهده برنامه های زنده تلویزیون از آن استفاده می کنند. علاوه بر این، مشترکان IPTV اغلب هنگام گشت و گذار یا مرور در گزینه های مختلف کانال خود از EPG استفاده می کنند.

EPG در تلویزیون

تمام تلویزیون های ال جی به غیر از اولدها، دارای بک لایت هستند و از این طریق نور و روشنایی صفحه نمایش را تامین می کنند. اکنون در این حربه رقابتی، تلویزیون ال جی توانسته جایگاه ویژه ای از آن خودش کند و به بالاترین پله ترقی برسد.

EPG و IPTV

برای کاربرانی که در مورد IPTV اطلاعاتی ندارند به صورت کوتاه توضیح خواهیم داد. IPTV نوعی تلویزیون زنده است که از طریق اینترنت (و نه از طریق باکس کابل) ارائه می شود. غالبا هزینه این سرویس کسری از قسمت اشتراک کابلی است. از آنجا که IPTV نیازی به اشتراک کابلی ندارد؛ به راحتی می توانید بک برنامه IPTV را روی هر دستگاهی که ترجیح می دهید نصب کنید.

این بدان معناست که شما می توانید کانال های تلویزیونی کابلی را روی دستگاه پخش خود در هر کجا که هستید مشاهده کنید. اکثر سرویس های IPTV علاوه بر کانال های ورزشی حرفه ای فوتبال، بیس بال، بسکتبال، هاکی و غیره صدها تا هزار کانال را ارائه می دهند.

برخی از آنها همچنین دسترسی کامل به رویدادهای ورزشی پولی به ازای هر بازدید را ارائه می دهند. هر سرویس IPTV معمولا دارای EPG است که کاربران می توانند هنگام جستجوی برنامه های مورد علاقه خود به آن مراجعه کنند. این شامل سرویس های استریم رایگان مانند Pluto TV و غیره است.

iptv چیست؟

اگر گزینه های رایگان را ترجیح می دهید، برخی از سرویس های IPTV رایگان وجود دارد که می توانید روی دستگاه مورد علاقه خود نصب کنید. در حالی که بسیاری از این خدمات رایگان به خوبی کار می کنند اما همیشه قابل اعتماد نیستند. در اغلب موارد، استریم ها فقط در SD (Standard Definition) در دسترس هستند و معمولا دارای مشکلات بافر هستند.

اگر می خواهید تلویزیون با کیفیت مطمئن و بدون بافر داشته باشید، ما به شما خرید یک سرویس IPTV پولی را پیشنهاد می کنیم. این سرویس صدها کانال تلویزیونی زنده HD را با هزینه ماهیانه کم ارائه می دهد.

سونی برند با ابهتی است که همواره در صدر جدول فروش تلویزیون قرار گرفته؛ یک تلویزیون سونی بالاترین سطح کیفیت تصویر و امکانات را دارد به همین دلیل این محصولات طرفداران خاص خودشان را دارند.

بیشتر بخوانید:
ارزان‌ترین تلویزیون های کیولد

EPG چیست؟

EPG که به عنوان یک راهنمای تعاملی (IPG) یا راهنمای خدمات الکترونیکی (ESG) شناخته می شود به کاربران امکان می دهد تا برنامه ها را از لیست کامل با جزئیاتی مانند زمان نمایش، عنوان، ژانر، توضیحات، پیش نمایش و سایر موارد کشف و انتخاب کنند. هر چند همه EPG ها یکسان به نظر نمی رسند. برخی فقط برنامه هایی را که در حال حاضر بر روی صفحه در حال پخش هستند را لیست می کنند و برخی دیگر برنامه های آینده را ارائه می دهند. برخی دیگر هم جزئیات بیشتری را ارائه می دهند تا بینندگان بتوانند به اطلاعات بیشتری در مورد نمایش ها برای مشاهده دسترسی پیدا کنند.

ویژگی های EPG چیست؟

EPG های امروزی ویژگی های زیر را دارند:

  • رابط کاربری گرافیکی تعاملی با رابط کاربری گرافیکی گریدی
  • لیست کانال های مختلف و برنامه های متناظر با برنامه های پخش شده
  • کانال ها را بر اساس ژانر دسته بندی می کند.
  • قابلیت های جستجو
  • ابزارهی سفارشی سازی
راهنمای EPG در تلویزیون

برخی از ارائه دهندگان خدمات همچنین از ویژگی های کنترل والدین، قابلیت ضبط DVR و موارد دیگر برخوردار هستند. ایستگاه های رادیویی هم برای جذب شنوندگان بیشتری که در حال پخش از طریق IPTV یا مستقیم از سایت ها هستند، EPG خود را منتشر می کنند. EPG در محبوب ترین پخش کننده های IPTV از جمله TiviMate ، Perfect Player، IPTV Smarter ها و موارد دیگر وجود دارد.

EPG چگونه تکامل پیدا کرد؟

شرکت رسانه ای United Video Satellite Group اولین EPG را در آمریکای شمالی از طریق کانال کابلی The Electronic Program Guide در سال 1981 راه‌اندازی کرد که دو سال بعد راه را برای کانال EPG هموار کرد.

از این طریق مشترکان تلویزیون کابلی ایالات متحده و کانادا این فرصت را داشتند تا با تنظیم کانال EPG، برنامه های کانال را تا 1.15 ساعت قبل از پخش خود مشاهده کنند. چند دهه بعد هم به Prevue Guide و سپس به TV Guide Network یا TV Guide Channel تغییر نام داد.

EPG برنامه زمانی

مشترکان کابلی همچنین از سیستم SuperGuide در دهه 90 با ورود به سیستم گیرنده Uniden 4800 که در آن زمان به صورت تجاری در دسترس قرار گرفت، بهره‌مند شدند. اطلاعات برنامه تا دو هفته بعد برای دسترسی موجود بود.

امروزه سریع جلو می رویم؛ برنامه ها نه تنها به ترکیب متن روی ویدیو محدود نمی شوند بلکه به لطف هوش مصنوعی کلیپ ها و توصیه ها را بر اساس جستجوهای قبلی کاربران انجام می دهد.

برای اینکه بتوانید تلویزیونی متناسب با بودجه‌تان (هر چقدر کم) خریداری کنید مطمئناً باید سراغ برند سامسونگ بروید، این برند کره ای تلویزیون‌هایش را معمولا در قیمت‌های ارزان تولید می‌کند و به همین دلیل بالاترین میزان فروش را به خود اختصاص می‌دهد. خرید تلویزیون سامسونگ در هر کدام از سری‌های معرفی شده می‌تواند شما را به دنیایی جادویی و سرشار از رنگ‌ها ببرد.

مقاله مرتبط:
ارزان‌ترین تلویزیون های سامسونگ

نحوه کار EPG

EPG از دو قسمت اصلی تشکیل شده است: اطلاعات مفید و نرم افزاری که آن را اجرا می کند. داده ها به طور مداوم به EPG ارسال می شوند که آنها را به روز نگه می دارد. برای افرادی که ستاپ باکس استفاده می کنند؛ همه داده ها در DRAM یا حافظه آن ذخیره می شوند، بنابراین برنامه های بعدی نمایش داده می شود. با این حال، حافظه موجود غالبا محدود است، بنابراین ستاپ باکس ها این روزها حافظه رم بیشتری را به همراه دارند تا به شما اجازه پردازش و ذخیره عملکردهای صحیح را بدهند.

نمایی دیگر از تلویزیون EPG

اما چه چیزی باعث ایجاد یک EPG خوب می شود؟

  • اول باید رم، سیکل پردازنده و قدرت محاسبات کافی وجود داشته باشد تا مدیریت داده به راحتی در دسترس باشد.
  • دوم باید تاخیر کمتری وجود داشته باشد که برای بیننده قابل توجه باشد.
  • سوم این که این امکان را برای مرور ساده، جستجو و انتخاب برنامه ها فراهم آورد تا بینندگان بتوانند یک تجربه مشاهده بسیار بهینه داشته باشند.
  • در آخر باید اطلاعات مربوطه از جمله عنوان برنامه و توضیحات را نشان دهد.

انواع EPG کدام است؟

سه نوع EPG وجود دارد:

  • تک کانال – فقط برنامه های یک کانال خاص در EPG در دسترس است.
  • چند کانال – بیش از یک کانال در EPG نشان داده می شود.
  • EPG تعاملی – شامل چندین کانال EPG و سایر ویژگی ها مانند ضبط DVR، قابلیت جستجو و کنترل والدین است.

EPG های غیر تعاملی محدود به تک کانال و چند کانال هستند و به راحتی اطلاعات ساده و مورد نیاز را در اختیار بینندگان قرار می دهد.

مزایا و معایب EPG

به غیر از امکان مشاهده لیست های روی صفحه برنامه های تلویزیونی فعلی و آینده کانال های موجود؛ یک EPG راحتی بیشتری را در اختیار کاربران قرار می دهد تا بتوانند نمایش های دلخواه خود را با لمس یک دکمه انتخاب کنند.

خدمات IPTV پولی امروزه با ویژگی های ضبط DVR هم ارائه می‌شوند.

نقطه ضعف EPG این است که همه آنها به صورت یکسان ایجاد نشده اند. بنابراین هنگام استفاده از یک سرویس IPTV و تغییر به سرویس دیگر؛ ممکن است همان ویژگی ها و رابط کابری گرافیکی را پیدا نکنید.

علاوه بر این، برخی از EPG ها اطلاعات دقیق را منعکس نمی‌کنند و نمی‌توانند جزئیات مربوط به تغییرات برنامه لحظه آخری که توسط یک کانال انجام شده است را به روز کنند.