این مقاله تمام آنچه که باید در مورد بک لایت تلویزیون (نور پس زمینه تلویزیون) باید بدانید را توضیح می‌دهد و مزایا و معایب انواع بک لایت را نیز شرح خواهد داد.

صفحه نمایش های LCD هنوز بخش عمده ای از بازار را تشکیل می‌دهند و احتمالا در آینده قابل پیش بینی هم همین طور خواهد بود. نور پس زمینه یا بک لایت بخش مهمی از تلویزیون های LCD را تشکیل می دهد و از جمله در کیفیت تصویر تاثیر بسزایی دارد. در ادامه ما توضیح خواهیم داد که بک لایت تلویزیون های LCD چه کاری انجام می دهند؛ انواع بک لایت و مزایا و معایب هر یک را توضیح خواهیم داد.

بک لایت تلویزیون چیست و نور پس زمینه در تلویزیون های LCD LED چه کاری انجام می دهد؟

قبل از اینکه ما به طور کلی در مورد انواع بک لایت تلویزیون صحبت کنیم، می خواهیم توضیح دهیم که نور پس زمینه در تلویزیون های LCD LED چه کاری انجام می دهد؛ یک تلویزیون LCD چگونه کار می کند و بک لایت تلویزیون چیست؟

بک لایت، نور پس زمینه سفید را ایجاد می کند. دو فیلتر قطبی جهش قطبی دارند. این بدان معناست که هیچ نوری در جلوی صفحه قابل مشاهده نیست. صفحه LCD می‌تواند برای هر پیسکل فرعی تعیین کند که آیا قطبش تنظیم شده است یا خیر؛ به طوری که نور از فیلتر قطبش جلویی عبور می کند؛ در نهایت سه پیکسل فرعی دارای فیلتر رنگ قرمز، آبی و سبز هستند.

بنابراین نور پس زمینه را تامین می کند و این نور باید قبل از اینکه دیده شود یا نشود از طریق تعدادی لایه عبور کند. به همین دلیل است که ما یک صفحه LCD را یک سیستم انتقال دهنده می نامیم. ما تلویزیون های OLED را ساطع کننده می نامیم چون هر پیکسل؛ خود نور ساطع می کند و بنابراین نیازی به بک لایت جداگانه ای ندارد.

تمام تلویزیون های ال جی به غیر از اولدها، دارای بک لایت هستند و از این طریق نور و روشنایی صفحه نمایش را تامین می کنند در جدول زیر پرفروش ترین مدل های این برند در بازار ایران را مشاهده می‌کنید. اکنون در این حربه رقابتی، تلویزیون ال جی توانسته جایگاه ویژه ای از آن خودش کند و به بالاترین پله ترقی برسد.

مدل ال جینوع نمایشگر
تلویزیون UQ8000LED
تلویزیون UQ9000LED
تلویزیون NANO80NanoCell
تلویزیون NANO86NanoCell
تلویزیون QNED80MiniLED
تلویزیون QNED90MiniLED
تلویزیون CSOLED
تلویزیون C2OLED Evo
تلویزیون های ال جی 2022

تلویزیون ال جی NANO86:

در این بخش از مقاله می خواهیم تلویزیونی گیمینگ و اقتصادی از سری نانوسل ها را به شما معرفی کنیم که نیازی نیست برای خرید آن جیبتان را خالی کنید. تلویزیون ال جی NANO86 با رفرش ریت 120 هرتز و پورت HDMI2.1 انتخابی ایده آل برای گیمرها می‌باشد.

تلویزیون ال جی QNED80 را می‌توانیم یکی دیگر از پرطرفدارترین مدل‌های ال جی از سری کیوند به شمار بیاوریم که با قیمتی مقرون به صرفه در لیست تلویزیون های گیمینگ جای گرفته است.

بک لایت (واحد نور پس زمینه به طور خلاصه BLU است) ماژولی است که از چندین قسمت تشکیل شده است: تعداد از منابع نور (مجموعه ای از LED ها) نور خود را به صفحه هدایت کننده نور می تابانند که به نوبه خود نور را در کل صفحه پخش می کنند. در نمودار زیر شما Edge LED را مشاهده می کنید؛ می توان ال ای دی ها را به عنوان نوار نارنجی در زیر صفحه هدایت کننده نور مشاهده کرد. بازتابنده پشتی و تعدادی پخش کننده و فیلم نوری عملکرد بهتری (از لحاظ یکنواختی و خروجی نور) را ارائه می دهند.

توجه: بک لایت قبلا با لامپ های CCFL ساخته می شد. صفحه نمایش های فعلی تقریبا از LED ها به صورت انحصاری استفاده می کنند. آنها دارای تعدادی مزیت مهم هستند، به طور مثال می توانند کارآمدتر کار کنند و بیش از هر چیزی خیلی سریع و با دقت دایمینگ شوند. تمام تنظیماتی که در ادامه بحث می کنیم به بک لایت LED ربط پیدا می کند.

مقاله مرتبط:
بهترین زاویه دید و ارتفاع برای نصب تلویزیون

بک لایت تلویزیون Full Array یا آرایه کامل

از آنجا که یک صفحه LCD نمی تواند به طور کامل نور یک پیکسل را خاموش کند؛ صفحه نمایش سیاه و کنتراست محدود است. برای حل این مشکل، بهترین تلویزیون های LCD از بک لایت Full Array استفاده می کنند. نور پس زمینه به صورت ماتریسی از LED ها در پشت کل سطح صفحه نمایش ایجاد شده است. LED ها نور را به سمت بیننده می تابانند.

مزیت بزرگ بک لایت Full Array این است که تلویزیون می تواند هر LED یا هر منطقه را به طور جداگانه کنترل کند. به عنوان مثال؛ LED های پشت قسمت های تاریک صفحه می توانند کم نور شوند؛ در حالی که LED های پشت قسمت های روشن می توانند به طور کامل بدرخشند. ما این را دایمینگ محلی می نامیم و به طور قابل توجهی کنتراست استاتیک (کنتراست درون یک تصویر) را افزایش می دهد. بنابراین نور پس زمینه اغلب به عنوان FALD یا Full Array Local Dimming شناخته می شود.

وقتی مناطق خیلی کم باشد؛ بعضی اوقات می توانید مرزهای منطقه را روی صفحه مشاهده کنید. یک جسم روشن روی پس زمینه تیره دارای یک هاله روشن است. با استفاده از مناطق بیشتر و در نتیجه کوچکتر شدن می توان این مشکل را حل کرد؛ اما این امر باعث گران شدن دستگاه هم می شود. تعداد دقیق LED ها یا مناطق موجود در صفحه می تواند بسیار متفاوت باشد. به عنوان مثال تلویزیون 2016 Philips 65PUS7601 دارای 128 منطقه (16×8) بود در حالی که تلویزیون Panasonic TX-65DX900E دارای 512 منطقه و تلویزیون Sony KD-65ZD9 دارای بیشتر از 600 منطقه است.

سونی برند با ابهتی است که همواره در صدر جدول فروش تلویزیون قرار گرفته؛ یک تلویزیون سونی بالاترین سطح کیفیت تصویر و امکانات را دارد به همین دلیل در جدول زیر، پرفروش ترین های این برند ژاپنی در سال 2022 را لیست کرده ایم تا خرید برایتان راحت تر از همیشه باشد.

مدل سونینوع نمایشگر
تلویزیون X75KLED
تلویزیون X80KLED
تلویزیون X85KLED
تلویزیون X90KLED
تلویزیون X95KLED
تلویزیون A80KOLED
تلویزیون 2022 سونی

بک لایت تلویزیون Edge LED یا لبه ای

برای ایجاد نازک‌ترین حالت ممکن در صفحه تلویزیون؛ تولیدکنندگان از نور پس زمینه Edge LED استفاده می کنند که در آن LED ها در لبه صفحه قرار داده می شود. LED ها مستقیما نور را به سمت بیننده نمی تابانند؛ اما در صفحه هدایت نور که نور را به کل صفحه پخش می کنند تابانده می شوند.

صفحه نمایش Edge LED با تنظیمات مختلفی ارائه می شوند. برخی فقط LED ها را در لبه پایین؛ برخی دیگر LED ها را در لبه بالا و پایین یا چپ و راست استفاده می کنند.

از آنجا که LED ها به اندازه کافی روشن می شوند تا کل صفحه را روشن کنند، گاهی اوقات می توانید مشکلاتی مانند headlighting یا flashlighting را مشاهده کنید. این همان تاثیری است که به موجب آن تاریکی در یک گوشه یا چند گوشه و یا جایی از طرفی که LED ها در آن قرار دارند ظاهر می شود و هنگام تاریک بودن صفحه قابل تشخیص است. به همین دلیل صفحه های دارای بک لایت Edge LED گاهی اوقات می توانند با یکنواختی مشکل داشته باشند؛ که گاهی اوقات می توانند اشیای داخل اتاق را بازتابانند. علاوه بر این روی صفحه‌های تاریک نورهایی مشاهده می کنید که انگار ابر هستند.

همه چیز در مورد بک لایت تلویزیون

صفحه نمایش های Edge LED می توانند از لوکال دایمینگ هم استفاده کنند اما به دلیل ساخت بسیار محدودتر از صفحه نمایش های Full Array هستند. به عنوان مصال یک LED لبه ای فقط می تواند در ستون ها (اگر LED ها در بالا و یا پایین قرار بگیرند) یا ردیف ها (اگر LED ها در سمت چپ و راست قرار بگیرند) کم نور شود.

از آنجا که منطق بسیار کمی وجود دارد (12 تا 4 تا) ممکن است گاهی اوقات یک ستون یا ردیف ضعیف را به طور معمول در صحنه های تاریک مشاهده کنید.

گزینه دیگری که استفاده می شود گلوبال دایمینگ (global dimming) است. همه LED ها بر اساس میانگین روشنایی صفحه با هم کم نور می شوند. به عنوان مثال، یک تصویر تاریک با یک جسم روشن منجر به تولد بهتر رنگ سیاه می شود؛ اما در عین حال از روشنایی اجسام روشن هم می کاهد. گلوبال دایمینگ کنتراست دینامیکی بهتری ایجاد می‌کند اما کنتراست ایستا را تغییر نمی دهد.


برای اینکه بتوانید تلویزیونی متناسب با بودجه‌تان (هر چقدر کم) خریداری کنید مطمئناً باید سراغ برند سامسونگ بروید، این برند کره ای تلویزیون‌هایش را معمولا در قیمت‌های ارزان تولید می‌کند و به همین دلیل بالاترین میزان فروش را به خود اختصاص می‌دهد. خرید تلویزیون سامسونگ در هر کدام از سری‌های زیر می‌تواند شما را به دنیایی جادویی و سرشار از رنگ‌ها ببرد.

مدل سامسونگنوع نمایشگر
تلویزیون BU8000LED
تلویزیون BU8500LED
تلویزیون Q60BQLED
تلویزیون Q70BQLED
تلویزیون Q80BQLED
تلویزیون QN85BNeo QLED
تلویزیون QN90BNeo QLED
تلویزیون سامسونگ 2022

تلویزیون Q60B:

اقتصادی ترین تلویزیون کیولد سامسونگ در سال 2022 که این شرکت مدل ارتقا یافته آن را با پسوند «C» در سال 2023 روانه بازار کرد. این تلویزیون سامسونگ Q60B از ذرات کوانتوم برای نمایش بی نقص تصویر استفاده می کند و بی تعارف بگوییم که با رفرش ریت 60 هرتز برای گیمرهای حرفه ای گزینه مناسبی نمی باشد اما سرشار از قابلیت های هوشمند است و با طراحی مدرن و جدیدی دیزاین شده است.

بیشتر بخوانید:
قابلیت Tap View و Multi View

بک لایت تلویزیون Direct LED یا دایرکت LED

ارزان‌ترین راه برای ایجاد بک لایت تلویزیون Direct LED است که از تنظیمات مشابه با آرایه کامل استفاده می کند اما دارای تعداد بسیار محدودی از LED ها است. از آنجا که LED ها بسیار کم هستند؛ آنها هرگز از لوکال دایمینگ استفاده نمی کنند. بعضی از مدل ها از گلوبال دایمینگ استفاده می کنند. این صفحات به طور کلی ظاهر بسیار ضخیم تری هم دارند و مشکلات یکنواختی و تار شدن به راحتی می توانند رخ دهند.

نتیجه گیری

ساخت بک لایت تلویزیون در دستگاه های LCD LED روی طراحی و کیفیت تصویر تاثیر می گذارد. آرایه کامل با لوکال دایمینگ بهترین کیفیت تصویر را ارائه می دهد اما بسیار گران است و ظاهری ضخیم تری ایجاد می کند.

نور پس زمینه لبه ای منجر به صفحه نمایش های بسیار باریک می شود و می تواند از لوکال دایمینگ استفاده محدودی کند؛ اما گاهی اوقات از مشکلات یکنواختی رنج می برد. دایرکت ال ای دی ارزان‌ترین راه حل است؛ اما پتانسیل کمی برای بهبود کیفیت تصویر و در نتیجه نمایشگرهای ضخیم تری دارد.

متاسفانه تولیدکنندگان به ندرت اطلاعات کاملی در مورد نور پس زمینه مورد استفاده در هر دستگاه را ارائه می دهند. در صورت امکان شما باید سعی کنید در هنگام خرید تلویزیون این فاکتور را از فروشنده یا کارشناسان ما در فروشگاه افرالند سوال کنید.

منبع: allhomecinema