۰۷ مرداد ۱۴۰۱

مقایسه مایکروفر (سولاردم) با آون توستر (فر برقی)

مقایسه مایکروفر و آون توستر

در زمان خرید چیزی که بسیار اهمیت دارد این است که اطلاعاتی در مورد مقایسه مایکروفر با آون توستر داشته باشیم. امروزه یکی از دستیارهای ما در آشپزخانه همین مایکروفرها و فرهای برقی می باشند که کار را برای ما بسیار آسان کرده و در بیشتر مواقع غذاهای جدید و لذیذی را می توانیم با آن ها درست کنیم.

فر برقی و مایکرویو یا سولاردم کاربردهای بسیار زیادی دارند و هر کدام کارای خاص و جذاب خود را داشته و می توانند نیازهای را در پخت و پز برای ما رفع نمایند. در زندگی امروزه یکی از دغدغه های خانم های خانه‌دار پخت غذای خوشمزه و جدید برای افرادخانواده می باشد، یا پخت غذایی که بچه ها را تشویق به غذاخوردن کند و شاید هم پخت غذایی جدیدی در مهمونانی ها که پذیرایی را کامل کند.

تفاوت سولاردوم و فر برقی

وقتی وارد بازار لوازم برقی می شوید با تعداد زیادی از اسامی لوازم پخت و پز مواجه می شوید که نام های مختلفی داشته و کاربردهای متفاوتی را با خود دارد که در این حین دچار سردرگمی بین سولاردم – مایکروفر یا فر برقی – آون توستر می شوید که کدام یک از این موارد مناسب کاری است که مد نظر شما می باشد. اما اینکه هر کدام چه کاربردی دارند و یا چه تفاوت های دارند از مهمترین مسائل بین این مدل ها می باشد.

در خیلی موارد در زمان تهیه افراد اصلاً تفاوت این موارد را ندانسته و فقط بر طبق ظاهر ماجرا که کدام طرح و رنگ مناسب است اقدام به تهیه آن ها می کنند اما زمانی که حرف از استفاده آن ها زده می شود کاملاً گیج شده که چرا توقعی که ما از این جعبه جادویی داریم انجام نمی شود و کم‌کم از استفاده کردن از دستگاه خود دوری کرده و از روش های سنتی استفاده می کنند.

مدلظرفیت
فر توکار بوش 53466L
فر توکار بوش 55485L
فر توکار بوش 51766L
فر توکار بوش 63345L
فر توکار بوش 676971L
فر توکار بوش 35771L
فر توکار بوش 11366L
فر مایکروویو توکار بوش 65645L
مایکروویو توکار بوش 63421L
سولاردوم ال جی 388238L
سولاردوم ال جی 388438L
مایکروفر ال جی 826542L
مایکروفر ال جی 396539L
مایکروفر ال جی 653525L
مایکروفر ال جی 204220L
مایکروفر سامسونگ F30023L
مایکروفر سامسونگ 807422L
مایکروفر سامسونگ 513340L
مایکروفر سامسونگ 40240L
مایکروفر سامسونگ ST3425L

اما وقتی شما دانشی در مورد کاربرد مایکروفر و سولاردم داشته باشید می‌دانیم که غذا در این دستگاه آب دار پخته می شود و در آون توسترو فرهای برقی غذا معمولاً برشته‌تر پخته می شود و خیلی از موارد دیگر که انتخاب را برای شما بسیار راحت کرده و هزینه ای که بابت این دستگاه خرج می کنید هدر نخواهد رفت.

مایکروفر یا سولاردم چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

قبل از هر چیز نیاز داریم در مورد خود مایکروفر بیشتر بدانیم تا بتوانیم به بررسی تفاوت مایکروفر و فر برقی بپردازیم. مایکروفر و سولاردم ها در سایز و اندازه های متفاوتی ساخته می شوند که همه ما یک سری از مدل های آن ها در انواع برند ها دیده ایم. هر مایکروفری تعدادی برنامه پخت مخصوص به خود دارد که کارکرد هر کدام از قبل مشخص می باشد.

اما اینکه چگونه از این موارد استفاده کنیم یا اینکه این برنامه ها برای پختی که می خواهیم انجام دهیم مناسب است یا نه یک موضوع دیگر می باشد. در مایکروفر از یک لامپ به نام لامپ مگنترون استفاده شده است که کار این لامپ تولید اشعه می باشد به وجود این اشعه غذا به صورت سریع تری پخته می شود که این مورد دارای مزایا معایبی نیز می باشد.

در واقع لامپ مگنترون در کاربرد مایکروفر و سولادم باعث تسریع پخت و پز در مایکروفر می شود و شما زمان کمی را صرف این مورد می کنید که این سرعت بسیار عالی بوده و شما خیلی وقت تلف نمی کنید اما اینکه این مواد کامل پخته می شوند یا نه یک سوال می باشد و ممکن است گاهی در غذایی مثل گوشت میکروب ها به صورت کامل ازبین نرود، هر چند که در این حالت غذا آبدار و لذیذ می شود.

مقایسه مایکروفر (سولاردم) با آون توستر (فر برقی)

لامپ مگنترون به دلیل اینکه اشعه تولید می کند ممکن است مضر بوده و ضررهای را متحمل افراد در طولانی مدت نماید. در مایکروفر از یک المنت در بالای استفاده شده است و المنت پایین موجود نیست به همین دلیل غذا آب دار تر پخته می شود اما در مدل های جدید سولاردم شما شاهد این المنت ها در دوطرف کار می باشید.

مایکروفر گزینه مناسبی برای گرم گردن سریع غذا می باشد که در 30 ثانیه یک غذای بسیار داغ را تحویل شما که از بیرون آمده و بسیار گرسنه هستید خواهد داد ونیازی به ایستادن طولانی مدت کنار گاز و گرم کردن آن ها در قابلمه ندارید بلکه می توانید یک بشقاب غذا را در مایکرو قرار دهید و یا اینکه یک لیوان شیر گرم کنید در این حالت ظرف های کمتری کثیف می شود.

یکی از دغدغه های مشتریان برای انتخاب بین مایکروفر و آون توستر امکان پخت پیتزا و کیک در دستگاه می باشد. اگر همچین نیتی دارید باید گفت مایکروفر خیلی گزینه مناسبی برای این کار نیست زیرا شما حرارتی از دوطرف مشاهده نمی کنید. اما در سولاردم های جدید حرارت از دو طرف تعبیه شده است و باید دستگاهی بخرید که هم از دو طرف حرارت داده شود هم اینکه قابلیت کانوکشن داشته باشد تا بتواند همچین پخت ترکیبی را انجام دهد.

کاربرد آون توستر یا فر برقی

اسم فر را از قدیم و ایام در قنادی ها، آشپزخانه ها و پیتزافروشی ها شنیده ایم و می دانیم که یک فر امکان پخت انواع شیرینی و کیک و پیتزا را دارد. اما اینکه این فر چه ظاهری داشته باشد و چه کاریی داشته باشد در تمام این اماکنی که گفته شد متفاوت می باشد. فری که ما می خواهیم در مورد آن صحبت کنیم فر برقی خانگی می باشد که معمولاً از ابعاد کوچکتری برخوردار هستند.

فر در دو مدل برقی و گازی ساخته می شوند که نوع گازی آن وقتی می سوزد یک لایه دی اکسید کربن CO2 بر روی مواد غذایی ایجاد می کند که قطعاً مضر می باشد و ما بیشتر به دنبال دستگاهی هستیم که کمترین ضرر را داشته و امکانات عالی داشته باشد. فرگازی باید حتماً در جایی قرار داده شده که امکان اتصال به شیرگاز دردسترس باشد و بیشتر مواقع از سایز بزرگی برخورداراند.

مقایسه مایکروفر (سولاردم) با آون توستر (فر برقی)

پس در این حالات خرید فر برقی بسیار گزینه مناسب تری خواهد بود، زیرا فضای بسیار کمی را به خود اختصاص می دهد و هر جایی که پریزبرق وجود داشته باشد شما می توانید جایگاهی برای آن در نظر بگیرید. فر برقی یا آون توستر از المنت های در بالا و پایین ساخته شده اند که این المنت ها حرارت را از دو طرف به مواد غذایی می رسانند و گردش هوا در فضای داخلی آن در جریان است و غذا توسط حرارت المنت پخته می شود نه اشعه!

وقتی در آون توستر و فر برقی از حرارت المنت برای غذا استفاده می شود، غذایی که پخته می شود برشته تر خواهد بود و شما یک غذای برشته و خشک خواهید داشت، چون رطوبت فضا از بین می رود واین قابلیت برای تهیه غذاهای مثل پیتزا و یا استفاده از قسمت جوجه گردان دستگاه بسیار مفید می باشد.

خیلی از افراد کلمه توستر با آون توستر را اشتباه متوجه می شوند، توستر دستگاه کوچکی می باشد که برای گرم کردن نان و یخ زدایی استفاده می شود اما آون توستر کارایی بالاتری داشته و بجز یخ زدایی و تست نان توانایی پخت انواع غذا وشیرینی را دارد. در این حالت با درجه ولومی که معمولاً دارند شما می توانید میزان دما و زمان مورد نظر را انتخاب کنید.

تفاوت مایکروفر و آون توستر در چه مواردی می باشد؟

تا به اینجا با یک کلیت از کارایی این دستگاه ها آشنا شدیم و می دانیم هر کدام چه کارایی داشته و به چه صورت اقدام به پخت غذا می کنند، که در مایکروفر و سولاردم حرارت از بالا به صورت اشعه تابیده می شود اما در فرهای برقی و آون توستر حرارت توسط المنت های از دوطرف به غذا می رسد و باعث برشته شدن غذا می شود.

حفظ رطوبت غذا

در مایکروفرها به واسطه حرارت متعادلی که از بالا به صورت سریع به غذا داده می شود غذا به سرعت پخته می شود و همچنین غذای شما آب دار تر می باشد زیرا رطوبت وجود در محفظه حفظ شده و غذای شما لذیذتر می شود این را برای پخت یک تیکه استیک امتحان کنید طعم عالی به شما می دهد و یک تکه استیک آبدار خواهید داشته که به راحتی برداده می شود.

مقایسه مایکروفر (سولاردم) با آون توستر (فر برقی)

اما در فرهای برقی به دلیل حرارت دو طرفه غذا خشک تر می شود که در زمان استفاده از جوجه گردان های دستگاه این قابلیت آن بیشتر به چشم می خورد که یک غذای برشته را به شما تحویل می دهد. در آون توستر از جوجه گردان استفاده شده است اما در کاربرد مایکروفر و سولاردم این قابلیت به صورت سینی گردان تعبیه شده است.

گنجایش دستگاه

در مدل های مایکروفر سایز ها از تنوع بالاتری برخورداند و می توان از 20 لیتر تا 42 لیتر یا بالاتر در بین برند ها به جستجوی آن بپردازید، اما آون توستر ها این تنوع سایز را ندارند و معمولاً در اندازه های کمتری ساخته می شوند که این می تواند یک دلیل برای تفاوت بین مایکروفر و فر برقی باشد که در خانواده های پرجمعیت این تفاوت بیشتر نمایان می شود. چون مجبور می شوید در طی چند مرحله غذاها را وارد دستگاه کنید.

مصرف انرژی

وقتی حرف از مصرف انرژی به میدان می آید با هزینه های برق امروزه حتماً که میزان مصرف انرژی می تواند یک گزینه مهم در انتخاب محسوب شود، آن هم وقتی از مایکروفر و آون توستر خود هر روزه استفاده می کنید و دست راست شما در آشپزی می باشند.

در فر برقی به دلیل استفاده از المنت متأسفانه انرژی بسیار زیادی مصرف می شود، چون این المنت های انرژی فراوانی را لازم دارند اما در مایکروفر این میزان مصرف به شدت پایین است و در مدل های جدید مایکروفر و سولاردم نیز که اینورتر هستند این میزان به حداقل خواهد رسید و عملاً مصرف چشمگیری را شاهد خواهید بود.

قیمت مناسب

از تمام این موارد که بگذریم قیمت به صرفه تاثیر بسیاری در انتخاب ما خواهد گذاشت و یکی از دغدغه های خریداران در زمان انتخاب دستگاه می باشد. وقتی به انتخاب مایکروفر یا سولاردم فکر می کنید باید هزینه بیشتری برای آن در نظر بگیرید.

با پختی بهتر، اشپزی بهتر شوید.

 مخصوصاً اگر سولاردم باشد که به واسطه امکانات بیشتر همچون پخت ترکیبی این هزینه بسیار بالاتر می شود. اما آون توستر ها قیمت های مناسب تری نسبت به مایکروفر ها داشته و می توانید با یک هزینه کم یک آون توستر بسیار قوی داشته باشد.البته فرهای برقی نسبت به آون توسترها گرانتر می باشند.

عمر طولانی

کارایی مایکروفر ها به دلیل استفاده از انواع برنامه ها و پخت های بسیار هم چنین قابلیت های متنوعی که دارند از عمر کوتاه تری برخوردار هستند ، ولی یک آون توستر به دلیل سادگی در ساختار خود که وجود المنت و درجه های ولومی هستند ،خیلی دیگر خراب می شوند و از عمر طولانی آن ها یک روز خسته می شوید.

زمان پخت

در مقایسه مایکروفر و آون توستر زمان پخت بسیار مهم می باشد. مثلاً در مایکروفر زمانی که شما برای پخت یک غذاصرف می کنید که ممکن است 20 دقیقه طول بکشد همان زمان در فرهای برقی و آون توستر تا 70 دقیقه طول می کشد. که از بعضی از لحاظ مفید و از بعضی نکات دیگر مضر می باشد که بر می گردد به همان مسئله برشته شدن و خام ماندن غذا یا از بین رفتن کامل میکروب ها.

محل قرار دادن غذا در دستگاه

در مایکروفر امواج فقط به یک نقطه تابیده می شود و گاهی یک قسمت از غذا کامل پخته شده و قسمتی خام باقی می ماند اما در آون توستر و فر برقی به دلیل جریان هوا داخلی و به جریان انداختن گرما در کل فضا غذا در تمام نقاط به یک نسبت پخته می شود.

ظاهر دستگاه

آون توسترها ظاهر ساده ای داشته و خیلی برروی طراحی آن ها در هیچ برندی کارنشده است ولی در مایکروفر ها تنوع بسیار بالایی وجود دارد و ظاهر بسیار شیک تری نسبت به آون توستر داشته و می توانید با دکور آشپزخانه خود یک نمونه عالی از آن ها را ست کنید.

فربرقی کاربردی در انواع پخت

در این قسمت با یک کارایی کلی از عملکرد مایکروفر وآون توستر ها رسیدیم و در حال حاضر می دانیم برای کارایی که مد نظر داریم کدام یک از این گزینه ها برای ما مناسب می باشند و الان می توانید با خیال راحت به خرید رفته و وسیله مورد نظر خود را تهیه کنید و نگرانی بابت نحوه انتخاب خود نداشته باشید.

معایب فر برقی نسبت به مایکروفر

هر وسیله ای معایب و مزایای در کارایی خود دارد که ما را در انتخاب سردر گم می کند تعدادی از معیاب یک آون توستر نسبت به مایکروفر این موارد هستند:

  • مصرف انرژی بالاتر
  • گنجایش کمتر
  • سرعت کمتر
  • احتمال سوختن غذا در آون توستر به دلیل حرارت دو طرفه

نکته: وقتی حرارت از دوطرف تابیده می شود چون بر روی سطح به صورت مستقیم اثر می کند احتمال سوخته شدن کناره های غذا وجود دارد که استفاده از تایمر یا دما مناسب تا حد بسیاری کمک کننده می باشد هرچند که باید باز هم مواظب بود و تند تند به غذا سر بزنید.

مزایای آون توستر به مایکروفرها

بجز معایب آون توستر مزایایی هم نسبت به کاربرد مایکروفر ها در خود دارد که می تواند در تهیه این وسیله کاربردی و مفید تعیین کننده باشد.

  • برشته شدن و پخت کامل غذا
  • عدم استفاده از اشعه مضر
  • قیمت کمتر نسبت به مایکروفر
  • پخت یکنواخت در سراسر فضای داخلی
  • عمر بالا

می بینید که یک آون توستر می تواند مزایای بسیاری داشته باشد که یک پخت لذت بخش را برای شما به همراه بیاورد. مثلاً ممکن است شما یک یک نان سنگگ را در مایکروفر بگذارید و به صورت سریع در 10 ثانیه برشته و گرم شود اما بعد از مدتی کاملاً بیات می شود اما در آون توستر کمی دیرتر برشته شده ولی ماندگاری بالاتری دارند.

جمع بندی

حالا که تا به اینجا به مقایسه مایکروفر و آون توسر پرداختیم بهتر این است که به یک جمع‌بندی کلی برسیم. اگر تصیم به پخت غذاهای همچون کیک و پیتزا دارید باید گفت گزینه آون توستر و فرهای برقی بهترین مورد برای شما خواهد بود که دارای جوجه گردان نیز بوده و شما انواع غذای گریل و کبابی را می توانید با آن تهیه کنید.

اما اگر به دنبال یک وسیله برای گرم کردن غذا به صورت سریع هستید یا اینکه غذایی آب دار و نرم را ترجیح می دهید که سریع پخته شود کاربرد مایکروفر در این موارد بی نظیر می باشد. اگر به قسمت دسته بندی مایکروفرها در سایت مراجعه کنید می توانید به انتخاب بهترین مورد متناسب با کارایی خود و هزینه مورد نظر دسترسی پیدا کنید و اقدام به تهیه آن ها نمایید.

پاسخ به پرسش‌های متداول

01کدام مدل از مایکروفرها جوجه گردان دارند؟

در حال حاضر هیچ کدام از مایکروفرهای موجود در بازار جوجه گردان ندارند و فقط سینی گردان دارند.

02کدام مایکروفرها امکان پخت پیتزا و کیک را دارند؟

هر مایکروفری کا قابلیت کانوکشن یا همان پخت ترکیبی را داشته باشد می تواند این کارایی ها را انجام دهد که در سولاردم های معمولاً این قابلیت قرار داده شده است.

03سولاردوم بخریم یا فر برقی؟

ماهیت دو دستگاه با هم متفاوت است ولی به طور کلی سولاردوم قابلیت های پخت بیشتری دارد اما اگر به یک دستگاه با حجم بزرگ نیاز دارید فر برقی انتخاب بهتری است و نباید فراموش کنید که در سولاردم نمیتوان از ظروف فلزی استفاده کرد اما در فر برقی می شود.

نظرات کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “مقایسه مایکروفر (سولاردم) با آون توستر (فر برقی)”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *